Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik ben geïnteresseerd in terra cotta bloempotten. Zoveel mogelijk natuurlijk, al moet het wel eerlijk verdeeld worden vind ik.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Posted

Jammer Ken, dat ze al allemaal besproken zijn!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 2 weeks later...
Posted

Ik wil graag werwerkte oogst ruilen. We hebben namelijk pompoensoep ingemaakt. Hij is pittig (niet te veel, gewoon een beetje cayenne) en in rond 700ml potjes (voor 2 personen). Je kunt daar zelf creme fraiche bij voegen als je hem gaat opwarmen (doe ik niet, want ik vindt de natuurlijke smaak het beste, maar voor ieder een andere) Zou je een potje voor 1 pruimenjam willen ruilen? Voor mij maakt niet uit welke (behalve als je iets heeft met wat minder suiker, dan zou ik dat soort hebben).

Stuur me een PB of schrijf in mijn topic

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Ik ben nu bezig om een lijstje te maken met ruilafspraken. Die komen in het eerste bericht van dit topic. Zodat ik niets vergeet. Het heeft o.a. door vakantie allemaal even in de koelkast gestaan. Ik weet nu hoeveel stekken ik van diverse dingen heb staan. Ook Thea heeft voor enkele mensen een doosje met spullen van haar afgegeven, dat ik moet meenemen.

Mocht ik iets vergeten of over het hoofd zien (want afspraken staan in vele draadjes en berichtjes) meld het dan even!!

Update ruillijst. Van 5 soorten tomaten heb ik zaad genomen. Alleen soorten die ik echt goed en bijzonder vind en waarvan ik geen zaad meer op voorraad heb. Dat zijn:

- Balkonstar. Die met wat grotere vruchten van zaad Henk 2011. (Dus waarschijnlijk een selectie van Henkg)

- White Cherry vanwege goede, echt zoete, smaak en gezonde groei buiten onder overkapping.

- "Aardbeitomaat" waarvan ik zaad had gekregen van Thea. Ook al staat ze niet op een zekere rasnaam, de kwaliteit van en het aantal vruchten eraan en de gezondheid van de plant (ik had er 1) in de kas hebben me overtuigd dat het de moeite waard is om deze te blijven telen. De vruchten zijn felrood en zeer glanzend, ca. 4 cm doorsnede, aardbeivorm en lijken op paprikaatjes. Fris en lichtzoet (niet zo zoet als een echt zoeteke!) goed bewaarbaar en vrij zacht vel.

- "Olijftomaat" eveneens van zaad van Thea en van 1 plant. Ook hier geen duidelijke rasnaam, maar een gezonde plant met veel opbrengst in de kas. Lange trossen met langwerpige oranje vruchten, ca. 5 cm lang en 2 a 3 cm dik, die eveneens lang bewaren en een zeer zacht velletje hebben dat bij eten niet stoort. Smaak is uitstekend, licht zoet en licht zuur. (Ook geen echt "zoeteke" dus)

- Tomaat "Velt Wil". Ook hier geen ras bekend. Het gaat om een Spaanse tomaat waarvan Wil de Voogt (tegenwoordig coördinator voor Velt in Nederland) een 35 jaar geleden zaad kreeg doorgestuurd van iemand in Spanje. De ideale teeltwijze is totaal anders dan wij voor stamtomaten en struiktomaten gewend zijn: meer als een druif tegen een muur o.i.d. Hoofdstam groeit 3 meter hoog en de eerste dieven worden links en rechts om de ca. 30 cm. uitgebogen en aangebonden. De dieven aan de zijscheuten worden verder weggenomen en daar verschijnen de bloeitrossen. Als je de ruimte hebt en de plant voldoende voeding vindt (een zak potgrond in het plantgat!) is een oogst van minimaal 1500 tot 3000 tomaten per plant gewoon. Langwerpige lichtrode tomaten van ca. 3 cm lang en ca. 1,5 cm. dik. Smaak is wat droger en goed tomatig, geen delikatesse of zo....wel een lekkere zachtsmakende tomaat.

Ik heb ze dit jaar onder provisorische omstandigheden geprobeerd. Tegen de opstaande deksel (ca. 1,20 hoog ) van mijn platte bak aan de noordzijde, gericht naar het zuiden. Dus gewoon buiten. Ik heb naar 4 kanten - links, rechts en 2x naar voren - de eerste dieven geleid voor de vruchten. Mijn opbrengst was een 250 goede tomaten en er komen er nog wat (+ een 100 a 150 die aangetast waren en ik niet gegeten heb). De plant wordt aangetast door fytoftora zoals alle tomaten, hier vanaf half juli, maar dan moet je ze gewoon laten staan. Toen het weer weer verbeterde, na 2e helft augustus, waren alle tomaten die daarna rijpten weer prima, ook al was de plant grotendeels bruin en onooglijk. De tomaten die rijpten in de koude/natte periode tussen half juli en half augustus waren aangetast en heb ik niet gegeten. Ook op grond van wat ik waargenomen heb bij verschillende soorten in de kas en onder een afdak buiten, meen ik dat we ons oordeel over de schade van fytoftora wat moeten bijstellen: Sommige rassen (en bij deze is het zeer duidelijk, zelfs gewoon in de open lucht en onafgedekt) worden ziek, maar kunnen daar weer doorgroeien en na aantasting nog uitstekend smakende tomaten leveren. Vergelijk het met aardappels, waarvan bij sommige rassen wel de plant, maar niet de knol wordt aangetast. (De meeste soorten tomaten echter gaan terziele en leveren, vaak zelfs al bij een lichte aantasting, geen lekkere tomaten meer). Overigens heb alleen nieuw zaad genomen van vruchten die voor de aantasting rijp waren, om te voorkomen dat de ziekte via het zaad zou kunnen worden doorgegeven. (Weet niet of dit kan).

Edited by Guest

Posted

Ook in de aanbieding voor de liefhebbers.

Tijdschrift Grasduinen.

Zien er netjes uit.

Jaargangen 2004 tot en met 2011. Bijna alle compleet, behalve 2004, 2009 en 2011.

Als er meerdere liefhebbers zijn, verdeel ik het gelijkwaardig onder de gegadigden.

Posted

Volgens mij lijst met afspraken volledig bijgewerkt nu. (In ieder geval wat ik moet meenemen. Wat ik krijg, zie ik verder wel )

Ben ik iets vergeten....meld het even!

• 3 weeks later...
Posted

Wauw, Angela! Die blijven welkom!

Ik had er al van jou gehad, he! En daarnaast 15 of zo van Thea. (Die kwam hier met een auto vol langs, enkele weken geleden...ze ging op vakantie, maar het leek meer of ze sinterklaas kwam spelen )

Maar misschien mag ik ze een keer komen ophalen voor die tijd? Ik kom af en toe in Den Bosch vanwege familie.

Al die planten en bomen zijn overigens niet voor mezelf. Ze komen in een verwaarloosd bos/park waarvan ik tot een soort perma-half natuur- zelf onderhoudend - paradijsje probeer te maken. Afgelopen weken een stukje van een 30 m2 opgeknapt van o.a. verwilderde vlieren, brandnetels, uit de klauwen gelopen klimop en daar is nu een - nog onzichtbaar - hostaveld half onder de bomen. Nu nog weinig van te zien, maar in mei/juni volgende jaar gaat het een prachtig stukje zijn! En als je wilt weten waarom ik nog veel meer kan gebruiken: Nog meer dan een hectare te gaan Deels opknappen en grotendeels nog aanleggen van een voormalige akker. Intussen ook een gebiedje gemaakt met voren met zand, waarin nu honderden stekken staan en bloempotten met zaailingen. Stapje voor stapje, maar leuk om te doen en ik leer heel veel en na 2 jaar begint er al wat vorm in te komen.

Posted

Droogte is een probleem daar, Thea. De grondwaterstand wordt extreem laag gehouden voor de landbouw en het is heel zware kleigrond. Afgelopen zomer hadden schaduwplanten die van vochtig houden het soms bar moeilijk. Probeer het te verbeteren met karrevrachten compost die ik jaarlijks opbreng, maar dat werkt niet direct. Waar al enkele jaren een laag is opgebracht, is wel verbetering merkbaar. Maar blijft echt veel droge-schaduw.

Hosta's hebben sowieso de neiging om zich geleidelijk boven de grond te duwen.