Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appel en perenplukdata 2014


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Ieder jaar zit ik een beetje te twijfelen met mijn appels en peren.

Ik weet dat mijn Alkmene`s nu rijp zijn om te plukken.

Ik zag dat Bit zijn Notaris plukt, die is toch vele weken later? En is de Conference al zo ver dit jaar ( onrijp plukken toch?)

Verder zoek ik tips voor pluktijden voor dit jaar voor Golden Delicious, Groninger Kroon, Sterappel, Poire de Prêtre...

 

Kijken jullie ieder jaar ergens op een lijst, hebben jullie een vaste lijst? Ik weet hoe wel hoe je moet testen of je appels plukrijp zijn, het gaat mij om de aangeraden dagen die natuurlijk ieder jaar verschillen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb diverse appel en perenbomen en eigenlijk pluk ik puur op het uiterlijk, "zien" ze er rijp uit en als je de peer/appel omhoog knikt en het steeltje laat simpel los van de tak dan ga ik er vanuit dat ze rijp zijn om te plukken.

Het uiterlijk is niet altijd een goede leiddraad echter, momenteel ( naam ontsnapt me even, kan vanavond wel eens zien ) heb ik een soort staan waarvan de appeltjes mooi bloedrood zijn geworden echter na proeven nog heel zuur bleken te zijn dus ook 1tje proeven helpt om de plukdatum te bepalen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Bee, dat doe ik allemaal ook.

Maar ( vroeger?) vond je wel een lijst op internet met aanwijzingen specifiek voor het jaar: "dit jaar ligt de appeloogst drie weken vroeger/later dan normaal"...dat bedoel ik dus. En ja ik vind het ook fijn te horen wanneer jullie je appels -en welke soort het dan is- plukken. Er zijn soorten die je niet rijp plukt bv..en die op kist rijpen ( conference bv?)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de bekende "groente en fruit" encyclopedie en bij twijfel zoek ik daar eventjes op. De bijhorende site de houtwal geeft samen met de 2 wekelijkse nieuwsbrief ook vaak een trigger wat te doen/plukken wanneer.

Hier bv. info over de pluktijden van de perenrassen :

http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/peren_pyrus_index.htm

 

klikken op pluktijdstippen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterappel is bij mij nog niet zo ver.

Notarisappel : zijn er een aantal af, maar dat kon je eigenlijk geen plukken noemen, die vielen er bij mij af Ze waren te eten, maar te weinig geurig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overzichten met plukdata bieden helaas maar weinig houvast. De plukdata verschillen niet alleen per jaar, maar ook de gebruikte onderstam, standplaats, grondsoort en de regio zorgen voor grote onderlinge verschillen. Het moment van plukken hangt ook af van het doel waarvoor je het fruit wilt gebruiken. Fruit dat je lang wilt bewaren pluk je eerder.

 

De volgorde waarin de verschillende rassen na elkaar rijpen is meestal wel gelijk is mijn ervaring. Dat biedt wel enig houvast. Hier een overzicht van de gebruikstijden van enkele oude rassen:

 

Appels:

http://library.wur.nl/speccol/fruithof/fruit/App/IndTijd/Atij.htm

 

Peren:

http://library.wur.nl/speccol/fruithof/fruit/Pee/IndTijd/Petij.htm

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Blije B en Suus. Gebruikstijd is geen pluktijd toch?

 

Ik stelde deze vraag ook omdat ik vroeger van mijn kweker een nieuwsbrief kreeg waarin dan regelmatig in de zomer bv de tekst: dit jaar zijn de appels/peren 1,2 of 3 weken vroeger/later dan normaal.Dat gaf enige houvast.

 

Ik denk wel dat ik nu mijn conferences moet plukken als ik ze nog een tijdje wel bewaren...hoe staan die er bij jullie voor?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik eigenlijk niet reageren voor Appelvrouw

 

Op zich zijn die links voor allerlei weetjes rondom kenmerken rijpheid ed, en ook de gemiddelde oogsttijd van een soortje prima natuurlijk. Maar die links zijn al ruim op het forum aanwezig.

Ik dacht eigenlijk dat Appelvrouw dit topic geopend heeft, speciaal voor de oogst van dit jaar 2014.

 

Het is natuurlijk nogal een ánder jaar dan anders. Of eigenlijk stel je je zelf dan de vraag : is dat wel zo ?

Geen enkel jaar is hetzelfde, ook weer waar. Je hebt hele slechte appeljaren door late vorst of iets anders.

Dit is een bijzonder mooi jaar, althans; bij mij wel en ik hoor het veel ook van anderen. Peren ook.

Een vroeg jaar ? Ik geloof het wel. Vroeger dan gemiddeld, zeker voor de vroege appels. De anderen valt nog wat te bezien wellicht ?

 

Dus ik zie dit topic meer als een topic alléén voor dit jaar : wanneer blijken de verschillende soortjes rijp ?

 

Vanmiddag het merendeel van de James Grieve er af. Maar nog steeds hangen er ook zelfs daar, bij die vroege appel, er nog in de boom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bit je hebt het goed verwoord. Ik ben inderdaad op zoek naar aanwijzingen voor de fruitpluk 2014. Hoe ik fruit moet beoordelen op rijpheid weet ik al.Vanwege mijn planning zo ik graag willen weten waar ik zo ongeveer op moet rekenen.

 

(De link van de houtwal trouwens die ik in dit topic al 2 x heb gekregen bevat niet alle rassen.)

 

Is er iemand die weet hoelang je de conference voor de geschatte rijpheid kan plukken zodat je de peer wat langer kan bewaren?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

De pluk van conference van de afgelopen 4 jaar viel hier in de Betuwe zo rond 11 september.

Aangezien we in 2014 enkele weken voor lopen in groei, is het nu tijd om de conference te plukken, de vruchten worden dan minder snel melig

en komen gedurende de bewaring goed op smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 3 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...