Claudia69 Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 Dat zou dus wel kunnen, het waren vruchten die afgevallen waren - wellicht te vroeg, het heeft hier de afgelopen weken ook regelmatig flink gewaaid. Maar met toevoeging van suiker is het resultaat toch nog oké. Quote
Victorus Geplaatst: 22 september 2015 Geplaatst: 22 september 2015 Van kweeperen kan je drie verschillende gerechten maken; gelei, jam en membrillo. Ik zelf (en velen met mij) vind de gelei het lekkerst. Gelei maak je van het kookvocht. Je zet de peren onder water, eerst afwrijven, in vieren snijden, steeltje en kroontje wegsnijden. Daarna kook je de peren gaar, een minuut of 20. Je laat ze afkoelen, schep de peren er uit en zet apart. Het vocht wordt gezeefd door een zeer fijne zeef of kaasdoek. Je meet de hoeveelheid en voeg evenveel geleisuiker toe (1 l vocht = 1 kg geleisuiker). Dat meng de door het vocht, verwarm en laat 12-15 min zachtjes doorkoken. Koken met gewone suiker kan ook maar dat duurt veel langer totdat het geleert, tot wel 2 uur of nog langer. En dan verdampt er veel vocht en hou je minder gelei over. De gelei is klaar als hij licht rood wordt. Daarna giet je de gelei in schone jampotten. Als je van de peren nog jam wilt maken verwijder je de klokhuizen en eventueel de schil en maal je de peren fijn met een staafmixer. Je weegt de moes en voegt geleisuiker bij (1kg moes = 1 kg geleisuiker). De moes kook je 10 min met de suiker. Voeg eventueel een scheutje citoensap en wat kaneel of een scheutje Grand Marnier toe. Daarna is de jam klaar. Je kan ook de jam indikken tot membrillo. Je neemt een braadslee die je bekleed met vetvrij papier en giet daar de jam in. Zet dit in de oven op 120 graden. Het kan wel 2 uur of langer duren totdat de jam ingedikt is. Prik na 1,5 uur elk kwartier in de drab om te zien of het gat niet meer dichtslibt. Dan is de membrillo klaar, laat het afkoelen en snij het in reepjes of dobbelstenen. Het wordt als versnapering gegeten. Ikzelf vind de jam en de membrillo maar niks en gooi de gekookte kweeperen gelijk weg. Maar smaken verschillen. Quote
speets Geplaatst: 1 november 2015 Geplaatst: 1 november 2015 Vandaag weer met die k**peren aan de slag. Moet toch een keer gebeuren Ze zijn nu wat rijper en zachter, maar vergeleken met die kweeperen van een paar jaar geleden zijn ze klein (niet groter dan een gewone peer) en ze hebben een groot klokkenhuis. Dus heel veel werk. Bovendien bedacht ik onder het schillen dat die mensen hun bomen niet voor het fruit hadden aangeschaft. Dus het kan goed zijn dat het een soort is die gewoon niet zo lekker is! En ook nog onrijp geplukt... en toen kon ik het niet meer opbrengen en ben gestopt: nog 1 1/2 potje jam, of eigenlijk was het moes, en de bijna volle emmer die ik nog over had in de compostton geflikkerd.Zo, ben ik mooi vanaf. Anderhalve maand tegenaan zitten hikken Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
angela († maart 2025) Geplaatst: 1 november 2015 Geplaatst: 1 november 2015 Jammer joh is echt erg lekker en helemaal niet veel werk gewoon afwassen en heel in de pan en kapot laten koken. Quote
Old Rose Geplaatst: 2 november 2015 Geplaatst: 2 november 2015 Hier in de buurt stond een prachtig volgeladen boom , die ieder jaar door iemand werd leeg geplukt. Dit jaar bleef alles maar hangen en de kweeperen vielen stuk voor stuk op de grond.Ik weet niet van wie de boom is maar durfde ook niet gewoon te plukken, heb dus de gevallen peren mee genomen. Schoongemaakt ( was harde schil maar niet moeilijk) en in pan met water opgezet. gepureerd na een tijdje, suiker erbij..en in potjes gedaan.Zoooo lekker en apart. Volgend jaar ga ik def. op zoek naar de eigenaar van de boom en vraag of ik de peren mag plukken. Quote ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~
speets Geplaatst: 2 november 2015 Geplaatst: 2 november 2015 Maken jullie jam met klokhuis en kontje en al?? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Old Rose Geplaatst: 2 november 2015 Geplaatst: 2 november 2015 ik snijd de kweepeer in 4 stukken, wip het kloshuis met kontje eruit en dan gaat de rest met schil en al in de pan. Quote ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~
speets Geplaatst: 2 november 2015 Geplaatst: 2 november 2015 helemaal niet veel werk gewoon afwassen en heel in de pan en kapot laten koken. @ Angela: dat doe je voor gelei ja, maar toch niet voor jam? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 2 november 2015 Geplaatst: 2 november 2015 Ik neem aan dat je voor jam daarna alles door een passeerzeef kunt halen. Dan ben je de pitjes en kontjes enzo ook kwijt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 2 november 2015 Geplaatst: 2 november 2015 Ik heb van het vocht gelei gemaakt en de rest wat water toegevoegd nog even laten koken suiker erbij en toen in potten dus jam.Zonde om weg te gooien. Quote
Balto Geplaatst: 4 november 2015 Geplaatst: 4 november 2015 Heeft die jam dan niet veel minder de kweeperensmaak? Quote
speets Geplaatst: 5 november 2015 Geplaatst: 5 november 2015 En zitten er dan niet allemaal zwarte en harde stukjes in van de kontjes en de pitten? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
angela († maart 2025) Geplaatst: 5 november 2015 Geplaatst: 5 november 2015 Nee smaak is erg goed! Ik heb er niet al het vocht uitgehaald de eerste keer met uitlekken is ook bijna niet te doen en ik heb er het geduld niet voor om ze de hele nacht uit te laten lekken.Toen weer wat water toegevoegd en opnieuw gekookt en het water werd weer mooi roze dus er kwam nog steeds vocht vrij.De pitjes heb ik er zo veel mogelijk uitgehaald van de harde stukjes van het klokhuis merk je niets. Ik vind hem erg lekker door yoghurt. Quote
Balto Geplaatst: 5 november 2015 Geplaatst: 5 november 2015 Oh wat fijn is dat angela! Dan kan dat vast ook wel met appels, druiven enz. gedaan worden Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 5 november 2015 Geplaatst: 5 november 2015 Appels zijn veel zachter dus daar haal ik het klokhuis gewoon weg, en de pitten van de kweepeer geven pectine af daardoor stijft de gelei al een beetje of zelfs helemaal op zonder dat je gelei toe hoeft te voegen. Zolang je ze maar lang genoeg laat koken tenminste.Druiven gelei heb ik wel gemaakt maar die heb ik eerst door de ontsapper gedaan, dus daar zitten geen pitjes in. Ik zou zelf druivenpitjes niet storend vinden maar als ze kapot gaan word het wel bitter dus daar moet je dan wel rekening mee houden.Dus wat op gaat voor kweeperen is niet vanzelf spreken voor iets anders. Quote
Balto Geplaatst: 5 november 2015 Geplaatst: 5 november 2015 Ik had het alleen over het zowel maken van gelei of sap en jam, maar bedankt voor de tips Quote
RobO Geplaatst: 10 november 2015 Geplaatst: 10 november 2015 Gelei maak je van het kookvocht. Je zet de peren onder water, eerst afwrijven, in vieren snijden, steeltje en kroontje wegsnijden. Daarna kook je de peren gaar, een minuut of 20. Je laat ze afkoelen, schep de peren er uit en zet apart. Het vocht wordt gezeefd door een zeer fijne zeef of kaasdoek. Je meet de hoeveelheid en voeg evenveel geleisuiker toe (1 l vocht = 1 kg geleisuiker). Dat meng de door het vocht, verwarm en laat 12-15 min zachtjes doorkoken. Koken met gewone suiker kan ook maar dat duurt veel langer totdat het geleert, tot wel 2 uur of nog langer. En dan verdampt er veel vocht en hou je minder gelei over. De gelei is klaar als hij licht rood wordt. Daarna giet je de gelei in schone jampotten. tsja, dit recept gevolgd voor gelei (kweepeerjam lukt altijd wel goed) maaruh... het zeven ging niet best, door een schone theedoek geprobeerd: na een halve liter liep er bijna niks meer door, toen wat uitgeknepen en daardoor kwamen er flubbertjes in het sap; opnieuw gezeefd zonder uitknijpen maar toen liep het sap ook niet best door...wat doe ik fout hier? bij het opkoken kwamen er wat wittige schuimvlokken op de vloeistof, die heb ik weggeschept...foutje? na koken (op het pak geleisuiker stond 4 minuten) werd het maar niet stijf, ik heb nu geleisiroop kan ik het opnieuw opkoken? of moet er wat marmello bij? Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 10 november 2015 Geplaatst: 10 november 2015 Ik moet zeggen ik kook alles gewoon kapot pak dan een vergiet met een theedoek of sinds kort de kaasdoek erin daar gaat de gehele pan inhoud dan weer in en dan laat ik hem uitlekken.Als het niet snel genoeg gaat en het spul is niet al te heet wil ik ook nog wel eens gaan knijpen in de theedoek dan word het vocht inderdaad een beetje troebel alleen als je het naderhand weer opkookt zie je er niets meer van.Met kweepeer gelei zit het er vooral in volgens mij dat je alles maar lang genoeg moet laten koken.Opnieuw opkoken van het sap gaat goed maar ik denk dat je toch nog iets zult moeten toevoegen om hem op te laten stijven als hij dat de eerste keer niet deed. Quote
RobO Geplaatst: 12 november 2015 Geplaatst: 12 november 2015 nou, drie keer gekookt, laatste keer met een extra zakje marmello erin, gedurende 10 minutenhet is nu wel wat opgesteven maar we moeten het met een lepel uit de pot halen, mes lukt niet Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 november 2015 Geplaatst: 12 november 2015 Als ik met geleisuiker kook dan nooit langer dan een minuut of 4..pectine kan je ook "dood" koken. En voor het uitlekken van de gelei heb ik een speciale standaard met een dunne kaasdoek. Ik stort ook nooit een enorme hoeveelheid hierin..schep de vruchten voorzichtig uit het vocht en laat later het vocht nog door de doek lopen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 13 november 2015 Geplaatst: 13 november 2015 aha, dank je. maar het is inmiddels gelukt toch een mooie stevige gelei te krijgen met een extra zakje marmello en wat citroensap en 4 minuten doorkokenik ben woensdag naar de brouwmarkt geweest en heb een kaasdoek gescoord (en 24 weckpotten ), die doek doen we in een grote bolzeef volgende keer en dan volgen we jouw tipik denk dat ik de truuk met de sappan (= de rest van de kweeperen sappen en dan bij het leksap voegen) ook maar eens ga proberen volgend jaar...de peren zijn nu op Quote
Flup Geplaatst: 20 november 2015 Geplaatst: 20 november 2015 tsja, dit recept gevolgd voor gelei (kweepeerjam lukt altijd wel goed) maaruh... het zeven ging niet best, door een schone theedoek geprobeerd: na een halve liter liep er bijna niks meer door, toen wat uitgeknepen en daardoor kwamen er flubbertjes in het sap; opnieuw gezeefd zonder uitknijpen maar toen liep het sap ook niet best door...wat doe ik fout hier? bij het opkoken kwamen er wat wittige schuimvlokken op de vloeistof, die heb ik weggeschept...foutje? na koken (op het pak geleisuiker stond 4 minuten) werd het maar niet stijf, ik heb nu geleisiroop kan ik het opnieuw opkoken? of moet er wat marmello bij? Dit probleem had ik ook, dus ik heb even de buurvrouw gevraagd wat ik verkeerd heb gedaan. De tips van haar waren:- De kweeperen in een hele grote pan aan de kook brengen die voor 3/4e gevuld is met water (daar ging het bij mij al verkeerd, te weinig water)- Dan 1,5 uur laten koken en eventueel water toevoegen als er teveel verdampt, de kweeperen moeten goed zacht zijn- Daarna door het vergiet afgieten in een andere pan. De prut die overblijft in een doek doen en deze laten uitlekken boven de pan waarin het sap is opgevangen- Dan opnieuw aan de kook brengen met de de geleisuiker (verhouding 2:1, maar 3:1 kan ook)- En na de juiste kooktijd in potjes doen en opslaan. Het hoeft er niet altijd gelijk als gelei uit te zien, het kan ook nog in de potjes opstijven (is tenminste mijn ervaring bij het maken van jam) Ben dit letterlijk nu aan het testen (ben bij stap 2 pas) en ben heel benieuwd hoe het nu gaat. Heb een oude, dunne en zwaar versleten luierdoek om de prut in uit te laten lekken, zodat de doek niet zoveel vocht opneemt als een gewone theedoek (had ik de vorige keer gebruikt). Quote
RobO Geplaatst: 20 november 2015 Geplaatst: 20 november 2015 tsja, "de juiste kooktijd"...en dat is?had 1 minuut (recept Gilse) geprobeerd, had 4 minuten (recept www) geprobeerd.... ik heb er maar een zakje Marmello bij gedaan, het is nu stijf, heul stijf...té stijf...(moet nu ff oppassen voor foute grap ) Quote
Flup Geplaatst: 20 november 2015 Geplaatst: 20 november 2015 Mij zal je niks horen zeggen over de stijfheid der dingen. De juiste kooktijd is wat er op het pak geleisuiker staat (is bij de geleisuiker die wij in huis hebben 4 minuten). Het geheel is nu gekookt en afgegoten. Heb nu heel veel sap (in tegenstelling tot de eerste keer) én heb het kweeperenprutje met kaneel en steranijs in een doek gedaan zodat dat nog kan uitlekken. Ik geloof niet dat daar veel uit gaat komen, maar dat maakt nu niks uit, heb nu al veel sap voor de gelei. Die ga ik morgen maken, maar dat kan haast niet meer mislukken. Quote
speets Geplaatst: 21 november 2015 Geplaatst: 21 november 2015 Ik denk dat die kweeperen gewoon onberekenbare dingen zijn.Hier wordt de jam van 2 maanden geleden weer dun Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.