Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag beste mensen,

Wie o wie heeft er advies voor mij? Voor een verjaardag ben ik op zoek naar een geschikt boek over permacultuur (wens van de jarige zelf). Echter zij heeft nog geen moestuin en wil graag in potten ed iets aan permacultuur doen (kan dat uberhaupt?). We willen er sowieso een vierkante meter bak bij cadeau doen, maar welk boek over permacultuur is geschikt? Iemand een idee? Ik heb zelf echt nul verstand van dat onderwerp....

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Rechtsboven de zoekfunctie al geprobeerd ? ( intypen: permacultuur ) ( eventueel verfijnen : intypen : boek permacultuur ) ?

Geplaatst:

Zeker, ik zie alleen door de bomen het bos niet meer

Er zijn veel suggesties, maar ik ben een beetje op zoek naar een boek voor iemand die er nul verstand van heeft.... En dat vind ik er niet zo gemakkelijk uit te halen uit de topics...

Geplaatst:

Appelvrouw en Geedee die hadden daar wel boeken voor. Maar of dat ook voor tuin-beginners is ?

Kun je je ook wel afvragen of een tuin-beginner die ook nog eens met een MM-bak en potten gaat beginnen, iets heeft aan een boek over permacultuur ? Dat heeft toch ook wel iets weg van :

0177257PE296371S531101412672115.JPG

een mini-kweekkasje van de Ikea cadeau doen aan iemand en daarbij een boek geven over het kweken van druiven in kassen

Geplaatst:

Ben ik helemaal met je eens Bit...het is alleen haar eigen wens. Lastig hoor. Maar misschien heb je wel gelijk en kan ik het beter afraden om zo'n boek te krijgen na gedegen advies hier op het forum te hebben gevraagd

Toepasselijk plaatje trouwens

Geplaatst:

Ja als het echt voor een beginner is, dan zou ik eerder voor het boek over de Makkelijke Moestuin van Jelle (euhhh hoe heettie nou verder ook alweer???) gaan. Dat gaat niet over permacultuur maar wel over het kweken in bakken, en dat alles gericht op beginners.

Ik zie ook niet zo goed hoe permacultuur en kweken in potten samen kunnen gaan???

Voor meer kennis en begrip van permacultuur vind ik het boek van Sepp Holzer wel een aanrader, maar met wat daarin staat kun je in de praktijk niet veel als je geen grond tot je beschikking hebt.

Geplaatst:

Het boek Jelle's makkelijke moestuin van Jelle Medema en Saskia Faber (ISBN 9 789058213044) vind ik een echte aanrader voor een beginner. Ik heb er veel aan gehad toen ik dit voorjaar begon. Het is een boek met duidelijke uitleg en de methode die hij beschrijft is heel eenvoudig om te volgen. Zijn enthousiasme is bovendien aanstekelijk. Onze tuin stond een na een paar maanden al vol met heerlijke groenten en kruiden. Veel kan ook gewoon in ruime tonnen verbouwd worden. De makkelijke moestuinaarde werkt erg prettig en gemakkelijk. Lekker licht.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb het boek van Alys Fowler (leuk om te lezen, iets minder praktisch voor de uitvoering). Als je haar naam zoekt in Youtube, kom je bij een 6-delige BBC serie van haar uit. Echt wel een aanrader om te kijken!

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

• 6 years later...
Geplaatst:

Hoi, 

Ik zie dat je vraag al een tijdje geleden is gesteld en dat je waardevolle reacties hebt ontvangen. Toch wil toch even reageren, omdat de vraag actueel blijft. En permacultuur blijft groeien.  

Er zijn inderdaad nogal wat permacultuur boeken te vinden. Ik kan mij goed voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer zien kan. Ondanks al de verschillende online-mogelijkheden om informatie te vinden, vind ik het zelf ook altijd nog heel fijn om een boek in te duiken. Je hebt er ook een lekker naslagwerk aan. En... in de avond is het gezelliger met een boek op schoot dan een laptop of tablet, toch? 

Je kunt de permacultuur boeken toch wel indelen naar verschillende categorieën: 

1. Praktische handboeken, hierin vind je informatie en praktische tips waarmee je zelf direct aan de slag kunt gaan. Meestal zijn deze geschikt voor beginner en ook wel voor de ervaren tuinder. Hierin kom je van alles aan toffe permacultuur principes tegen. Het boek van Vera Greutink - Tuin Smakelijk is hier een voorbeeld van. - Het is handig een boek te kiezen, waarvan de schrijver uit een gematigd klimaat komt zoals wij in Nederland / België kennen. 
  2. Praktische handboeken met een agrarische inslag - Er zijn ook boeken waarvan de auteur zelf uit de tuin-/akkerbouw komt en de omslag heeft gemaakt naar een permacultuur boerenbedrijf. Voorbeelden van dit type permacultuur boeken zijn: Holzer Permacultuur en herstellende landbouw. 
  3. Permacultuur filosofie - Dit zijn boeken die meer het hele gedachtegoed van permacultuur benaderen. Want permacultuur beslaat meer dan alleen moestuinieren. Denk ook aan de andere levensgebieden. Voorbeeld: People and Permaculture. Dit is een Engelstalig boek. 
  4. Voedselbossen  en eetbare bostuinen - 1 van de dingen van permacultuur is het creëren en onderhouden van een zichzelf instandhoudend systeem. De bossen zijn daar uitstekend voorbeeld van. Er zijn boeken geschreven die speciaal op dit aspect ingaan. 

Er is dus inderdaad superveel. Tussen de praktische handboeken zoals genoemd bij "1" vind je boeken die ook geschikt zijn voor terrasmoestuinen, moestuinen in potten en kleine stadsmoestuinen. Tuin Smakelijk lijkt passend te zijn bij de vraag die je hier stelt. 

Maar... zoals je schreef er zijn er nogal wat. In dit artikel: Beste boek permacultuur heb ik een top 10 samengesteld van verschillende permacultuur boeken. Neem ook eens een kijkje. En... als je nog toevoegingen hebt. Hoor ik het graag. 

Succes, 

Groetjes Wouter

• 5 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...