Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Dé Overgang

Featured Replies

Geplaatst:

Peri-Menopauze - Pre-Menopauze - Menopauze - Post-Menopauze

De één merkt er nix van (de gelukkigen) de ander een beetje en dan heb je ook nog de vrouwen die er heel erg, én lang, last van ondervinden. En bij die laatste groep hoor ik helaas.

Zit op dit moment (al jaren) in de Pre-menopauze met alle verschijnselen van dien.

Vooral de opvliegers zijn op dit moment extreem vervelend aanwezig waardoor ik steeds echt maar één uur kan slapen voordat ik daar weer wakker van wordt. Dit is natuurlijk funest voor het verdere functioneren gedurende de dag...

En nou dacht ik... er zijn talloze vrouwen hier op dit forum die er óf in de toekomst doorheen moeten en dus baat zouden kunnen hebben bij dit topic, óf vrouwen die er op dit moment doorheen gaan en graag steun en informatie zouden willen ontvangen of geven, óf vrouwen die het allemaal al achter de rug hebben en dus ervaringsdeskundig zijn en steun en info kúnnen geven.

Vandaar dat ik dit topic open.

Een platform om ervaringen te delen, "behandelingen" te bespreken, effecten van plantaardige supplementen (zoals Salvia - Rode Klaver - St. Janskruid - Maca)..., reguliere behandelmethodes (o.a. oestrogeenpleisters) e.d.

Graag zou ik zien dat we hier elkaar steunen om deze, voor sommigen érg moeilijke tijd, door te komen. (Ter illustratie: Het labiel makende in mijn overgangsverschijnselen zorgt er bijvoorbeeld voor dat ik nu met tranen in mn ogen zit... )

Dus laten we elkaar helpen! Geef de wijsheid door!

aangepast door Gast

Geplaatst:
  • Auteur

Net heb ik bijvoorbeeld zitten lezen over Fyto-oestrogenen die aanwezig zijn in levensmiddelen...

Is het nou wel of niet aan te raden om daar veel van te nemen? De meningen zijn verdeeld. Het hangt er ook vanaf of je een oestrogeendominatie of een tekort hebt... Dus daar ben ik nog niet helemaal uit...

Onderweg kwam ik informatie over Maca tegen:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/109427-de-geneeskracht-van-maca.html

Dacht dat dat de moeite van het uitproberen wel waard zou kunnen zijn dus daar heb ik wat van besteld. (bij Puur&Fit waar het het goedkoopste leek te zijn)

Ik zou hier dan kunnen melden of ik veranderingen bespeur...

En kan ze ook zelf gaan verbouwen, Vreeken heeft zaad.

Dus ik hoop dat er hoop is...

Geplaatst:

Leestip: de boeken van Christiane Northrup.

Geplaatst:
  • Auteur

Kan je vertellen wat er zoal in die boeken te vinden is waar "overgangsvrouwen" baat bij kunnen hebben?

Geplaatst:

Ga elke dag eens 1 kopje salie thee drinken, niet echt lekker maar wel heel erg goed.

Toen ik de prijs van de sla zag, kreeg ik een krop in de keel.

Geplaatst:

misschien is dit iets?

Foto-RB7XBIS629321414251291.jpg

Geplaatst:

Erny wat vervelend, kan je geen tips geven ga zelf een andere fase door.

Geplaatst:

Erny, voor mij hielpen wisseldouches. Warm, koud, warm en weer koud. Ik had enorm veel last van nachtzweten en slecht slapen. Stond echt midden in de nacht mijn bed te verschonen voordat ik weer ging douchen.

Ook een zeer strak RRR (rust reinheid en regelmaat) ritme was en is bevorderlijk. Er gaan verhalen van juist wel of niet pittig eten, salie tincturen smeren of extra meervoudige onverzadigde vetten te eten. Voor mij persoonlijk heeft het allemaal niets geholpen, hmm maar goed wie weet was het veel erger geweest als ik iets wel of niet anders had gedaan. Het is voor elke vrouw weer anders helaas.

Ik had trouwens de pech dat voor mij de ellende al met net 20 begon

Sterkte en weet dat je niet de enige bent

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:
  • Auteur

Dank voor de steun, maar om misverstanden te voorkomen... het is dus niet alléén voor mij bedoeld maar voor iedereen die er wat aan kan hebben. Dus zou hier liever daadwerkelijke belevingen en ervaringen en tips van jullie lezen. Klagen erover doe ík bij tijd en wijle wel weer in de klaagbaak om wat tussentijdse persoonlijke steun te krijgen.

RRR heb ik niet in mijn leven en zal er ook niet van komen vrees ik... Zit niet in de aard van het beestje. Maar kan me voorstellen dat dat wel een gunstige werking zou kunnen hebben.

Dat is ook waarom ik de Salietinctuur van Jasmin niet regelmatig genoeg heb kunnen innemen om effect te bespeuren.

Saliethee is een goede tip én lekker trouwens... maar erg moeilijk om genoeg van het werkzame bestanddeel binnen te krijgen door alleen thee te drinken.

Persica: Lief bedoeld... maar dat schoteltje met gíf is juist níet aan te raden en gaat nogal aan het probleem voorbij. Mannen kunnen óók juist wat leren van zo'n topic en daardoor de klachten van de vrouwen in hun omgeving serieus nemen in plaats van er grapjes over te maken.

(Ikzelf heb met terugwerkende kracht nu meelij met mn arme moeder die we destijds danig geplaagd hebben met haar klachten. Geheel uit onwetendheid natuurlijk.)

Over voeding heb ik laatst het volgende gevonden:

Gunstige werking op opvliegers:

- Fruit: Mango, appels, perzik, Peren.

- Groente: Broccoli en andere kool-achtigen, paprika, rabarber, aardappels.

- Vetten/Oliën: Roomboter, olijfolie, sojaolie, walnootolie, zonnebloemolie.

- Zuivel: bioyoghurt, sojamelk, karnemelk, kwark.

- Eieren

- Vis: Makreel, haring, paling, sprot, bokking.

- Zoetstoffen: Honing, kandij, ahornsiroop, dadelsiroop.

Versterkend werkend op de opvliegers:

- Pittige gerechten

- Thee, frisdrank, alcohol

- Suiker en witmeelproducten

- Eiwitrijke producten

- Vlees, gevogelte

- Conserveringsmiddelen

Roken zou het last van de overgang hebben verlengen.

Stress zou opvliegers uitlokken.

En voedingsmiddelen die rijk zijn aan Fyto-oestrogeen:

- Soja

- Amandelen, zonnebloem/pompoenpitten, lijnzaad

- Peulvruchten: Kikkererwten, kidneybeans, linzen

- Granen: Tarwe, mais, haver, gerst, rogge

- Planten: Rode Klaver, Luzerne

Die Fyto-oestrogenen zouden dan de oestrogeenlevels weer in balans kunnen brengen. Maar lees verschillende dingen daarover... werkt het nou wel of niet? Vooral Sojabonen en Lijnzaad bevatten heel veel fyto-oestrogenen.

Zijn er meer mensen die hebben geprobeerd wat wijzer te worden inzake deze materie???

Heeft er iemand ervaring met Maca-poeder??? Dat zou de hormoonspiegel reguleren...

Heb iig zaad besteld bij Vreeken om de knolletjes zelf te verbouwen, passen mooi bij de Oca en Knolcapucien op m'n Zuid-Amerikaanse veldje.

Geplaatst:

al eens gekeken naar/bij vrouwenmantel?

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

(wist niet dat persica een man was, nickname eindigt op een a dus ik dacht dat het een vrouw was, afgezien daarvan zag ik niet de grap in van het bord met lekkernijen))

Met alle respect voor de vrouw lees ik als man toch mee, omdat ik gemerkt heb dat gezonder leven en meer met kruiden doen, heilzaam kan werken op de geest en het lichaam van (ik denk) zowel man als vrouw.

Erny, je geeft naast de vragen ook direct veel antwoorden. Je zou haast zeggen dat je er baat bij zou hebben als je je aan enkele van deze adviezen zou kunnen houden.

Zelf gebruik ik st Janskruid, het helpt me door de herfstblues en het helpt bijzonder goed. Geen prozac voor mij, maar ik moet het wel eerst twee weken slikken om dan pas verbetering te merken. Ik voel me dan geestelijk sterker, kan de dag beter aan, ben actiever, vrolijker. En dat van één middeltje, dat voor 2,99 bij de goedkoopste drogist te koop is. Ik ken ook vrouwen die het met redelijk succes bij de overgangsklachten gebruiken.

Google even op 'japanse duizendknoop overgang' en je zult tot je verbazing (dunkt me) lezen dat dat waar jij je tuin zo vol mee hebt staan (achter je schuurtje) helemaal goed is voor jouw klachten. Neem er eens wat van en trek niet bij voorbaat zo'n vies gezicht (net als toen je toekeek hoe ik eens mijn tanden in een malse scheut zette ), probeer er eens echt iets mee te doen!

Cheer up, hou vol!

Geplaatst:
  • Auteur
Erny, je geeft naast de vragen ook direct veel antwoorden. Je zou haast zeggen dat je er baat bij zou hebben als je je aan enkele van deze adviezen zou kunnen houden.

Ja, daar heb ik dit topic voor geopend, niet voor alleen míjn vragen maar ook om dingen die ik of anderen ontdekken of ervaren hebben te delen. Vandaar dat ik de informatie die ik gevonden heb plaats. Dus niet voor persoonlijk advies... dus zou ik het fijn vinden als het ook algemeen wordt gehouden en niet om mij persoonlijk gaat.

St. Janskruid was al in bestelling... is denk ik zeker ook het proberen waard. Vriendin van me slikt het sinds kort en lijkt er baat bij te hebben. Goede dingen over gehoord dus. Fijn dat het jou ook helpt.

Duizendknoop nog niet tegengekomen, ga zoeken, ben benieuwd...

En juist goed als mannen dit ook lezen...

Edit: Ik lees dat het bij de Japanse Duizendknoop dus ook over de fyto-oestrogenen gaat en wel Resveratrol... Zal nog ff verder zoeken en lezen want erg interessant. Denk dat het vers eten van de wortel het behalen van de juiste dosering wel wat moeilijk zal maken...?

Geplaatst:

Ik zag koffie niet staan bij je wel-niet lijstje..ik moest echt geen koffie drinken in de overgang..dan had ik opvliegers van hier tot gunder. Verder zeker niet afwassen, en dat is geen grapje..daar werd ik gewoon beroerd van...

Van mijn antroposofische huisarts kreeg ik indertijd sepia d6 tabletjes(of waren het korrels ) ik had er uiteindelijk baat bij, maar heb me gewoon een paar jaar door de overgang heen moeten worstelen..gelukkig alleen het eerste jaar wat last van bedzweten gehad. De tabletjes slikte ik in de laatste jaren van de menopauzeproblemen..of het door deze (intvis)pillen kwam of niet weet ik niet, maar daarna waren mijn opvliegers wel afgelopen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb tot nog toe zo weinig last gehad, wel jaren nachtzweten en last met slapen maar niet TE storend.

Het nachtzweten is minder als ik echt heeeeeel weinig dekbed op het bed leg, ik word dan soms wakker van de kou maar dan trek ik er nog een dekentje bij. Als ik begin met een lekker warm bed ben ik gegarandeerd de halve nacht wakker van het zweten. ( en daarna van de kou omdat ik nat ben gezweet)

Grappig is dat wat appelvrouw zegt ik heel erg herken, dat afwassen. Ik kan bij vlagen dus ECHT niet afwassen, dat warme water en dan stilstaan aan dat aanrecht, ik ga dan bijna van mijn stokje! ( ik dacht dat het aan mij lag dus frappant om te lezen dat ik niet de enige ben hiermee) Het enige wat dan helpt is even te gaan zitten, af te koelen en daarna weer verder te gaan.

De grootste tricker hier van opvliegers is rode wijn en stress/opgewonden zijn, dan stijgt het naar mijn hoofd, pffff. Ik gaf eens een vriendin van mij een mooie waaier uit Afrika, die gebruikte ze telkens bij een opvlieger en dan verdween hij ook weer snel zei ze, misschien ook eens proberen.

Ik drink met regelmaat saliethee maar ik kan niet speciaal zeggen of dat nu werkt of niet, het is mij niet duidelijk, ook omdat ik slechts bij vlagen klachten heb, soms maanden niet dan weer even wel..

Geplaatst:
  • Auteur

Oja Jet, sorry... die koffie hoort ook in het lijstje maar had ik voor mezelf eerst niet opgeschreven omdat ik geen koffie drink.

Maf dat jullie allebei problemen hadden met het afwassen... Wel begrijpelijk ivm het warme water. Hadden jullie met douchen e.d. dan ook last?

En Jet, volgens de antroposofische benaderingswijze (ik heb er geen verstand van eigenlijk) zijn mensen een bepaald type oid... Voor de ene vrouw kan dan de sepia heel geschikt zijn om de klachten te verminderen terwijl dat bij een ander juist niet werkt. Het precieze weet ik er ook niet meer van, maar heb zoiets gelezen in leenboekje van mijn antroposofische huisarts (al weer teruggegeven dus kan het niet meer nakijken). Na wat samen uitzoeken kwamen we tot de conclusie dat die sepia bij mij dan dus niet zou werken...

Hier de bijsluiter van SepiaD6 voor meer informatie:

http://www.exmedica.nl/bijsluiter/sepia/h85423

En kwam ook een antroposofisch epistel tegen, nogal slecht leesbaar vanwege het lettertype, met dus de antroposofische kijk op de overgang...

http://www.atl-leiden.nl/doc/nieuwsbrief_warmte.pdf

Enne... een waaier (of twee) heb ik ook al jaren áltijd bij me en er ligt er nu ook één naast mn bed voor directe snelle gerichte afkoeling. Denk dat ik zonder de waaier misselijk zou worden van de hittegolven. Is mn redding.

Ondertussen drínk ik nu dus gewoon sojasaus, Kikkoman (heerlijk met stukjes komkommer erbij) en hele dikke dropachtige... Glaasje per dag. Baat het niet dan schaadt het ook niet...

Geplaatst:

Nee met douchen geen last..ik denk dat dat ondanks warmte afkoelend werkt. Met afwassen sta je met handen in het warme water..dat zijn geleiders van de warmte richting je gezicht..daar begint het dan inderdaad een rode kop en warmtegolven..alsof je lijf plots twee graden warmer is..echt niet lekker!

Ik weet dat de sepia voor jou niet werkte, maar vind toch dat het vermeld moet worden..voor mij werkte het nl. wel. Het is grappig de bijsluiter te lezen..daarin hebben ze het over neerslachtigheid..dat is iets waar ik nauwelijks last van had tijden de meno..dus daar kan de dokter heb niet op uit hebben gezocht. Ik kwam voor opvliegers, en daar heeft het voor geholpen. Daarvoor had ik ook andere homeopathische en allopathische pillen en druppels gebruikt..zonder succes.

Ook vermelden ze geen bijwerkingen..die had ik wel toen ik in eerste instantie met de volle dosis begon..ik werd er heel draaierig van. Pas toen ik terug ging naar 0 voor een paar dagen en eerst 1 tablet per dag en na een dag of 3 twee tabletten enz. ging het beter.

Maar ik heb een zeer lage drugs- alcohol- en medicijnentolerantie..lekker goedkoop

Geplaatst:

Christiane Northrup is een Amerikaanse gyneacologe die op heldere wijze uitlegt hoe het vrouwenlichaam werkt. Het fijne is dat ze veel breder kijkt dan de gemiddelde gyneacoloog; ze betrekt ook voeding, supplementen en ook emotionele zaken in haar uitleg. Ik heb er zelf veel van opgestoken (niet mbt de overgang want daar ben ik nog niet, maar wel mbt andere vrouwenzaken).

Ik heb het boek 'Vrouwenlichaam, Vrouwenwijsheid' van haar gelezen maar ze heeft ook een boek speciaal over de overgang geschreven. Die heb ik nog niet gelezen maar ik verwacht dat dat ook een goed boek zal zijn.

Geplaatst:
  • Auteur

Aha... had ff gezocht op haar, maar dat Overgangsboek was ik niet tegengekomen... Zal nog eens wat beter/gerichter zoeken.

En Jet, natúúrlijk moet je sepia-ervaring hier ook vermeld worden.

Geplaatst:

Ik was toch al een aardig eindje door de overgang heen.....dacht ik.

Nu heb ik als verstokt roker niet meer gerookt vanaf 1 oktober......fijn, maar heb nog nooit zoveel opvliegers gehad, en dan heb ik het nog niet over het nachtzweten! Grrrrrrrrrrr!

Geplaatst:

Ik hoorde zojuist verhalen van anderen die ook vroeg in de overgang en een hysterectomie voor hun 35ste moesten ondergaan rond hun 50ste nog een keer de volle mep kregen, omdat de eierstokken toch nog een laatste kreet gaven. Nou daarop zit ik dus helemaal niet te wachten!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Dat komt door de stress Jootje, k***e voor je..doorzetten hoor! Hier wel een welgemeend applaus voor jou supergirl...

Geplaatst:
  • Auteur

Hmm... lees net dat Sojasaus een verwaarloosbaar gehalte aan fyto-oestrogeen heeft...

Dus stop ik maar weer met het verhoogde hoeveelheden daarvan te nuttigen...

https://nwhn.org/phytoestrogens-new-alternative-women

Not all soy products are equal in terms of phytoestrogen content. Soy oil and soy sauce don't have measurable amounts of phytoestrogens in them.

Sterkte Jootje! En volhouden met dat niet-roken!

Geplaatst:

Hallo,

Mijn leeftijd is 55, ik ben toen ik net 40 was in de overgang gekomen,

had wel wat last van stemmingswisselingen, huilen en zo,

verder niet veel last, wel had ik opvliegers, ook snachts, maar nooit zo als jij het beschrijft, snachts je bed moeten verschonen,

maar als échte koukleum vond ik het niet zo erg dat het zweet me soms van mijn gezicht, langs mijn rug liep.

Waardoor ik denk dat ik zo "weinig last" heb gehad, is volgens mij doordat ik bijna ieder jaar vast, clisma kuren deed.

Vooral overwegend biologisch vegetariër ben, veel vette vis at, noten ook.

Zeer weinig Biologisch vlees eet,

Niet rook, wel es een rood wijntje tot mij nam,.

geen koffie drink,

niet meer werkte, vooral dat laatste maakte het een stuk makkelijker om go with the flow te gaan, om het maar even zo te zeggen.

En, misschien gek om te zeggen, maar ik denk dat je zelfbeeld omtrent je sexualiteit/lichaam ook er mee uit kan te staan hebben, hoe je die overgang ervaart.

Het blijft natuurlijk een heel vervelend verschijnsel!

én er is weinig begrip voor in de buitenwereld.

de schaamte onder vrouwen is vaak ook groot, helaas.

ik probeerde ook gewoon van alles, zolang het natuurlijk was; zure zuivel, veel brandnetel thee, extra vitamines, homeopathische pilletjes, van alles

of het ook echt een positieve bijdrage heeft geleverd, weet ik natuurlijk niet.

Ik wandelde ook veel, was veel buiten, actief.

Lief voor jezelf zijn is ook een heel belangrijk onderdeel wat je zelf kan doen.

Ik praatte er ook met iedereen over, vroeg allerlei vrouwen naar hun klachten en oplossingen, maakte het overal bespreekbaar!

Vroeg soms ook mannen er naar, hoe zij dat ervaren hadden, toen hun vrouw....

dat heeft het lijden voor mij ook een heel stuk lichter gemaakt, oh en ook zelf heel foute grapjes maken over je eigen overgang, veel lachen!!

Heb nu nog wel es soms, af en toe opvliegers, laatst sprak ik een vrouw die stelde dat ik nog wel een hele lange tijd last kon hebben, zo nu en dan...

dat kan zo zijn,

ik weiger dat te geloven!

stay possitive!!

Geplaatst:

Dames,

Na 7 jaar ellende begin ik nu eindelijk door de overgang heen te raken, wat een zegen. Niet uit bed kunnen komen, geen hele bladzijde kunnen lezen, geen drie punten achter elkaar onthouden, spierpijn, migraine (nooit gehad), verdrietig ....

Heel gedisciplineerd leven, geen uitspattingen, fruit, groente, geen alcohol, veel drinken (thee /water) geen suiker en heel belangrijk sporten - twee keer in de week een uur is genoeg, en niet te overdreven sporten, rustig, maakt een wereld van verschil, met name als je je rot voelt, ga niet naar bed maar ga sporten. Ik heb vanaf juni een vitamine D kuur gedaan en dat heeft me over de drempel geholpen. Denk niet dat je genoeg in de zon komt en dat je vitamine D in orde zal zijn, was bij mij dus ook niet zo, laat het even meten. Als je dan zoals ik nu terugkijkt denk je, Jemig, hoe heb ik het overleeft ......

Voor dames met een volle werkweek, doe een stapje terug. Ik heb eerste 2 a 3 jaar gevochten om iedere ochtend uit bed te komen, viel in de auto in slaap op de terugweg, tot ik 2 maanden thuis zat en een paar pittige besluiten heb moeten nemen over waar ik mijn energie nog in ging stoppen. Keuzes waar ik achteraf sowieso blij mee ben. Het komt goed, echt

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.