Ga naar inhoud

Hoe staat de knoflook erbij 2014-2015

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi gerritr,

Het is mijn ervaring dat oerprei zich zo gedraagd. Daarvan moet je inderdaad elk bolletje vinden want anders staat er volgend jaar weer een "prei", het heeft bij mij de status van onkruid. Het ruikt ook flink naar knoflook.

warmoezenier

Geplaatst:

ik heb een deel van de knoflook geoogst, ziet er super uit !! 1 olifant stond waarschijnlijk te dicht aan de oppervlakte/ te weinig aangeaard, dus die is wat groen. Maar ik verwacht dat die goed smaakt. 2 olifanten zijn geheel afgestorven, niet meer terug te vinden in de grond. Bij elke pootteen had ik namelijk een drinkrietje geplaatst om de olifanten te kunnen herkennen tov de gewone knofloken.

Geplaatst:

Klinkt inderdaad logischer dat het om oerprei zou gaan.

Een ander zoekt er zich het ik weet niet wat naar en Gerrit komt er bijna in om.

Maffe wereld soms

Geplaatst:

Heb je een foto Nynke? Ben wel benieuwd.

Bolletjes zien er mooi uit Loes.

Ik wacht nog even met oogsten. Loof is nog bijna helemaal groen.

Heb het een paar weken geleden gespoten met het inmiddels bekende backing sodamixje en daar is het enorm mooi van gebleven.

Zal straks een paar foto's maken.

Geplaatst:

Wat een dikke knoflookworst...

Misschien is het handig om de knoflook volgend keer eerst te drogen dan zijn de stelen dunner en beter te vlechten.

Geplaatst:

Ik heb een foto geplaatst op Facebook, helaas lukt het me niet om foto's hier en op andere fora te plaatsen. Je kunt me opzoeken onder Nynke Fennema.

Geplaatst:

Zo staat de knoflook er bij mij voor...image33821436264859.jpgimage34741436264866.jpg

Hopeloos, ik krijg de foto's weer niet gedraaid. Hoop dat jullie het goed kunnen zien zo.

Geplaatst:

ik heb een gedeelte geoogst.

Soorten Morade en Valverde hebben mooie grote bollen. Eden Rose valt tot nu toe tegen. er staan er nog een paar.

Ik had van Enjoy spaanse knoflook gekregen. Daarvan is er 1 niet opgekomen en 1 heeft een mooi bescheiden bolletje gevormd.

Ik heb trouwens ook een bol geoogst waarvan een aantal tenen niet binnen de bol zitten. de bol is zeg maar half gevormd. hebben jullie dat ook weleens? is er een oorzaak?

Geplaatst:

Gek hé minie? Bij mij zijn ze allemaal opgekomen. De foto waar je de bol ziet hangen is een spaanse. Prachtige bol van zo'n 6cm doorsnee.

Geplaatst:

Ik heb dit jaar een experiment gedaan met de knoflook. In mijn tuin staan ze in bemeste tuinaarde en ik heb elk jaar een mooie opbrengst. Maar ik vroeg me af of de bollen groter zouden worden bij de boer waar ik paard rij. Hij spit elk jaar paardenmest onder de grond en de grond is er een stuk vaster dan hier bij mij. Ik besloot ook bij hem wat teentjes in de grond te stoppen, teentjes uit precies dezelfde bollen die ik hier thuis ook heb gebruikt.

Het resultaat mocht er zijn!! De zijne zijn stukken groter! Zie hieronder! Paardenpoep doet dus wonderen

117220259140113786411702132354947n70441436295598.jpg

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Nog niet minie maar het groen wat op de voorgrond staat hoort bij oa jou soortjes. Die staan er prachtig op. De bollen ga ik rond het weekend oogsten.

Geplaatst:

Ik heb een foto geplaatst op Facebook, helaas lukt het me niet om foto's hier en op andere fora te plaatsen. Je kunt me opzoeken onder Nynke Fennema.

Dat lukt niet Nynke wanneer we geen vrienden zijn....

Geplaatst:
Ik heb dit jaar een experiment gedaan met de knoflook. In mijn tuin staan ze in bemeste tuinaarde en ik heb elk jaar een mooie opbrengst. Maar ik vroeg me af of de bollen groter zouden worden bij de boer waar ik paard rij. Hij spit elk jaar paardenmest onder de grond en de grond is er een stuk vaster dan hier bij mij. Ik besloot ook bij hem wat teentjes in de grond te stoppen, teentjes uit precies dezelfde bollen die ik hier thuis ook heb gebruikt.

Het resultaat mocht er zijn!! De zijne zijn stukken groter! Zie hieronder! Paardenpoep doet dus wonderen

117220259140113786411702132354947n70441436295598.jpg

Ik ga paardenpoep reserveren bij mijn zwager!

Geplaatst:

Na oogsten van een paar soortjes staat het veld er nu zo bij:

IMG618034491436563328.JPG

Er zijn tekenen van roest te bespeuren op een aantal planten:

IMG618132151436563404.JPG

Geoogste soorten:

(sorry, de extra vivid instelling stond nog aan op de camera)

Shandong (subgroep Turban, vroeg oogsten, kort bewaarbaar)

IMG616646051436563503.JPG

Thai (subgroep Turban, vroeg oogsten, kort bewaarbaar) - slechte opkomst

IMG616733481436563506.JPG

Inchelium Red (subgroep Artichoke, mid oogstbaar, lang bewaarbaar)

IMG616827171436563508.JPG

Solo bollen geplant in oktober:

IMG617058131436563513.JPG

Geplaatst:

hier is nu alles de grond uit en hangt lekker in de wind

vrij kleine bollen maar heel smakelijk

ik had mijn eigen pootgoed van vorig jaar gebruikt en er zat weer flink roest in, volgend jaar maar weer nieuw spul kopen want ze nemen de sporen toch mee denk ik

Geplaatst:

image64211436617432.jpghttp://

Voor dat het te warm werd de knoflook geoogst. Meeste is prima geworden. Wel viel het mij op dat de knoflook die tussen de aardbeien stond beduidend kleinere bollen had dan de zelfde soort aan de rand van het aardbeienbed.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...