Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe staat de knoflook erbij 2014-2015


MartinH

Aanbevolen berichten

Goed, inmiddels heb ik het verschil tussen gewone soda en baking soda opgezocht (nadat ik dus mijn knoflook al met gewone soda had bespoten ), maar mijn knoflook heeft er gelukkig niet van geleden. Sterker nog, de roest lijkt zich aardig terug te trekken! Heb ik nou per ongeluk een nieuwe remedie tegen knoflookroest ontdekt??

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verroest!!! 'k heb roest erin! Moet ik nu best oogsten of kan het nog even door tot juni? Ik heb in september al gepoot en nog niet alle planten zijn aangetast, maar iets in me zegt dat dat niet meer lang zal duren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, als je dat allemaal weghaalt blijft er niet veel over voor de groei

ik zou de bloem/bolbilknoppen weghalen

en spuiten met 0,5% natriumbicarbonaat (5g op een liter dus) met een drupje zeep en een drup bio-olie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee soorten staan: Chinese (Lidl) en Spaanse (AH).

 

IMG158431731433231714.JPG

^ De Lidl kan (bijna) geoogst. Ziet er een beetje ielig uit. Bollen hebben een acceptabele grootte.

 

IMG158535271433231717.JPG

^De AH, die kan nog wel even. Zoals je ziet komen er bloemstengels (die kromme stengels), de knoppen heb ik er later afgeknipt.

 

IMG158657071433231719.JPG

^ Links de Lidl (restje, overige tenen al gebruikt), rechts de AH.

 

In oktober zet ik er weer wat meer dan nodig. Zo kan ik er af en toe eentje oogsten, voor het loof en om te zien hoe de bol zich ontwikkelt.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de knoflook die ik uit Spanje had meegebracht kwamen afgelopen week ook allemaal stengels/knoppen. Die heb ik er, op één na, allemaal uitgehaald.

Bij die ene wil ik gewoon graag weten hoe de bloei zich ontwikkeld

Bij de bijzondere soorten knoflook, chesnok red, rosewood, maxatawny,purplglazer,eden rose en valverde zie ik nog niets.

Deze zijn gelijk met de spaanse gezet. Onder het typen bedenk ik mij dat ze ook later opgekomen zijn, dus dat ze dan ook wel later bloemen zullen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het hele draadje doorgelezen en nog geen antwoord gevonden. Tegen de beginnende roest behandeld met bakingsoda oplossing.

Maar helaas.... de eerste bol is stengel bijna geheel verdroogd. Gisteren eruit gehaald: de bol is opengebarsten en de tenen krijgen allemaal uitlopers.

Wat doe ik verkeerd? Moet ik bijmesten met opgeloste kippenmest zoals mijn buurman tuinder adviseerd of het zo laten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je misschien een foto bijvoegen van de knoflook en de plek waar ze staan?

 

En wat verdere info: in wat voor grond staan ze, heb je die bemest en zo ja waarmee en wanneer? Hoe nat/droog is het bij jullie? Heb je water gegeven?

Wanneer heb je ze gepoot?

En... welke soort is het?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie wel dat mijn knoflook -die het tot nu toe heel goed doet trouwens- iets begint te vergelen. Een bolletje alvast geoogst om op te eten. Meteen alle oude bollen ( ik had er nog 15 over..echt teveel gekweekt vorig jaar..of te weinig weg gegeven) weg gedaan. Vanaf nu alleen maar verse knoflook in het eten. Met de oude bollen kan ik vast wel een handige gier maken voor...?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...