Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Cadeautjes voor de feestdagen (2015)

Featured Replies

Geplaatst:

Ik loop al een tijdje met een idee...

Ik zou het erg leuk vinden om een soort van marktje te organiseren, waarop Moestuinforumleden wat zaken kunnen verkopen. Er zijn hier namelijk aardig wat mensen die erg handig zijn, en de mooiste spullen maken/bakken/kweken.

En er zijn ook flink wat mensen (denk ik), die van die mooie spullen zouden willen kopen, om cadeau te geven met de feestdagen.

Cadeautjes zoals een mooi blok zeep, een pot honing, (chili)peper producten, pompoenen in de mooiste vormen, stukken kaas, gehaakte pannenlappen, wollen sokken, en zo zijn er vast nog veel meer zaken.

We hebben hier de ruimte voor zo'n marktje, maar niet iedereen wil of kan zo'n eind rijden en moet maar net kunnen op die ene dag.

Misschien dat we wat kunnen bedenken zodat iedereen van achter zijn computer kan bestellen, en dan de producten opgestuurd krijgt.

We willen hier dan wel voor verdeelpunt spelen. Want 2 potjes honing bij de ene verkoper, een stuk zeep bij de ander, en een zakje 'chiliflakes' bij weer een ander... dat kost veel teveel aan verzendkosten.

Het lijkt mij een goed idee om alle bestelde potten honing naar mij te sturen. En ook alle wollen sokken, de blokken zeep, etc. etc.

Wij pakken dan alles over, en maken per klant een mooi pakket met al de verschillende cadeautjes. Kan je dat pakket zelf oppikken, dan is dat super! Kan je er ook wat mee nemen om onderweg af te leveren? Nog beter! Maar versturen kan dus ook.

We hebben een contract bij de DPD, en kunnen pakketten tot 30 kilo (per stuk) versturen voor zo'n 6 euro per pakket.

Er zijn dan natuurlijk wel wat regels. Want veel zaken zullen speciaal voor een klant worden gemaakt. In een bepaalde maat, smaak of variant. Dus betalen moet (tegen die tijd) echt wel vooraf aan de betreffende verkoper. Zodat de verkoper niet voor niets zit te haken, smelten, kleien of kweken. En alles moet op tijd bij mij binnen zijn, zodat alle pakketten nog voor de feestdagen verzonden kunnen worden.

Ik weet dat ik er wel erg vroeg mee ben, om dit al voor volgend jaar te regelen. Maar er zijn vast mensen die zaken maken met dingen die ze zelf kweken. Dus is het handig als ze nu al rekening houden met wat meer ruimte, wat meer planten, en dus wat meer oogst. Of misschien zijn er zaken die maanden moeten rijpen of drogen of weet-ik-veel En we moeten er van te voren natuurlijk ook lang over kletsen

Het gaat hier dan dus echt om het verkopen en kopen van producten. Ruilen doen we wel op moestuinforumdagen. Het is niet het plan om rijk te worden, maar iets extra verdienen om je hobby weer te kunnen spekken, is nooit mis. Toch?

Het hoeft trouwens helemaal niets met de moestuin te maken te hebben hoor. Ik zie hier vaak een webshopje met handgemaakte kattenspeeltjes (dan wel weer met zelfgekweekte kruiden) langs komen. En een webshopje met handgemaakte kinderkleding. Als het maar van je zelf komt.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden.

image4524140955671942691418035464.jpg

103394515327136735393462248955339951989891o24371418035591.jpg1511201448733657141614767848871418035594.jpg

Ik zat zelf te denken om kaas te maken, met verschillende kruiden (uit de tuin). En ook droge worsten, en brandnetelbier Zaken die ik vacuüm verpak (op het bier na ) en die buiten de koeling wel goed blijven. Zelfs de aangesneden kazen (als je een halfje wilt) kan je in die vacuüm verpakking heel goed in een koele omgeving bewaren. En dus makkelijk onder de boom leggen met kerst ofzo. Als ie daar tenminste niet dagen/weken op kamertemperatuur ligt....

Jorieke: Kruidenkaasjes (met korst, dus geen 'verse' smeerbare kaas), Bramenfruitleer, reuzel.

Loes: Handgemaakte kattenspeeltjes met kattenkruid of valeriaan (hopelijk dan ook valeriaan uit eigen tuin).

Appelvrouw: Kruidenthee in verschillende uitvoeringen. . Ochtend-avond. en gedroogde tijm en rozemarijn ed keukenkruiden... kruidenzout voor keukengebruik

Piroska: honing uit eigen korf. Ook ga ik heel veel verschillende pepperoil maken.

Berijl: In ieder geval kruidenazijntjes, kruidentheemengsels en chutneys (gemaakt zonder witte suikers).

Loraine en Jane Doe: naambordjes en halsbanden met naam (hout en leer). We bieden ook western red ceder plankjes aan voor op de bbq.

Jasmin: Zeep

Geedee: koekjes en koekjespotten, gezien het jaargetijde, in speciale kado- en kerstvormen. En misschien Pasta. En Pepita's (geroosterde pompoenpitten met kruiden, als snack)

Indy: Kruidenolie,badzout, warmtekussentjes , bruisballen.

Geplaatst:

Wat een leuk idee, denk dat Loraine en ik zullen mee doen met de tijd (toch Loraine ).

We zijn van plan met letters met de hand schrijven in hout en leer, naambordjesen halsbanden met naam bijvoorbeeld. Hebben meer ideeën, maar er is even wat tussen gekomen.

Geplaatst:

@Jorieke, dat is een heel leuk en zeker goed plan. Ik doe zeker mee(ook maar eens kijken of we dan iets van standaard kerstpakketjes kunnen maken(zo leuk om een MTFK(moes tuin forum kerstpakket te krijgen)) hoe, wat en waar gaan we zien.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.

Geplaatst:

Ook ik vind het een superleuk idee!

Geplaatst:

Leuk idee, ik doe mee

Geplaatst:
  • Auteur

Mocht iemand meteen al weten wat hij/zij tegen die tijd wil maken, dan kan ik dat in het 1e bericht zetten. Dan krijgen anderen ook ideeën? Je zit verder nog nergens aan vast, niemand rekent ergens op, maar het is wel even leuk en handig.

Geplaatst:

jaa leuk idee. duurt natuurlijk nog even maar ik ben ook van de partij

Handgemaakte kattenspeeltjes met kattenkruid of valeriaan (hopelijk dan ook valeriaan uit eigen tuin).

precies wat je zegt, hobbyverkoop is niet zozeer om er iets aan te verdienen maar om de hobby betaalbaar te houden.

helemaal leuk om ook mee te genieten van de hobby van anderen.

een standaard kerstpakketje vind ik ook een leuk idee. niet alles zal daarvoor geschikt zijn (mijn kattenspeeltjes ook niet) maar die dingen kunnen dan gemakkelijk daarnaast besteld worden.

Geplaatst:

Top idee.

We gaan brainstormen.

“The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna

Geplaatst:

Goed idee! En leuke manier om de zelfgemaakte producten te promoten.

Zal eens gaan broeden of ik iets heb waar ik wat meer exemplaren van zou kunnen produceren.

En Gee... ga maar lekker veel Pruimenlikeur maken volgend jaar!!

De kattenspeeltjes van Loes inderdaad erg leuk... helaas was mijn kat niet geïnteresseerd maar de katten van een vriendin vochten er onderling om.

Geplaatst:

leuk initiatief! Ik doe volgend jaar graag mee. Welke producten het precies gaan worden van ons boerenerf, zal tzt duidelijk worden maar iig kruizenazijntjes, kruidentheemengsels en chutneys (gemaakt zonder witte suikers).

We zijn bezig met een x aantal andere dingen, hierover later meer.

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Geplaatst:

Super leuk initiatief.

Er zijn veel dingen dingen die ik maak voor eigen gebruik die wel erg gewaardeerd worden door vrienden en familie en waar dan ook wel om gevraagd wordt..mirabellen- en kweeperenjam en kweeperenlikeur bv..maar ook chutney en kruidenthee uit eigen tuin.maar of ik dat in grotere hoeveelheid kan maken heeft bv voor het fruit al te maken met een koud voorjaarof niet.

Ik zal erover nadenken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ok.. Zet me er dan maar bij voor de thee. . Dat lijkt me voorlopig het meest haalbaar. Het zal iets van kruidenthee worden in verschillende uitvoeringen. . Ochtend-avond. en gedroogde tijm en rozemarijn ed keukenkruiden dus...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

En Gee... ga maar lekker veel Pruimenlikeur maken volgend jaar!!

Die is alleen voor eigen gebruik, al mochten jullie er op de MTFDagen er wel eens van proeven.

Zit wetmatig gezien ook een restrictie op , hè?!

Geplaatst:

wat leuk wat leuk! Jorieke

Als het allemaal loopt als gepland hebben wij honing uit eigen korf komend jaar. Ook ga ik heel veel verschillende pepperoil maken. Met die 2 wil ik wel in de kadosjop.

Geplaatst:
Wat een leuk idee, denk dat Loraine en ik zullen mee doen met de tijd (toch Loraine ).

We zijn van plan met letters met de hand schrijven in hout en leer, naambordjesen halsbanden met naam bijvoorbeeld. Hebben meer ideeën, maar er is even wat tussen gekomen.

Jep wij doen ook mee

We bieden ook western red ceder plankjes aan voor op de bbq

Deze plankjes geven een heerlijke smaak af aan bijvoorbeeld een zalm moot of lekkere biefstuk

Kan gegraveerd worden

De gegraveerde plankjes kunnen bijv dienen als deur hangers

Of naambordjes voor in de moestuin om planten te identificeren enz.

Mochten er mensen zijn die zelf ideeën hebben laat maar horen

Groetjes Loraine

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Geplaatst:
... maar iig kruizenazijntjes, kruidentheemengsels en chutneys (gemaakt zonder witte suikers).

We zijn bezig met een x aantal andere dingen, hierover later meer.

mag er ook bij komen te staan

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Geplaatst:
  • Auteur

Leuke plannen allemaal al! Loraine en Jane Doe: ik hoop dat jullie het eens zijn met de beschrijving die ik heb genoteerd. Ik probeer het kort maar krachtig te houden. Hebben jullie een voorbeeld van die plankjes? Ik kan me er geen voorstelling van maken

We maken straks ook nog wel een topic aan waarin iedereen een beetje een voorbeeld kan geven d.m.v. foto's. Dus als iemand daar al foto's van heeft, of in de komende weken/maanden maakt, geef maar door! Het hoeft niet meteen het definitieve product te zijn, dat is nu in de winter soms wat lastig

Maar laat vooral zien wat je ongeveer bedoelt, wat men kan verwachten straks.

Geplaatst:

Loraine kun jij foto van hout plaatsen? Ik kan wel een foto van halsband plaatsen, naam of tekst kunnen jullie dan wel zelf bedenken

Zat ook aan hout te denken van boomstammen, maar daar moet ik nog even jagers vragen voor hout. Plakken van houtstammen, met naam of tekst.

Geplaatst:

ik ben juist benieuwd hoe de naam/tekst eruit ziet op leer/hout. het eindproduct zegmaar

aangepast door Gast

Geplaatst:

Dan zal ik wat voor jullie maken met moestuinforum

Geplaatst:

Dan plaats ik komende week even een foto van de Western red ceder plankjes

Groetjes Loraine

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Geplaatst:

Ik zou wel van die setjes pompoenen willen haken. Maar zou dan toch wel willen weten of er interesse voor is. Anders zit ik in oktober met heel veel gehaakte pompoenen!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.