Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin) #3

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

knolselderblokjes met gehakte kemirienootjes blokjes geroosterde tempeh in gembersaus

rijst, balletje gehakt met pindasaus, kerrie-wortel-kool, komkommerzoetzuur

Geplaatst:

Gisteren zuurkool met kruiden en pastinaak-aardappelpuree. Eindelijk een goede bestemming gevonden voor de niet-zo-lekker-om-te-bakken/frituren- aardappels, die maken namelijk wel echt lekkere puree.

Geplaatst:

Eindelijk het geitenstoofvleesje van Berijl gegeten. Eigenlijk alleen wat kaneel, karwij en bouillon gebruikt. Erbij couscous gegeten en een stoof van wortels pompoen en tuinboon met tajinekruiden en peterselie. De (bijna) laatste kleurende tomaatjes zaten er ook in.Het smaakte erg lekker Berijl!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@Pippi : Ondermaatse preitjes zijn erg lekker om in zn geheel te grillen. Gaat dan bijna de delicatessen kant op.

Ik heb net aardperen staan uitgraven in de voortuin (wat een afval kom ik daar dan toch tegen... (vooral snoep en kleine chipsverpakkingen, het "gooi maar op straat"gedrag begint al jong zo te merken).

Straks schoonmaken en dan ga ik ze frituren... dat vind ík persoonlijk erg lekker.

Geplaatst:

andijviestamp met spekjes en walnoten, worstje

(dzz: er staat een bakje net gekraakte walnoten op het aanrecht, naast de stamppan, dus een handje erin gedaan, was heerlijk!)

Geplaatst:

Boerenkoolstamppot van 3 (boeren)kolen uit de tuin. Palmkool, boerenkool 'rote palme' en rode broccolibladeren.

SAM409898281449249259.JPG

Van de 'rote palme' zaailingen moest je de rode bewaren (er zouden ook groene tussen kunnen zitten) maar dat was ik vergeten en had maar een paar zaadjes gezaaid en ik denk niet dat die nog rood blad gaan krijgen (het zelfde geldt voor de rode broccoli zo te zien). De palmkool was erg lekker en veel minder bitter dan wat ik van boerenkool gewend ben uit de winkel, het broccoliblad was het meest bitter van de 3 (maar paste wel goed). Was verrast dat het duidelijk lekkerder was dan de gewone boerenkool uit de winkel.

Geplaatst: (aangepast)

eergister groentenmix met blauwschokkers met stukjes ingemaakte citroen

(dzz: braad de ui, knof, wortel, pepertje, paprika, knol- en bleekselder tot bijna gaar, stoof daarna nog 10 minuutjes met wat sap van-de-laatste-tomaatjes, ingelegde citroen, blauwschokkers)

gister boerenkool van struik 1. nou ja, wat de slakjes er van over hadden gelaten met aardappel-pastinaakpuree, spekjes, worst

en alleen voor de RobO wat wijnazijn (echtgenote vindt dat minder)

(moet nog steeds denken aan die aflevering van Klootwijk aan zee waar hij boerenkool met garnaaltjes in het zuur krijgt van een Lauwersoogse visser, wil ik ook eens... )

aangepast door Gast
Geplaatst:

Lekker lijkt me dat. Boerenkool op zijn Frans is ook erg lekker ( met blauwe kaas )

Speltpasta met -uit de vriezer- bloemkool, doperwten, tomatensaus. Tonijn erdoor en veel verse kruiden. Sla uit de kas met veldkers uit de tuin..

Zondag op een feestje crackers met tonijnsmeer geserveerd, ook deze op smaak gebracht met verse tijm, venkel en Lorrainse knoflookbieslook..op de toastjes blaadjes pimpernel dat wonderwel aan t groeien is...

Geplaatst:
rijst, verse sambal badjet, snijbonen, sucaderundvlees gember-anijs-ketjap

Is je badjet weer goed gelukt? Wij hebben al weer twee potten leeg, ieder jaar neem ik me voor meer te maken...

Lie en ik aten nasi met een achtergebleven kooltje erin..veldvarkensreepjes natuurlijk en wortelen van de buurvrouw. Zoetzuur erbij, Dank zij Yuras had ik veel augurken dit jaar en een navenante hoeveelheid potten zoetzuur. Heerlijk.

Overmorgen komen de buren erwtensoep eten, dat doe ik altijd aan t begin van de winter. Het was alleen vandaag 15 graden...narcissen vliegen de grond uit Ik heb er nog niet echt zin in ( in de snert)...

Geplaatst:

ja, is lekker, had 1 kg met arancia peruviana (mooi pepertje, weinig andere smaak dan heet, goed scherp dus heb de zaadjes maar weggelaten)

moest eigenlijk nog wat zout bij maar dat doen we liever op het bordje

ik had verse laoswortel en gember getjobekt met knoflook en kemiries en verse sereh, heerlijk geurtje al

toen alles gegaard en de staafmixer erin tot het een beetje smeuiiger werd maar geen zalf , lekker wel

hier ook nog geen erwtensoep, wel spliterwten gekocht, de rest hebben we zelf wel

Geplaatst:

Van een bevriende jager hebben we van 't weekend wild zwijn gekregen. Gisteravond heerlijke hongaarse goulash ermee gemaakt met eigen zuurkool. mmmmm om je vingers erbij op te eten.

Geplaatst:

Ook een idee. Ik kreeg van de buren ook everzijn om te stoven en een hertenrollade.

Vandaag iets met lever, maar ik weet nog niet wat..ik zoek nog een ander recept dan bakken met uitjes.

Geplaatst:
Lekker lijkt me dat. Boerenkool op zijn Frans is ook erg lekker ( met blauwe kaas ) ...... knip

Hoe maak je dat klaar? Is dat ook een stamppot?

Geplaatst:

Ja stamppot en dan met blauwe kaas erop de oven in...uiensjuutje erbij een heerlijk vega dagje.

Voor deze stamppot doe ik extra veel boerenkool zodat de stamppot lekker zacht/soppig van structuur is..niet droog bedoel ik.

Ik heb van alles in de tuin geplukt voor een grote bak sla: veldkers, veldsla, rucola, eeuwig moes, knoflookloof, kleine st antoinnetjes uit de kas, blaadjes pimpernel die al weer flink aan de groei is. Pompoenpuree met fijngeknipte peterselie, venkelblad, knoflookbieslook en verse tijmblaadjes.

Geplaatst:

Ja stamppot en dan met blauwe kaas erop de oven in...uiensjuutje erbij een heerlijk vega dagje.

Voor deze stamppot doe ik extra veel boerenkool zodat de stamppot lekker zacht/soppig van structuur is..niet droog bedoel ik.

Ik heb van alles in de tuin geplukt voor een grote bak sla: veldkers, veldsla, rucola, eeuwig moes, knoflookloof, kleine st antoinnetjes uit de kas, blaadjes pimpernel die al weer flink aan de groei is. Pompoenpuree met fijngeknipte peterselie, venkelblad, knoflookbieslook en verse tijmblaadjes.

Dat klinkt erg lekker, ik ga ook eens boerenkoolstamppot uit de oven met blauwe kaas maken, bedankt voor het recept!

Zo te lezen is je salade ook erg lekker Pimpernel moest ik opzoeken maar bleek ik toch nog te kennen, als guichelheil. Maar St. Antoine kon ik niet vinden, wat is dat?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...