prettig gestoord Geplaatst: 7 september 2017 Geplaatst: 7 september 2017 Eigen kipburgers met ijsbergsla, paprika, ui en een gebakken ei omdat het gewoon erg lekker is.Als toetje eigen honey dew meloen! Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Charly Geplaatst: 7 september 2017 Geplaatst: 7 september 2017 Toffe tips Mellie. Dank. Voor de volgende ronde!Uiteindelijk op safe gespeeld en met wat Mexicaanse kruiden gekruid. De worst die ik bedacht had, wilde ik bewaren voor vandaag. En dus met kippenpootjes gemaakt. Ging er goed in! Wat maken die butternuts idioot makkelijk schoon trouwens. Niet een keer uitgeschoten ofzo. Vandaag 4 kilo rodekool gemaakt. Gewoon traditioneel met appeltjes en kaneel. Omdat ik het nog nooit eerder bereid had en ik geen 4 kg wilde verprutsen. Ben heel aardig tevreden eigenlijk. Zit allemaal in bakjes in de vriezer. Maar ook zelf gegeten. Met een bonenschotel (droog & snij) uit eigen tuin met chorizo en worstjes. Had een foto moeten maken. Maar was enorm geslaagd. Niet eens plek voor een meloentje toe. Bovendien zijn die van mij bij lange niet zo mooi als die honey dew van prettig gestoord! wees bevriend met kleine dingen
pippi Geplaatst: 7 september 2017 Geplaatst: 7 september 2017 Pompoenfrietjes uit de oven met olijfolie, knoflook, paprikapoeder en peper en zout. Nooit eerder gemaakt en ik had er een hard hoofd in omdat ik de eerste pompoentjes wat ongeduldig vroeg had geoogst, maar man, die waren lekker! Maar wat een geklooi om zo'n pompoentje (ik heb mini's) te snijden zeg. Vanmiddag meteen maar even een nieuw en heel scherp keukenmes gekocht. Je ziet in films ook wel eens dat ze een pompoen van grote hoogte laten vallen en dan hij dan in stukken spat. Werkt dat echt? Want dan gooi ik de volgende boven uit een slaapkamerraam op de tuintegels.
Jeanne heijmans Geplaatst: 7 september 2017 Geplaatst: 7 september 2017 Ja ik eet zoveel uit eigen tuin.geef ook veel weg,het gaat om sla, paprika,boerenkool al, courgette, tomaten, bieslook,aardbeien. Wat een verschil met het kweken in potten,en volgend jaar komt er nog een meter in de breedte bij.o winterwortel eruit gehaald en in kist met zand in de schuur.
RobO Geplaatst: 8 september 2017 Geplaatst: 8 september 2017 Je ziet in films ook wel eens dat ze een pompoen van grote hoogte laten vallen en dan hij dan in stukken spat. Werkt dat echt? Want dan gooi ik de volgende boven uit een slaapkamerraam op de tuintegels. ja, gaat hier prima, gewoon hard naar beneden gooien van hoofdhoogtealleen voor de soep dan want je krijgt grote grillige brokkenals het netjes moet pakken we ons Herder santokumes:
angela († maart 2025) Geplaatst: 8 september 2017 Geplaatst: 8 september 2017 Ik snij die van mij met een tomaten mes van de Xenos.Gaat hartstikke goed.http://www.xenos.nl/koken-en-bakken/keukengerei/schillen-snijden-en-knippen/tomatenmesje-paars
Jorieke123 Geplaatst: 8 september 2017 Geplaatst: 8 september 2017 Niet uit het slaapkamerraam gooien Pippi Dan knalt ie te hard uit elkaar. Gewoon zoals RobO zegt: vanaf hoofdhoogte laten vallen. Misschien nog een keer en nog een keer, dan barst ie op verschillende plekken en zit niet overal zand aan en liggen de pitjes etc. niet meteen overal. Gisteren aten wij een opgebakken prutje uit de vriezer, want ik was druk met het verwerken van vlees en dan heb ik geen zin in koken. Vandaag eten we wat van dat heerlijke varkensvlees, namelijk een procureurlapje. Oei wat zien die er lekker uit! En voor morgen heb ik al een pan vol met goulash staan. Varkensschouder met een boel ui, paprika, tomaat, specerijen, etc. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 11 september 2017 Geplaatst: 11 september 2017 Pas over een paar uur: erwtensoep, de schouderkarbonaadjes staan al te sudderen.UET: 2025_teeltlijst (.xlsx)
pippi Geplaatst: 11 september 2017 Geplaatst: 11 september 2017 Boontjes. Er komt geen eind aan. Ik had al veel grote bonen laten hangen voor zaad voor volgend jaar, toen ik me opeens bedacht dat ik die gele (Neckarkönigin geloof ik) eigenlijk veel minder lekker vind dan de groene en paarse, dus die grote gele heb ik er zaterdag allemaal afgehaald, gedopt en de witte bonen gegeten in een soort chili. Mwah. Niet heel erg lekker, de chili wel, de bonen niet, terwijl de kleine boontjes uit de overmaatse groene en paarse vaak wel heel erg lekker zijn. Misschien als ik ze dubbeldop dat ze beter smaken, maar daar is het leven eigenlijk te kort voor. Zoveel werk. Gisteren ook weer een dikke kilo 'gewone maat' boontjes geoogst, deel ingevroren en vandaag ook maar weer gegeten. Het is dat het een tikje gaat vervelen, maar ze waren toch wel weer lekker, gewoon met gekookte aardappels en nepgehaktballetjes en flink wat jus met extra peper en kerrie. Jammie. Morgen weer pompoenpatatjes! Ik zal jullie advies ter harte nemen en ze van hoofdhoogte laten vallen. Allebei de kinders eten mee en die kunnen dat soort acties wel waarderen. Als alles gaat zoals gepland eten we er vegan eend bij (vond dochter ergens in een toko), en rijst en een lekker sausje met eigen ui en knoflook en paprika. Vreemde combi wel, maar je moet eten wat je in huis hebt. Oh en gisteren voor het eerst Nieuwzeelandse spinazie uit de tuin gegeten. Kort geroerbakt met olijfolie, peper en zout, ik vond het erg lekker! Heel jammer dat ik maar een paar planten heb staan, volgend jaar meer. Heel zacht van smaak vond ik het, en dan niet die snottige structuur van gewone spinazie, het bleven blaadjes met veel minder verlies van volume dan gewone spinazie waar je enorme hoeveelheden van ziet slinken tot een eenpersoonshapje. En nul insectenvraat, allemaal gave blaadjes. Ja, die houden we er zeker in.
RobO Geplaatst: 12 september 2017 Geplaatst: 12 september 2017 rodekoolsjalot met 4 kruidnagels erin, kaneelstokje, laurierblad in de panrodekool snipperen met de keukenmachine erop, beetje P&Z, beetje basterdsuiker, slokje wijnazijn, appelstukjes, gemberkoekstukjes3/4 uurtje stoven
HuubvG Geplaatst: 12 september 2017 Geplaatst: 12 september 2017 Mooi recept Rob0. Uien, knoflook, rode pepers, wilde marjolein, bonenkruid, tijm, rode paprika, vleestomaat, romatomaat en dat alles in en over een pasta.
Erny Geplaatst: 12 september 2017 Geplaatst: 12 september 2017 Rode en gele en oranje tomaten, knoflook, ui, gele hete peper, tamme marjolein, tijm, rozemarijn (+ zout/peper/olijfolie/komijnpoeder/snufje suiker) over de verse pasta (in de aanbieding) v/d appie met flink wat vers geschaafde parmezaan erover.
HuubvG Geplaatst: 12 september 2017 Geplaatst: 12 september 2017 Nou was ik toch helemaal de gewone groene basilicum vergeten te noemen... die ging er ook nog eens fijngesneden overheen.
Jorieke123 Geplaatst: 12 september 2017 Geplaatst: 12 september 2017 Chioggia bietjes, speklappen, en appelmoes Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 13 september 2017 Geplaatst: 13 september 2017 Laatste tomaten, aardbeien en frambozen geplukt. 1354 Gr snijbonen kunnen plukken. Zó lekker uit eigen tuin. Curry gemaakt met oa zoete aardappel en 500 Gr tomaat. Zelf bedacht maar was heeeeel goed gelukt en voor herhaling vatbaar! Het fruit na het eten verorberd. Gele frambozen zijn hier favoriet. De dreumesen ruimen er hun speelgoed zelfs voor op! Dat is in dreumesland het equivalent van een moord doen voor
appelvrouw Geplaatst: 14 september 2017 Geplaatst: 14 september 2017 snijbietsalade van gestoofde snijbiet met knoflook, citroensap en olijfolie. Overschoteltje van schijfjes aardappel, aangebraden gehakt, pompoen, kruidenlaag ( basilicum, oregano, knoflook, tijm alles vers en fijngehakt) flinke dikke laag tomaten en dan oude geraspte kaas erop..langzaam gaar laten worden in de oven met alufolie erop..de laatste tien minuten hogere stand en zonder folie..Tomatensalade met véééél basilicum. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 14 september 2017 Geplaatst: 14 september 2017 Tomatensalade met basilicum, en met mozzarella uit de supermarkt Het lukt mij niet om het zelf te maken Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erny Geplaatst: 14 september 2017 Geplaatst: 14 september 2017 Gister en net boterhammetje met de verrukkelijke ham van Jorieke met mierikswortelmayo.Vandaag daar ook bij een boterhammetje met dunne tomatenplakken in laagjes (Verna Orange) en mierikswortelmayo.Gister boontjes (Cosse Violette) met appelmoes (uit de sappan).En appelsap (uit de sappan) met ijsblokjes en limoen. Flink dooreten, dan kom ik er wel doorheen.
pippi Geplaatst: 15 september 2017 Geplaatst: 15 september 2017 Oh, ik krijg honger van al die berichten, dit topic moet je niet laat op de avond lezen. For the record: mijn pompoentjes gaan niet kapot als je ze van hoofdhoogte laat vallen, of als je ze met forse kracht tegen de vloer gooit zodat ze tegen de muur stuiteren. Gezien het stuiteraspect heb ik er vanaf gezien ze uit een slaapkamerraam te gooien of andere extreme ideeën uit te voeren die door mijn (volwassen! ) kinderen werden geopperd. Dus gewoon maar weer met een mes te lijf gegaan, en ze waren weer heerlijk. Vandaag at ik in mijn eentje, goed moment om iets nieuws uit te proberen, bulgur met gestoofde roodlof en walnoten (en ui en knoflook en kruiden, de hele reutemeteut). Nou, ik ben blij dat de Pringles in de aanbieding waren bij de Jumbo en dat ik twee bussen had gekocht. Die roodlof was echt goor. Ik had vorig jaar (en nu ook weer) de Castelfranco, dat is feitelijk gewoon een wit met rode andijvie en die vind ik echt prima te eten, ook rauw. Dit was de uitgedunde jonge Chioggia, dus voor dat er een kropje wordt gemaakt. Prachtige gave gezonde planten, maar gatver. echt veel te bitter. Ik had al wel eerder een paar blaadjes geplukt voor door de sla, daar was niks mis mee, dus het was een beetje een teleurstelling. In Italië schijnen ze toch wel weg te weten met die jonge planten, dus ik ga maar eens op zoek naar een authentiek recept. Ik heb er zoveel van staan dat we ze echt zullen moeten eten, maar dan de volgende keer wel in een lekker receptje.
Mellie Geplaatst: 17 september 2017 Geplaatst: 17 september 2017 Voor bij de ossobuco:Snijbonen en de snijbietsalade met jonge snijbiet a la Appelvrouw en heb er ook ienie minie paksoitjes erbij gedaan. Ik sta versteld van de groeilust van deze paksoi. Hij is al 4 keer compleet afgeknaagd door mijn grote vrienden SLAK &co, maar toch heeft hij het elke x weer gepresteerd om te groeien. Petje af paksoi! Tis niet veel, maar zo veel groeikracht is zonde om onopgemerkt voorbij te laten gaan!
Charly Geplaatst: 18 september 2017 Geplaatst: 18 september 2017 Monty plantte afgelopen weekeinde nog paksoi uit in zijn groentebedden en zei dat je, met een beetje mazzel en soms wat bescherming, er de hele winter van kan oogsten. Wist je dat Mellie? Ikke niet. Maar kranige kwastjes dus inderdaad!Ossobuco is met mergpijpje ook he? Ik heb dat eens gemaakt voor een stel buurtjes op leeftijd, die aten ook het merg met veel smaak op. Daar moest ik even aan wennen Hier gisteren de eerste pompoencurry weer gegeten. Da's nou echt een vegetarisch gerecht waarbij je het vlees totaal niet mist. Had em gemaakt van een (helaas door slakken wat aangevreten - vandaar alle pompoenen maar geoogst) blue kuri. Super smaakvol en ongelofelijk simpel (zodra je die pompoen geslacht hebt dan, hemeltje wat een harde knarren!) Olie heet, twee eetl massaman curry pasta. Heet roeren, om de smaken vrij te laten komen, stukjes pompoen erdoor (de hoeveelheid van 4 enkele kipfilets ongeveer) even roerbakken. Dan wat paprika, uitje en net wat je hebt (in mijn geval eerste winterpreitje en een handje eigen diepvrieserwtjes). Garen. Dan blikje cocosmelk. Lekker laten sudderen en dan met rijst en eigengemaakte sambal oelek opdienen. Echt ontzettend lekker gegeten! wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 18 september 2017 Geplaatst: 18 september 2017 Flink dooreten, dan kom ik er wel doorheen. Heerlijk osso buco, ik maak het niet vaak maar eet mijn vingers er dan bij op.Zelf maak ik voor vandaag (0f voor morgen) Vichyssoise..heerlijke aardappel-prei soep die je zowel koud als warm kan eten. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 18 september 2017 Geplaatst: 18 september 2017 Wij hebben een paar kilo gemaakt en ingevroren. Vind het best een werk, al doet vooral de oven alles. Maar echt dol op! Zó geurig en ja, ik zou bijna heilzaam willen zeggen op gure, regenachtige dagen! En die snijbietsalade was echt heel lekker! Heb een nieuwe favoriet erbij en heeeeel veel snijbiet in de tuin. Alleen het hele huis stonk naar gebakken knoflook... Pfffff Geen zin om te koken. Nu al uitvluchten aan het bedenken voor vanavond. En dan maar weer on topic:Een Turkse aardappelsoep of misschien wel aardappelpreisoep met kaas is voor vandaag ook wel een goed idee. De neuzen zijn al aan het snotteren. Echt soepweer!
appelvrouw Geplaatst: 18 september 2017 Geplaatst: 18 september 2017 Ja, die salade is lekker, en met veel gestoofde knoflook iets wat ik ook verdraag, ik heb wat moeite met rauwe knoflook. Ook met oudere snijbiet te doen, dan doe ik meestal een extra scheutje olijfolie..ik heb nog hele lekkere uit toscane, geperst waar we bij stonden, helaas bijna op. Turkse aardappelsoep ken ik niet, is die veel anders dan de Vichyssoise? ( aardappel, prei, ui, bouillon, water en creme fraiche, afgemaakt met een snuf nootmuskaat en geserveerd met geknipte bieslook. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten