Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin) #3

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
@anna3 die geroosterde rode kool klinkt heerlijk! (Rest overigens ook!)

Nog wat anders mee gedaan dan je zin doet vermoeden?

Nee Rode kool in repen snijden, wat kruiderij (oa gerookt paprikapoeder) erover, in de oven and that's it. Maar je kunt het natuurlijk wel moeilijker maken met in pommeau geweld fruit en dat sap weer inkoken met azijn bij wijze van dressing.

Geplaatst:

Mooi Mellie. Ik blijf altijd op zoek naar nieuwe snijbiet recepten. Ik heb bonensoep met kip en paprika, pompoen,kruiden en aardappels gegeten.. Vrijwel alles uit eigen tuin.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

75A9A9F3-704E-4115-B325-136D2760F17632161509821762.jpeg

Hutspot met onder meer hazelnoten, wortels, aardappels, zoete aardappels en meloenpeer.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Mooie kleurencombinatie Spitskool!

Wij hebben boerenkool salade op

naar dit recept (maar dan met Goudse kaas ipv gorgonzola)

http://allrecipes.nl/recept/6185/boerenkool-salade-met-krenten-en-gorgonzola.aspx

Was voor ons niet echt voor herhaling vatbaar. De boerenkool bleef ondanks het zouten (en afspoelen, staat niet in t recept, maar was wel nodig hoor) wat chewey. En smaakte erg grassig. Volgende keer gaat ie bij ons gewoon weer door de stamppot denk ik hoor! Eerst even dat nachtvorstje afwachten van komende week.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

He goed punt! Misschien toch later nog es proberen idd. Want het idee van boerenkool als salade zou wel echt idioot handig zijn en welkom als afwisseling!

Geplaatst:

Nieuw-Zeelandse spinazie, broccoliblad, snijbiet, pepermunt en citroenmelisse voor in mijn groentesmoothie met een halve citroen en een stuk gember. Was echt heerlijk!

Geplaatst:
En smaakte erg grassig. Volgende keer gaat ie bij ons gewoon weer door de stamppot denk ik hoor! :

Als salade is boerenkool echt heerlijk en dat nachtvorstje -ben ik met Jorieke eens- is wel noodzakelijk. Heb ik mijn recept hier nooit geplaatst?

Geplaatst:

Aarpeer, Yakon, Tomatillo, pepertje, ui, Gele Snijbiet, prei, tomaat en het laatste geoogste courgetteje in mn noedelsoepie.

Geplaatst:

NOM! Dat ziet er smakelijk, en zeker voor herhaling vatbaar, uit Appelvrouw. Dank voor nog even opzoeken!

Geplaatst:

Ik lees wel wat je er van vond.

Dit is ons maaltje deel een. Zelhemse aardappeltjes met Franse mayo. Het tweede deel van de aardappeltjes eten we straks na de sport met een visschotel uit de oven..uet: sjalot knoflook paprika en venkel..IMG2017110517521424351509901047.jpg

Geplaatst:

Gebakken roseval met veldvarkenworst en appelmoes.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Niet uit mijn tuin, wel uit de tuin van Spitskool: de laatste yacon en meloenpeer. Mijn hemel, ik vind yacon goddelijk! Mmmmmm, knapperig, zoet en sappig. Erg genoten en baal stiekem dat ik moest delen.

Geplaatst:

goed kind!

kook je ze niet iets te lang? hier ruiken ze lekker

wij aten boontjes, sla, geroosterde zoete paprika, aardappeltje, witte vis

Geplaatst:

Kweet niet RobO, ze hebben wel een bite, dus qua hardheid denk ik niet eigenlijk. Maar ja, wel een erg gevoelig neusje... Olfactorische waarneming is geen enkel probleem hier

Geplaatst:

Gisteren kreeg een vriend van mij een klein potje zelfgemaakte appelstroop kado. Er waren maar liefst 500 appels nodig geweest voor het potje.

Ik heb een klein likje mogen proeven.... het bleek meer een dikke gelei te zijn dan stroop en smaakte echt zalig!!!! Waanzinnig wat een mooie geconcentreerde smaak. Het was alsof ik het lekkerste snoepje ooit in mn mond liet smelten.

Heb die vriend dan ook stellig afgeraden om deze gelei in de yoghurt te gebruiken.

Geplaatst:
Spruitjes. Geen fan van. Stinkende dingen, maar de dochter vindt ze heerlijk. Gek kind

Ik vind spruitjes heerlijk, maar eigenlijk alleen als ik ze zelf klaarmaak. Ik koop liefst grote spruiten, en daar haal ik bizar veel vanaf zodat ik kleine lichtgroene spruitjes over hou. En dan vrij kort koken, als je er met een vork in kan prikken zijn ze wat mij betreft wel klaar. Nootmuskaat eroverheen, helemaal lekker.

Wij aten vanavond rijst met een geroerbakte mix van snijbiet/snijkool/eeuwig moes/boerenkool/palmkool/ethiopische kool/uitje/knoflook/vegan gehakt met (veel) kerrie, peper en zout en paprikapoeder. Was een beetje een experiment, en verbazend lekker. En al het groen vers geplukt in de achtertuin, waar ik helemaal niet veel groente meer heb staan, en ook een tijdje niet naar omgekeken had. Al die kolen stonden er best wel mooi bij. De eeuwig moes herstelt ook prima van alle rupsenschade, en die ethiopische kool (bij Vreeken heet hij Texel Greens) is een aanrader. Ik had ze ook op de volkstuin staan, daar zijn de zaailingen helaas opgevroten door de slakken en vogels, maar in de achtertuin staat hij er helemaal fris en onbeschadigd bij. Lekker bladkooltje, ga ik volgend jaar (beschermd onder gaas) veel meer van zetten.

Geplaatst:

Haha, ik ben ook meer van kleine spruitjes. Heb ze ook wel mini geoogst, maar die penetrante lucht.... brrr.

Dan klinkt jouw maaltje een stuk lekkerder Pippi! Texel greens klinkt ook goed

Geplaatst:

Erny, die appelstroop klinkt hemels! 500 appeltjes. Hemeltje lief. Dat moet lang inkoken geweest zijn!

Hier de eerste eigen bruinebonensoep van t jaar gemaakt. Was er weer voor. Koud. Nattig. Miezerig. Met eigen pronkbonen en wat er nog zoal meer doorheen kon uit de tuin (paar plakjes knolselder, winterpenen, look van knof, maggikruid - dat soort dingen.) En natuurlijk Pig uit eigen tuin. Dus wat gerookt spek, gehakt en n hamlapje in stukjes. Warm reuzelbroodje ernaast om een beetje te soppen. Mmmmmmm! Aanrader

Geplaatst:

Oooo bruine bonen soep..echt een heel erg goed idee..dat ga ik van de week maken!

Hier een wok van kool en rode snijbiet en een enkel aangetroffen vergeten bietje en heel behoorlijk knoflook met een blikje rode bonen er doorheen. Lapje veldlever erbij, heel zachtjes gebakken in roomboter. Ook de geschilde aardappeltjes kwamen vanuit Zelhem op ons bord..;o)

Geplaatst:

Laatste gele tomaatjes met ui en veel knoflook tot een room/kaassaus laten verworden. Met verse (ja de pasta die wel maanden goed blijft... echt vers...) ravioli van de appie.

Oja... en gisteren snel een courgettesoepje (met wat tomaat en ui en veel knoflook en wat heets) gemaakt om mee te nemen naar de tuin alwaar het behoorlijk aan de frisse kant was dus een heet heet soepje erg welkom is. En hij was echt superlekker.

Geplaatst:

Samen met het restje meikaas van Charly, een lekkere tomatensalade gemaakt voor bij de risotto. Veel Spaanse olijfolie en basilicum erover. Erg lekker!

be2b09b00f0d775a0b5bd7c90dc7f009.jpg

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...