Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin) #3

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren pompoen geslacht (de kleinste) en in de oven gaar laten worden.

Alleen de kleinste was toch nog groot dus nu zit ik met meer dan een halve pompoen even kijken wat ik daar mee doe?

Smaak was trouwens prima had alleen iets te lang in de oven gestaan waardoor de blokjes iets te gaar waren.

Gegeten met stoofvlees.

Geplaatst:

IMG272671481477235046.PNG

Turkse linzensoep met wortel uit eigen tuin. De tomatenpuree is gemaakt uit 350 kilo (!!!) tomaten uit eigen tuin in Turkije met zelfgemaakte Turkse chilivlokken (die hebben een olielaagje in tegenstelling tot de rest van de wereld) en gedroogde pepermunt uit eigen (Hollandse) tuin. Net m'n soepje geproefd. Zaaaaaaligggg!

De wortels waren trouwens ook heel knapperig en lekker. Ik had diverse kleuren, maar voor de soep voornamelijk oranje gebruikt

Geplaatst:

Rijst met vis (scholfilet), allebei niet uit eigen tuin en roerbakgroenten wel uit eigen tuin. Rucola, prei, worteltjes en verder van alles waarvan ik dacht dat het er wel doorheen kon, wat andijvie, roodlof, paarse boerenkool, paardenbloemblad , flinke scheut ordinaire zoete chilisaus door het groente/vismengsel en het was verbazingwekkend lekker.

Geplaatst:

Van de week o.a. : tortilla's met gehakt en maïs en paprika en tomatenchutney en zure room. En bietjes met mislukte (niet mooi gesneden, het bakken is wel gelukt hoor ) speklappen. En bloemkool (er staan nog 3 planten in de tuin, waarvan dit de grootste/eerste was) met aardappel en kaassaus en een slavink.

Vanavond maar weer iets zonder vlees. Een grote salade met ei. Of... zou ik er toch ook wat krokant gebakken ham overheen doen?

Geplaatst:

Ik heb gisteren een grote salade gemaakt van geraspte zwarte rammenas, winterpeen, venkelknol (en wat van het loof) en een goudrenet. Beetje yoghurt, schep mayo, lekker hoor

We aten er gisteren een pizza bij met plakjes oregano-salami. En vandaag kunnen we er nog een keer van eten, en dan eten we er broodjes Gelderse schijf bij

Geplaatst:

Een wortelsoepje met gember en rode ui, natuurlijk met worteltjes en rode ui uit de moestuin.

Hoofdgerecht was couscous met een salade van aubergine, feta en granaatappelpitjes, op smaak gebracht met munt uit de kruidentuin. Een hamburgertje erbij van onze eigen varkens.

En straks als dessert een stukje vlaai, gemaakt met de melk van onze koetjes

Dat geeft toch zoveel voldoening om ingrediënten van eigen boerderij te gebruiken

Een moestuin, kruidentuin, buitenloop varkens, Hereford koetjes, Holsteinmelkkoeien, een boerderijwinkel,... het goei leven, da's hier!

http://www.vaneigenkweek.be

http://www.facebook.com/vaneigenkweek

Geplaatst:

De allerlaatste aubergine (toch wel stoer, gisteren geoogst op 6-11, da's best wel laat toch?) twee kleurende paprika's die toch niet meer groter gaan worden, samen met gekochte bio-ui, bio-kipfilet, bio-knoflook en niet bio-tortillawraps omgetoverd in echt een superlekkere soort gebakken pizza calzone maar dan anders.

Vulling bakken van kip/ui/knoflook/paprika/aubergine/zout/peper/paprikapoeder/chilipoeder/oregano/tijm/ peterselie/scheutje ketchup.

Tortilla bakken in wat olie, meteen vulling erop verdelen en dan geraspte kaas erover. Tweede wrap er op plakken en zodra de onderkant mooi bruin kleurt, omdraaien met behulp van een plat bord. Weer een lading vulling erop, kaas erover en een nieuwe tortilla erop plakken, weer wachten op een mooie onderkant en weer draaien. Zo kan je eeuwig doorgaan tot je een hele dikke tortillataart hebt, maar ik stopte bij 3 lagen en dat was ook helemaal prima. Erg lekker met een sausje van mayo/yoghurt/knoflook/peper/zout/scheut chilisaus. Ik had het nooit eerder gemaakt, maar het is zo simpel dat het direct lukte. Zoon vond het ook superlekker, klaagde dat het te weinig was...

Geplaatst:

Ik ga zo pasta maken met gedroogde shiitakes en gestoofde puntarella..eitje erbij en veeeeeel kaas!

Edit: er zijn ook uien en knoflooktenen, tomatensaus en Provençaalse kruiderijen uit eigen tuin bijgekomen !

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik maak gehaktballetjes ( van veldvarkensgehakt naturellement) met shiitakes ( ik vond er nog drie) en rode kool met st. antoine salade..gebakken charlotteaardappeltjes..kweepeer a la van Boven toe.

Geplaatst:

Puntarella gewokt met knoflook, af laten koelen en als lunch salade gegeten met ansjovis, gekookt eitje en avocado. Bitter maar toch lekker.

Geplaatst:

Vanavond als groente een mix van wintersla en winterpostelein met chutney van o.a ui, paprika, courgette en knoflook uit eigen tuin. Ik heb wat verse peterselie geplukt voor over de (gekochte) aardappeltjes die we lekker bakken. Toch leuk om nog steeds wat te kunnen oogsten uit eigen kweek.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Het zijn hier aardappels wat mijn pot schaft.

Want... behoorlijk wat zijn aangevreten door de ratten in mn huisje. Dus die probeer ik te redden voordat ze gaan rotten. Waarom nemen ze ook van elke aardappel een hapje ipv ze 1 voor 1 op te eten?

In plaats van bijna elke dag pasta of noedels dus nu een aardappelperiode.

Gisteren en eergisteren met ribbetjes (AH noemden het Krabbetjes (35% korting) maar dat waren het écht niet, waren gewoon in stukken geknipte ribbetjes) zelf gemarineerd in bbqsausje die op moest.

In de pan, lekker bakken, onderwijl heb ik er fllinke handvol knoflookteentjes bijgegooid (met schil) en zo ook de sjalotjes (met schil) en een paar milde pepers.

Toen kreeg ik het idee om de palmkool eroverheen te leggen zodat deze bovenop lekker mee gaar kon sudderen.

En zo geschiedde.

Aardappels apart gekookt, jus afgemaakt (voor de leuk eens met een zakje, ook in de aanbieding bij AH) en het geheel op mijn bord samen laten komen.

Heb wel de palmkool vervolgens in fijne reepjes gesneden want van zo'n blad afhappen was wat taai.

Voor de rest was het heerlijk. Jammie... Twee dagen van kunnen eten.

En dat voor het luttele bedrag van 5,25 (is 2,12 per dag!) voor de ribbetjes en het juszakje.

En nu staan er weer aardappels in het water te weken zodat ik ze kan schoon schrobben en de aangetaste delen kan wegsnijden. Misschien maar eens een pompoen slachten en samen in de oven gooien.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...