Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aanbod en vraag, MTFD 2015 Jorieke. Nog wat nieuwe zaken!


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Nog een aantal boeken!

 

--Hobbydieren houden

--stap-voor-stap-gids Groenten

--Vroeg er bij in de wintertuin

--Water in de tuin

--Geurige kruiden in de tuin

--The Herbal palate cookbook.

 

 

En ik heb nog wat boeken in de aanbieding:

IMG778212541430164122.JPG

IMG792835621430164129.JPG

IMG792917051429337907.JPG

 

-- polletjes rapunzelklokje

 

-- (hopelijk gewortelde) stekken bonte eeuwig moes.

 

-- ik kan heel wat plantjes kruidvenkel uitgraven. Ze zijn afgelopen najaar gezaaid, door de plant zelf. Dus overal en nergens, en dat is niet helemaal de bedoeling.

De plant wordt echt hoog, dit jaar was die van mij zeker 2 meter hoog. Het lijkt dan net bamboe, met al die stengels. Geweldig spul

De zaden zijn onder andere heerlijk in (veldvarkens-)worst

 

-- Verschillende frambozen maken straks weer veel nieuwe scheuten. Op plekken waar ik ze niet wil hebben. Ik weet dan niet welke soort het is, want ze komen soms meters verderop op, en ik heb veel verschillende soorten staan. Je kunt ze ter plekke uitspitten, neem dus een zak of bak mee om ze in te vervoeren. Voor een schep wordt gezorgd

 

---Overnachting in onze Pipowagen. Het ding ziet er (nog) niet uit, zowel van binnen als van buiten. Maar hij lekt niet, er zit een nieuw bed in (niet echt geschikt voor lange mensen), met heerlijk vers beddengoed. Er is stroom, een composttoilet net buiten de wagen, en een kraan met grondwater (ook buiten).

De nacht vóór de MTFD, en die nacht daarna, is hij nog vrij (en alle andere dagen ook ). Zie hier wat foto's: aangeboden-logeerplek-in-ruil-voor-arbeid-t13726.html (even afwachten wat Appelvrouw doet, die heeft 1e keus qua welke nacht...)

 

---Verse eieren, kriel of groot, in verschillende kleuren (bruin naar wit en alles er tussenin)

 

-- Broedeieren, van onze Veldkippen. http://www.veldkippen.nl/

 

-- Kuikens, van onze Veldkippen.

 

eieren66201406529973.JPGeieren-287861406529970.JPG

 

--- Ik kan eventueel verse rauwe melk regelen, van de buurman aan de overkant. Om zelf af te romen, en/of kaas van te maken, of karnemelk, of wat-al-niet-meer. Hij wil graag 50 cent per liter. Niet biologisch, en de koeien staan voornamelijk binnen. Het is niet anders

 

--- Heirloom komkommerzaadjes. 'Marketmore 70'. "Marketmore 70 cucumber is a favorite slicer variety. The dark green, smooth skinned fruit grows to 8 inch in lenght. The prolific vines produce non-bitter cucumbers consistenly until frost. Resistent to viruses and disease."

Ik had vorig jaar 6 planten staan, en ze geven mooie korte komkommers. Daar had ik in eerste instantie niet eens zo op gelet, maar het bevalt wel goed. Langer dan een snackkomkommer, dat wel. Gewoon een komkommer die je met 1 maaltijd op eet met zijn 2-en. En waar je dus niet de helft weer van weg legt en dan vergeet en dat je dan alweer een nieuwe kan plukken en....

 

--- rozemarijn plantje. Met meerdere takjes.

 

--- Tripmadam, een eetbaar kruipend vetplantje. Groeit als een gek, tussen stenen en op/in muurtjes bijv. Ik heb er vorig jaar flink van uit kunnen delen, en het lijkt nu net alsof er nooit wat van is verwijderd toen.

 

En we hebben weer vlees te koop: varkensvlees-verkoop-op-de-moestuinfoumdag-mei-2015-t16304.html

 

--2 Turkse raket planten met flinke wortels want ze komen van een grotere pol.

 

--Ook wat miezerige luzerne plantjes die het verplanten tot nu toe niet echt tof vinden. Maar vast keihard aan gaan slaan omdat het onkruid is

 

--Plukjes rode weegbree zaailingen.

 

--Een vrouwelijke manengans, zo'n 2 tot 3 jaar oud. (geen mannetjes meer bij)

 

--mooie sterke legkippen, van 2 tot 3 jaar oud. Leggen nog zeker eieren.

 

--Zinken bakken, met gaten in de bodem. Flink groot, geen emmertjes dus.

 

IMG811789271430163871.JPGIMG811599281430163865.JPG

 

En van die rubberen kapjes voor op flessen. Voor het inmaken, er zit geen gat in zoals bij van die dopjes voor op gistingsflessen:

 

IMG811857551430163877.JPGIMG811975751430163882.JPG

 

 

Vraag:

 

- Zaailingen, of gewortelde stekken/afleggers van snelgroeiende inheemse struiken/bomen. Hazelaar, vlier, wilg, vlinderstruik, etc. Liefst spul wat iets eetbaars levert, of veel insecten trekt.

Zaailingen van fruit of andere noten is ook goed, dan maakt het niet uit of het kruisingen zijn (en dus voor de mens niet lekker genoeg zal zijn).

 

- Echinacea (purperea) plantjes of zaden.

 

- ik ben verder ook nog op zoek naar bijv. smeerwortel, ooievaarsbek, longkruid, gevlekte (meerjarige) dovenetel, of ander groen spul wat zich lekker uitbreid in de (half)schaduw. Er groeit nu gras in een nieuw-aangelegd-bosje, en zo langzaamaan poot ik overal pollen met leuker spul. Zodat we er over een tijdje niet meer hoeven te maaien.

 

- oude zaden, die je anders toch weg zou gooien. Zie ook hier: gevraagd-oude-zaden-van-van-alles-eetbaars-t16158.html

 

- Azijn (gewone blanke azijn) voor augurken, en andere (zoet)zure zaken.

 

- Suiker. Gewone doodnormale kristalsuiker. Daar gebruiken we heeeeel wat kilo's van per jaar. Voor VEEL inmaken, het maken van wijn en bier, etc.

We maken per jaar erg veel liters limonadesiroop bijvoorbeeld. Met veel fruit, maar er moet toch ook echt suiker doorheen.

 

- Bruine basterdsuiker, gebruik ik voor het 'zouten' van spek. Door dat zout gaat wat bruine suiker voor de smaak.

 

- Zout, en dan de gewone variant. Geen grof zeezout ofzo. Onmisbaar bij het verwerken van vlees, maken van worst, zouten van spek. En natuurlijk bij het inmaken van augurken, het maken van zuurkool, en ga zo maar door. En: bij het maken van kippenvoer/legmeel. Mag ook nitrietzout zijn

 

- Half opgefikte kaarsen kunnen we ook goed gebruiken! Van die stompjes die vaak in de prullenbak belanden. Stukjes van die stompjes zijn ideaal om de kachel mee aan te maken. (van Simke gekregen)

 

- Misschien stom: maar keukenrol komt ook goed van pas!

 

- Koffie

 

- (gebroken) schelpen, gewoon van het strand (niet van het paadje van je buurman... ). Die geven we aan onze kippen voor kalk. Kost zo'n 5 euro voor 20 (dacht ik?) kilo bij de Welkoop, en aan het strand loop je soms op een enorme laag.

 

- Eend, konijn, haas, of ander lekker vlees? Ik krijg de indruk dat hier op het forum wel wat 'lui' zitten die dat kunnen leveren haha.

 

- (gedroogde) zelf geteelde paddenstoelen. Mocht je veel teveel moeten oogsten, dan hebben wij daar wel oren naar!

 

- 'afval' voor onze varkens. Oud brood, opgespaarde schillen (in vriezer bijv.), etc.

 

- (droge)Gist, voor brood.

 

- bijenwas, mag vies zijn, ga ik zelf mee aan de slag.

 

- kattenbench, zo'n plastic draagbakje voor een kat. Het deurtje mag missen, er mag een stuk uit zijn, geeft niets. We gebruiken ze voor broedse kippen die eitjes uit moeten broeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi

 

die kilo's kaarsen kan ik je wel leveren. mogen het ook gebroken kaarsen zijn.

mijn vader had een kaarsen makerij. En in septber 2014 is hij kleiner gaan wonen maar bij het opruimen kwam ik zoveel kaarsen tegen. Dat nu mijn garage vol staat. En ik probeer er op div. manieren van af te komen ook door te ruilen. mijn vader brand geen kaarsen meer omdat hij blind is. Maar lekkere jam daar smult hij van. Of honing.

dus laat maar weten. wat je wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker, het mogen gebroken kaarsen zijn, ik smelt er toch een soort van plakjes/blokjes van. Ik heb alleen al wel gauw teveel denk ik, met af en toe een blokje gaat het niet zo snel. Ik neem dus niet een halve garage aan kaarsen van je over hoor

 

Jam heb ik genoeg, zijn er smaken die hij niet lekker vindt? Ik maak namelijk ook wel eens jam van mango's of bananen die we voor de varkens krijgen. Dus niet alles komt uit eigen tuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Top Angela, bedankt alvast.

 

Dat komt goed uit Henk, dat ze geknot moeten worden Mocht je er zo'n 20 voor me in de grond kunnen steken?

 

Spike, alvast bedankt voor de vlinderstruik! We hebben hier heel wat wilgen, en steken daar elk jaar heel wat staken van in de grond. Maar op een gegeven moment heb je wel genoeg van die zelfde soort. En is het leuk om wat anders te ruilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat komt goed uit Henk, dat ze geknot moeten worden Mocht je er zo'n 20 voor me in de grond kunnen steken?

Zo, even een beetje gesnoeid. Ruim 30 mooie rechte tenen onderaan, verderop wel kronkelig, het is tenslotte een kronkelwilg:

IMG108630101423063720.JPG

 

Ze zijn nu max 150 cm (anders passen ze straks niet in mijn auto). Ze staan nu in een grote bak met regenwater, het weekeinde gaan ze de grond in. Twintig stuks komen jouw kant op ...

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doen we, Balkontuinder, ik zie zo 123 verder niets op je lijstje. Maar er kan nog van alles gebeuren

 

Ik heb nog wat toegevoegd aan mijn vraag-lijst, namelijk de oude zaden die we wel kunnen gebruiken. Zie ook hier: gevraagd-oude-zaden-van-van-alles-eetbaars-t16158.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je nog venkelkruid jorieke? Dan heb ik daar wel oren naar. Zal ik een pak suiker voor je meenemen als ruil?

http://www.fromapreciousplace.nl

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

 

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...