Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

MTFD 2 mei - ruillijst Henkg


henkg

Aanbevolen berichten

Nu nog even weinig aan te bieden of te vragen.

Waarschijnlijk ga ik (veel?) zaailingen overhouden, van vele -vrij gewone- moestuinplanten. Dat weet ik pas vlak vóór 2 mei. Die zaailingen zijn voor de zaailingen-tafel.

 

Nu al wel in de aanbieding:

- Zaailingen Drosera capensis (Kaapse zonnedauw). De ideale (fruit)vliegjesvanger. Alles is vergeven.

- Tenen van kronkelwilg.

 

Gevraagd:

- Edit 13-04-2015: Rabarber stek/wortel/klauw, liefst 1 roodstelige en 1 groenstelige. Voorzien.

 

Ruillijstje, bijgewerkt 27-04-2015:

Jorieke: krijgt 20x gewortelde kronkelwilgtenen; geeft rabarber klauw.

Appelvrouw: krijgt 10x knolselderij, 2x Drosera capensis; geeft: rode perzik, daslook

Ciska: geeft 1x roos New dawn, krijgt 2x Drosera capensis zaailing.

Spike: Krijgt 2x Drosera capensis zaailing.

Kibas: Krijgt 2x Drosera capensis zaailing

Nasuada: Krijgt 2x Drosera capensis zaailing

Melissa1611: Krijgt 2x Drosera capensis zaailing

Willy: Krijgt 2x Drosera capensis zaailing

Kim: Krijgt 2x Drosera capensis zaailing

Salamandertje: Krijgt 2x Drosera capensis zaailing

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

@Jorieke:

1 a 2 klauwtjes zou mooi zijn. Met wit bedoelde ik groenstelig ipv roodstelig.

Je kronkelwilgen zijn allemaal aangeslagen. Niet zo gek: als wilg het niet doet, doet niks het.

Zie foto in startbericht.

 

@Spike: beetje erg late reactie, maar 2x zonnedauw neem ik voor je mee.

 

@All: Startbericht aangepast. Nog zeker 10x kronkelwilg en 10x Kaapse zonnedauw beschikbaar.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima, maar mocht je toch nog wat willen, laat dan maar weten. Ik had ook daslook zaad, die is ook niet opgekomen. Ik houd nog hoop, maar niet veel meer. Het is een koudekiemer, dus ik had het in het najaar in potjes gezaaid en in het tuinhuisje laten staan voor de kou. Maar helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Henk,

Mijn vleesetende plantjes heb ik weggegooid omdat ik dacht dat ze dood waren, in een topic hier las ik "te laat" dat ik ze gewoon had moeten afknippen en ze de tijd had moeten geven.

Ik had ook een super leuke plant die de blaadjes inklapt als je deze aanraakte, deze staat ook nog op mijn verlanglijstje mimosa of zo iets.

mocht je er nog een dauw plantje over hebben dan houd ik mij aanbevolen. Ik heb evt peper en of tomaatplantjes te ruil.

Gr nas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Henk,

 

mocht je nog één of twee zaailingetjes van de kaapse zonnedauw over hebben, dan zou ik daar ook heel blij van worden!

 

Staat er bij mij nog iets in de lijst waar je blij van zou worden? Of iets anders wat ik je kan aanbieden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Verzorging Drosera capensis (Kaapse zonnedauw)

 

Alleen regenwater geven(of ged. water: supermarkt, in het vak bij de spiritus, ca 0,50 per liter). Dus geen leidingwater (NL) of kraantjeswater (BE). Ook geen sloot- of vijverwater, daarin zitten veelal teveel meststoffen.

Altijd met de voeten in het water, 1 a 3 cm.

Water geven in de schaal/ bakje, niet op de aarde.

Geen mest geven!

 

Zo zonnig mogelijk!

Kan het hele jaar binnen, mag ’s zomers naar buiten (juni – sep)

 

Verpotten: Dit jaar naar iets als een P9 potje (9x9x10cm). Alleen in zure en onbemeste grond (b.v. tuinturf).

 

Zonnedauw, en vele andere vleesetende planten, heeft zich aangepast aan heel arme en zure grond. Voedingsstoffen halen ze uit gevangen insecten. Van leidingwater / bemeste grond en al helemaal Pokon gaan ze dood.

 

(‘Kaap’ / ‘Cape’) komt van Kaapstad, Zuid-Afrika. Sommige andere zonnedauw soorten, zoals de in NL inheemse Drosera rotundifolia, moeten juist wel het hele jaar buiten staan. Die hebben een koudeperiode / winterrust nodig)

 

En wat vangen ze?

Vliegen, niet te groot.

Fruitvliegjes.

Varenrouwmuggen (1)

Gewone muggen (1)

(1): Toevalstreffers, maar omdat met name varenrouwmuggen zich graag bij natte grond ophouden, worden die mugjes ook gevangen. De larven echter niet, die zijn juist een bedreiging.

 

Leesvoer:

http://carnivora.nl/wiki/index.php/Drosera

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Henk! Duidelijke info. Is een onverwarmde kas in de winter ook genoeg, of kunnen ze echt geen graadje vors hebben? Als ik je link volg staat daar dat een koele kas kan, maar ik neem aan dat ze met "koele kas" een kas bedoelen die minimaal +5 graden wordt gehouden in de winter?

Bzzzz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...