Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Starten met volkstuin


hofke37

Aanbevolen berichten

foto44231423645482.jpg

 

Dit is em dan, onze nieuwe aanwinst, alias volkstuin van zo'n 'kleine' 100m2. 16m lang op 6m breed, het lijkt klein, maar daar vergis je je toch in als je werkelijk in de tuin staat. Ik had de keuze tussen een grote tuin (het dubbele) en deze, maar omwille van verschillende voordelen (klein beginnen,...bestaand tuinhuisje, vlak bij wateraanvoer en graspleintje waar onze kinderen ook nog kunnen spelen) is het dus deze geworden.

 

Sinds zondag heb ik de 'sleutel'. Gisteren ben ik al onmiddellijk afgezakt om het tuinhuis op te ruimen en de grond zelf al een beetje op te kuisen. Zoals je op de foto ziet beginnen we van nul af aan, en dat is misschien niet slecht, zodat we de indeling volledig zelf naar onze goesting kunnen bepalen. De grond lag grotendeels bedekt onder een hooibed, dit heb ik al een beetje aan de kant geruimd, met de bedoeling om de grond dan om te spitten. De grondsoort zelf is een poldergrond, waar volgens collega-tuinierders alles op groeit. De geschiedenis van het stukje tuin weet ik zelf niet, behalve dat je uit de foto kan afleiden dat afgelopen jaar er niets meer mee gedaan is. Medetuinierders vertelden me wel dat de grond zelf afgelopen jaren steeds goed bemest werd. De ene tuinier vertelde me om de grond om te spitten en te kalken, de andere tuinierder vertelde me om de grond gewoon te bemesten met gedroogde koemest. Dankzij deze vele 'tips' weet ik zelf niet wat ik nu eerst moet doen.

 

Wat denken jullie dat ik best eerst kan doen? Ikzelf denk dat ik best eerst de grond zal meten ivm de pH-waarde en dan zal beslissen om te kalken… Ik heb al een klein stukje omgespit, de grond ziet er goed uit, er zijn veel wormen in de bodem aanwezig. Zijn er volgens jullie indicaties die kunnen vertellen wat ik nu precies moet doen?

 

Voorlopig willen we eerste seizoen bij het tuinieren in onze volkstuin niet al te moeilijke groenten opkweken. Het wordt een jaar van veel zien en leren van anderen, misschien moet ik helemaal niets doen aan de voorbereiding van de grond en dit jaar afwachten wat het geeft? Wat denken jullie? Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

Ik heb een beetje ervaring met tuinieren (zij het dan met vierkante meter bakken die in onze tuin zijn opgesteld).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom hier!

 

100 m lijkt mij ook groot genoeg! Het moet wel leuk blijven he

 

Waarom zou je meteen gaan kalken? dat hangt toch af van wat je erop wil zetten? Zo groeien worteltjes het liefst op arme grond en zijn er diverse gewassen die niet van kalk houden.

 

Ik zou eerst eens uitzoeken of er gratis compost beschikbaar is bij de gemeente (dat heeft onze gemeente wel), voordat je dure mest gaat kopen. Of anders stalmest uit de buurt.

 

Ik ben vorig jaar begonnen met wat groente in de tuin te verbouwen (pas in juni i.v.m. verhuizing). Wat mij erg tegenviel waren alle rupsen die zich volvraten met mijn kool. Wat ook niet helemaal naar wens was: de pompoenplanten: wat een lange uitlopers maken die! Wat erg goed ging en gemakkelijk was: Sperzieboontjes en peultjes (wel even opletten of het klimmers zijn of dat ze laag blijven) en courgettes (wel ondersteunen met stokken zodat je langer kunt oogsten). Ook aardbei en bosaardbei en framboos viel erg in de smaak (bij mijn zoon dan vooral, wij kregen niet zo veel kans om ze te plukken ).

 

En vergeet natuurlijk geen hoek te reserveren voor de composthoop.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!

 

Ik zal wel proberen de tuin te "onderhouden" qua bemesting etc. Het is naar mijn idee makkelijker om een stuk grond "vitaal" te houden, dan het nu te laten verschralen en later weer veel mest te moeten aanvoeren en het weer vitaal te krijgen.

Vriendelijke groeten,

 

Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt alvast voor de spontane verwelkomingen

 

Hierbij even een kleine update van de werkzaamheden… Ondertussen ben ik gestart met het omspitten van het volledige stuk grond. (wel een werkje, maar bergen verzetten = gedachten verzetten denken we maar, het doet gewoon veel plezier om te kunnen starten in een nieuwe tuin.)

 

De bedoeling is wanneer dit klaar is een laagje paardenmest aan te brengen en lichtjes te vermengen met de grond (heb via een zoekertjessite gratis paardenmest gevonden van een jaar oud - wordt zelfs aan de tuin gebracht!) +/- 1m3 voor het volledige stuk zou hierbij moeten volstaan denk ik.

 

Daarna zou ik de indeling van de tuin en de bedden willen maken. Afhankelijk van de gewassen die aan de bedden toegewezen worden, zou ik dan eventueel nog extra mest aanbrengen. Na heel wat opzoekingswerk hier op het forum, lijkt dit de werkwijze waar ik me het meest comfortabel bij voel. Of levert deze manier geen meerwaarde op en zou het aanbrengen van gedroogde koemestkorrels, zoals mijn collega tuinierder reeds aangaf, al ruim voldoende zijn?

 

Lots of work to do: Ook de bouw van een compostbak en koude kas staan op de planning als voorbereiding voor een nieuw seizoen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of levert deze manier geen meerwaarde op en zou het aanbrengen van gedroogde koemestkorrels, zoals mijn collega tuinierder reeds aangaf, al ruim voldoende zijn?

 

Of er bemesting gewenst is en zo ja, welke, is afhankelijk van de bodem die je aantreft. Tenzij je een behoorlijk bedrag uitgeeft voor een bodemanalyse, waarvan de gegevens ook nog heel betrekkelijk en een momentopname zijn, is het leren kennen van je grond nodig.

 

Zelf zou ik niet beginnen met van alles heel veel toe te voegen en het eerste jaar gebruiken om mijn bodem beter te leren kennen. Door te zien hoe verschillende gewassen groeien en hoe de grond zich gedraagt, krijg je een goed idee van wat eventueel nog verder gewenst is. Vele groenten vragen niet eens zo veel bemesting of doen het beter op "weinig". Soorten die meer vragen zou je gericht iets of iets meer van die oude (verteerde?) paardenmest kunnen geven. Als die goed verteerd, echt ge-rot, is (de uitwerpselen van de paarden zijn er niet meer in te herkennen, het lijkt op bruine aarde) dan kun je het beschouwen als compost en veilig gebruiken, zonder risico's op overbemesting, verbranding e.d. Er bovenop mee mulchen is dan voor de structuur en gezondheid van je bodem en om zich een actief en gevarieerd bodemleven te laten ontwikkelen een betere optie dan het in de bodem spitten of echt inwerken! Sowieso is een methode waarbij de grond zo weinig mogelijk wordt omgewerkt aan te bevelen.

 

Wat nu voor de lange termijn de beste investering is, is werk aan een gezonde bodem met een goede structuur door organisch materiaal toe te voegen. Starten met het maken van compost (een hoop of bakken/vaten) is daarvoor de eerste stap. Die compost die je dan later dit jaar of in de winter beschikbaar krijgt is al wat bemestend op zichzelf, maar zorgt er vooral voor dat je een beter bodemleven en bodemstructuur krijgt, waardoor je planten aanwezige voedingsstoffen veel beter kunnen opnemen en ziektes/plagen minder kans krijgen. Paardenmest die is gecomposteerd of koemestkorrels zijn vergelijkbaar in hun werking. Beide vormen van organische mest, met een redelijk aandeel aan organisch materiaal. Maar beschouw ze als ondersteunend. Je bodem is niet gesteente met toegevoegde mest, maar (als je daarop inzet) een levend geheel dat voor je planten zorgt en ze zo ook van voeding voorziet.

 

Door een eerste jaar vooral te zien wat je bodem zelf al waard is en "doet" als de gewassen er op groeien en je werkzaamheden te richten op verzorging en opbouw van je grond werk je het meest efficiënt aan een goede en gezonde tuin voor de lange termijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...