Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voordelen volkstuin ten opzichte van de achtertuin?


Samantha1979

Aanbevolen berichten

Ik twijfel nogal. Of ik wel of niet een volkstuintje wil. Hier in de buurt is het dichtste bij ongeveer 10 minuutje fietsen. Ze hebben daar tuintjes van 50 m2. De prijs is erg laag. Maar ik twijfel. .. heb ik er wel tijd voor? Ik werk fulltime, 2 jonge kinderen die veel tijd een aandacht vragen met school en zwemles en sport. Zelf sport ik ook 2 keer per week. En waarschijnlijk moet ik in mei voor 3 weken na het buitenland voor werk. O ja en ben ook nog bezig met een studie.

Ik denk dat ik, als het langer licht is, wel 2 avonden kan gaan. En in het weekend een half dagje. Maar is dat genoeg?

En is m'n tuin thuis niet voldoende en veel makkelijker. Achtertuin is ongeveer 9 bij 7 en naast het huis ook een stuk van 2.5 breed.

Alleen thuis ook al genoeg in gebruik voor andere dingen.groot houten speelhuis, trampoline, dubbele schommel, schuurtje, kippenhok met ren...

Voordeel van volkstuin is dat ik dan alles daar naar toe verplaats. Maar ja 50 m2 is zo vol...

Twijfel twijfel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen probeer het gewoon een keer. Het ergste wat kan gebeuren is dat het uiteindelijk te veel werk blijkt te zijn en je weer terug gaat naar je achtertuin. Mijn vriendin verklaarde me ook voor gek dat ik was begonnen met een volkstuin (de achtertuin werd immers veeeel te klein ). Achteraf vind ze het toch wel leuk dat ik zo met m'n hobby bezig ben , en zij heeft weer de achtertuin voor haarzelf om lekker te zitten en te zonnen

 

Met een halve dag in het weekend en 2 avonden zal je het meestal wel redden denk ik. Al hoewel je in de zomer wel bijna elke dag langs moet om even water te geven. Neem je kinderen mee naar de tuin, vinden ze vast hartstikke leuk en je kunt ze gelijk wat dingen leren over groenten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste dat in me opkomt: bij twijfel géén actie. Net in de drukke tuinmaand mei ga je er tussenuit, je hebt weinig tijd, dus kortom: nee, of: denk er nog een seizoentje over na. Je kinderen worden groter en hebben straks minder speeltjes bij huis nodig. Je kunt rondom je woning ook de hoogte in, verticaal tuinieren bijvoorbeeld, potten aan de muren, stokken om e.e.a. omhoog te leiden, om zo optimaal gebruik te maken van de ruimte.

Succes met je beslissing!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben eerst maar begonnen met mijn achtertuin en toen ik erachter kwam dat ik toch wel meer wilde, ben ik overgestapt op een moestuin van de vtv.

Ik heb ook 2 kinderen, maar verder heb jij een veel drukker schema dan ik heb.

Ik zou dus met de achtertuin beginnen en dan eventueel uitbreiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij persoonlijk zou het dus echt niet werken de tuin niet bij huis. Ik ben mischien een muts hoor, maar daar zou dus echt niets van terecht komen. Maar ik heb dan ook niet echt de behoefte om echt veel groter te gaan dan m'n twee Makkelijke Moestuinbakken, m'n kasje en koude bakken en m'n wasmanden en potten. Al is het vage plan er wel om dit jaar het één en ander in de voortuin te zetten.

Maar ik heb er gewoon geen zin in om iedere keer op de fiets te moeten stappen als ik even iets in de tuin wil doen. Ik vind het heerlijk om straks de tuin in te lopen en even een tomaatje te plukken of een paar blaadjes sla voor op brood. En vlak voor ik ga koken de groente te oogsten. Of om zo maar even de tuin door te lopen om te kijken hoe alles groeit. Ik moet er niet aan denken dat ik bij warm weer iedere dag weg zou moeten om water te gaan geven.

Aan de andere kan zijn er hier zat mensen die dat wel prima vinden. Het is dus echt een keus die je zelf moet maken. Blijf je dat leuk vinden of gaat het een last worden. Zou je vanavond bijv. naar je tuin gaan? Wat doe je als op de twee avonden dat je naar de tuin zou kunnen het slecht weer is, of er komt iets anders tussen, kun je dan tijd (en zin) vrijmaken om op een andere avond te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vroeger een volkstuin gehad. Leuk qua grootte maar net wat Jenneke zegt, het ernaartoe moeten gaan bleek toch een opstakel. Als dit je eerste keer is, kan ik je aanraden toch gewoon aan huis te beginnen. Je kunt vaak meer inpassen dan dat je zelf denkt. De bonen zouden bijvoorbeeld prima op kunnen klimmen tegen de palen van de dubbele schommel! Desnoods bouw je een moestuinbak bovenop de kippenren zodat je daar in ieder geval dingen met sla kunt doen. En tegen het schuurtje kun je misschien ook nog wel een trellis schroeven zodat daar een courgette kan klimmen?

 

Maak anders gewoon eens een tuintekening met alles wat er nu instaat. En kijk aan de hand daarvan wat je wel kunt doen. Dan kun je volgend jaar als het bevalt alsnog overgaan op een volkstuin. Of als de kinderen het niet leuk meer vinden, de trampoline weghalen en die ruimte gebruiken om op te kweken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een volkstuin, 800 m2.

Heerlijk dat het juist niet bij huis is.

Als het eens niet super netjes is stoor ik me er niet dagelijks aan en omdat we er ook een stukje recreatie hebben ( zomers hangmatje, bbq etc ) voelt het echt alsof je eruit bent terwijl het maar 10 minuten weg is..

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet ook niet dat het misschien niet persé op die 2 avonden en dat halve weekenddagje mooi tuinweer is... Zo kom je al snel op achterstand te staan en dan kan het een last worden ipv een lust.

 

Mooi dat je nog ff tijd hebt om na te denken.

Merk bij ons op de moestuin dat mensen met zo'n druk schema als jij de tuin uiteindelijk niet kunnen bijhouden omdat het ze toch meer tijd kost als ze verwacht hadden... Uiteindelijk wordt het dan een grote onkruidbende.

 

Begin vooral lekker in je achtertuin en kijk hoeveel tijd je daar dan mee kwijt bent. Mocht je dan aan de beurt zijn voor een tuin dan heb je een beetje een idee over hoeveel inzet het benodigd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier dit jaar gekozen voor een volkstuintje, eerste jaar dus geen ervaring.

Zelf heb ik ook maar 2 avonden en 1 dag in het weekend.

 

Waarom heb ik gekozen voor het volkstuintje:

- Heb thuis maar een kleine tuin, er staan wel fruitstruiken in maar wou naast mijn terras ook wat geurende en groenblijvende planten hebben staan.

- Wou naast mijn terras geen bedden hebben staan voor de wisselteelt en zonder bedden is het moeilijker om bij te houden wat waar heeft gestaan.

- Ik sport 3 keer in de week maar vanaf juni stopt het voetbal- en volleybalseizoen en dan kan ik meer tot aan begin september. Enige lastige maanden zijn dan april, mei en september.

- Mijn ouders willen het bijhouden tijdens mijn reis.

- Wat ik al ervaren heb, is dat vele volkstuiniers graag delen en advies komen geven Zo heb ik al een mooie rode bes,stekken herfstframboos, rabarber, tijm en knoflook gekregen.

 

Een oplossing waaraan ik ook nog gedacht heb, is om het samen met iemand te doen. Bij het opstellen van mijn planning wou ik al zoveel proberen, dat ik het nu toch maar eerst op mezelf wil proberen.

Grootste probleem zie ik voor mei, waar je normaal gezien toch veel buiten in de volle grond zaait of plant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik een achtertuin had, had ik geen volkstuin...

 

Om de redenen die al genoemd zijn, zou ik een achtertuin altijd prefereren boven een volkstuin: sneller oogsten, afstand, gemak van "ff wat doen", het weer, etc.

Maar er zijn nog een paar andere reden waarom ik liever een achtertuin als moestuin zou inrichten dan een volkstuin: op een volkstuingebied heb je veel meer last van plagen en ziektes, en in je achteruin heb je waarschijnlijk een beter beschut microklimaat.

 

Evengoed ben ik heel blij met m'n volkstuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst een jaartje in de achtertuin proberen. Zien hoe dat uitdraait. Is een moestuin wel iets voor jou? Lukt het om een klein stukje tip top te houden?...

 

Ikzelf ben ook begonnen met een klein stukje hier op de boerderij. Dat sprak me heel erg aan, het jaar daarop hebben we een veel groter stuk genomen en dat ging ook nog goed. Maar vorig jaar hebben we tijdens de verbouwingen tijdelijk een eindje verderop gewoond. En toen werd het een ramp. Er was even wat minder tijd (maar wel zeker nog 2 avonden en een halve dag in het weekend) maar die afstand was niks voor mij. Ik zag daar tegenop, ook al was het maar 5 minuten verderop. Natuurlijk heb je met een volkstuin het sociale aspect maar toch... Voor mij is een achtertuin de beste oplossing.

Een moestuin, kruidentuin, buitenloop varkens, Hereford koetjes, Holsteinmelkkoeien, een boerderijwinkel,... het goei leven, da's hier!

 

http://www.vaneigenkweek.be

http://www.facebook.com/vaneigenkweek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou nooit voor een volkstuin gaan, want ik hou niet van fietsen en lopen (als het altijd hetzelfde route is, anders vind ik wandelen wel heel leuk). We hebben 1km verder een volkstuin, maar ik zou nooit willen reizen om mijn groente te zien. Ik ken mezelf goed, ik zou dan altijd de auto pakken en dat is slecht voor het milieu. Soms heb ik thuis ook geen zin om te wieden, maar ik doe het nog steeds (zelfs na mijn werk), want het is zo dichtbij. En dan zeg ik tegen mezelf: "Half uurtje maar, dat kan je wel." (meestal is het zo dat als ik dan aan het werken ben zie ik de tijd niet meer en vind ik alles leuk, ook 40+ graden in de kas als ik tomaten moet snoeien in de VOLLE ZON ) In de volkstuin moet je nog daar reizen en je spullen meenemen en elke dag daar water geven...uh uh. Niet voor mij, zelfs is mijn stadstuin klein (11m x 7,5m). Maar ik zou wel graag ooit een grote boerderijtuin willen hebben, maar dit is maar een droom.

Jij heeft kinderen en een drukke schema, wacht een paar jaar tot dat je klaar bent met de studie en kinderen wat groter zijn. Je heeft nu zeker amper tijd voor jezelf en dat heb je ook nodig, anders heb je maar stres en je kan van je hobby niet genieten. Een hobby mag nooit echte BAAN worden, het moet leuk blijven. Een tuin is voor me een plek waar ik alles laat gaan, ook is het soms wat werk.

P.S Mijn toekomstige kinderen krijgen nooit een trampoline/plasticspeelhuisje/enz, want daarvoor heb ik geen plek in de tuin. De tuin is voor de MAMA!

En de buurtkinderen hebben die spullen al allemaal, dus ze kunnen daar naar visite of naar de speeltuin 300m verderop, daar hebben ze ook speelzand en alles dat een kind zou willen.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben meteen begonnen met 100m2 volkstuin. Mijn geluk is dat ik het complex vanuit huis kan zien en dus gewoon op de fiets erheen kan. Ook de oudste kids fietsen gewoon zelf heen en weer, dus als mama 'kwijt' is komen ze me gewoon halen. Voor de vent is het ook ideaal want die houdt niet van 'rommel' in de achtertuin en daar verderop kan ik de boel de boel laten als ik eens geen tijd/zin heb om alles aan kant te werken. Ik heb overigens ook een baan van 4 dagen in de week, een huishouden zoals iedereen en heb 3 kids van 3, 5 en 7 en wachten staat niet in mijn woordenboek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe alles in de achtertuin. In de eerste jaren vormde de kleine ruimte zeker een probleem, maar ondertussen focus ik steeds meer op kwaliteit i.p.v. kwantiteit... waardoor de geringe ruimte ook een steeds kleiner probleem is. Vind de achtertuin ideaal; je kan veel makkelijker even wat tussendoor doen. Meer flexibiliteit denk ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...