Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Watermeloenen hebben het moeilijk in de kas. Jonge meloentjes, golfbal/tennisbal grote sterven af, stuk of 6 forse meloenen nu waarvan deze de grootste. Een Northern Triumph F1 naast mijn maat 43

51DDE550-4FE1-4B8E-97A0-C9E581A9BC1A35971564079048.jpeg

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

De eerste van dit seizoen, niet geheel vrijwillig, oorzaak niet duidelijk maar afgescheurd...

Nood maakt wet.

Ā 

Watermeloen462501564151736.jpg

Ā 

Watermeloen593841564151746.jpg

Ā 

Ā 

Iets te vroeg maar toch al hƩƩl lekker.

Niet tƩ zoet (perfect want hou ik niet van) maar vooral enorm sappig.

mmmmmhh

Geplaatst:

Wauw mooi zeg,..ik had al vroeg best wat jonge planten gekweekt,..twee overgebleven...geleerd niet te snel overplanten. Een plant per bak, bij vijf bladeren getopt nu vier mooie uitschieters met veel bloemetjes. een ouderwetse manier ...de eerste keer dat ik het op deze manier doe.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Hier nu ook de eerste watermeloen geoogst. Het is een Borisfen uit de OekraĆÆne, maar ziet er toch anders uit dan de foto op de website. Of het met de rest ook nog wat wordt is afwachten. De afgelopen nachten waren koud en hebben de planten geen goed gedaan.

2019082412021592011566641830.jpg2019082412045775141566641828.jpg

Geplaatst:

Jullie zijn lekker bezig hoor! Ik begin toch te vermoeden, zoals roeier bijv ook over tomaten zegt, dat het per regio enorm kan verschillen en dat het klimaat in het noorden niet optimaal is.

Ā 

Buiten is het volledig kansloos, onmogelijk. Of met plastic er omheen oid, maar gewoon buiten is niet te doen hier. Wellicht is het weer dit jaar te grillig?

Ā 

Een aantal planten / plantjes ontwikkelen nu nog nog steeds / eindelijk nieuwe vruchtjes maar vermoed dat het veel te laat is. Deze planten staan in de kas.

Ā 

Heb er wƩl een hele mooie, 1 stuks tot dusver, in de kas dus:

92FDA3F7-417F-4395-910B-26975559546327721566767347.jpeg

Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/

Geplaatst:

Ik heb een baby watermeloen met 2 vruchten eraan. Ze zijn al een poosje op maat maar ik weet niet wanneer ze nu rijp zijn. Bij een gewone meloen kan je dat zien aan de barstjes maar hoe zie je dat bij een watermeloen?

Hoe doen jullie dat?

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Watermeloen geslacht, heerlijk zoet en weinig pitten die makkelijk te verwijderen waren tijdens het snijden.

Deze bak zat vol, plus nog 6 schaaltjes als toetje gisterenavond. Ruim 6 kg samenAD6343D8-CBD2-4A1A-9914-44A2C0E2624914251567244715.jpeg1F93E4A9-B2F6-473C-AF3D-D8E524626FD550771567244713.jpeg

Geplaatst:
schreef Grork:

Op de watermeloen kloppen. Een hol geluid betekent smullen!

Ā 

Sorry maar dat werkt niet betrouwbaar of ik hoor het verschil niet.

Vaak is hij dan overrijp en aan het uitdrogen (waardoor hij ook hol klinkt) of nog niet rijp genoeg.

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Ik heb geen eenduidige oplossing hoe nu precies te weten wanneer de watermeloen precies goed is. Op het zakje staat iig een aanduiding van het aantal dagen dat het ras nodig heeft om af te rijpen na vruchtzetting. Voor kleine meloenen meestal 65 dagen, tot 85/90 dagen voor hele grote meloenen. Gebruik dat icm met het kloppen om op goed geluk de beste rijpheid te bepalen.

Geplaatst:

WoW wat goed joh! Hoe doen jullie dat?

En zo veeeel! De plantjes van mijn kinderen kwamen nooit verder dan bloemen maken en geen watermeloen. Mijn eigen gekweekte plantjes deden net zo weinig overigens.

Geplaatst:

Ik had in de kas 3 planten in een grote zak Potgrond gezet. En de vrouwelijke bloemen handmatig bevrucht. Ik had ook een plant buiten de kas neergezet. Deze had ik over en wilde ook kijken wat het verschil was. Deze plant heeft logischerwijs in het begin achter gelopen. Ook de vruchtzetting lukte in eerste instantie niet echt. Grappige is dat deze plant ruim een week na de hittegolf ineens flink begon te groeien en dus nu het weer minder is volop bloemen heeft. Heb er verder zelf niks meer aan gedaan en wonder boven wonder groeit daar nu ook een watermeloen aan. Misschien toch ook een beetje een kwestie van geluk.

Geplaatst:

Ik had 6 planten in de kas staan die langzaam op gang kwamen en duidelijk moeite hadden met de temperatuursschommelingen. Denk aan -2 in JULY tot ruim 40c in de zomer. Mijn buitenplanten hebben de late nachtvorst niet overleefd.

Het enige dat ze hebben gehad is 1 keer koemestkorrels toen ik er spontaan aan dacht zo van oh chips, mest en ordinair water.

Stukje geluk en plantkeuze ?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...