Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

In vollegrond of pot telen?


iels999

Aanbevolen berichten

Helaas neemt de opbrengst bij tomaten na ongeveer 3 jaar achtereenvolgens in de volle grond te telen af. Komt hoofdzakelijk door de schimmel kurkwortel. Tomaten teel ik daarom tegenwoordig in potten (gevuld met gewone grond uit de tuin) die ik ingraaf in de grond.

 

dscf007462581368112577.jpg

 

De rest zet ik wel gewoon direct in de volle grond van de kas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik overweeg me een kleine tunnelserre aan te schaffen voor enkele tomaten.

http://www.collishop.be/ecomwcs/beelden/step/JPG/JPG/640x640/std.lang.all/06/46/asset-530646.jpg

Lijkt me verplaatsbaar en dus handig. Iemand ervaring mee? En hoe dicht mogen tomaten onder zo'n bescherming bij elkaar gezet?

Ik had vroeger een open veranda met doorzichtig dak met tomaten in potten. Nu heb ik die niet meer en in open lucht zijn de resultaten niet zo denderend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er degelijk uit en zal betere resultaten geven dan openlucht. Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je wil investeren maar met nog wat extra kun je een kas met polycarbonaatplaten of zelfs een glazen kas dewelke duurzamer zijn bv http://www.collishop.be/e/nl/cs/acd-serre-kaskraker-6-3-m2-514030. Maar die tunnelserre zal ook wel enige jaren meegaan.

 

Bij tomaten moet je vooral oppassen voor de gevreesde aardappelziekte. Deze breidt sneller uit bij te vochtige en warme omstandigheden. Zou daarom plantafstand van 0.5 tot zelfs 1 m hanteren en veel verluchten (bladeren drogen sneller op). Bij een glazen of kas in polycarbonaat heb je het voordeel dat je een automatische raamopener kan plaatsen. Deze zul je (vaak) zelf moeten open maken in zomer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plant in ons kleine tuinkasje (2 x 2,5 meter) gewoon in de volle grond. Alleen niet elk jaar hetzelfde. Goed luchten en het gaat prima. Wij hebben er 2 dakramen in met een automatische raamopener, en dat werkt prima. Soms (als we thuis zijn) zet ik de deur ook open, op een kiertje zodat onze kuilengraafkat er niet in kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook voor het eerste jaar een kasje.

 

Ik heb de grond in de kas laten betegelen en ga vooral telen in potten. Zo heb ik een optimale flexibiliteit in de verschillende seizoenen. In de zomer staan daar vooral tomaten, komkommers,aubergines, paprika's en pepers in potten. Ik zet de tomaten, komkommers,aubergines, paprika's en pepers ook in potten buiten tegen een zonnige zuidmuur met een kleine overkapping. Ik ben nieuwsgierig naar de mogelijke verschillen.

 

Maar in najaar en winter staan in de kas de gewassen die wat bescherming nodig hebben of daar gaan overwinteren. Bijvoorbeeld een aantal kruiden. In het voorjaar doe ik daar de vroege zaai van allerlei groenten, ook in bakken en tonnen.

 

Ik weet niet hoe het allemaal gaat. Het is het eerste jaar. Maar ik ben erg blij met de kas. En ik hou erg van tuinieren in bakken en tonnen, alhoewel dat wel bewerkelijk is.

 

De kas geeft zo veel extra mogelijkheden, ondanks de kleine oppervlakte.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er degelijk uit en zal betere resultaten geven dan openlucht. Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je wil investeren maar met nog wat extra kun je een kas met polycarbonaatplaten of zelfs een glazen kas dewelke duurzamer zijn bv http://www.collishop.be/e/nl/cs/acd-serre-kaskraker-6-3-m2-514030. Maar die tunnelserre zal ook wel enige jaren meegaan.

 

Bij tomaten moet je vooral oppassen voor de gevreesde aardappelziekte. Deze breidt sneller uit bij te vochtige en warme omstandigheden. Zou daarom plantafstand van 0.5 tot zelfs 1 m hanteren en veel verluchten (bladeren drogen sneller op). Bij een glazen of kas in polycarbonaat heb je het voordeel dat je een automatische raamopener kan plaatsen. Deze zul je (vaak) zelf moeten open maken in zomer.

Dank je wel voor de info. Ik heb eerder een voorkeur voor zo'n tunnelkas omdat die me te verplaatsen lijkt. Of is het toch makkelijker om die kas een vaste plaats te geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook voor het eerste jaar een kasje.

 

Ik heb de grond in de kas laten betegelen en ga vooral telen in potten. Zo heb ik een optimale flexibiliteit in de verschillende seizoenen. In de zomer staan daar vooral tomaten, komkommers,aubergines, paprika's en pepers in potten. Ik zet de tomaten, komkommers,aubergines, paprika's en pepers ook in potten buiten tegen een zonnige zuidmuur met een kleine overkapping. Ik ben nieuwsgierig naar de mogelijke verschillen.

 

Maar in najaar en winter staan in de kas de gewassen die wat bescherming nodig hebben of daar gaan overwinteren. Bijvoorbeeld een aantal kruiden. In het voorjaar doe ik daar de vroege zaai van allerlei groenten, ook in bakken en tonnen.

 

Ik weet niet hoe het allemaal gaat. Het is het eerste jaar. Maar ik ben erg blij met de kas. En ik hou erg van tuinieren in bakken en tonnen, alhoewel dat wel bewerkelijk is.

 

De kas geeft zo veel extra mogelijkheden, ondanks de kleine oppervlakte.

 

Als je potten boven de grond zet, verlies je dan niet de isolerende eigenschappen van de grond? Ik zou denken dat potten in een serre rapper een meer afkoelen dan wat in de grond wordt gezet? Of zie ik dat fout?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb persoonlijk niet de beste ervaring mer die goedkope tunnelkastjes. Ze storten zelfs in bij een stevige regenbui.

Een glazen kas waarin je recht kan staan is werkelijk een droom om te hebben. Zoek wat rond en koop ze desnoods in tweedehands.

Koop ook niet te klein,12-15 m² lijkt mij een minimum.

In de serre kweek ik, buiten zaailingen, enkel tomaten en aardappelen in potten van 35 l. Voorts moet je met sla e.d. opletten voor een te hoog zoutgehalte in de bodem. De regen kan de zouten namelijk niet wegspoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er degelijk uit en zal betere resultaten geven dan openlucht. Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je wil investeren maar met nog wat extra kun je een kas met polycarbonaatplaten of zelfs een glazen kas dewelke duurzamer zijn bv http://www.collishop.be/e/nl/cs/acd-serre-kaskraker-6-3-m2-514030. Maar die tunnelserre zal ook wel enige jaren meegaan.

 

Bij tomaten moet je vooral oppassen voor de gevreesde aardappelziekte. Deze breidt sneller uit bij te vochtige en warme omstandigheden. Zou daarom plantafstand van 0.5 tot zelfs 1 m hanteren en veel verluchten (bladeren drogen sneller op). Bij een glazen of kas in polycarbonaat heb je het voordeel dat je een automatische raamopener kan plaatsen. Deze zul je (vaak) zelf moeten open maken in zomer.

Dank je wel voor de info. Ik heb eerder een voorkeur voor zo'n tunnelkas omdat die me te verplaatsen lijkt. Of is het toch makkelijker om die kas een vaste plaats te geven?

Dat verplaatsen kan dus vermeden worden indien er geteeld wordt in (ingegraven) potten, ofwel door geënte plantjes te gebruiken (kun je zelf ook enten, zeer interessant om te leren) ofwel door om de x jaar de grond in de serre uit te graven en te vervangen dus zou dat niet de beslissende factor maken bij uw keuze.

Als je iets wil kopen op langere termijn dan zou ik gaan voor glas. Bijkomend is in een grotere kas het klimaat makkelijker te beheersen (er zijn minder temperatuurschommelingen wat de plantengroei dan weer ten goede komt).

 

btw: om nog 10% korting op tuinieren (dus ook op serre) te krijgen bij Collishop vul je promotiecode A143 in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben sinds vorig jaar een kas, en telen de tomaten in grote vierkante potten ( nemen minder ruimte in als ronde potten, je kunt dus meer zetten). Wij vinden dit makkelijker ivm de wisselteelt ( hier hoef je dus niet op te letten met potten, gewoon elk jaar de potten netjes vullen met nieuwe potgrond). In onze kas hebben we een klein gedeelte waar in de grond geplant wordt, hier komen een komkommer en meloen in de volle grond te staan, en een basilicum plant ( puur omdat dat zo ontzettend heerlijk ruikt in een warme kas).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Als beginnend kaseigenaar vroeg ik me wat af: telen jullie in je hobbykas in de grond of in een pot? Ik wil komkommer, tomaat, meloen en courgettes gaan doen dit jaar.

Waarom courgettes in de serre ? Doen het buiten ook heel goed of zelf beter door grotere kans op bevruchting door insecten . Ik ga het dit jaar eens proberen in het voorjaar in een half wijnvat met een soort die geen bevruchting nodig zou hebben door insecten zo een poos vroeger te kunnen oogsten . Maar deze plant vliegt dan deze zomer dan wel buiten . Want 1 plant is toch minimum 1m² en serre zal deze zomer zo al veel te klein zijn of te veel planten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hebt ook potcourgette die een stuk kleiner blijven.

bijvoorbeeld Courgette 'Midnight'

 

Ja maar is het wel nuttig deze het ganse jaar in de serre te houden of zelf lagere productie binnen tegenover buiten ? Geen ervaring mee andere wel?

heb kas maar zou er geen courgetten in zetten omdat de bestuiving in open lucht makkelijker verloopt (in kas moet je helpen) en omdat je dan minstens 2 planten moet zetten (liever 3) terug omwille van (kruis)bestuiving. Heb courgette ook al in pot geteeld maar op warme zomerdagen moet je dan bijna elke dag water geven en de opbrengst was ook stuk minder. Dus zou aanraden deze buiten in volle grond te telen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik jou was dan zou ik de vruchtgroenten eerst in pot zaaien binnen wat dan heb je de grootste kans dat ze ontkiemen.

en dan mag je ermee doen wat je wilt. als jij het compact wil houden en het nog kunnen aanpassen dan zou ik voor (grote) potten kiezen maar maakt jou dat niet veel uit dan is het denk ik beter voor de planten als je ze in de volle grond plant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb kas maar zou er geen courgetten in zetten omdat de bestuiving in open lucht makkelijker verloopt (in kas moet je helpen) en omdat je dan minstens 2 planten moet zetten (liever 3) terug omwille van (kruis)bestuiving. Heb courgette ook al in pot geteeld maar op warme zomerdagen moet je dan bijna elke dag water geven en de opbrengst was ook stuk minder. Dus zou aanraden deze buiten in volle grond te telen.

 

Het is ook een test om ze iets te vervroegen . Het gaat om COURGETTE PARTENON F1 goede commentaar van gehoord dat ze inderdaad goed bevruchten ook vroeg in het jaar . Het wijnvat waar ze inkomen is een 150 liter (gok ik) en kom in de buurt van serredeur langs buiten in de zomer op warme dagen moet er in de serre ook gegoten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...