Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2015

Featured Replies

Geplaatst:

De zomerstorm van zaterdag 25 juli viel hier alles mee (eigen meting):

wind2015072581081437889277.png

(Windkracht 5 = 8 - 10,7 m/s; windkracht 6 = 10,8 - 13,8 m/s)

Geplaatst:

De ochtend begint lekker, maar zo te zien op de radar zal dat niet lang standhouden;

europa

Geplaatst:

wie wilde er nog regen? gratis af te halen. alles verzuipt hier.

Geplaatst:

Wel, mijn vaten zijn nog niet vol hoor, er kan nog een paar honderd liter bij.

En nu is het weer veel warmer geworden en waait het hard, dus het droogt goed.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Vandaag weer 21 mm. gevallen en het regent nog steeds. Ho maar! Ik kan nu niet meer in de tuin lopen, zo nat.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Geplaatst:

Hier incl. afgelopen nacht al 20 mm! We hebben eindelijk (niet eens zulke grote) tonnen bij de regenpijpen staan. Dus ik sjouw wat af met gieters omdat die tonnen al overlopen. We hebben nu ook een slang die we dan aan het houten kraantje klemmen en waardoor we het water naar de tunnelkas kunnen laten lopen.

Geplaatst:

Fijn dat jullie er allemaal zo blij mee zijn...

Maar hier is het nu écht wel genoeg...

Gister kwam het buienfront uren te vroeg aan en jaagde mij van de moestuin af, nu nét tussen twee buien door naar huis gefietst... en binnen een paar minuten regende het alweer...

Gelukkig geen stormschade, alles stond nog. Wel onderweg veel afgewaaide takken en een paar omgewaaide bomen.

Geplaatst:

daarom ook gratis af te halen

hier is amper storm gehad, alleen de stokrozen staan diagonaal maar dat trekt wel weer bij.

maar wel 3 dagen regen van +20mm per dag. vandaag al 25mm en het regent nog steeds.

ik ben nu heel blij dat de moestuin een verhoogde border is, daar kan het teveel aan water nog redelijk weg. maar de voortuin is een zwembad, door de kleilaag kan het water ook niet weg. de varkens van jorieke zouden er blij mee zijn.

Geplaatst:

"juli had alles", Hittegolf, vorst en storm

Een (bijna) record aan maximum temperatuur en een minimum temperatuur , voor de tijd van het jaar.

De heftigste juli storm na 1969 .

Grote droogte en zware regenval.

Grote hagel korrels en vorst aan de grond.

Nu nog sneeuw!

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4109842/2015/07/29/Hittegolf-vorst-en-storm-juli-had-alles.dhtml

http://www.telegraaf.nl/teleweer/24317807/__Hittegolf__vorst_en_storm_in_juli__.html

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:
  • Auteur

Volgende week 33 graden volgens de geruchten !

Geplaatst:

we gaan wel echt weer van het ene uiterste naar het andere uiterste.

ik ben al blij als het droog is, dat zou het vanaf morgen moeten zijn.

Geplaatst:

Pffff... dat mag ook wel weer ondertussen... het is echt bui na bui na bui na bui na bui na bui na bui na bui....

Water geven is er niet bij, alleen wel regelmatig afgieten...

Geplaatst:

Ondanks dat we de afgelopen weken bij tijd en wijle flinke regenbuien hebben gehad , is het over het algemeen kurkdroog.

We mogen bijvoorbeeld geen grondwater meer oppompen.

Hoe de mensen dat doen, die (nog) geen waterleiding hebben, en dus water uit een bron moeten pompen, weet ik niet.

De maatregel is natuurlijk genomen tegen die mensen, die de tuin willen besproeien.

Daar we hier bergen hebben, valt de droogte hier nog mee.

We hebben hier "moderate drough" volgens de volgende kaart (mag ik vanuit gaan, ik woon op de grens met CZ )

http://www.intersucho.cz/en/#mother

Tien dagen geleden hadden we hier een tornado(otje), die hoewel gelukkig een paar honderd meter van ons grondstuk stopte , zoveel water omlaag liet komen, dat het regenwater door de gesloten kunstof raamkozijnen spoot.

https://translate.google.com/translate?hl=de&sl=cs&tl=nl&u=http%3A%2F%2Fhasici.varnsdorf.cz%2Fclanek%2F6265%2F19-07-2015-vetrna-smrst-ve-varnsdorfu-a-okoli%2F&sandbox=1

Onze nieuwe habitat :

• 2 weken later...
Geplaatst:

Zeer warm en zeer droog! Al is geen maanden echt goed geregend en temperaturen boven de 25 graden (op dit moment is het nog 32 graden buiten). Ben de hitte wel zat, maar het is even niet anders. De vruchten blijven ook kleiner (want minder vocht in de grond) en drogen zelfs tijdens de groei uit. Dagelijks vliegen hier vliegtuigjes over om het bos te controleren op brandhaarden, want die ontstaan zeer makkelijk. Een buurdorp had al een weidebrand en dat kan overal gebeuren.

Eergisteren wel wat onweer en regen (gelukkig!) en hopelijk valt er vanavond ook weer regen.

Foto van de lichtshow van eergisteren.

11.jpg

Geplaatst:

Oooooh... wauw!!! Wat een prachtige foto!!... Waar schiet jij die mee? Want laatst had je ook al ergens zo'n meesterwerkje geplaatst.

Misschien wel een leuk topic voor jou?

https://www.moestuinforum.nl/topic/1030-de-foto-hobbytjes/

Geplaatst:

Dank je Erny.

Ik fotografeer met een Nikon digitale spiegelreflexcamera (een ouder model, maar die doet het nog prima) en verschillende Nikonlenzen. Deze foto heb ik met de 14-24 f2.8 van Nikon geschoten. Instellingen s=30 sec, a=f8, ISO=100 en scherptestelling op oneindig.

Fotograferen vind ik ontzettend leuk om te doen. Heb het zelfs een tijdje beroepsmatig gedaan, maar dat doe ik niet meer, dan gaat de lol van het fotograferen weg en dat wil ik niet. Nu fotografeer ik een stuk minder (en tuinier een stuk meer ), maar het plezier is wel weer terug.

Dank je voor de link, dat topic ga ik eens op mijn gemak bekijken én van de mooie foto's van anderen genieten.

Geplaatst:

Ahaa... vandáár die profi-uitstraling van je foto's ...

Nog een leuk topic om foto's kwijt te kunnen, dit keer alleen voor wolken.

wolkenpracht-t5744.html

Geplaatst:

Leuk, ga ik ook op mijn gemak bekijken!

Wolken fotografeer ik niet zoveel, al vind ik wolken en meteorolgie zeer interessant. En mooie weersverschijnselen vastleggen is helemaal mooi. Ik kan echt genieten van slecht weer of optische verschijnselen.

Geplaatst:

Ik denk dat ze een foutje hebben gemaakt op de kmi-website.

Het zou vannacht kunnen sneeuwen

http://www.meteo.be/meteo/view/nl/65239-Home.html

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

HIer in NOF nog steeds grote droogte. Er is wat regen gevallen gisternacht, 4 l

Daar kunnen we net voor een dag mee toe.

Wij morgen net als Kustlijn verschillende zaken niet meer doen: de auto wassen, niet meer gieten tussen 8 u smorgens en 8 savonds en alleen potten gieten. Zwembaden niet meer vullen of bijvullen, geld ook voor vijvers...

In mijn tuin op sommige plekken wordt het penible. De vogels graven al het mulch weg op zoek naar wat vocht en de woelmuizen laten zich steeds meer zien en vreten ook steeds meer groente bovengronds.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hier hittegolf na hittegolf, al vanaf juni temperaturen tussen de 30 en 40 graden, de moestuin droogt uit, niks wat ik zaai komt op. Het wordt de hele winter tomaten, aubergines en pepers eten ( niet erg, mijn favoriete vruchten ) Maar een beetje minder zon mag wel, ik ben het ZAT.

Geplaatst:

Ook hier hittegolf na hittegolf, +- 40 °C

onze water vooraad is geheel opgebruikt, en moeten we het noodgedwongen met kraanwater doen.

De opbrengst is slecht dit jaar, omdat we het eerst veels te koud hadden, en nu weer veels te warm/droog.

Komen we normaal om in de Zucchini ( Courgette ) , dit jaar hebben we er 3, maar onvolledig gegroeid, met een dik uiteinde halverwege overgaand in een dun gedeelte ( a la pinokio neus) .

Eigenlijk idem met de paprika, we eten nog steeds paprika uit 2014, dit jaar nauwelijks opbrengst.

Komt de diepvriezer ook eens leeg.

Ons huis heeft hele dikke muren, deze zijn inmiddels zoo vreselijk warm, dat het `s nachts ook niet meer afkoelt in huis

En het is ook nog eens stralingswarmte, dus ´s avonds een raam openzetten helpt nauwelijks.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Het is nog steeds veel te warm en benauwd (overdag 35 graden), gelukkig heb ik nog wel genoeg watervoorraad. Maar ik giet nu alleen het hoognodige, de pas gekiemde planten.

Wat mij wel oovalt in de tuin is dat ik veel aardvlooien heb. Die heb ik de voorgaande jaren niet gezien in de moestuin en nu vreten ze al mijn kolen. Heb als lokvoer wel radijs en rettich staan, maar dat is niet genoeg voor deze beestjes. Ik heb het idee dat deze aardvlooien de warmte wel mogen, want de vorige zomers waren niet zo extreem warm en droog en toen had ik er ook geen last van. Binnenkort maar extra knoflook planten en goed harken rond de planten. En mulchen, maar op dit moment heb ik weinig mulch nog, dus dat komt. Volgend jaar wil ik er in ieder geval niet zoveel van hebben.

Geplaatst:

Het is hier zo warm dat vleermuizen welke ´s zomers normaal op zolders en in oude schuren vertoeven nu de woningen proberen in te komen.

Hoewel het in huis ook erg warm is, is het onder de dakpannen duidelijk warmer, ik denk zeker zo´n 60 graden.

Vleermuizen zitten nu bij ramen en deuren, in de hoop binnen te kunnen komen.

Hieronder een foto van zo´n Fledermaus die het gelukt is, om het relatief koude trapportaal van ons huis binnen te komen.

vleermuis-zoekt-verkoeling56891439353994.

Daar we hadden besloten dat het beestje het huis uit moest , heb ik geprobeerd om met een stuk plastic het beest uit te zetten.

Het lag zoals men kan zien op de koele trap en weigerde iedere medewerking.

Het begon als een kat te blazen ( bijna net zo hard als een kat doet) begeleid met een "jek jek jek" geluidje.

Met een wijd geopende bek kroop het met zijn/haar vleugels naar mij toe , en probeerde mij zo te intimideren.

Uiteindelijk gaf het op, en liet zich onder luid protest naar buiten dragen.

Onze nieuwe habitat :

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.