Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bloemkolen naar de volle grond?


Richard74

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb vier bloemkoolplantjes die er naar mijn mening prima uitzien. Nou zei de ene collega tuinder dat de grond nog te koud was om ze buiten te planten, de ander zei juist dat ze naar buiten moeten. Mijn eigen gevoel zegt ook dat ze naar buiten moeten, als ik ze langer in die kleine potjes laat staan ga ik volgens mij te kleine bloemkolen krijgen.

 

Wat is jullie mening? Naar buiten er mee?

 

IMG2015032717173094731427615296.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze nu nog eens in een grotere pot zetten en ze dan binnen een week gaan afharden om ze dan buiten te zetten.

Verpotten is altijd goed, indien op tijd gedaan, om een beter, groter, wortelgestel te verkrijgen.

Dan kunnen ze ook veel beter tegen allerhande aanvallen weerstand bieden.

Wel elke keer zo diep mogelijk planten zodat ze een korte steel hebben, dan weerstaan ze de wind beter.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat verpotten al nodig is omdat ze teveel wortels tegen de wand van het potje zullen hebben en dat vertraagd de groei.

Na het verpotten gaan ze weer haarworteltjes aanmaken en als ze dan na het afharden in de volle grond gaan zullen ze daar geen schade van ondervinden.

die planten zien er al erg groot uit voor die kleine potjes.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Richard.

Dat zijn mooie plantjes.

Ik heb mijn weeuwenteelt half februari vanuit de koude kas in de volle grond in de tuin gezet. Met een grote grote bloempot zonder bodem er overheen. De planten zijn bij mij gewoon doorgegroeid en sommigen beginnen al boven de bloempot uit te groeien.

Misschien maakt ras nog uit. Die van mij is daar kennelijk geschikt voor: snowball a.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik ze nog een paar weken laat staan, en dan gooi ik ze naar buiten.

 

Wel een goeie tip, ik ga op zoek naar plastic emmers. Ik hoor van iedereen horror verhalen over allerlei dieren die mijn kolen straks gaan opeten dat ik er maar emmers overheen ga zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plantjes die in een koude kas staan, staan ook wel in een beschermde omgeving, geen wind en geen regen, ook veel warmer van zodra er een klein beetje zon is.

Nu staan ze er echt mooi bij, nog een weekje of twee in de pot houden en dan in de volle grond.

De weeuwenteelt bij mij ziet er nu zo uit.

 

IMG798383201427645717.JPG

 

Binnen een paar weken eten we bloemkool denk ik.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Willy, is dat weeuwenteelt of bedoel je de winterteelt? De winterbloemkool ziet er bij mij ook zo uit. De weeuwenteelt nog lang niet. Mijn weeuwenteelt zag er in februari ongeveer er net zo uit als die van Richard.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat de emmers er net zo lang om heen staan tot de planten zo groot zijn, dat ik de emmer er nog af kan halen zonder de plant nog te beschadigen. Wat eerder zou ook kunnen.

Nu dient de pot dus voor bescherming tegen weersinvloeden. Ook is pot ter bescherming tegen vraat door duiven en slakken. Vooral jonge net overplanten plantjes zijn hier vaak slachtoffer van.

Als de duiven vervelend beginnen te worden spuit ik met een zeepsopoplossing. De duiven lusten de kool dan niet meer.

 

Trouwens: bij winterteelt laat ik de kool onder insectengaas staan. Anders blijft er bij mij niets van de kool over. Dus zoals Willy nu toont, kan bij mij niet.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is winterteelt en wat weeuwenteelt?

Ik dacht dat het tijdstip van oogsten ermee te maken had, in de winter voor winterteelt en in de lente voor de weeuwenteelt. Kan mis zijn natuurlijk, ben het niet gaan opzoeken.

Denk dat ik binnen een paar weken bloemkool zal hebben.

Moet wel dringend aan de opkuis beginnen hé!!!!! Maar het is soms zo lastig.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn beleving is winterteelt bloemkool in juni, juli zaaien en in de volle grond laten overwinteren.

Bij weeuwenteelt zaai je in september in de koude kas, daarna de planten oppotten en dan in de koude kas laten overwinteren. Daarna februari, maart uit planten in de volle grond.

Op dit forum is ook aandacht aan de weeuwenteelt besteed.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fuck, ik was er al bang voor, alleen bedacht ik mij dat ze wellicht dieper moesten toen ze alle vier stonden....

 

Ok, bedankt vooor de aanvulling, er komen nog meer bloemkolen aan, als ik toch last van vraat heb, pak ik jouw foto er even bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels weer wat aangepast. Ik denk dat dit mijn standaard kolen opstelling gaat worden, gaas eromheen en net erover.

 

Best aardig toch?

 

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat voor Bloemkolen het zijn, mijn vader heeft ze gezaaid en ik heb ze geadopteerd en groot gebracht

 

IMG2015040917081832511428662174.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...