Richard74 Geplaatst: 14 april 2015 Share Geplaatst: 14 april 2015 Hallo, Ik ben sinds een paar maanden de gelukkige eigenaar van een tuinkas. Ik heb er eentje waarbij een raam automatisch open gaat, en weer dicht gaat natuurlijk en ik heb er ook doeken in, aan de bovenkant, die ik met wat touwtjes kan laten zakken zodat door de bovenkant van de kas geen scherp zonlicht meer kan komen waardoor de plantjes kunnen verbranden. Nou is mijn vraag, vanaf wanneer is het verstandig die doeken te laten zakken? Is dat begin zomer of al veel eerder? Wellicht iemand die dit ook in zijn/haar kas heeft en kan vertellen wanneer zij dit meestal doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
perk Geplaatst: 14 april 2015 Share Geplaatst: 14 april 2015 ik ben ook beginner met een kas, en we hebben de schaduwdoeken al lang opgehangen, voordat de eerste planten erin gingen dit jaar.Toch nog veel zonnebrand op de planten gehad nu. Patrick Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dries_86 Geplaatst: 14 april 2015 Share Geplaatst: 14 april 2015 had ook die doeken gekregen bij de serre (ACD Prestige). Nog nooit gebruikt, het dak is in gehamerd glas wat helpt bij het breken van de zonnestralen,voor zover ik weet nog nooit last gehad van verbranding . Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Richard74 Geplaatst: 14 april 2015 Auteur Share Geplaatst: 14 april 2015 Gehamerd glas? Geen idee hoe dat eruit ziet...Maar omdat het schaduwdoek er zit, ik heb de kas overgenomen van de vorige tuin eigenaar, neem ik aan dat ik dat gehamerd glas niet heb Maar Perk, het schaduwdoek heb je dus nu al hangen? Ik twijfel nog, ik heb nog geen gevallen gezien waarbij het plantje verbrand was. Hoe kan je dat zien trouwens? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
perk Geplaatst: 15 april 2015 Share Geplaatst: 15 april 2015 ik weet het ook niet allemaal hoor, echter ik heb dit voor in de kas : vlekken-op-tomatenplanten-t17038.html ondertussen is het trouwens nog erger geworden. De oudere bladeren van tomaten lijken zeer gevoelig ervoor, de nieuwe hebben niets.Ik heb ook wat basilicum die last blijkt te hebben van de zon. (terwijl andere juist niet?) ik heb zelfs met platen dun isolatiemateriaal en extra wit gaas nog tijdelijke zonnewering gemaakt. Patrick Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aardpeer Geplaatst: 15 april 2015 Share Geplaatst: 15 april 2015 Als je een thermometer in je kas hebt hangen merk je snel genoeg of het te warm wordt.Wordt het te warm dan zou ik het doek gebruiken.De overgang na vorige week naar vandaag is wel heel groot wat temperatuur betreft. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Richard74 Geplaatst: 16 april 2015 Auteur Share Geplaatst: 16 april 2015 Bij mij wordt het nog niet warmer dan 30 graden in de kas. Komt omdat ik de deur open heb, en een raam dat automatisch open gaat... Maar ik dacht dat het doek er was om het directe zonlicht te voorkomen, en niet zo zeer om de temperatuur in bedwang te houden.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
perk Geplaatst: 16 april 2015 Share Geplaatst: 16 april 2015 ik meen dat het gisteren heel ver over de 30 was in de serre hier. (zelfs met ramen open) Mijn indruk is dat het schaduwdoek ook de luchtstroom wat tegengaat... dus dat het eigenlijk warmer is dan het hoort te zijn met de dakramen open.Ik vraag me dus ook af of zo een doek echt nodig is, of is dit even tuidelijk nodig is voor de planten te laten wennen aan de buitenzon en moet het daarna weg? Patrick Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dries_86 Geplaatst: 17 april 2015 Share Geplaatst: 17 april 2015 ik weet het ook niet allemaal hoor, echter ik heb dit voor in de kas : vlekken-op-tomatenplanten-t17038.html ondertussen is het trouwens nog erger geworden. De oudere bladeren van tomaten lijken zeer gevoelig ervoor, de nieuwe hebben niets.Ik heb ook wat basilicum die last blijkt te hebben van de zon. (terwijl andere juist niet?) ik heb zelfs met platen dun isolatiemateriaal en extra wit gaas nog tijdelijke zonnewering gemaakt. PatrickVeronderstel dat je de bladeren van je planten niet nat maakt? Dit kan het effect van verbranding door zon namelijk versterken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HuubvG Geplaatst: 17 april 2015 Share Geplaatst: 17 april 2015 Ik heb al doek en wat schermen aan de buitenkant van de kas dagelijks geplaatst bij felle zon, omdat mijn planten van binnen komen en nog geen zon gewend waren. Die zouden anders verbrand zijn nu. Ze staan er nu mooi bij. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
perk Geplaatst: 17 april 2015 Share Geplaatst: 17 april 2015 Ik let erop de bladeren niet nat te maken, ooit ga ik nog wel eens een druppelsysteem instaleren hiervoor. @Huub, haal je die doeken dan teklens weg als het minder zonnig is? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HuubvG Geplaatst: 17 april 2015 Share Geplaatst: 17 april 2015 Ja het is een op maat geknipt vliesdoek dat ik met wasknijpers vastzet, dus heel makkelijk.Daarover liggen nog een paar ex-rolschermen die ik op latjes heb getimmerd, zijn er ook makkelijk af te halen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
normanmichiels Geplaatst: 23 april 2015 Share Geplaatst: 23 april 2015 Zonneschermen en het gebruik ervan is afhankelijk van zowel het soort gewas als het tijdstip van het jaar.Een voorbeeld: als je een citrus van zijn overwinteringsplaats in de schaduw, met dit weer in de volle zon plaatst, kan je bladverbranding krijgen omdat de overgang van relatief weinig licht naar felle zon te plots gebeurt en omdat rond deze tijd van het jaar de UV-index al rond de 4 schommelt, wat matig is.Doe je dit een maand eerder dan riskeer je weinig tot niets. Is hij eenmaal weer gewend aan de zon, dan vraagt hij niets liever dan in volle zon te staan!Een ander voorbeeld: je hebt die mooie tomatenplantjes waar je zo trots op bent in huis opgekweekt en plant ze onverhoeds in de serre uit in volle zon. Ook hier riskeer je een thermische schok en een UV-schok wat tot verbranding leidt. Tomaten staan er bovendien voor bekend dat ze makkelijk schade oplopen in volle zon in een serre. Niet voor niets worden/werden de professionele kassen gewit met kalk of worden er tegenwoordig doeken gehangen.Wat te doen?Je planten laten wennen aan de nieuwe omgeving en omstandigheden door vanaf april (ja zo vroeg) op zonnige dagen (dus niet bij bewolkt weer) de ramen langs de bovenkant af te schermen. Je kan dit doen tussen 11 uur en 16 uur of de hele dag als je niet thuis bent op die tijdstippen.Er zijn ook planten die geen of nauwelijks last hebben van felle zon, bij mij zijn dit de dwergperziken, de vijgen maar ook de vroege bloemkool die nu oogstbaar is.Afschermen heeft minder als doel om de temperatuur naar beneden te halen, daarvoor moet je luchten. Een goede regel is om de temp niet teveel boven de 30 C te laten komen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
perk Geplaatst: 24 april 2015 Share Geplaatst: 24 april 2015 ik probeer de bladeren niet nat te maken, alhoewel er al eens een spatje op kan komen. De nieuwe bladgroei is heel anders nu, veel donkerder groen en compacter dan de bladeren die in huis gegroeid zijn.ondertussen heb ik het doek weggehaald. Het lijkt er inderdaad op dat bij bij de overgang van huis naar serre te groot was. Dus dan komt de zonnewering en het scherm goed van pas. Patrick Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Itoero Geplaatst: 13 juli 2015 Share Geplaatst: 13 juli 2015 Ik ben van plan m'n doeken weg te halen.Kan dat nu al?Er is gehamerd glas en een beetje witvast op het dak van de serre dus er is wel nog wat bescherming. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
suus76 Geplaatst: 13 juli 2015 Share Geplaatst: 13 juli 2015 Waarom zou je je doeken willen weghalen? Ik zou het niet doen, de zon is juist nu zo scherp Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Itoero Geplaatst: 13 juli 2015 Share Geplaatst: 13 juli 2015 Ik heb altijd snel last van schimmels op m'n tomaten, dus ik wil zoveel mogelijk zon in de serre zodat alles goed opdroogt.Er komt ook niet meteen warm weer aan. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
suus76 Geplaatst: 13 juli 2015 Share Geplaatst: 13 juli 2015 Ik zou denken dat het doek er af halen juist een grotere verdamping en dus meer vocht in je kas brengt. Ik zou het doek laten hangen, en vaker luchten, en bij heel warm weer de deur helemaal open laten. Ook hebben wij de tomaten behoorlijk gekortwiekt, er zit aan elke 1.50 meter hoge plant misschien nog 6 tot 8 bladeren, de rest allemaal gesnoeid om zoveel mogelijk lucht en licht tussen de planten te laten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Haidabeach Geplaatst: 16 juli 2015 Share Geplaatst: 16 juli 2015 Kan je zo'n doek ook over een tunnelkas (plastic dus) plaatsen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Itoero Geplaatst: 17 juli 2015 Share Geplaatst: 17 juli 2015 zeker.Je kan het schaduwdoek er gewoon over leggen en de onderkant vastmaken aan de onderkant van de serre of in de grond.Om het geheel wat steviger te maken kan je ook een touwtje door de twee zijkanten van het schaduwdoek weven en dat over de serre spannen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Margot Geplaatst: 17 mei 2023 Share Geplaatst: 17 mei 2023 Ik heb vandaag vliesdoek aan de buitenkant tegen t kasje gemaakt. Met wasknijpers vast gezet. Uv is hoog komende dagen..zelfs 6. Ik laat t even zitten totdat uv weer zakt onder de 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.