Gemma Geplaatst: 17 april 2015 Auteur Geplaatst: 17 april 2015 Misschien zet ik ze dan toch binnenkort maar in de kas..Hangt schaduwdoek dus geen direct zonlicht.En ik hou ze eerst nog van de grond ( plaats ze wat hoger )Mijn aubergines staan er al een week.Zonder over na te denken met de rest meeverhuisd naar de kas.Dat gaat goed dus dan kunnen tomaten en paprika's ook wel, toch?? Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Jane Doe Geplaatst: 17 april 2015 Geplaatst: 17 april 2015 Vandaag de tomaten op een paar na verpot, die moeten straks of morgen nog. Die staan dan in een kleine mini koepelkasje in de grote kas. In de achterste afdeling, aan de linker kant, zodat ze warmer staan in de nacht en overdag niet de felle zon krijgen. Quote
suus76 Geplaatst: 18 april 2015 Geplaatst: 18 april 2015 Minimum temperatuur in de kas was afgelopen week 7 graden, maximum 50,4 graden Quote
RobO Geplaatst: 18 april 2015 Geplaatst: 18 april 2015 whoo, is wel heul warm: daarbij gaat alles dood, luchten maar mi Quote
Gemma Geplaatst: 18 april 2015 Auteur Geplaatst: 18 april 2015 Ik ga de gok nemen. Ik zet ze vandaag naar de kas. Nog wel in hun eigen pot.Zet ze in een krat en van de grond af.Met voorziening dat ik ze evt kan afdekken.Ze zijn nu ca. 20 cm hoog en steeltjes ruim balpen dikte.Overal hangt schaduw doek dus geen direct zonlicht. Ben benieuwd. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
HuubvG Geplaatst: 18 april 2015 Geplaatst: 18 april 2015 Minimum temperatuur in de kas was afgelopen week 7 graden, maximum 50,4 gradenJij hebt de temperatuurmeter in de zon hangen? @Gemma, had je de planten al afgehard? Quote
Gemma Geplaatst: 18 april 2015 Auteur Geplaatst: 18 april 2015 Ja planten zijn afgehardTenminste. .. ik heb ze de afgelopen 6 dagen telkens overdag buiten gehad (niet in volle zon) Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
urban gardening Geplaatst: 18 april 2015 Geplaatst: 18 april 2015 Die van mij staan in de koude kas sinds twee weken. De groei is langzaam.Waarom? Omdat ze in mijn huiskamer te groot werden en zo hard gegroeid waren dat sommige al bloemen gingen ontwikkelen.In de avond bedek ik ze met fleece en zet ik de blower een uurtje aan. Quote
Itoero Geplaatst: 18 april 2015 Geplaatst: 18 april 2015 Komende nacht wordt het hier 2°C, ik hoop dat alle plantjes het goed overleven. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
suus76 Geplaatst: 18 april 2015 Geplaatst: 18 april 2015 Minimum temperatuur in de kas was afgelopen week 7 graden, maximum 50,4 gradenJij hebt de temperatuurmeter in de zon hangen? @Gemma, had je de planten al afgehard? Gewoon in de kas, en daar is geen schaduw. Wel een hamerslag dak. Quote
HuubvG Geplaatst: 18 april 2015 Geplaatst: 18 april 2015 Eigenlijk off topic maar jouw temperatuurmeter wordt warm van de zon. Ik betwijfel of de planten ook zo warm worden van de zonstralen. Het ligt eraan of de meter metaal bevat, dat kan wel 80° worden als de zon erop schijnt. Ik heb een thermometer op het paadje liggen in de schaduw van het verhoogde bed. Daar lees ik altijd de minimumtemperatuur in de kas op af. Een indicator van de temp bovenin de kas is de automatische raamopener. Als het raam opengaat, is de temp boven de 22 a 23°. Ik temper dagelijks zo nodig de zonstralen met vliesdoek en zonwering panelen. Het gaat nog steeds goed met alle planten. Ik heb ze nog wel in pot, als het erg koud gaat worden kunnen ze naar binnen in huis. Tot nu toe was het 's nachts / 's morgens een ° of 8. Quote
Waaslander Geplaatst: 18 april 2015 Geplaatst: 18 april 2015 Vandaag is mij opgevallen hoe klein het verschil is tussen de planten die al een ganse tijd in de serre staan en planten in huis qua grote .Maar verschil dikte van stengel is wel erg groot die in koude serre zijn enkele malen dikker dan die binnenhuis . Ik heb wel geen raam op het Z waar ze voor kunnen staan. Quote
Old Rose Geplaatst: 19 april 2015 Geplaatst: 19 april 2015 Ja, al mijn tomaten, pepers en paprikas staan in de kas. Savonds gaat er vlies overheen. en eergister heb ik snachts 4 kaarsen in de kas gezet, gaf voldoende warmte af ( voorspelling was dat het rond vriespunt zou komen). Alles doet het erg goed, overdag luchten want dan wordt het goed warm in de kas. Quote ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~
urban gardening Geplaatst: 19 april 2015 Geplaatst: 19 april 2015 Twee weken staan ze er al in. Volgend jaar toch later gaan zaaien zodat ik die weken niet hoef te overbruggen.Ik zie wel groei, alleen het gaat langzamer. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 19 april 2015 Geplaatst: 19 april 2015 Mijn plantjes zijn echt nog heel klein, binnen wilden ze niet groeien dus nu staan ze maar in de serre, hoop nu maar dat ze niet vervriezen.Vorig jaar ging alles zo goed binnen maar dit jaar valt het zwaar tegen, nochtans met dezelfde temperatuur en verlichting.Zou dat mogelijks aan mijn zaaigrond kunnen liggen? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Gemma Geplaatst: 19 april 2015 Auteur Geplaatst: 19 april 2015 De tomaten hebben vannacht voor het eerst in de kas "geslapen"Staan er nog perfect bij.Niks aan het handje. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Drentenier Geplaatst: 19 april 2015 Geplaatst: 19 april 2015 Eerste nacht dat mijn pepers in de kas stonden was het meteen 0 graden of eronder aan de grond, volgende dag hingen ze. Ik dacht aan vorst en dood, maar 's avonds stonden ze weer overeind; het bleek alleen kou stress te zijn. Wel 1 tomaatje dood, maar dat kan ook schade bij het verplanten geweest zijn. Inmiddels zijn we een week verder, en heb ik de rest van de tomaten en aubergines ook permanent in de kas geplant.Ik zie steeds temperaturen aan de grond tot wel -7 in het oosten van Nederland (buienradar), maar bij mij in de kop van Drenthe schurkt het dan tegen de 0 aan. Het moet buiten denk ik echt een paar graden gaan vriezen voordat het in de kas onder 0 gaat. Emmers water en opgewarmde grond remmen het afkoelen tijdens de nacht. Ik heb goede hoop . Quote
dennislp Geplaatst: 19 april 2015 Geplaatst: 19 april 2015 Het eerste tomatenbloemetje van 2015 is hiero al gespot bij de Florida Petite (héél klein soortje, max. 20cm hoog), onder de tl-buizen En de tomaten van onderstaande foto ben ik momenteel aan het afharden. Ze werden te groot voor onder de tl-buizen, maar ik denk dat ik ze niet op zolder achter de ramen ga zetten. Komend weekend verpotten naar grotere potten, eind mei naar de definitieve potten. Overdag voorlopig buiten, 's nachts binnen (heb geen kas). Hoop ze vanaf begin mei continu buiten onder een plastic afdakje te kunnen plaatsen. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Frans Geplaatst: 19 april 2015 Geplaatst: 19 april 2015 Mijn voor de kas bestemde tomaten had ik afgelopen vrijdag willen uitplanten maar na het bekijken van weeronline.nl heb ik dat uitgesteld tot a.s. donderdag . Er is waarschijnlijk tot dan wel geen nachtvorst meer , en zeker niet in de kas , maar nachttemperaturen onder 5 graden celcius zijn dan ook in de kas nog steeds mogelijk en een tomaat heeft daar een hekel aan. Voor een goede start is zoiets in ieder geval niet goed . Vanaf a.s. donderdag gaan de nachttemperaturen flink omhoog en dat wordt dus nu mijn geplande dag van uitplanten. Op de achtergrond de voor de kas bestemde tomaten. Een aanmerkelijk verschil met de op de voorgrond staande tomaten die voor de vollegrond bestemd zijn maar die zijn dan ook pas op 1 april gezaaid. Over 4 weken moeten dat goede planten zijn om rechtstreeks in de vollegrond gezet te worden. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Samantha1979 Geplaatst: 20 april 2015 Geplaatst: 20 april 2015 Ik heb de tomaten, komkommers en courgettes ook nog binnen staan.De nachten zijn nog wel erg koud. Misschien komende week in de folie kas. Quote
Waaslander Geplaatst: 20 april 2015 Geplaatst: 20 april 2015 Mijn plantjes zijn echt nog heel klein, binnen wilden ze niet groeien dus nu staan ze maar in de serre, hoop nu maar dat ze niet vervriezen.Vorig jaar ging alles zo goed binnen maar dit jaar valt het zwaar tegen, nochtans met dezelfde temperatuur en verlichting.Zou dat mogelijks aan mijn zaaigrond kunnen liggen? gisteren eerste bloemetjes getrokken van de rode paprika afkomstig van zaad van u via zadenenveloppe dus aan het zaad zal het ook niet liggen Quote
Freya Geplaatst: 20 april 2015 Geplaatst: 20 april 2015 Ik heb zaterdag een proefje gedaan, eerst 1 paprika, 1 peper en 1 citroen naar de kas gedaan om te zien hoe ze de nacht zouden overleven.Zondag ochtend niets aan te zien dus nu alle planten vast naar de kas verplaatst en ook vanochtend was er geen greintje pijn.Ze zijn wel afgehard natuurlijk en staan nu van de grond op een tafel, dat zal schelen.De plantjes zijn maar 10 cm hoog dus best klein maar kunnen het goed af. Quote
dries_86 Geplaatst: 20 april 2015 Geplaatst: 20 april 2015 Mijn plantjes zijn echt nog heel klein, binnen wilden ze niet groeien dus nu staan ze maar in de serre, hoop nu maar dat ze niet vervriezen.Vorig jaar ging alles zo goed binnen maar dit jaar valt het zwaar tegen, nochtans met dezelfde temperatuur en verlichting.Zou dat mogelijks aan mijn zaaigrond kunnen liggen?Welke zaaigrond heb je gebruikt? Ikzelf heb dit jaar DCM Zaaien en Stekken gebruikt maar zie de meerwaarde niet t.o.v. gewone potgrond die men in supermarkt koopt.. . Planten in die potgrond deden het minstens even goed. Dus volgend jaar ga ik terug voor de goedkopere potgrond. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.