Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Helmpje op courgette plantje

Richard74

Recommended Posts

Dat helmpje is het restant van het zaadhulsje en het plantje groeit daar vanzelf wel uit.

Ik had ook de neiging om dat eraf te halen, maar het plantje is nog zó teer, het gaat dan makkelijk stuk heb ik gemerkt... Dus voortaan beheers ik me.

Je handen jeuken he?! Hoe herkenbaar. Ik probeer er ook af te blijven. (lukt niet altijd moet ik eerlijk bekennen)

Wat ze kan helpen is om met een verstuiver een paar keer per dag wat water op te spuiten, dat houdt de zaadhuls nat waardoor hij wat makkelijker loslaat.

Gardening is cheaper than therapy.....and you get tomatoes

Bij courgettes geven zaaddoosjes die boven de grond komen zelden problemen omdat ze later vrijwel altijd vanzelf los laten in tegenstelling tot de zaaddoosjes van tomaat bijvoorbeeld. Je kunt dit verschijnsel voor een groot deel voorkomen door onder de zaai- of potgrond wat zand te mengen en de zaden op de juiste diepte te leggen (niet te ondiep). Iets zanderige grond geeft meer weerstand aan het zaaddoosje als dat in de grond door het naar boven groeiende plantje achter zich aan wordt getrokken. Het doosje laat dan sneller los van de kiemblaadjes en blijft achter in de grond.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Ik doe altijd een beetje speeksel op de schillen, dan worden ze zacht door de enzymen die in het speeksel zitten en als het zover is haal ik ze voorzichtig weg.

Ik doe bij de tomaten precies hetzelfde. Werkt als een tierelier. Nog nooit schade aan de kiemblaadjes gehad, nadat ik dit zo had toegepast. Voor wat betreft de courgettes en komkommers laat ik het altijd zitten. Als het kiemblad groeit valt het er vaak vanzelf wel af.