Richard74 Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Zie foto, kan of moet ik daar nog wat aan doen? Of gooit het plantje het helmpje zelf af straks? Ik heb sterk de neiging om te assisteren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Dat helmpje is het restant van het zaadhulsje en het plantje groeit daar vanzelf wel uit.Ik had ook de neiging om dat eraf te halen, maar het plantje is nog zó teer, het gaat dan makkelijk stuk heb ik gemerkt... Dus voortaan beheers ik me. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnolia83 Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Je handen jeuken he?! Hoe herkenbaar. Ik probeer er ook af te blijven. (lukt niet altijd moet ik eerlijk bekennen) Wat ze kan helpen is om met een verstuiver een paar keer per dag wat water op te spuiten, dat houdt de zaadhuls nat waardoor hij wat makkelijker loslaat. Quote Gardening is cheaper than therapy.....and you get tomatoes Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 kan me nooit beheersen, trek heul voorzichtig en zachtkens... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nathanya Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Ik doe hetzelfde als RobO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Bij courgettes geven zaaddoosjes die boven de grond komen zelden problemen omdat ze later vrijwel altijd vanzelf los laten in tegenstelling tot de zaaddoosjes van tomaat bijvoorbeeld. Je kunt dit verschijnsel voor een groot deel voorkomen door onder de zaai- of potgrond wat zand te mengen en de zaden op de juiste diepte te leggen (niet te ondiep). Iets zanderige grond geeft meer weerstand aan het zaaddoosje als dat in de grond door het naar boven groeiende plantje achter zich aan wordt getrokken. Het doosje laat dan sneller los van de kiemblaadjes en blijft achter in de grond. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamandertje Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Bij een van mijn tomaten en een paprika had ik dat ook. Toen ik het liet zitten bleef het er eeuwig aan, en stond de groei stil.. Het was een heel gedoe om ze toen nog los te krijgen zonder schade.. Quote Bzzzz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Ik doe altijd een beetje speeksel op de schillen, dan worden ze zacht door de enzymen die in het speeksel zitten en als het zover is haal ik ze voorzichtig weg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Ik haal het eraf. Niet altijd gaat het er vanzelf af, dus dan help ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
methikal Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Ik doe altijd een beetje speeksel op de schillen, dan worden ze zacht door de enzymen die in het speeksel zitten en als het zover is haal ik ze voorzichtig weg. Ik doe bij de tomaten precies hetzelfde. Werkt als een tierelier. Nog nooit schade aan de kiemblaadjes gehad, nadat ik dit zo had toegepast. Voor wat betreft de courgettes en komkommers laat ik het altijd zitten. Als het kiemblad groeit valt het er vaak vanzelf wel af. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Ha, gewoon kwijlen op m'n plantjes dus! Goede tip, die ga ik eens proberen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard74 Posted April 30, 2015 Author Share Posted April 30, 2015 Ik kwijl meestal op andere dingen maar goed, waarom niet Mijn zoontje heeft ze er al af gehaald, kon ze gewoon eraf schuiven zei hij, soms moet je het ook gewoon maar doen he hahaha.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Ik kan me ook nooit beheersen. Hier binnen is de luchtvochtigheid best laag, dus duurt het soms wat langer voor ze uit dat zaadje groeien. Soms is het stukje blad dat er nog in zit helemaal dood! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts