henkg Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Er wordt afhardweer voorspeld: afharden is dan een makkieAfhardweer, dat woord bestaat niet volgens Van Dale.Voor mij staat “afhardweer” voor relatief hoge nachttemperaturen, redelijke dagtemperaturen, niet teveel wind, weinig zon, en vaak een klein beetje neerslag.De huidige voorspelling van Weeronline:Verkijk je niet op het weercijfer. Dat is voor mooiweermensen, niet voor lekkerweerplantjes (ook die woorden zullen niet in de Van Dale staan?) Bij mij gaat aanstaande maandag (4 mei) bijna al het binnenspul in één keer naar buiten, de eerste paar dagen misschien in de schaduw. Dus geen gezeul ’s avonds terug naar binnen, en ’s ochtends weer naar buiten.Al het binnenspul? Nou, niet warmteminnaars als courgette, meloen, pompoen. Want die moeten nog gezaaid. Dat ga ik aanstaand weekeinde doen, uiteraard binnen. Het is een weersvoorspelling, geen zekerheid. Ik kijk dus a.s. maandag naar de voorspelling van dat moment, dan kan ik ook de periode tot na de Ijsheiligen overzien. Zo ga ik het waarschijnlijk doen. Disclaimer: ik geef geen enkele garantie. Deze manier staat niet in de boekjes. Houd op zijn minst steeds de voorspellingen in de gaten en handel daarnaar: de 14-daagse is per definitie onbetrouwbaar. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Wat handig, afhardweer. Als ik zo kijk naar de voorspellingen snap ik wel wat je bedoelt inderdaad. Wil dat zeggen dat je bijvoorbeeld ook je bonen al zou durven planten? Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Ik ga van het weekend ook al mijn binnenspul naar buiten zetten. Courgettes stonden al buiten ivm ruimtegebrek, maar boontjes en pompoenen zet ik hoppatee naar buiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Bedankt voor de tip. Denk dat ik dit weekend ook maar wat buiten ga planten, mijn vensterbank staat "te" vol. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamandertje Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Kijk, dat is nog eens fijn. Ga ik ook maar afharden vanaf maandag.. Quote Bzzzz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Wat handig, afhardweer. Als ik zo kijk naar de voorspellingen snap ik wel wat je bedoelt inderdaad. Wil dat zeggen dat je bijvoorbeeld ook je bonen al zou durven planten? wij wachten nog even met de bonenzaai tot de 3e week in meide kool moet nu wel gezaaid vlgs de oude boerenspreuken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamandertje Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Ik ga zondag al beginnen met afharden denk ik... Quote Bzzzz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enjoy! Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Eerst even een paar dagen genieten van de rust en dan ga ik ook volop mee doen! Leuke omschrijving Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
balkontuinder Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Ah, het gaat ook eindelijk weer een beetje regenen ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 Maar vandaag nog niet! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
balkontuinder Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Het klonk zo mooi: afhardweer. Eerst een week bijna alleen maar regen en nu waait het veel te hard! Ik moet hier nog even geduld hebben geloof ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yosha Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Mijn tomaten en pompoenen waren eigenijk allang klaar met afharden maar met die harde wind durf ik ze ook niet meer alleen overdag buiten te zetten... Het waait hier wel vaker erg hard (aan de kust), dus ze gaan nog veel meer wind krijgen. Ik hoor ze zowat roepen dat ze naar buiten willen, maar ik durf het niet aan In de pompoenen komen al bloemetjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mari Posted May 9, 2015 Share Posted May 9, 2015 Met die wind wil ik het risico op stukwaaien ook niet nemen en heb alles wat beschut buiten gezet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted May 13, 2015 Share Posted May 13, 2015 Komende nacht wordt het koud. Weeronline geeft b.v. +3 in t Westen. Ga straks voor de zekerheid courgette en prinsenmuts afdekken met fleecedoek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts