Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Er wordt afhardweer voorspeld: afharden is dan een makkie

henkg

Recommended Posts

Er wordt afhardweer voorspeld: afharden is dan een makkie

Afhardweer, dat woord bestaat niet volgens Van Dale.

Voor mij staat “afhardweer” voor relatief hoge nachttemperaturen, redelijke dagtemperaturen, niet teveel wind, weinig zon, en vaak een klein beetje neerslag.

De huidige voorspelling van Weeronline:

Naamloos60041430308510.png

Verkijk je niet op het weercijfer. Dat is voor mooiweermensen, niet voor lekkerweerplantjes (ook die woorden zullen niet in de Van Dale staan?)

Bij mij gaat aanstaande maandag (4 mei) bijna al het binnenspul in één keer naar buiten, de eerste paar dagen misschien in de schaduw. Dus geen gezeul ’s avonds terug naar binnen, en ’s ochtends weer naar buiten.

Al het binnenspul? Nou, niet warmteminnaars als courgette, meloen, pompoen. Want die moeten nog gezaaid. Dat ga ik aanstaand weekeinde doen, uiteraard binnen.

Het is een weersvoorspelling, geen zekerheid. Ik kijk dus a.s. maandag naar de voorspelling van dat moment, dan kan ik ook de periode tot na de Ijsheiligen overzien.

Zo ga ik het waarschijnlijk doen. Disclaimer: ik geef geen enkele garantie. Deze manier staat niet in de boekjes. Houd op zijn minst steeds de voorspellingen in de gaten en handel daarnaar: de 14-daagse is per definitie onbetrouwbaar.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Wat handig, afhardweer. Als ik zo kijk naar de voorspellingen snap ik wel wat je bedoelt inderdaad. Wil dat zeggen dat je bijvoorbeeld ook je bonen al zou durven planten?

wij wachten nog even met de bonenzaai tot de 3e week in mei

de kool moet nu wel gezaaid vlgs de oude boerenspreuken

Mijn tomaten en pompoenen waren eigenijk allang klaar met afharden maar met die harde wind durf ik ze ook niet meer alleen overdag buiten te zetten... Het waait hier wel vaker erg hard (aan de kust), dus ze gaan nog veel meer wind krijgen. Ik hoor ze zowat roepen dat ze naar buiten willen, maar ik durf het niet aan In de pompoenen komen al bloemetjes