AshaiRey Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Ik heb een honingbes (Lonicera kamtschatica ''wołoszebnica'') staan en die begint nu net als vorig jaar gele bladeren te krijgen. Er staan nog 2 andere variateiten en die hebben er (nog) niet last van. Enig idee waar dit aan kan liggen?Standplaats, volle zon vanaf 10:00, zandgrond, niet bemest. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted May 3, 2015 Author Share Posted May 3, 2015 Niemand een idee? Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Vorig jaar heb ik mijn honingbessen verplaatst, omdat ze de volle zon niet zo goed verdroegen (in het eerste jaar dat ik ze in de tuin had). Nu doen ze het fantastisch: van de 5 stuks, krijgen er 4 bessen (5e is nog wat klein). Alle 5 zijn ze heel mooi aan het uitlopen. Ik heb 2x Duet en 3 merkloze struiken. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Ik heb die ook maar dat probleem heb ik niet, misschien standplaats dan toch ? Mijne staat volop in de ochtendzon, rond de middag niet en naar de latere middag terug wel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamandertje Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Een foto is altijd handig bij dit soort vragen. Quote Bzzzz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Meestal duidt een te hoog kalkgehalte in de bodem een gebrekziekte aan in de vorm van vergeling in de bladeren een tekort aan ijzer, zink, mangaan, uiteraard vooral planten welke hier gevoelig voor zijn, maar ik kan je vertellen het zijn er heel wat. Zou me niets verbazen als honingbes hier ook onder valt. Meet eens je pH waarde van je grond. om een voorbeeld te noemen: overal lees je dat er b.v. bij druivenplanten extra Kalk toegevoegd moet worden,... ook hier weer hetzelfde verhaal, je druiven lijden onder een te veel aan kalk ze worden op den duur geel en zullen niet goed smaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted May 4, 2015 Author Share Posted May 4, 2015 Goed een paar fotootjes. Ik heb 3 honingbessen op een rijtje N-Z staan De Wołoszebnica is het geelst De Duet begint nu ook geel te worden En op het moment staat de Falka nog mooi fris groen. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 De Wołoszebnica is het geelst, zo te zien heeft deze plant een zinkgebrek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted May 5, 2015 Author Share Posted May 5, 2015 Bedankt voor je advies. Het is voor mij een tijd geleden dat ik met sporenelementen bezig ben geweest dus dit is een goede opsteker. Tijdens het opnieuw inlezen hierover kwam ik trouwens deze site tegen. Misschien wel een leuke om hier op te nemen.http://www.iperen.com/nl-NL/Tuinbouw/Gebreksverschijnselen.aspx Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 Een mooie Bram, bedankt! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted May 5, 2015 Author Share Posted May 5, 2015 Graag gedaan. Opzoek naar meer informatie kwam ik ook tegen dat honingbessen liever niet in de volle zon staan. 's Ochtends en de namiddag wel maar het middaguur liever niet. Ze staan hier ook in de volle zon. Vorig jaar had ik er ook last van en daarom heb ik ze afgelopen herfst verplaatst. Maar helaas ook weer in de volle zon. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 Dat is wel lastig te realiseren zeg..schaduw tussen de middag. Het lijkt wel een Fransman die een tukkie moet doen na zijn maaltijd Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 Ik heb me even afgevraagd wat ik zelf zou doen als ik met een situatie als met deze honingbessen te maken zou krijgen in mijn tuin.... Stel dat Persica gelijk heeft: zink tekort. Dan een reclame van een bedrijf dat meststoffen verkoopt en een prachtig getekende afbeelding over de tekorten die onze planten allemaal bedreigen....die zou bevestigen "je moet hier een geneesmiddel (zink) toedienen als de oplossing": maar erg praktisch is zo een advies niet. Er staat bij: Alle elementen zijn onmisbaar en dienen in precies de juiste hoeveelheid aanwezig te zijn. In de ondergrondse chemie gaat het niet alleen om wat er in zit en hoeveel (waarbij een spore-element als zink in miniscule hoeveelheden volstaat) maar ook nog om de reacties van verschillende elementen met elkaar (een teveel van dit, maakt opname van dat onmogelijk) en ook onbekend is hoe de wisselwerking is met het bodemleven. Is het dan geen complete gok of slag in de lucht om te veronderstellen dat een zak gesteentemeel waarin ook zink voorkomt ook maar iets verbetert...? Voor zover ik Appelvrouw's tuin en tuinieren ken, is er steeds gemulchd en compost gebruikt. Een echt bodemtekort aan zink is dan heel onwaarschijnlijk. Als deze honingbes nu echt te lijden heeft aan een tekort van dit element (als de diagnose van Persica klopt) is het maar de vraag of je veel kunt doen om "het probleem" op te lossen. Staat ie goed? (Licht vochtige bodem, halfschaduw, humusrijke grond) en zo ja...een paar flinke scheppen compost van houtachtige ingrediënten er rond.....meer zou ik niet doen. Soms moet je gewoon accepteren dat een plant het ergens minder doet of het niet haalt. Het kan ook heel goed dat deze plant zelf een virus o.i.d. heeft en gewoon niet zo gezond is. De andere 2 zien er wel goed uit en buiten dat nieuwe gele blad ziet de Wołoszebnica er niet doodziek uit...... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 Stel dat Persica gelijk heeft: zink tekort. Dan een reclame van een bedrijf dat meststoffen verkoopt en een prachtig getekende afbeelding over de tekorten die onze planten allemaal bedreigen....die zou bevestigen "je moet hier een geneesmiddel (zink) toedienen als de oplossing": maar erg praktisch is zo een advies niet. Er staat bij: Alle elementen zijn onmisbaar en dienen in precies de juiste hoeveelheid aanwezig te zijn. Daarom geef ik hier op dit soort moeilijke vragen praktisch nooit een advies die kunnen bijdragen aan een kant en klare oplossing, sowieso zijn plant fysiologische afwijkingen aan bladkleur e.d. afwijkende symptomen lastig te beoordelen via enkel een foto. Voor een groot deel van deze bladkleur afwijkingen kun je aan de hand via een grondmonster onderzoeken of laten onderzoeken in welke (type grond) voor desbetreffende plant optimaal is. pH waarde is enorm belangrijk, bij een ongunstige waarde kan een plant minder gezond opgroeien dan in een optimale waarde dit is de basis. Afhankelijk welk soort plant: die of in een te hoge of in een te lage pH grond staat die niet geschikt blijkt te zijn voor deze soort krijgt onherroepelijk te maken met gebrekziektes ...en dit zijn er heel wat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Hier ook één struik op het proefveldje met het zelfde probleem. Wij vermoeden een schimmeltje. Misschien roest? Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 (edited) Weknow: het is Bram ( Ashairey) die het gele blad probleem heeft, ik volg het hier alleen maar ivm mijn ( nog helemaal gezonde) nieuwe honingbesplantage. Frank welke variëteit heeft bij jou dat probleem? Edited May 6, 2015 by Guest Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
DrBessus Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 Beste, Ik heb al enkele jaren honingbes in mijn tuintje staan in Gent, maar kweek ze ook sinds 2013 professioneel op het bedrijf waar ik werk.1.4ha voornamelijk tundra met honeybee als bestuiver maar maar ook nog een 10-tal verschillend rassen en zaailingen. Vorige jaar hadden we onze eerste bescheiden oogstVoor de geelverkleuring van je honingbes, denk ik dat je met bladluizen zit. Kijk eens aan de onderkant van de blaadjes ik vermoed dat je ze wel zal aantreffen. Niet alle rassen reageren op deze manier op bladluizen, sommige krijgen zwarte puntjes op het blad andere verkleuren geel en krullen de bladeren. Mvg, DrBessus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 ik denk niet dat het met de ph te maken heeft. bij mij staan ze op zeer kalkrijke grond en niks geen gele blaadjes. gewoon groen.maar wat dan wel? bladluis. ? vraag ik me ook af, frank zal dat wel hebben na gekeken bij zijn planten, denk ik. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 DrBessus, je hebt gelijk. Inderdaad bladluis. Bedankt voor de tip! @windindewilgen ik had ze wel gezien, maar verwachtte niet dat die de bladverkleuring zouden veroorzaken. Mijn theorie was dat ze op de door de schimmel verzakte plant af zouden komen. Maar als iemand zegt dat de bladverkleuring door de bladluis komt geloof ik dat meteen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted May 6, 2015 Author Share Posted May 6, 2015 Wat een geweldige lui zitten op dit forum zeg!! Bladluis..!Toen ik het las gelijk naar buiten de koude wind in en onder het blad kijken en ja hoor, daar zitten ze, bladluis.Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht om er onder te kijken. De geelverkleuring zoals hier lijkt helemaal niet op wat ik gewend ben te zien van bladluisaantasting. Dus DrBessus hartelijk dank voor deze kennisdeling (en alle overige natuurlijk ook voor het meedenken) Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 en weer een probleem opgelost! Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
DrBessus Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Altijd leuk om wat kennis te kunnen delen. Hier is de bloei bijna afgelopen en maken we ons klaar om de netten er over te leggen. We hopen dit jaar toch minstens een 500 kg te oogsten.Wat zijn jullie ervaringen naar plaaginsecten en ziektes?Ik vind regelmatig cicaden terug, rupsen(bladrollers), en af en toe wat bladluis.Ik merk toch ook enige gevoeligheid voor meeldauw, meestal zichtbaar als zwartverkleuring op het blad, maar dit treedt vaak maar laat in het seizoen op. grtz, Drbessus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Wat doen jullie aan de bladluizen Bessus? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
DrBessus Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Aangezien wij een biologisch bedrijf zijn proberen wij vooral preventief te werken. We zaaien bloemenmengsels in en proberen zoveel mogelijk habitat te voorzien voor natuurlijke vijanden. Het gebeurd echter dat de schade drempel toch wordt overschreden en dan zetten wij aangekochte larven van gaasvliegen(Chrysopa carnea) in. Deze larven zijn echte alles-eters en kuisen in korte tijd een groot deel van de populatie bladluizen op. Verder stimuleren we de aanwezigheid van zweefvliegen, lieveheersbeestjes, sluipwespen en roofwantsen Drbessus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts