Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Iemand argumenten voor/ervaring met niét dieven van tomaten?


mijke

Aanbevolen berichten

Ik heb dit jaar drie soorten tomaat staan (vermits ze de kou buiten overleven). De millefleur, castle rock en zuckertraube. Nu heb ik sinds kort het fantastische boek de Eetbare Tuin van Alys Fowler. Hierin zegt zij over de tomaat dat het bij kastomaten wel handig is om te toppen en te dieven, maar dat je dit bij buitentomaten beter kunt laten. Verder gaat ze hier niet dieper op in helaas.

 

Nu ken ik natuurlijk alle argumenten om wél te toppen en te dieven, maar over redenen om dit liever niet te doen kan ik verder weinig vinden. Terwijl die er toch ook wel zullen zijn neem ik aan, niks is immers ooit 100% zwart of wit. Als ik er naar zoek kom ik hooguit het verschil tegen tussen de stamtomaat en de struiktomaat - iets wat ik overigens ook een vreemd verschil vind want alle tomaten die ik vorig jaar zaaide bleven in pot op balkon netjes een stamtomaat, terwijl hun broertjes en zusjes in de volle grond ongetopd en ongediefd allen uitgroeiden tot joekels van struiken - naar mijn idee is dan ook elke tomaat in het "wild" uiteindelijk een struik? Helaas kan ik ook niet zeggen of al deze ongesnoeide tomaten naar verhouding van hun omvang inderdaad minder oogst gaven dan tomaten geteeld volgens de regeltjes, omdat ik ze voor de echte oogst al kwijt was aan phytophtora.

 

Wie kan mij meer inzicht verschaffen in het wezen ( ) van de tomaat en een meer genuanceerd en tweezijdig beeld geven van het onderwerp toppen en dieven?

  • Like 1

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga je geen antwoord geven, maar ik lees wel met belangstelling mee en ben blij dat je dit topic geopend hebt. Ik ben ermee opgegroeid dat je tomaten 'altijd' moet dieven. Altijd ook braaf aan gehouden. Vorig jaar las ik dat sommigen het niet doen en ik heb daar ook eens aan meegedaan. Het beviel mij niet, de planten werden me te bossig, te vol én te zwaar. Sowieso de top heb ik niet gesnoeid, omdat ik altijd de hoogte in wil in de kas.

 

Ik snoei ik de planten steeds bij: de onderste bladeren die op de grond en andere planten hangen gaan eraf. De okselscheuten gaan eraf, ik zie ze als nieuwe planten die aan de moederplant groeien. Dat begint nu pas en gezien het groeiseizoen worden dat dus heel late planten, vruchten daaraan worden minder groot en misschien wel niet eens meer rijp.

 

Later snoei ik blad weg om de vruchten meer licht te geven, en ik blijf vooral snoeien om lucht en licht goed bij de plant te kunnen laten. Zo droogt de plant ook eerder op bij nattigheid, condens (mijn kas lekt precies boven één plant ) morsen bij het water geven.

 

Verder hoef ik ook niet 'zo veel mogelijk' van een plant vragen. Vier of vijf mooie trossen dat is het wel. De dieven hebben voor mij dus geen enkel nut en gaan eraf!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij is bijgebleven. Groeien dwerg, en struiktomaten door tot een bepaalde hoogte/grootte, daarna wordt de groei minder.

 

Andere tomaten, blijven groeien, en groeien, en groeien. En worden dan dus een enorm gevaarte. Wat ten koste gaat van de vruchtzetting. Plus dat het enorm onoverzichtelijke gebeuren wordt die moeilijk van de grond te houden is. In het wild, leggen tomaten zichzelf ook steeds weer af, als een soort kruiper over de grond.

 

Om een overzichtelijke struik te houden, de plant van de grond te houden en een goede vruchtzetting te verkrijgen, moet je hem dan dieven. Krijg je een mooi recht plantjes, die goed opdroogt, zon overal bij kan komen, en de vruchten mooi op tijd kunnen rijpen.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant! Daar heb ik ook vaak over nagedacht.

 

Ik denk dat die grote tomaten van tegenwoordig doorgekweekt zijn.

Dus dat er vroeger - in het wild - alleen die kleine tomaatjes voorkwamen die nu opeens weer zo 'in' zijn en die we nu dwergtomaat noemen. Die kleine 'oer'tomaatjes groeiden ook compacter en bleven in hun totaliteit kleiner, zoals alle wilde vormen.

 

Dus dat men daarna is gaan kweken op grotere vruchten en grotere opbrengst, dus ook grotere planten. Ook denk ik dat ze in de kas sowieso wat spichtiger worden dan buiten in de volle grond. En dat je die dus moet dieven en opbinden omdat ze anders afbreken/op de grond vallen.

En misschien zijn er ook soorten gekweekt die - voor het gemak in de kas - minder/geen dieven vormen?

 

Ik heb gezocht naar zaad voor struiktomaten, maar kon dat niet vinden. Dus ik sluit me aan bij de gedachte dat dat gewoon ongetopte planten zijn, maar dan wel van kleine, niet-doorgefokte rassen.

 

Een kennis kweekt kleine tomaatjes in potten en dieft niet.

Hij heeft een grotere oogst en minder last van Phytophtora dan met die doorgekweekte rassen, al gaat het het ene jaar beter dan het andere.

Het zegt niet heel veel, maar bij mij gaan de kleine tomaatjes dit jaar naar buiten en ze worden niet gediefd, al geloof ik dat ik ze wel een afdakje tegen de regen geef. Je hoeft de weergoden ook niet te verzoeken...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist met buiten tomaten lijkt me dieven van stamtomaten nog belangrijker. Vooral voor het opdrogen(voorkomen van de aardappelziekte). buiten is het seizoen ook korter dan in de kas. Ons klimaat is al niet zo geschikt. Bij een mega struik wordt het afrijpen van alle tomaten nog moeilijker.

Zwaarst wegende argument is voor mij dat ik geen ruimte heb voor een mega struik.

 

Nadeel van dieven kan zijn dat je een wondje maakt waardoor de plant even gevoeliger is voor ziekten. Enkel dieven met droog weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste keer toen ik begon met moestuinieren, een paar jaar geleden, had ik nog nooit van dieven gehoord....

 

Nou, echt een grote chaos toen, die tomatenplanten.... het leek wel op een jungle, geen doorkomen aan!!!

Wel gewoon veel, en grote vruchten, was niks mis mee, maar die woekerende planten!! Echt niet te doen, sindsdien hou ik ze mooi bij en kaal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke vraag! Ik ben ook fan van Alys Fowler en heb me ook afgevraagd wat haar redening is omtrent dat niet dieven. Klopt het dat ze het er ook daar in het boek ergens over heeft dat tomaten eigenlijk kruipende planten zijn? En dat ze op een of andere universiteit een proef hadden gedaan om ze over de grond te laten kruipen, met een mega-oogst tot gevolg?

 

Misschien klopt het wel wat sommigen hier schrijven, dat wij de tomaat 'gedresseerd' hebben om aan onze eisen te voldoen - in een deels ongeschikt klimaat en kort seizoen, toch een maximale oogst produceren en zo min mogelijk energie steken in 'back-upgroei' (dieven). Het is deels denk ik een visie op wat een plant moet doen en zijn, en deels de geschiktheid van de plant zelf om aan die eisen te voldoen. Ik bedoel, je kunt ook wel pompoenen willen kweken op een klein oppervlak en dan al het blad eraf knippen, maar dat verdraagt die plant niet. En een liguster kun je in een rechthoekje snoeien en dan heb je een haag, maar dat heeft die plant zelf ook niet bedacht:).

 

Overigens vind ik het niet heel bemoedigend dat Alys schrijft dat ze waar zij woont eigenlijk nooit een oogst aan tomaten heeft voor de phytophtera toeslaat. Ik bedoel, ondanks dat ze de 'verzwakking' door het dieven ontloopt, zijn de planten dan blijkbaar nog steeds niet weerbaar tegen schimmel.

Al met al zou het wel een leuk experiment zijn om je stamtomaten niet te dieven! Maar misschien zijn ze inderdaad 'doorgefokt' en kunnen ze daar niet tegen...interesting.

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar jaar terug had ik een klein veldje met tomatenplanten staan. Hoeveel ben ik even kwijt maar minder dan 10. Ik ben de hele zomer niet in mijn tuin geweest en pas in september kwam ik er weer. Ik had dus niks gediefd en niks gesnoeid.

 

Mijn tomatenopbrengst was groter dan ooit! Een heel groot gedeelte lag helaas al te rotten op de grond maar ik kon er nog 30 kilo afhalen alsnog. Ik denk dat de planten bij elkaar tegen de 100 kilo moeten hebben gegeven, meegeteld wat op de grond lag. Het waren Marmandes.

 

Sindsdien dief ik vrijwel nooit, alleen in de kas om een beetje ruimte om te lopen te houden, in de tuin mag het zijn gangetje gaan zolang ik er geen last van heb. Blad haal ik wel weg ivm opdrogen van de plant en licht op de vruchten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In warme landen wordt er volgens mij weinig gediefd. Mijn man moest er echt aan wennen, die vond het gruwelijk, gruwelijk wat ik met de planten deed: kale stammen met hangende trossen. Kleine huwelijkscrisis het eerste jaar dat we samen tuinierden. Nou heeft hij een mooi hokje gebouwd voor de tomaten, en ik wacht wel af wat hij dit jaar gaat doen. (Ons derde jaar samen tuinieren, mijn tuin hiervoor heeft hij nooit bezocht).

 

Mensen in Frankrijk die ik ken, laten de tomaat ook gaan waar die wil gaan, maar die hebben ook mooier weer dan wij....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine huwelijkscrisis het eerste jaar dat we samen tuinierden.

Kan me heel goed voorstellen! Ik vind het ook een beetje 'plantenmishandeling' als ik sommige staken zie...

 

En ja: in Frankrijk en Hongarije is het een heel ander verhaal dan in ons koude kikkerlandje.

  • Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In NO Frankrijk wordt niet veel gediefd..maar ik heb het in het zuiden wel gezien..bossen tomatenplanten in een ronde kooi van gaas om ze een beetje in toom te houden. Ik dief alleen Gartenperle niet en de Black cherry in de kas mag twee tot drie stengels. Verder dief ik gewoon alles, anders drogen de plante niet goed op.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

In warme landen wordt er volgens mij weinig gediefd. Mijn man moest er echt aan wennen, die vond het gruwelijk, gruwelijk wat ik met de planten deed: kale stammen met hangende trossen. Kleine huwelijkscrisis het eerste jaar dat we samen tuinierden. Nou heeft hij een mooi hokje gebouwd voor de tomaten, en ik wacht wel af wat hij dit jaar gaat doen. (Ons derde jaar samen tuinieren, mijn tuin hiervoor heeft hij nooit bezocht).

 

Mensen in Frankrijk die ik ken, laten de tomaat ook gaan waar die wil gaan, maar die hebben ook mooier weer dan wij....

 

Naja. Dieven en kaalplukken vind ik dus zelf ook wel wat anders. Ik pluk mijn tomatenplanten nooit kaal ( tenzij zieke delen ) Ik dief wel. Eigenlijk moet ik zeggen : ik dief meestal. Je kan es een keer niet dieven of minder dieven. wordt de plant gewoon groter / breder. Niet toppen ( = is ook weer geen dieven natuurlijk ) wordt ie heel veel hoger / langer, afhankelijk van de soort dan he ? etc.

 

Geen probleem hoor mijke. Dief je gewoon niet.

 

Moet wel glimlachen. want dit doet mij een beetje denken aan een oud topic van jou : wat is er eigenlijk mis met onkruid in de tuin .... hahaha.... denk er nog veel aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Zuidoost Duitsland, tegen de Franse grens aan, wordt wel gediefd. Tenminste daar waar ik woon. Hangt misschien van het klimaat af? In het dal waar ik woon heerst een microklimaat, overdag is het er warmer dan de omgeving en 's nachts koeler én vochtiger door een beek. De tomaten worden opgekweekt in de kas en worden later in de grond uitgeplant. En 's nachts tegen de kou beschermd door ze te bedekken.

Ben wel benieuwd of ik verschil ga merken in opbrengst, een plant ga ik niet dieven en de rest wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Corsica wordt ook gediefd. Toch wel een vrij droog klimaat met droge nachten...

 

Maar we zitten nog erg vroeg in het seizoen. Ik heb 21 tomatenplanten staan. Ga een deel dieven en een deel niet.

 

Ben zelf ook wel benieuwd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar nu lees ik niet meer of het om grote, doorgefokte rassen gaat of om kleine ('struik'?)tomaatjes.

Dat maakt natuurlijk ook verschil. Of niet.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...