weknow Posted May 30, 2015 Share Posted May 30, 2015 Akelei bloeit nu volop en sommige raken al uitgebloeid. Binnenkort maakt ze massa's zaad, dat makkelijk te oogsten is. In onze tuin staan er enkele tientallen met engelachtige gedrongen bloemen in paarse, rose, crème-witte pasteltinten. Die komen lang geleden nog uit de tuin van mijn ouders. In de grote bostuin doen de zaailingen hiervan het geweldig. Ook een bordeaux-rode lagere soort die uit een zadenenvelop van dit forum komt zie ik er terug. In de schaduw en halfschaduw zijn er weer een aantal gebieden waar ik volop ruimte heb om wat andere soorten, kleuren, vormen te zaaien en laten verwilderen (en kruisen met wat er al staat). Wie wil voor mij de komende weken zaad oogsten van akelei-planten uit je tuin en daarvan wat naar me opsturen? Uiteraard tegen vergoeding van portokosten of eventueel te ruilen met iets anders. Hartelijk dank alvast! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
koolrabi Posted May 30, 2015 Share Posted May 30, 2015 Ik heb wat rose/lila akelei zaden over. Of het een aanvulling voor jou is weet ik niet. Niet zelf geoogst, maar door mijn zus, die meer van de bloemen is, vorig jaar verzameld. Maar misschien wil je nieuwe zaden.Als je daarvoor belangstelling hebt stuur ik je de akelei zaden met plezier als ik weet waar naar toe. Postzegeltje heb ik ook nog wel. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mari Posted May 30, 2015 Share Posted May 30, 2015 Ik kan je wel wat zaadjes van de witte 'Kristall' en de gele 'Yellow Queen' bezorgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 30, 2015 Author Share Posted May 30, 2015 Beste Koolrabi en Mari. Graag neem ik jullie aanbod aan. Dank je wel alvast! Ik stuur jullie morgen een PB met mijn adres. Denk eens even na of er iets is wat jullie nog zoeken....als tegenprestatie. (Ik heb van alles, maar omdat er vrij moeilijk aan te komen is, is wat broedbolletjes van oerprei misschien leuk? Die ga ik eind juni of begin juli oogsten)) Och wie weet...misschien zijn er nog mensen met nog andere kleuren, vormen, variëteiten?? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted May 30, 2015 Share Posted May 30, 2015 Ik heb paars ik zal wel kijken voor zaad.Ik ben zelf op zoek naar wit of een kleurtje gecombineerd met wit of andere 2 kleurige mocht je die toevallig tegen komen wil jij daar dan wat zaad van bewaren voor mij? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 30, 2015 Author Share Posted May 30, 2015 Die "Kristall" van Mari is wit.. Geen probleem om wat ik van haar krijg te delen, Angela. Zal zelf ook kijken of ik nog van een witte zaad voor je kan nemen. (Probleem is dat sommige al zijn uitgebloeid en ik dan niet meer zeker weet wat, wat is). Akelei kruist heel gemakkelijk....dus geen garantie dat van witte bloemen ook witte zaailingen komen. Maar mooi zijn ze dan toch Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Als ik er aan denk ( met een week of 2 ? ) zal hier ook zat zaad zijn. Stuur ik je op. Je mag me ook helpen herinneren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugarlevi Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Wij gaan waarschijnlijk ook weer heel wat zaden verzamelen, straks, waaronder akelei. Ik ga proberen wat apart te houden voor je. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Ik heb hier heel veel akelei staan. Kan van verschillende plantjes wel zaden oogsten, maar wat je al eerder zei het kruist heel gemakkelijk, dus tja de kleur kan ik niet garanderen. Heb paars, paars/ wit, roze, roze/wit, Bordeaux, ik had wit, maar die is ook weer net zo snel verdwenen..heb enkelbloemig maar ook bloemen met een dikkere kraag... Ik wil je wel wat opsturen samen met de helleborus....Waarvan de zaden trouwens nog niet oogstrijp zijn. Gr cis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Die van mij staan nu in bloei gaat denk ik nog even duren voordat er zaad komt.Ik heb ook altijd wit met paars gehad die kwam ieder jaar terug tot mijn moeder dat onkruid iedere keer begon te verwijderen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yosha Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Hier heb ik een Aquilegia alpina waar zo te zien genoeg zaadjes oogstbaar gaan zijn (maar de zaadhoofdjes zijn nu nog groen) en een Aquilegia flabellata "ministar", blauw met wit (ook nog groen). Die heeft niet zo hard gebloeid maar ik denk dat het wel lukt om daar ook zaadjes voor jou van te oogsten. Al zullen de zaailingen ook wel kruisingen zijn (ik weet niet of de verschillende soorten kruisen, of dat het hele geslacht onderling kan kruisen). Als je die wilt vind ik het ook leuk om te ruilen, mocht je zaad van de roze akelei over hebben (geeft niet als ze gekruist zijn). Of van blauwe bloemen zoals ossentong, mocht je die hebben. Maar het hoeft niet per se hoor, ik stuur ze je anders ook gewoon toe (heb hier zat postzegels liggen, die kan ik wel missen hoor). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Ik heb hier nog een hoop zaadjes (mengeling gekochte zaadjes) en daar zijn nu 4 akeleien van in bloem. 1 ziet er wel hetzelfde uit als die van uw eerste foto. Als je wil ruil ik de zaden die ik daarvan kan oogsten graag tegen akelei zaadjes van u zal van de week is een foto maken kan je zien welke het zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 31, 2015 Author Share Posted May 31, 2015 Wat een hoop reacties! Echt tof! En ik ga er gebruik van maken Zal jullie elk apart een PB sturen met adresgegevens en te overleggen over iets te ruilen. In ieder geval zijn er nu weer 3 gebieden voorbereid van elk tussen de 30 en 100 m2 waarin o.a. akelei mag komen. Deels zijn het schoongemaakte bos-stukken waar veel opschot van meer dan 15 jaar is verwijderd, lastige onkruiden zijn aangepakt en een teveel aan spontaan gegroeide bomen (vooral iepen, vlier e.d.) zijn teruggesnoeid of ruimte hebben gemaakt en nieuwe struiken en bomen zijn of worden aangeplant voor veel meer variatie. Dus ik ga de diverse soorten die jullie hebben (soms echt rassen of wilde soorten, soms toevallige soorten zonder naam) in verschillende deelstukken apart zaaien (gewoon over de grond strooien) en zien wat er opkomt en hoe dat dan groeit en bloeit. Wat je je moet voorstellen is een huis met grasveld er rond en daaromheen een kleine hectare (bos) tuin die heel lang nooit onderhouden is en waar enkele soorten en onkruid alles overheersten. Plus daarnaast nog een vrij kaal aansluitend stuk van nog eens een kleine hectare dat tot voor 4 jaar landbouwgrond was. Vanaf najaar 2012 ben ik er begonnen om het stukje voor stukje geleidelijk aan te pakken en er een onderhoudsarme fraaie bos/parktuin van te proberen maken. De basis is er zware en kalkrijke kleigrond en het is er erg droog, behalve in de winter als de grondwaterstand blijkbaar veel hoger wordt gehouden....dat is eigenlijk een heel tegennatuurlijke situatie, waar veel planten niet blij mee zijn en vraagt specifieke maatregelen en proberen om te vinden wat er past en goed kan. Bovendien is het maar enkele kilometers van zee en is zeewind een factor om serieus rekening mee te houden, onder andere bij keuze en plaatsing van bomen en struiken en het creëren van biotopen binnen het geheel. Lang niet alles doet het hier goed. Eigen ervaring levert uiteindelijk meer bruikbaars op dan boekjes en internetsites met allerlei adviezen vaak te bieden hebben. Als je bijvoorbeeld de omschrijvingen van akelei nazoekt, wordt er bijna steeds vermeld: zon of (lichte) halfschaduw. Maar ik weet intussen dat ook in echte schaduw akelei het uitstekend doet...mooi gedrongen groeit en rijk (en ook aanzienlijk langer) bloeit. Een leuk en leerzaam project om mee bezig te zijn. Zo een groot stuk kun je niet ineens beheren en nieuw leven inblazen. Daarom denk en werk ik in gebieden, deeltuinen die ook verschillend worden beplant, waarbij weeromstandigheden en jaargetijden meespelen bij wat je wanneer kunt doen. Een aantal stukken zijn nu ver klaar en opnieuw begroeid. In 2 stukken daarvan heb ik de akelei die ik had laten gaan. Een onder oude mirabellen, enkele grote esdoorns en vlier. Daar mag ze haar gang gaan met o.a. muskaataardbeien, lievevrouwenbedstro, siernetels, grote bossen persicaria, sleutelbloemen, hortensia's, schaduwkruid, helleborus, daslook, enkele doornloze bramen en clematissen en diverse narcissen. In een ander stuk staat ze langs een sloot die 's zomers droog valt tussen/met o.a. boshysacinten, geraniums (de ooievaarsbek), sedums, enkele soorten elfenbloem, herfst-anemonen en appelbessen onder populieren. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 Lelietjes van dalen...? Kan je wel wat neuzen toesturen...sedum, ooievaarsbek, jap. Anemoon (wit en roze ) vingerhoedskruid? Zeg het maar...het staat hier allemaal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted May 31, 2015 Share Posted May 31, 2015 hier bloeit nog geheel geen enkele akelei, maar mocht dat ooit nog gebeuren en ik denk er dan aan wil ik gerust wat zaad voor je oogsten! Geen idee welke kleur trouwens Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Leuk idee , bij de moestuin hier gaat er een strook van bomen (denk toch zeker 30 a 40 meter) die ooit als kerstdennen/omheining gezet zijn omgezaagd worden. Waarbij enkel een stuk stam gaat blijven staan en er dus plots veel nieuwe ruimte is waar nu niks groeit. Na het lezen van uw bericht met de bestemming voor de zaden begin ik al een idee te krijgen van wat we moet dat stuk kunnen doen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yosha Posted June 1, 2015 Share Posted June 1, 2015 Dat is een groot project! Leuk dat je er deeltuinen van maakt. Zijn er eigenlijk nog andere zaadjes die je zoekt? Hier heb ik bijvoorbeeld ook nog zaadjes van een Helleborus niger liggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Fotootje van vanmiddag. Akelei in alle kleuren. stukje op de moestuin onder de Pruimenboom, samen met daslook Lelietjes van Dalen enz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 9, 2015 Author Share Posted June 9, 2015 Ik heb hier de mooiste witte en rose variëteiten gemerkt. Bloemen zijn ver uitgebloeid...zaad moet nog rijpen voor ik het kan oogsten voor wie er om vroeg. (Hoop dat tijdens vakantie binnenkort niet alle zaad zichzelf al verspreid heeft ) Iemand heeft me al zaad opgestuurd. Maar ik kan geen PB'tje sturen om even te bedanken, omdat ik de forumnaam niet kan matchen met haar echte naam. Ik hoop dat zij (B.H. uit H.) dit berichtje leest. Bedankt!! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
koolrabi Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 Hier de match. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 (Hoop dat tijdens vakantie binnenkort niet alle zaad zichzelf al verspreid heeft )Oei, zelfde hier ja Zal is kijken of ik nergens een panty kan lenen want zou zonde zijn deze zaden te verliezen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Vanmiddag de zaden verzameld in de schaduw. Was eigenlijk het enige wat ik even op de tuin kon doen met die hitte. Maar ik heb ze.opsturen maar ? Ik ben je adres kwijt M Wino. sorry. doe je even een pb aub ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Gisteren de helft geoogst morgen die in de moestuin nog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
julia Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Ik heb verschillende roze en paarse akelei in de tuin staan en de meeste nog vol met zaden.Wanneer je nog interesse hebt dan stuur ik je graag wat op. Postzegel is geen probleem.Ik las dat je bolletjes van de oerprei hebt. Mocht je nog bolletjes over hebben dan zou ik dit erg leuk vinden. Dit jaar heb ik voor het eerst ook bolletjes van de egyptische ui en hier zou de oerprei mooi bij kunnen staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 14, 2015 Author Share Posted July 14, 2015 Zelf heb ik nu ook veel akelei zaden geoogst. Mengsel van allerlei kleuren/vormen uit de bostuin en apart van met rose en witte bloemen (de witte hebben nu pas rijp zaad) uit de gewone tuin. De mensen die hiernaar vroegen (of nog vragen) worden binnenkort bediend. Omdat het me gaat om een grote variatie, ben ik inderdaad nog steeds blij met zaden van her en der. Elke portie krijgt een eigen gebiedje en dan zie ik wel wat er voor een bloemen uitkomen en welke overblijven of weer uitgangspunt voor verdere vermeerdering. Dus ook jouw zaadjes zijn zeker nog welkom, Julia! Het loof van de oerprei is nog niet echt afgestorven....ik schat over enkele weken.... Ik heb nog ca. 10 stuks staan, dus ruim voldoende om nog van uit te delen. Bedankt alvast allemaal! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts