Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bloei forceren nachtschade-achtigen

WestlandseGrunneger

Recommended Posts

Goedenavond moestuinders,

Dit jaar heb ik een hoop Ananaskers planten(physalis peruviana). Tijdens de teelt van tomaten, ook een nachtschade, wordt aan het begin van de teelt weinig water gegeven om de plant te "pesten" zodat deze gaat bloeien, en dus eerder in productie is. Dit hoop ik dit jaar ook met de ananaskers te bereiken. Ze staan nu in kleine potjes, en ik geef ze veel mest zodat ze het moeilijk krijgen.

Ik vroeg me af wat jullie gedachten zijn over het forceren van bloei in ananaskers en andere nachtschade-achtigen zoals paprika en aubergine. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Zie de foto hieronder, een ananaskers in een tray met gaten van ongeveer 4-5 cm breed en 7cm diep.

IMG20150602162402139HDR65831433357905.jpg

In de kas, kan alles!

Groeten, WG aka Rick

Bij bloemkolen werkt dat pesten ook, zonder pesten geen kool. De meeste groenten kun je beter niet zo pesten, want die willen we niet laten bloeien. Bloei is soms een overlevingstrategie van een plant om toch nog te proberen te overleven, voordat ze uitvalt. (Geldt vooral voor 1 en 2 jarige planten) Maar heel vaak is het in de eerste plaats een vruchtbaar stukje van de groeicyclus van een plant.

Alleen vraag ik me af of dit pesten bij nachtschaden wel bloei-bevorderend werkt. Is het niet beter om de plant niet te veel te pesten, zodat ie zo gezond en wel mogelijk in de natuurlijke bloeifase terecht komt en dan optimaal kan opleveren? Hoe beter ze het hebben, hoe vruchtbaarder ze worden....Temeer omdat tomaten en mogelijk ook physalis (niet zeker) in hun natuurlijke omstandigheden vaste planten zijn.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik vroeg me af wat jullie gedachten zijn over het forceren van bloei in ananaskers en andere nachtschade-achtigen zoals paprika en aubergine. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Waarom zou je het doen ? Ik vermoed om sneller vruchten te krijgen . Bij paprika's wat je ook op noemt zul je veel meer mensen ook hier die de eerste bloemen verwijderen . Eerst sterke plant kweken die het goed heeft daardoor geen behoefte om te denken om zich mogelijks voor te planten . En daarna veel energie heeft voor vele vruchten voort te brengen .

Als je de planten gaat "pest" waardoor de plant gaan vrezen voor hun eigen leven en daardoor over gaan in vruchten aan te maken (beperktere aantallen) voor zich toch nog te kunnen voortplanten steekt de plant ook al zijn energie in deze vruchten tot dat ze klaar zijn om zich voort te planten . Als de eerste vruchten rijp zijn zal de plant eventueel maar terug nieuwe bloemen aanmaken.

planten die je eerst goed laat ontwikkelen tot grote planten , hebben ook veel meer energie met zelfde zorgen door de grotere omvang (meer fotosynthese) dat je een meer gespreide en groter oogst zal hebben .

Bedankt voor jullie antwoorden. De reden dat ik de plant vroegtijdig in bloei wil krijgen is dat de vruchten van de ananaskers beter afrijpen. Ook las ik laatst in een samenvatting van een artikel (ik zal later de bron vermelden) dat physalis peruviana een korte dag plant is. Dat betekent dat hij pas gaat bloeien als de dagen korter worden. Dus ik denk zowieso dat het moeilijk wordt om hem vroegtijdig te laten bloeien door hem te pesten. Maar als het wel zou lukken denk ik dat de plant beter in balans is, korter blijft, en meer produceert. In het najaar gaat deze plant namelijk erg in omvang toenemen, ik denk dat dat komt omdat hij niet genoeg vruchten heeft die energie van hem vragen.

Ik vermoed dat een plant gewoon laten groeien lijdt tot een grotere, maar minder vruchtdragende plant.

In de kas, kan alles!

Groeten, WG aka Rick

Alleen vraag ik me af of dit pesten bij nachtschaden wel bloei-bevorderend werkt. Is het niet beter om de plant niet te veel te pesten, zodat ie zo gezond en wel mogelijk in de natuurlijke bloeifase terecht komt en dan optimaal kan opleveren? Hoe beter ze het hebben, hoe vruchtbaarder ze worden....Temeer omdat tomaten en mogelijk ook physalis (niet zeker) in hun natuurlijke omstandigheden vaste planten zijn.

Zoals ik al zei wordt het wel in de professionele teelt van tomaat toegepast. Zelf heb ik de ervaring dat trossen niet tor bloei komen, en dicht blijven als ze het te goed hebben( hoge luchtvochtigheid, bewolkte dagen, temperatuur van 20C)

Ik blijf dus benieuwd of iemand het gelukt is met een soort physalis

In de kas, kan alles!

Groeten, WG aka Rick

hoge luchtvochtigheid, bewolkte dagen, temperatuur van 20C
is bepaald niet een verwenscenario voor tomaten.

Liever niet te hoge luchtvochtigheid, maximaal licht (hoeft geen directe zon te zijn) en enkele graadjes meer.

Nouja, het is wat je verwennen noemt, hij groeit wel hard en maakt veel blad. Doordat ie het zo goed heeft vindt ie het niet nodig om vruchten te maken. Door zon en lage rv wordt hij generatiever.

Over generatief en vegetatief:

http://www.gfactueel.nl/Home/Nieuws/2009/7/Oppassen-nu-voor-te-vegetatief-gewas-in-tomaat-GFA132101W/

In de kas, kan alles!

Groeten, WG aka Rick

Misschien kan je met extra kalium bemesten?

Vinasse vind ik de beste organische meststof voor compacte productieve planten.

Dat bevat organische stikstof, oplosbare fosfor en oplosbare kalium.

Ik gebruik BioBizz bio-grow npk 4-3-6.(100% vinasse)

Ananaskers heb ik nog nooit gekweekt maar bij tomaten vind ik een compacte groei heel belangrijk.

Veel planten moet ik toppen omdat ze te hoog groeien (tegen dak van serre).

Hoe compacter een plant, hoe kleiner de afstand tussen bloemtrossen en dus hoe groter je oogst.

Compacte planten maken soms wel iets kleinere vruchten maar dat verschil is verwaarloosbaar.

Als je je ananaskers extra kalium geeft kan je denk ik sneller vruchten maken die meer kans hebben om af te rijpen.

Edited by Guest

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Nouja, het is wat je verwennen noemt, hij groeit wel hard en maakt veel blad. Doordat ie het zo goed heeft vindt ie het niet nodig om vruchten te maken. Door zon en lage rv wordt hij generatiever.

Over generatief en vegetatief:

http://www.gfactueel.nl/Home/Nieuws/2009/7/Oppassen-nu-voor-te-vegetatief-gewas-in-tomaat-GFA132101W/

boeiend... max haalbaar ong. 30 kg tomaat per m2

Een paar jaar heb ik de Ananaskers gehad. Ook vruchten. Hoewel die laat bloeiden. Alleen heb ik ze nog nooit rijp kunnen oogsten. Maar dat kwam volgens mij omdat ik ze gewoon buiten in de volle grond had. Heb n.l. geen kas.

Paula

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Robo schreef:

boeiend... max haalbaar ong. 30 kg tomaat per m2

dat is voor ons liefhebbers niet haalbaar. Kassen zijn zeer hoog, planten worden 3 a 4 meter....plukken en verzorgen met rijdende stellingen....alles wordt met apparatuur en computers gemeten en geregeld (vocht, voeding, temperatuur)...dit is industriële tuinbouw...productie gaat hele jaar door....waarin door sommige bedrijven overigens ook nog redelijk ecologisch wordt gewerkt.

Waar ik gewerkt heb teelden we grove trostomaten, 68 kg/m2/jaar. Dit is onbelichte teelt. Er zijn wel veel antwoorden maar niet veel mensen die ervaring hebben met t forceren van bloei? Ik ga misschien iets met met ethyleen proberen, en ik ga proberen MN planten onder te brengen bij een chrysantenteler, welke kunstmatig de herfst na doet qua daglengte. Ik hou jullie op de hoogte!

Het stuk van Itoero vind ik trouwens interessant. Ik zal het ook proberen, alleen dan met extra potas. Mag ik vragen waarom je pre se voor een organische vorm van mest kiest?

In de kas, kan alles!

Groeten, WG aka Rick

Op een amrikaans/internationaal forum heb ik veel gelezen over organische meststoffen en ik ben dan zelf gaan uitzoeken wat er allemaal mogelijk is met organische meststoffen.

Organische meststoffen werken bodemverbeterend, bevatten vaak een overaanbod aan spoorelementen en sommige bevatten groeihormonen (vooral visemulsie en zeewier).

Je kan veel organische meststoffen in grootverpakkingen kopen waardoor je de prijs serieus kan drukken.

Je hebt bijvoorbeeld vinassekali.

Dat is organische kaliumbemesting.(npk 2/0/30)

800 gram = 7euro

20kg = 39euro

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Het nadeel van kunstmest is dat het te eenzijdig is. Planten zijn vatbaarder voor ziektes en er zitten ook minder mineralen in voor ons om te nuttigen. De grond wordt steeds slechter door het gebruik van kunstmest. Ook is de productie van kunstmest niet ecologisch. Het is uiteraard ieders eigen keuze! Maar wilde alleen informeren omdat je vroeg waarom organisch

Hallo, ik ga me nog proper voorstellen maar heb hier een vraag over, ik heb ook ananaskers gezaaid in maart en ze bloeien ook al n poos.

Zo'n 30lampionnetjes(en vele tientallen bloemetjes) nu per plant. Naar ik begrijp gaan die moeilijk afrijpen?

Ik lees in elk geval mee.

ik heb ook ananaskers gezaaid in maart en ze bloeien ook al n poos.

Naar ik begrijp gaan die moeilijk afrijpen?

@ Aardbeitje63 Zo gauw de lampionnen rond de besjes geel-bruin worden, zijn de besjes rijp. Zal bij jou niet lang meer duren, denk ik!

Is vooral afhankelijk van de soort ananaskers!

Zie hier voor uitgebreide uitleg:

Veel naamsverwarring en verwisseling van soorten, zeker bij eigen oogst van zaden door mensen. Hier eigenlijk nooit problemen gehad met rijpen van de besjes, ook buiten. Steeds tijdige en overvloedige oogst. Heb 10 dagen geleden nog bijgezaaid...ben niet bang dat die geen oogst meer geven. (Beter andere topics verder gebruiken over ananaskers...zijn er vele op dit forum )

Ik zou die groter zetten. Ze groeien naargelang de pot. Ik heb hier nog een paar plantjes staan die in een klein potje bleven hangen, die zijn kleiner en schrieler dan degene die groter gezet zijn. Naar mijn ervaring groeien ze naargelang ze eten krijgen en ze bloeien pas als ze voldoende groot zijn.

Geen idee, hoe je Engels en plantenbiologie/celbiologie is. Maar je kunt even http://scholar.google.com zoeken.

Maar er is weinig bekend over de bloei en genetische achtergrond.

Ik gok maar zo dat de bloei met eenzelfde soort gennetje gereguleerd wordt als dat van de (indeterminate) tomaat, peper/paprika en aubergine. En dat dus net zoals daar ook pas tot bloei overgegaan wordt, na een bepaalde hoeveelheid stimulatie vanuit het blad, althans simpel uitgedrukt.

Dus inderdaad eerst groeien tot een bepaalde grootte, daarna wisselen vegetatieve en reproductieve groei elkaar af.

Dat artikel wat je gevonden hebt, dat het een short-day plant zou zijn, heeft een bloei van een week eerder gevonden. Niet heel spannend. Ik heb het hele artikel niet gelezen, maar ik vraag mij af of dat niet ten koste is gegaan van de grootte van de plant, en daarmee productie. Je kunt het proberen.

Zit ook een groot verschil in de varianten van de Physalis peruviana. Dus misschien eens een andere variant proberen?

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz