elsticky Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Ik ben dit jaar gestart met een moestuintje op een stukje grond en in plastic potten. Nu was ik eens aan het kijken om een moestuinbak uit hout te kopen in bv. Intratuin. Bij het opzoeken van deze bakken las ik dat er vaak geïmpregneerd hout gebruikt wordt (en dit zou ook het geval zijn bij de Intratuin bakken) en dit zou niet goed zijn voor de plantjes en zelfs mogelijk slecht voor je gezondheid. Aan de andere kant las ik ook dat hout niet meer op de schadelijke wijzen van vroeger geïmpregneerd zou worden. Ook zou het meegeleverde plastic voldoende bescherming moeten bieden tegen het geïmpregneerde hout. Nu is dus de vraag of de bakken van bv. Intratuin af te raden zijn of dat deze berichten eigenlijk wat overdreven zijn? Wat zouden jullie eventueel wel aanraden (evt. rekening houdende met winkels uit België)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 of geïmpregneerd hout slecht is verdelen de meningen over. waarom ik de bakken van de intratuin eerder zou afraden is om de afmetingen. de buitenzijde is 120x120cm, maar dat is inclusief de uitstekende stukken. de vakken zijn dus geen 30x30cm zoals de ideale afmeting bij de makkelijke moestuin. wat ik zou aanraden? maak zelf een bak van hout of stenen. let er dan op dat de binnenzijde van de bak 120x120cm meet (of smaller maar altijd deelbaar door 30)info: "waar maken jullie je bakken van? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elsticky Posted June 4, 2015 Author Share Posted June 4, 2015 Ik zou in geval van intratuin volgende bak kopen http://www.intratuin.be/buiten/tuininrichting/mini-gardens/op-poten-100/ . Dit zou dan een bak zijn die ik enkel gebruik voor kruiden. Groenten zal ik dan eerder in volle grond plaatsen (wat eigenlijk nu al het geval is). Ik neem zeker ook even een kijkje op je link om hem zelf te maken . Het leek mij inderdaad misschien ook wel interessant om een stenen bak te hebben, heb je ook geen twijfel over het geïmpregneerd hout en ik denk niet dat er bij een stenen bak andere nadelen zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Een stenen bak zie je veel inderdaad: handig en voordelig te maken van oude stoeptegels op hun kant of bandjes om straatwerk mee op te sluiten. Die stoeptegels kun je overal gratis vandaan halen! Nadelen zijn er denk ik niet veel. Zo'n bak is solide en gaat langer mee dan hout. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxnature Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Heb hier per bak 2 houten europalet frames op elkaar gestapeld en er eerst en dikke worteldoek in gelegd. De afmeting is 120 op 80 cm zodat je ook makkelijk aan de achterzijde kan. Het hout is onbehandeld, sterk en goedkoop. Let wel dat je nieuwe of reine frames koopt om geen giftige stoffen in je planten te krijgen. Heb voor deze optie gekozen omdat een vierkante meter bak achteraan toch moeilijker bereikbaar was. Heb er nu 4 in gebruik en ga volgend seizoen er nog eens zes bij plaatsen. Succes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elsticky Posted July 18, 2015 Author Share Posted July 18, 2015 Bij deze heb ik een moestuinbak! Mijn vader heeft er zelf een gemaakt en ik heb hem vandaag ingevuld met plantjes bieslook, peterselie en tijm die ik reeds had en verder wortelen, radijs, wilde rucola en eikenblad pluksla gezaaid. Zie hier het resultaat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Echt leuk dat je je tuin altijd kan verplaatsen (wielen), zo iets heb ik nog nooit gezien. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
balkontuinder Posted July 19, 2015 Share Posted July 19, 2015 Dat is een erg mooie bak! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koolrabi Posted July 19, 2015 Share Posted July 19, 2015 Mooi hoor, dit tuintje op wieltjes. Daar zul je plezier van hebben denk ik. Ik hoop dat alles nog mooie groei laat zien en ook lekkere oogst natuurlijk. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anne_** Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Oh wat een gave bak! maakt je vader ze ook op bestelling? (Nee grapje, ik heb waarschijnlijk te weinig ruimte voor zoiets) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Mooi ding! Dat spaart rug en knieën én de slakken kunnen er nauwelijks bij. Fijn hoor, zo'n pa Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts