Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Herfstprei verspenen (te dicht op elkaar gezaaid)


Eefje78

Aanbevolen berichten

23 april heb ik binnen herfstprei voorgezaaid. Dit is de eerste keer dat ik prei probeer. Inmiddels zijn het dunne stengeltjes van ong 10cm hoog en staan ze op het balkon (en zijn ze vandaag bijna allemaal platgewaaid ). Ze staan met ze alleen in 1 bakje heel dicht op elkaar. Ik vraag me af wat nu het beste is? Ik lees hier en daar dingen als 'uitplanten als ze 1 cm dik zijn', maar ik heb zomaar het idee dat dat nog wel eens heeeeel lang zou kunnen gaan duren. En daarnaast staan ze zo dicht op elkaar dat ze die ruimte eigenlijk niet hebben. Aan de andere kant zijn ze zo iel, dat ik niet weet of het wel lukt om ze nu uit te planten en of ze overleven in de tuin. Wat zouden jullie (ervaren prei-telers wellicht )adviseren?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan ze gewoon verspene in ruimere potjes en dan wachten wachten en nog meer wachten tot ze 1 cm dik zijn.

ik wordt zelf erg moe van gezaaide prei het groeid wel maar zo laaangzaam dat ik het nooit meer doe en plantjes voortaan op markt haal.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In februari prei gezaaid. Veel te dicht op elkaar. Verspeend in potjes per groepje. Toen werd de grond te schraal, en per stuk in een grote balkonbloempak uitgeplant . En nu ben ik ze al weken groot aan het kijken, maar het gaat zeer langzaam. Volgend jaar zeker weer prei, en ik vind zaaien juist erg leuk, maar ben bang dat ik bij prei toch overstag ga voor planten! Ik vind prei erg lekker, rauw, in roerbak schotels, maar zeker ook lekker " platgekookt" met een balletje gehakt erbij! )

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan ze gewoon verspene in ruimere potjes en dan wachten wachten en nog meer wachten tot ze 1 cm dik zijn.

Wat heeft het voor zin om ze nog een keer naar potjes te verspenen.

 

Eefje, ik heb mijn preitjes van het weekend in de grond gezet, ook nog niet potlood dik maar dat komt helemaal goed is mijn ervaring. Maak een geultje, in dat geultje prik je met bijv. een pootstok een gat en daar plant je een preiplantje in. Even dichtgieten met wat water en nadat de prei voldoende gegroeid is de geultjes dicht schoffelen. Zo krijg je mooie preien met een groot gedeelte wit. (de precieze methode moet je maar even googelen of in een apart topic stellen).

 

Overigens ga ik volgendjaar de methode van Frans eens proberen, het zaad laten kiemen in vochtig zand en zodra de kiempjes zcihtbaar zijn verdelen in de volle grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de winter gaat bosui dood en prei niet, dus je moet wel prei anders heb je niks te oogsten.
sjips.... toch dan maar prei zaaien??

Stengelui kan ook. Is meestal wel winterhard .Smaak lijkt op bosui, maar blad is wat steviger.

Stengelui zsm zaaien (eigenlijk in april) dan juni / juli uitplanten, oogsten sept - dec, bij niet te strenge winter tot mei (ik heb nog wat planten staan, maar die beginnen nu te schieten).

Of zaaien aug - okt, direct op afstand, oogsten mei - aug.

Of feb/mrt binnen voorzaaien, mrt/apr buiten uitplanten (afhankelijk van het weer) en dan vanaf juni oogsten

 

Kortom met een beetje plannen oogst je heel het jaar stengelui.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaai ook geen prei meer, te lang wachten op stopnaalden.

 

Ik koop de plantjes op de markt, en kijk eerst of ze minstens potlooddikte hebben.

 

Momenteel zijn ze pas zo, bij de meeste tuincentra nog te dun, zo kan ik ze dan ook zelf zaaien die stopnaalden

Waar ik ze koop zijn ze verpakt per 50, je hoeft zo een pakje zelfs niet open te doen, zie je meteen aan de omvang van het pakje of het dikke plantprei is.

Als mijn beide handen net het pakje kunnen omvatten is het prima.

 

Had vorig jaar preiplantjes die de dikte hadden van een stift gekocht, dan gaat het reuzesnel, en mooie lange en dikke prei ervan gehad.

Zoals ze zeggen "Bomen van prei" kon je je fiets tegen stallen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...