coo'tje Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Hallo allemaal, ik ben nieuw op het forum. Sinds drie jaar een volkstuin. Ik heb een courgetteplant opgekweekt van zaad uit een zakje dat ik gekocht heb bij de supermarkt. Hij staat sinds een poosje in de volle grond. Eerst wel beschermd vanwege de kou. Maar vandaag de eerste courgette geoogst en ik wilde er soep van maken. Bij het snijden vond ik dat de vrucht al een vreemde geur had. Maar zag er verder wel normaal en goed uit. Dus soep gekookt en wilde ik proeven. Het leek wel of ik een schep ossegalzeep in mijn mond had. Meteen uit mijn mond gespoeld en heb het pannetje soep omgekieperd en weggegooid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 das vreemd, hebben we hier nog nooit gehad, meestal smaakt een courgette fris (jong geplukt 20-25 cm) of wat melig als ie al groot is, maar zepig?weet je de soort? hoe groot was ie? fotootje volgende courgette ik kan alleen bedenken dat het zaad van een kruising was, welk merk had je?(wij kopen eigenlijk vrijwel altijd zaden van bekende merken als de Bolster/ van der Wal omdat de opkweek veel tijd en energie kost ) ps: hoe weet jij eigenlijk hoe ossegalzeep smaakt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coo'tje Posted June 17, 2015 Author Share Posted June 17, 2015 Ik had de zaadjes van de supermarkt, weet geen merk. Maar de plant ziet eruit als normaal, de courgette ook. Misschien dat de volgende courgette wel goed is, ik zal het zien. En anders gaat hij eruit, jammer dan. Uh nee nooit ossegalzeep gegeten, maar de smaak was zo bitter als gal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tds Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Het was toch geen courgette die niet bevrucht was? Als ze niet bevrucht zijn beginnen ze te rotten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Coo'tje: kijk hier eens: http://www.antigifcentrum.be/voeding/bittere-courgettes-en-pompoenen Het kan dus te maken hebben met een verkeerde kruising. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxnature Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Ik merk wel grijze vlekken op de bladeren die ik hier nog nooit gezien heb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Die grijze vlekken heb ik ook op mijn courgetteplanten en de zaden komen toch echt van een zaadhandelaar in Duitsland en niet van de supermarkt. De soort bij mij is Cucurbito Pepo L Bio. Hopelijk smaken mijn courgettes niet naar ossegal, maar mocht dat zo zijn dan zal ik er hier verslag van doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 die grijze vlekken horen bij courgette als peppi bij kokkie, willem bij max, boeren bij kiespijn... Wij horen bij elkaar als de sterren bij de maanals een vlinder bij een bloemmijn liefde voor jou is een feiten geloof me lieve schat,ik wil ze nooit meer kwijt! copyright - *zwarte schaduw* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiekenboerinneke Posted June 29, 2015 Share Posted June 29, 2015 Ik heb nog nooit een niet te vreten courgette gehad.... Meestal begonnen de onbevruchte exemplaren te rotten voor ze geoogst werden.Ik moet dringend iets met courgette gaan maken want de planten produceren als gekken.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eise Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 Mijn oom had eens zaden gebruikt van een pompoen die bevrucht was door een kalebas (stonden samen in de tuin). De soep smaakte naar oorsmeer (vraag me niet waarom ik weet hoe dat smaakt...) Weet niet of courgettes net zulke vreemdgangers zijn als pompoenen maar het kan zijn dat er kalebassen als bestuiver hebben gediend. Dat merk je het eerste jaar niet maar de zaden hebben dan wel het erfelijk materiaal van de kalebas met bijhorende smaak.Groeten,Eise Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 dat zou niet moeten voorkomen bij gekochte zaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coo'tje Posted June 30, 2015 Author Share Posted June 30, 2015 Dat is ook het antwoord wat ik heb gekregen van een vragenrubriek van het tijdschrift van de volkstuinverenigingen. Ik heb een zakje zaad gehad waarin 1 zaadje zat van een plant met kruisbestuiving. En ja gekruisd met waarschijnlijk een sierkalebas, De vergelijking in smaak met oorsmeer weet ik niet, maar mij deed het denken aan gal. En je wil het niet eten zo vies is het, gelukkig maar want anders kan je er flink ziek van worden schijnt het. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenepeen Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Gal...oorsmeer....ik zie de overeenkomst wel: bitter. Ik vind soms de courgette bij de groentenboer ook enigszins bitter hoor. Ene keer meer dan de andere. Bestuiving van sierkalebas klinkt aannemelijk, maar zou niet moeten kunnen bij daarvoor gekweekt zaad. Is wel de reden waarom ik nooit zaden win van pompoenen e.d uit eigen tuin. You never know what you're gonna get. Quote Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
coo'tje Posted July 2, 2015 Author Share Posted July 2, 2015 kan me zo voorstellen dat bij een kweker ook niet elke bij of insect is gecontroleerd. Of zou het bij een kweker kunstmatig bestoven worden? Eigenlijk heb ik geen idee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kroongj Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 Zou het hier mee te maken hebben? http://www.telegraaf.nl/buitenland/24395515/__Duitser_dood_na_eten_courgette__.html Ik vind het een beetje paniek zaaien, dat artikel. Als je zelf kweekt is de kans dus aanwezig dat je giftige courgette's krijgt. Hoe voorkomt een proffesional dit dan? Door gecontroleerde bestuiving? Quote Groet, Geert-Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 Ik moest hier ook gelijk aan denken! Dat artikel in de Telegraaf. Maar duidelijk dus dat je het gelijk proeft als er iets loos is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coo'tje Posted August 20, 2015 Author Share Posted August 20, 2015 In mijn geval was het echt niet door je keel te krijgen zo verschrikkelijk vies. Misschien zit er nog verschil in smaak omdat die Duitse mensen het wel hebben opgegeten. Het blijft toch een bizar verhaal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 Voortaan proef ik wel even een stukje voor ik mijn courgette ergens door gooi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roelie Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 Ok, voor nu iedereen morgenvroeg meteen al zijn courgettes uitrukt, even en ove®(n)heerlijk receptje; Courgette groot laten worden, min. 30 cm.Schillen, overlangs door midden snijden en zaden verwijderen.Kwartiertje koken.vullen met zongedroogde tomaten.daarop paar laagjes ovengebakken spekNaar keuze meer of minder dikke laag geraspte belegen kaas, of Parmezaan o.i.d.Nu nog een half uurtje in de oven op 175 C, minuutje of 5 voor het eind even wat provencaalse kruiden over de kaas strooien.Zeer eenvoudig, erg lekker. Eet smakelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groentjuh Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 Ik heb nog nooit een niet te vreten courgette gehad.... Meestal begonnen de onbevruchte exemplaren te rotten voor ze geoogst werden.Ik moet dringend iets met courgette gaan maken want de planten produceren als gekken.... Dat zou ik ook wel willen. Wij hebben 1 plant om te proberen alleen niets wil bevrucht raken. Ik heb begrepen dat er mannelijke en vrouwelijke bloemen zijn, maar het probleem is dat er elke dag maar eentje open gaat. Moet je ze open trekken ofzo, en tegen elkaar aanduwen lol ? Mijn geduld raakt op. Quote “The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paksoi Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 Ik weet wel dat courgettes niet te lang moeten liggen na eraf genomen te zijn. Ook dat bittere wat dan naar voren komt...Wel super lekker vers geplukt!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 Ik heb nog nooit een niet te vreten courgette gehad.... Meestal begonnen de onbevruchte exemplaren te rotten voor ze geoogst werden.Ik moet dringend iets met courgette gaan maken want de planten produceren als gekken.... Dat zou ik ook wel willen. Wij hebben 1 plant om te proberen alleen niets wil bevrucht raken. Ik heb begrepen dat er mannelijke en vrouwelijke bloemen zijn, maar het probleem is dat er elke dag maar eentje open gaat. Moet je ze open trekken ofzo, en tegen elkaar aanduwen lol ? Mijn geduld raakt op. Je kunt de mannelijke bloem afplukken en in een plastic zakje een dag of 2 goed houden in de koelkast. Zodra je dan een vrouwelijke bloem hebt dan pel je de bladeren van de mannelijke bloem af zodat je de stamper overhoud daarmee kun je dan gemakkelijk de vrouwelijke bloem bestuiven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts