Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Andere dieren dan vogels, insekten en huisdieren in de tuin.

Featured Replies

Geplaatst:

Mysterie opgelost! Ik had nog gekochte 2 grassen in P9-potjes staan en een tijdje terug was 1 daarvan opeens weg, het plantje met stekertje, het potje lag er nog. Vreemd! Als je wil jatten, dan neem je ze allebei mee toch. Voor een vogel is het gras te groot, tja wat dan?

Gisteren zag ik opeens een witte plastic strookje liggen achter de koude kas (staat op een palet). Toen begon het te dagen, zou er ook een plant onder de kas liggen? Daar waar ik die egel (jeej een egel!) een paar dagen terug aan m'n zuring had zien trekken? Ik keek achter de kas en jahoor, daar stak een rechthoekige wortelkluit uit Het gras is wel flink gekortwiekt, maargoed wel tof dat we die egel daar blijkbaar zijn winterslaap gaat houden

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik ben al vaak een grote pad tegengekomen.

Hier zitten ook muizen, als hier zonnebloemen staan worden de pitjes soms uitgevreten ter hoogte van een houten leuning.

De muisjes klimmen dan op zo'n houten leuning om aan de zonnebloem te vreten. Dat moet een leuk zicht zijn.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

• 4 weken later...
Geplaatst:

De veldmuisjes zijn erg actief geweest hier op mijn grasveld:

25685842307_e6da5eab2c_z.jpg

In het jaarverslag van Natuurmonumenten voor hier werd gesteld dat 2017 een goed jaar is geweest voor de weidevogels, wat mede kwam doordat er zoveel muizen waren. De roofvogels lieten daardoor de nesten van de vogels grotendeels met rust.

Nou, dan kijk ik toch wat blijer naar zo'n gatenkaas van een grasveld en zie er maar goed nieuws in voor de hier broedende vogels!

Geplaatst:

Waarmee maar weer duidelijk wordt dat men niet zomaar in moet grijpen in de natuur als men denkt last te hebben van een of ander, in dit geval muisjes.

Je verstoort vaak ongemerkt en onbedoeld een natuurlijk evenwicht.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Reeën Die hebben de appels van mijn appelboom gegeten en eten ook van de bomen in mijn tuin. Geen probleem, ik zie ze graag. In tegenstelling tot de woelmuizen in mijn tuin, maar ja, je kunt niet alles hebben.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
onze schildpad

Die wil ik ook wel graag eens zien

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Pal naast een groot ven stikt het hier bij mij van de kikkers, padden en zandhagedissen. Foto's zijn niet van vanmiddag maar toen ik vorige week het worteldoek opvouwde om op te bergen heb ik heel wat padden en salamanders naar het water gebracht. Ze duiken toch allemaal onder dat doek voor de winter.

... Met als dank een prachtig kikkerconcert de komende wekene17c75791ea152c0e3bfbfd1cc5fa70c.jpg8fac3bb306c00588b24b12d6ec4e2ec0.jpg88790a5ce45c4a4df3132286e935fdc8.jpg

Geplaatst:
onze schildpad

Die wil ik ook wel graag eens zien

361313A5-CD92-4393-8BB5-8F03F28A0E1052801525885422.jpeg

Nu nog een kleintje, straks mag hij in de tuin scharrelen! Zijn naam is Dirk

Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt!

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Supersnoezig toch zo'n egeltje

Was alweer in juni maar toen vonden we en hazelmuis nest in de heg. De jongen vielen uit het nest door onze schuld maar de moeder kwam ze gelukkig snel halen.

IMG2018062114492113146131537564708.jpg

IMG2018062114492113445831537564577.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ach wat n hompie, dat hazelmuisje. En fotogeniek ook! Egeltje erboven is ook een pracht diertje!

Hier een raadsel...

We hadden een grote bult zand ineens onder de waterton, bij de kas. Konden geen ingang vinden oid. En de hond ging er niet op los. Dus schouders ophalen en uitvlakken en t eens aankijken.

Maar vanochtend, een verse berg zand onder de kas vandaan gegraven.

2d8ed8b8debe8badc9afc2c5100d8641.jpg

En nu wel een ingang.

49aa1867ce108de919e66b521c53b34a.jpg

En een tweede ook zelfs5f9fde15da2acf3829259919efd02cac.jpg

Mol lijkt me niet. Nog nooit mollen gezien hier. Het hoge grondwater houdt ze tegen (omzoomd door slootjes hiero) Muis? Heeft er wel gezeten. Maar is dit niet wat overdreven, denk ik dan. Muis-met-bulldozer?

Nee maar wat dan? Rat? Kan best hier aan t water. Maar maken die zulke bergen? Bunzing? Nou dan wordt dat kippenmoord binnenkort (zitten in de kas)

Wat ik niet snap is dat de hond totaal ongeïnteresseerd is. Het moet toch een beest zijn, normaal is ze daar erg happig op... Nu absoluut geen sjoege.

Raar hoor.

Iemand enig licht?

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Ja daar heeft een rat een plekje gevonden.

Geplaatst:

Gadsakke. Rattenbeesten! Ik snap best dat die ook op ons landje moeten horen. Maar ze motten niet al het witte zand onder mijn kas vandaan peuren. Gaat toch een val worden dan vrees ik. Iets anders zie ik zo 123 niet helpen?

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Inderdaad een val zetten en blijven opjagen.

Die zal daar wel een nest maken, gezien de twee openingen

Even die tegel lichten en omspitten dan zoeken ze een rustiger plekje.

Geplaatst:

Konijn? Maar ja daar zou je hond meteen op af gaan zou je denken.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Ach wat ziet ze er stumperig koud uit..heb je ze ergens een mooi plekje gegeven?

Wij hebben nog steeds die konijnen van de buren in de tuin..best wel lollige en gezellige beesten, niet zo eenkennig als de loopeenden.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

14 Maart:

46656096534_7a4623ca17_o.jpg

28 Maart:

40590957683_b9d231555f_o.jpg

15 April:

32672381967_205744cd8d_o.jpg

Zo snel groeien die beestjes dus. Het hoeft trouwens niet exact hetzelfde haasje te zijn, want er zijn er in elk geval twee.

Haast iedere keer als ik met de gieter bezig ben tref ik wel ergens een haasje, dat dan verstoord wegschiet.

Wat mij betreft zoeken ze nu snel het weiland op, als onze tuin als een kraamkamer moest wezen is die tijd voorbij. Ophoepelen nu!

• 1 jaar later...
Geplaatst:

We zien hier weer egels! Sowieso 3 jongen en hun moeder onder een varkenshut:

IMG_1974.JPG

IMG_1969.JPG

IMG_1982.JPG

En van de week ook een volwassen egel pal naast mijn moestuin die zich niets van mij aantrok en door het hek stapte om af te dalen in de 'sloot' (diepe geul waar in 12 jaar slechts een enkele keer wat water stond) en een oud konijnenhol in kroop. Erg leuk om te weten dat hij/zij zo dichtbij woont! We hebben 3 hectare grond met heel wat bosjes en bulten met takken en andere leuke plekjes voor ze. Maar zo dichtbij is wel bijzonder vind ik :D Dat ze maar een boel slakjes en kevers enz. oppeuzelen. 

Dat op Wikipedia staat dat ze in extreme gevallen ook wel eens levende kippen of kuikens doden dat vergeet ik dan meteen maar weer even.... 

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Dit topic maar weer eens omhoog, want wij kwamen hier weer eens een jong egeltje tegen :) Hij/zij woont volgens mij onder 1 van de varkenshokken die we 'even' (meerdere maanden nu al) buiten een varkensveld hebben geparkeerd. 

IMG_1371.jpg

Geplaatst:

Op facebook zat ik in een groep over tuinen en zo . Daar  kwam een discussie   langs over het plaatsen  van speciale  egelhuisjes , 

om te overwinteren.  Er waren reacties als "gooi er flink wat blad in dat vinden ze fijn en dan kunnen ze nu vast kijken of ze er willen overwinteren  , schattig toch ?? )Ik 

verklaarde ze voor gek MIjn reactie was dat  als je je tuin niet al te netjes opruimt met de bladblazer , en  niet alles   kort snoeit 

egels zich al heel gauw zelf kunnen redden ;  ze eten een berg slakken op en gaan dan in de winterslaap . Hulp is misschien alleen nodig in een heel strenge winter .Egels denken niet als mensen , ze denken als egels   , dat  denken overstijgt het menselijk denken ze voelen vaak allan van te voren wat voor winter het wordt  (insecten en wormen  overwinteren niet voor niets dieper in de grond bij een strenge winter  )  

Nouja na wat  scheldpartijen en  andere boze reacties ben ik maar uit die groep gestapt  (zucht )  Daar ging ik met mijn goede gedrag en simpele boerenverstand 

Geplaatst:

Hahaha, ja wat een getut nò?! 🤣

Geplaatst:
4 hours ago, Heleen1963 said:

ze voelen vaak allan van te voren wat voor winter het wordt

Hier moest ik erg om lachen. Hoe kom je erbij dat egels het soort winter van tevoren kunnen aanvoelen? Groundhog Day? 

@Jorieke123,als de egel de intentie heeft daar te overwinteren, moet je het varkenshok tot april laten staan om de egel niet te storen. Dat soort dingen kan erg onhandig zijn. Ik had dat met een stapel planken die ik heb liggen. Ik moet er nu echt eens een egelhuis tegenaan plaatsen zodat de egel daar gaat zitten deze winter, hopelijk, en ik met die planken aan de slag kan. 

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Niet in de tuin, maar in de kelder. Zwarte alpensalamander.IMG_20211223_135729.thumb.jpg.8f1a2ab5eb55fb7bd5bec0258c30599a.jpg

Het is nu al de derde keer dat ik daar zo'n beestje aantref. Ik weet niet hoe ze binnen komen. Of waar ze vandaan komen. Twee huizen verderop heeft iemand een vijver bij de tuin, waarschijnlijk daar vandaan. Wat moet ik nou met dit beestje? Vorige twee keer heb ik ze afgegeven bij iemand met een vijver maar die zijn nu dichtgevroren.

IMG_20211223_135735.jpg

Edit: ik heb het antwoord.

http://www.natuurpunt.be/nieuws/kelderbeesten-gesignaleerd-20150127

Laten overwinteren in de kelder, en in het voorjaar eruit gooien. Ik denk niet dat ik hem in een box met bladeren stop, zoals ze adviseren, hij vindt zijn plekje wel tussen het houtafval. 

aangepast door fre3ke

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.