Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Andere dieren dan vogels, insekten en huisdieren in de tuin.

Featured Replies

Geplaatst:

Mag een roedel wolven ook mee doen, zijn er 4 gezien dus kleine 10 zullen er wel in de omgeving rondzwerven. Probleem is dat de wolven overlast en gevaar vormen en de jagers de oodracht gekregen hebben ze te schieten. Zijn voor niks en niemand bang, zijn brutaler dan de huis tuin en boederijhonden. Vele vee en huisdieren vallen ten prooi, maar ook al bijna kinderen en volwassenen worden gejaagd. Een paar kinderen hadden geluk net op tijd gered te zijn, moeder van een van de kinderen kwam net op tijd na een paniektelefoontje. Maar de polizei kreeg de wolven na het lossen van schoten niet eens weg, waarschuwingsschoten zullen het niet meer zijn. 

Geplaatst:

Er zijn vaak muizen hier in huis. Ik zit naast een bos en ben er ook niet altijd, dus het valt eigenlijk niet tegen te houden. Ik hou er rekening mee, alles zit in glas of blik. Maar soms vergeet ik iets.

Dus had ik laatst een bord pompoenpitten te drogen staan, dat de volgende ochtend compleet leeggeroofd was. Geen schilletje te vinden. Ik vroeg me al af waar ik ze zou gaan tegenkomen. Nou, in mijn oude schoen dus, die ik vandaag wilde aantrekken 😂. Ze zaten bij de neus weggestopt. 

IMG_20211231_101855.jpg

Geplaatst:

Oe goed verstopt wintervoorraadje, zijn de schoenen nog wel heel dan?

Geplaatst:

Ja, het is alleen een verstopplekje geweest. Vorig jaren waren ze in de juten zakken met houtsnippers gaan zitten, die zitten nu vol gaten. Dus eigenlijk heb ik nog geluk, als je het zo bekijkt. 

Geplaatst:

Ja daarom vroeg ik het 😉

Ze kunnen er een rommeltje van maken en bij voer wil ik ze ook niet, en met ruimtes schoonmaken mooi ffp3 filter masker op tegen bacterie en firus.

Geplaatst:

Het muizenverhaal krijgt een staartje. Ze hebben natuurlijk ook van de pompoenpitten gegeten. Dus toen ik de oliebollenschalen uit de kast pakte (gebruik ik zelden), kwamen in de hoek allemaal schillen te voorschijn. 

IMG_20220101_113936.thumb.jpg.9f4b7a4138d584d441c9d76245132fb9.jpg

Maar in de andere hoek dit.

IMG_20220102_103019.thumb.jpg.849a82369b9efa581bcb79e4c717445c.jpg

Ook door de muizen verzameld. (Sukkels!)

IMG_20220102_102958.thumb.jpg.9ccff6a73da01f3ea1458b954886d1a4.jpg

Een hele berg schroeven, kroonsteentjes en andere kleine frutsels die ik altijd in een bakje gooi. Ik zie nu dat daar een paar vakjes zijn leeggehaald. Ik had laatst de rvs schroeven met schoteltjes nodig in de tuin en kon ze al niet vinden terwijl ik dacht dat ik een heel vakje had. Geen kabouters, maar muizen dus 

IMG_20220102_103401.thumb.jpg.9f2a9aaae7a8b4f9025e29f730db36e3.jpg

De muizen denken blijkbaar dat alles op plastic borden eetbaar is.

Ik zeg wel 'sukkels', maar eigenlijk passen ze zich slim aan mensen aan.

aangepast door fre3ke

• 2 weken later...
Geplaatst:

Apart ekstermuizen of schrotmuizen 🤔

Geplaatst:

Misschien hamstermuizen 😄

Geplaatst:

Ruik je geen muizenplas dan, als je muizen in huis hebt?

Geplaatst:

Het huis ruikt sowieso vies, het is oud en vochtig. Ik moet renoveren en herbouwen, daar ga ik van de zomer mee aan de slag. Ik heb die investering lang uitgesteld omdat de buren zo moeilijk zijn. Dus heb ik muizen die onder de deur door komen (en grote spinnen, terwijl ik daar echt bang voor ben en er laatst zelfs een joekel in bed zat 😟) voor lief genomen. 

Alleen bij de zakken met houtsnippers rook ik dat ze daar hun holletje hadden gehad. Maar die stonden in de opslag, niet zo erg dus.

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Jammer van je buren, dat maakt het niet makkelijker. Met vocht en oude huizen moet je oppassen, ivm schimmelvorming. Ons huis (was niet zeer oud) had ook een groot vochtprobleem bij aankoop, maar dat hebben we meteen aangepakt. Scheelt ook enorm in de stookkosten ook, want een vochtig huis krijg en hou je moeilijker warm. In de regio waar ik woon, ontstaan vochtproblemen voornamelijk door optrekkend grondwater in de muren. Dat kun je met speciaal spul in de muren wel zelf oplossen, maar wij hebben er een firma voor ingehuurd. Die heeft een electrische installatie ingebouwd met sondes, zodat de muren geen vocht meer opnemen. Kost wel wat, maar werkt meer dan prima!

Maar goed, dat heeft allemaal niks met dieren in de tuin te maken. 

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Er liep een bosmuis in de val toen ik twee weken niet op de tuin was. Hij is omgekomen van dorst of stress of kou.

Ik was vergeten de val te sluiten toen ik ging, heel stom. Ik vind het zielig. Hij had helemaal niet zo hoeven sterven, ik laat ze normaal los in het bos. Pffff, wat een domper.

Geplaatst:

Een rat. We wisten al dat ze hier zaten, bij de garage zaten vorige zomer enorme gaten in de grond, en de buurpoezen komen regelmatig met een kleintje thuis. Dit was een forse jongen, lag naast de wadi, ik liep er vanmiddag heel toevallig en stapte er bijna bovenop. 

20220303_161701.jpg

Geplaatst:

Brrrr das een flinkerd zeg. Ik krijg er kriebels van zo op de vroege ochtend.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Schattig….vooral dat kleintje! 
Lekker Paasdiner? 😜🐰🐰

Geplaatst:

Schattig! (Buks, stoofpot, paasdiner)

Geplaatst:

Welke slangensoort is dit? Het is geen hazelworm, dat heb ik snel gezien, maar verder, geen idee. De kop had geen markante vlekken zoals bij een ringslang.

12_slang.jpg

Geplaatst:

Kan het een gladde slang zijn? Weet niet welke soorten jullie daar allemaal hebben. 

• 3 weken later...
Geplaatst:

1 voor 1 vallen de konijnen om hier. We (onze hond...) hebben er nu al 5 gevonden, en net 5 minuten geleden komt nummer 6 stuiptrekkend uit een bosje vallen vlak voor onze voeten. 

We waren de monsters goed zat maar dit is toch ook wel apart hoor. We zien er nog meer dan genoeg rondhoppen hier, het zijn er echt wel veel. Maar goed dit begint wel wat uit te dunnen zo natuurlijk. 

Geplaatst:

Is het de beruchte konijnenziekte VHS? Dat heerst al jaren in Nederland en daar is helaas geen remedie tegen voor de wilde konijnen.

Geplaatst:

Sinds twee jaar is hier ook geen konijn meer te zien, hiervoor was het bijna een plaag. De oorzaak is VHD/VHS/RHS 1 of 2, dit is een calicivirus. 

Overdracht gaat via alle excreta en secreta en stekende insecten zoals muggen en vlooien. 

Vaak worden tamme konijnen gevaccineerd en dan in combinatie met Myxomatose.

• 5 weken later...
Geplaatst:

Zie dit prachtbeest met één gouden en één zilveren oog!
Ik heb hem wel gekust, maar hij wilde helaas geen zwarte prins worden.

Ook goed, dan blijft hij maar slakken eten in de tuin ;-)

2022-06-05.thumb.JPG.d6f70a80ded0e9dcb683ce7c4bbcd962.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Zou toch denken dat hij na jouw kus zou veranderen... jammer.. volgende keer beter..
Als hij slakken eet is t ook goed...

• 9 maanden later ...
Geplaatst:

Onder deze plant, in een klein perkje in onze voortuin, trof ik net een egel aan! Ik zag hem net op tijd, anders had ik zijn zeer oppervlakkige bed overhoop gehaald met mijn handschoenen. Dit kan toch niet zijn winterslaapplek zijn?? 

Ik zag hem iets op en neer gaan, dus hij ademt nog wel. We hebben hem weer iets afgedekt en laten dat perkje even met rust.

IMG_8059.JPG

IMG_8057.JPG

IMG_8058.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.