Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Andere dieren dan vogels, insekten en huisdieren in de tuin.

Featured Replies

Geplaatst:

In de put waar de hoofdkraan zit trof ik een wat versufte bruine kikker aan die zich afvroeg waarom ik hem stoorde tijdens de winterrust…. 

IMG_6136.jpeg

aangepast door mdubbelm

Geplaatst:

Bij mij een rat in de compostton, waarbij een gaatje in de bodem blijkt te zitten. De uitwerpselen lagen ook op het pad...

Ik wist het niet maar al lezende door dit draadje wordt voor mij duidelijk dat een kikker (naakt)slakken eet. Is het daarmee een nutsdier of heeft het ook 'negatieve' kanten?

Zijn er forummers die dingen doen om huisvesting voor nuttige/geen overlast gevende dieren (passende bij deze draad, dus geen vogels, huisdieren of insecten)? te stimuleren?

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Hahaha, wat grappig, die beestjes! Een hele kudde! 

Geplaatst:

Jeetje, een handvol... 😃 dat ziet er goed uit. Ik kom er geregeld ééntje tegelijk tegen (max nog één in de buurt) als ik in de buurt van vermomd hout onkruid ga trekken.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Weliswaar niet in mijn tuin, maar naast de volkstuin. Zonet om 10 voor 4 toen ik naar huis ging. Vleermuis nu al wakker en vroeg op jacht. 

Screenshot_20240210-1615132.thumb.png.38e1032ecf50b4c37a40aa3de0ea176a.png

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Ik liep net even door de tuin om de kliko aan de weg te zetten, en kwam een flinke pad tegen die rondscharrelde tussen alle dode blaadjes en opkomende bloembollen. Heb hem verteld dat hij (of zij) zoveel slakken mag eten als hij wil, en zijn familie en vrienden zijn ook van harte welkom. Ik zal voldoende rommelige hoekjes niet opruimen voor iedereen. 

Geplaatst:

Vanacht hoorde ik een hoop kabaal, dus ik ging naar buiten om te kijken bleek de hond een marterhond in de hoek te hebben gezet,  steeds meer van dat spul hier in de buurt..

Geplaatst:

Hier stak opnieuw een rat het terras over. Ik krijg ineens zin in paintballen.

Geplaatst:

Er zijn hier wel wat eekhoorns. Deze bleef wel een uur op en voor het voederhuisje zitten..hij zat ook een beetje gek te frutten met zijn staart, afbakeningsgedrag lijkt me zo.. Gisteren zagen we ook een paar die elkaar achterna zaten, de paringsstrijd is al begonnen.

27A71BD6-376D-4F15-B862-C5A96DEE6B9F.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 1 maand later ...
Geplaatst:

In mijn ooghoek zag ik een bruine flits langs het raam.

PXL_20240327_182117783.thumb.jpg.c0f4c0b84689798e576db5b2313ea5ee.jpg

Hij bleef een poosje zitten, dus ik kon een close up foto nemen. Hoi!

PXL_20240327_182128529.NIGHT.thumb.jpg.160d4ec4ce9da2c68559244b973920dc.jpg

Hij (of zij) is nu hoofdverdachte in het mysterie 'Wie eet mijn kiemende kapucijners op'. 

Geplaatst:

Bosmuisje 🙂 in een speurhouding naar kiemende kapucijner.

• 4 weken later...
Geplaatst:

Ik heb ook weer van alles gezien:

Langste regenworm ooit in mijn tuin, zeker 25 cm.

IMG_20240413_131432.thumb.jpg.35a9cd5fdab24c964e79097f4a141e53.jpg

Heel dikke, harige, pikzwarte spin, voor mij een nieuwe soort, maar geen idee welke. Iemand een idee? Zo'n 3,5 centimeter lang. Zat in de kelder maar is nu 'zoek'. Bevalt me niet zo.

IMG_20240411_213952.thumb.jpg.07f38dadbe6c9c4db4fe37eb2f1e13d3.jpg

Lief lieveheersbeestje met oranje kop. 

IMG_20240413_183143.thumb.jpg.6e2eab3eb9930cfeac5ac99396e6a584.jpg

IMG_20240413_183136.thumb.jpg.b809048ff060f2090be97a450b0b817d.jpg 

Geplaatst:

Wel heel lang (regenworm), echt heel oranje (lieveheersbeestje, alvast voor Koningsdag gekleedt) en wel heel zwart (die spin).

Was die 3,5 cm inclusief poten of alleen het lijf? Bij dat laatste zou ik ook wat huiverig worden (en nee, nu niet Arachnaphobia gaan kijken 😁).

Geplaatst:

@woldistel, de (sp)inschatting van 3,5 cm was inclusief poten. Maar die zijn ook zo stevig, dat ze absoluut mogen meetellen! Sinds ik over de Nosferatu-spin heb gehoord, en de nodige wespenspinnen 'live' heb gezien, zit ik een beetje te wachten tot de volgende griezelige exoot komt opduiken. Misschien is dit hem wel 😒 

Geplaatst:

Hier ook een Arachnide- Komkommerspin, 1 van de verschillende soorten.. Zat tussen de blaadjes van de Szechuanpeper, een spinseltje te bouwen.

Liever deze dan de Valse Wolfspin, of de Roodwitte Celspin. Beide hier in de tuin. Vorig jaar 49 stuks van die eerste, meer dan de meeste grote steden melden, en dat in een woonwijk van een klein durpje..  Ik tref de eerste vaak aan achter objecten die ik verplaats, de tweede onder bloempotten, wachtend op de nacht om op pissebedden te jagen met zijn/haar imposante gebit.

Ik heb geen arachnofobie, maar toch ga ik deze niet vastpakken- ze zijn beiden ongevaarlijk. Pijnlijke beet, dat wel. Daarom knuffel ik ook geen wespen. Maar de Wolfspin jaagt op vanalles wat plantjes lust, en de pissebedden die mijn aardbeien als huis beschouwen zijn nu ook niet veilig voor de Roodwitte Celspin! De Wespspin, heb ik zelfs van  naaktslakken zien genieten in de natuur.. Komt U maar, bouw een wielweb met duidelijke ladder, en tast toe!

Laat je ze met rust, doen ze nuttig werk- er is een hoop provoceren nodig voor ze bijten. Maar liever niet, en mocht het per ongeluk toch gebeuren, gaat een mens er niet dood van. Mijn braam gaf me afgelopen week meer pijn en ontstekingsellende dan de beet van beide spinnen...

Maargoed, de Komkommerspin. Camouflage op een exoot, slechts door de rode stip op de kont zag ik haar. Tandjes zo klein dat zelfs de dode laag cellen op de opperhuid een onneembare drempel is. Mooi kleurrijk beestje- dat ze maar vele muggen mag gaan plagen.

20240420_130957.thumb.jpg.c170d4715d9e99019127ccd299a1343f.jpg

aangepast door Dashbro

Geplaatst:
Op 27-11-2023 om 20:01, Vlietzicht zei:

Bij mij een rat in de compostton, waarbij een gaatje in de bodem blijkt te zitten. De uitwerpselen lagen ook op het pad...

Ik wist het niet maar al lezende door dit draadje wordt voor mij duidelijk dat een kikker (naakt)slakken eet. Is het daarmee een nutsdier of heeft het ook 'negatieve' kanten?

Zijn er forummers die dingen doen om huisvesting voor nuttige/geen overlast gevende dieren (passende bij deze draad, dus geen vogels, huisdieren of insecten)? te stimuleren?

Ik ben vrij bewust bezig met het stimuleren van natuurlijke habitats voor nuttige dieren. We hebben de overloop van een regenton in 2 speciekuipen laten lopen. Deze specikuipen hebben een stenen trap (zodat beestje er ook uit kunnen), waterplanten en eromheen liggen stenen en dakpannen (beschutting/huisjes ed). 
We laten stukken hout expres in de tuin liggen en naast de moestuin hebben we een stuk waar we takken, zonnebloemstelen ed neerleggen. Daar kunnen insecten ook weer in overwinteren of nesten maken. 

aangepast door RedTomato

Geplaatst:

Ik wilde een omgevallen vogelhuisje overeind zetten. Nou daar waren de hommels, die erin getrokken waren, het er niet mee eens... 

Heb het maar met rust gelaten. 

Geplaatst:

@RedTomato bedankt voor je reactie. 

Stiekem vindt ik het tuinieren zonder 'moes' soms net zo fijn 🫣 Gekkigheid natuurlijk.

Zo'n waterplaats heb ik ook in gedachte, maar nog geen concrete plannen. Zoals je het beschrijft geeft mij wel weer ideeën. 

Rommelhoekjes heb ik ook; behoorlijke oppervlakte met snippers, paar houtblokken, bossen hout. Mooi om te zien hoe zich dat ontwikkeld; van een afstand is het een berg rommel, van dichtbij een crioelplaats van ontelbaar veel diertjes.

Het idee begint bij mij steeds vastere vormen aan te nemen om in de bedden (vaste) planten en bloemen neer te zetten en deze gewoon af te wisselen met groenten, fruit en kruiden.

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Geplaatst:

Bij het afgraven van de composthoop kom ik Neushoornkevers tegen in alle stadia. Allemaal keurig netjes achtergelaten in het nog te verteren materiaal 

7C5A0469-6573-4588-8F01-C3705F44E2B6.jpeg

CE2EACE2-2CD6-4413-85EC-892528577A7C.jpeg

AA4B0F8D-2331-47A2-9A76-287070226620.jpeg

Geplaatst:

Het is hier toch het topic andere dieren dan insecten, vogels en huisdieren? Of loopt het nu zo langzamerhand allemaal door elkaar?

490AE68E-8D40-469F-9310-13C8F2A9EEA9.thumb.jpeg.b5e37d2978516df2b037aa08b7b68ca2.jpeg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja, je hebt wel een beetje gelijk. Spinnen zijn geen insekten, lieveheersbeestjes dan weer wel.

Jouw slak is een ongewervelde net als die lange worm, dus die mag hier ook, maar die kever hoort hier niet thuis.

Eigenlijk ook wel een lastig topic. Geen insekten, geen vogels en geen huisdieren.....

Geplaatst:

En zo lees je voor het eerst over de Roodwitte celspin en vervolgens kom je er om 5 uur in de ochtend eentje tegen die in de wc aan de wandel is.

IMG_20240425_0524268592.thumb.jpg.68a4da971b2ff8498c15227973390c1d.jpg

Geplaatst:

Ik houd zo niet van spinnen!  Ik weet het, nuttig enzo, maar ik vind ze al gauw  te groot…te eng…brrr! 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.