Geplaatst: 2 september 20241 j @Patrijs, had ik dat maar geweten, dan had ik ze met rust gelaten. Dat zal ik in het vervolg zeker doen, ik weet nu waarom. Bedankt voor de uitleg.
Geplaatst: 2 september 20241 j Och, hij vindt vast zijn weg wel weer hoor. Hier gisteravond een mini padje net niet geplet tussen achterdeur en drempel. Gelukkig zag ik m net op tijd. Heb hem voorzichtig in de struiken gezet.
Geplaatst: 2 september 20241 j Al wat oudere beelden van de wildcamera achter in de tuin. We hebben hem een poos niet opgehangen, maar hij hangt nu weer op zijn plek. We hebben een Zoef en ook een steenmarter.
Geplaatst: 13 september 20241 j Genieten nu van de spinnen en hun mooie webben. Deze had in korte tijd een groot en slordig web gespannen van rolluik naar luie stoel, lekker voor het raam. Zonnetje erop en het is bijna tv kijken. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 16 september 20241 j Een van de eekhoorns was er weer even vandaag. In het voorjaar zag je ze met meerdere tegelijk rondtollen in de boomtoppen, nu steeds maar een maar wel vaak een ander. Ik zie kleinere en duidelijk grotere, lichtbruine en donkerbruine..en eentje heeft de naam Grootstaart. Ze hebben allen als familienaam Brutaal😉 en komen vaak het vogelvoer stelen. Ik moet ook maar weer noten voor ze gaan leggen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 oktober 20241 j De keukendeur stond al een uurtje "op de haak". Toen ik de deur wilde dichtdoen zag ik een padje, binnen, vlak bij de deur. Niks bijzonders, gebeurt wel vaker, ook salamandertjes. Het padje probeerde zich te verstoppen, maar ik kon hem pakken. Buitengezet, daar is vlakbij ruim voldoende nattigheid, gras en andere begroeiing. Met vrije uitloop naar de sloot.. Maar toen: Hé, hij had een gele streep op zijn rug. Zou het de .. kunnen zijn? Die heb ik nog nooit gezien. Even opgezocht: inderdaad de rugstreeppad. Rode lijst, de schrik van hen die grond bouwrijp willen maken. Daarna nog even gezocht, om alsnog een foto te maken. Maar het padje was al op pad. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 14 oktober 20241 j Zo juist een nieuwe bewoner in de tuin gespot, we hoorden wat geritsel, zo leuk! Hij of zij is totaal niet schuw en scharrelt door de hele tuin 😃. De kat laat hem volledig met rust, gelukkig maar! Vanavond een egelhuisje bestellen om hem of haar hopelijk een fijne overwinterplek te geven. Iemand misschien een tip voor een goed egelhuisje?
Geplaatst: 14 oktober 20241 j Ja hè! We hebben hem (hij/zij heet vanaf nu Henk) wat harde kattenbrokjes en water gegeven, dat ging er goed in. Toen ik later ging kijken zat hij in de borders wat te wroeten en hoorde ik wat gesmak, duidelijk ander geluid dan het knagen aan de brokjes. Hoop op slak, kan ook regenworm zijn natuurlijk, maar het smaakte Henk goed 😁.
Geplaatst: 15 oktober 20241 j Vandaag was Henk er weer 😃. Hij heeft duidelijk onder een struik geslapen. Weer lekker zitten knabbelen en drinken. Egelkoepel is besteld. We hopen zo dat we hem een goede overwinterplek kunnen geven! Het gaat slecht met de egels, hopelijk kunnen we deze helpen.
Geplaatst: 16 oktober 20241 j facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 12 december 20241 j Ik had bij Jorieke geklaagd over de vogelpindakaas vretende eekhoorn in de tuin en ze stuurde me een link van een man die er van alles aan deed, hele parcours maakte, om de eekhoorns van het vogelvoer af te laten blijven. Wij hebben ontdekt dat tot nu toe het hangen aan de waslijn nog een hindernis is voor Bertje Brutaal en familie. Ook de aan een dunne staaf ijzer hangende gazen eikel leek onneembaar totdat de afgelopen dagen ook hier de acrobatische kunsten van de eekhoorn worden vertoond. Fotos door het raam dus niet 100% scherp. 12 december 20241 j aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 december 20241 j Haha, die eekhoorn heeft zo echt een workout. Ik vind wel dat hij wat lekkers verdient. Wel erg tof hoor zo'n schouwspel voor het raam. 12 december 20241 j aangepast door hazeltje A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 12 december 20241 j Zeker vooral smorgens zijn ze erg aktief en zien we meestal twee of drie verschillende langskomen die alle buffetjes van vogels en hun eigen voer hokje langslopen. Wat ik me eigenlijk helemaal niet realiseerde is dat de eekhoorn natuurlijk geen vogelvoer korf maar een gigantische eikel ziet 😂🐿️ We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 februari 20251 j Wow!!!! ik heb zojuist, voor het eerst, een hermelijntje in zn wintervacht door de wei zien "glijden", is de wei die naast onze (moes)tuin ligt. Dus dat geldt voor mij als IN de moestuin Maar echt ik heb ze nog nooit in het wild gezien. Made my day!!! Ik kreeg m alleen niet op de foto omdat ik met de hondenlijn, handschoenen en mn telefoon aan het prutsen was. Tegen de tijd dat ik de telefoon in de camerastand had, was het beestje al lang en breed gevlogen helaas. Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.
Geplaatst: 4 februari 20251 j Goh, leuk topic. Zelf hebben wij heel regelmatig reetjes voor het huis lopen. Ik zal er eens op letten. 4 februari 20251 j aangepast door Spike1983
Geplaatst: 20 februari 20251 j Een paar flinke gaten in de tuin. In het zelfde stuk twee niet zo brede gaten, vlak bij elkaar maar 40 cm diep. En een stukje verder een gat van van 8 cm breed. Recht naar beneden een halve meter gemeten, daarna gaat de gang de hoek om daar ging een kwart duimstok in, verder konden we niet meten. Lie dacht misschien iets van een bunzing of hermelijnen? Geen uitgeworpen aarde. Excuses de foto’s zijn niet te best. Deze foto van het smallere gat van 40 cm. Iemand een idee? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 5 maart 20251 j Vanmorgen liepen ze gezellig langs.... en namen de tijd om hier en daar een hapje te proeven. Normaal gesproken sprinten ze langs... en mis ik ze negen van de tien keer. Nu heb ik meerdere foto's kunnen maken vanuit het keukenraam. Het stuk achter de droogmolen en het hekwerk is een deel van onze moestuin. Aan de linker- en de rechterkant is nog wat meer tuin voor moes en aardappelen enzo. Verder aan de linkerkant staan dan nog pruim, appel(s), peren en hazelaar. Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.
Geplaatst: 11 maart 202511 Ma We zien de reeën nu bijna dagelijks voorbij komen. Hetzij 's morgens bij zonsopgang of rond het middaguur, gisteren waren ze met vier. Volgens mijn partner was er nu een bok bij. Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.
Geplaatst: 12 maart 202512 Ma Ze stonden vanmiddag zeker twintig minuten te grazen en lieten zich eigenlijk niet storen door het geblaf van onze jonge reu. We vermoeden dat ze zich schuil houden in het bosje schuin achter de kennel, dat hoort bij een woning die al langere tijd leegstaat (afgebrand) en rondom vnl weiland. Jammer genoeg krijg ik de video niet geupload op het forum. Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.
Geplaatst: 17 maart 202517 Ma Ik denk eerder dat je hem naar het oudheidkundigmuseum kan brengen als mummie. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.