henkg Posted July 31, 2015 Share Posted July 31, 2015 Zo, het was laagwater. Drie minuutjes gefietst, 10 minuten geraapt. Is 15 kilo genoeg, of zal ik nog 10 kilo rapen? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 31, 2015 Author Share Posted July 31, 2015 Wauw Henk, mocht je nog 10 kilo kunnen en willen rapen dan zou dat fijn zijn. Maar met deze hoeveelheid zijn we ook al heel erg blij! Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted July 31, 2015 Share Posted July 31, 2015 De kat vind het wel interessant zo te zien? Die hoopt natuurlijk dat er nog iets lekkers in zit. Lady leek helemaal goed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ciska Posted August 1, 2015 Share Posted August 1, 2015 Jorieke, kun je ook wat zaadjes van de lady leek voor mij reserveren? Leuk alliumpje.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 1, 2015 Share Posted August 1, 2015 Beetje zwartmoeskervelzaad wil ik graag van je Jorieke. Van mijn 2 planten is er 1 dood en de ander lijkt niet te bloeien...dus voortbestaan onzeker. En het zaad is maar kort kiemkrachtig en dat van jou lekker vers Is het zaad niet ook culinair goed bruikbaar? (In zoetzuur e.d. zoals venkelzaad?) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 1, 2015 Author Share Posted August 1, 2015 Ik heb wel wat gezocht naar manieren om het zaad te gebruiken. Maar ik kan alleen vinden dat alles van de plant eetbaar is. Vervolgens sommen ze alle delen op, behalve de zaden. Ik zal later nog eens verder zoeken. Komt goed, ik zal wat zaden voor je in een zakje doen. Ciska: OK! Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 3, 2015 Author Share Posted August 3, 2015 Ik heb heel wat grondscheuten van een lekkere zomerframboos. Ik weet niet welk ras, maar hij groeit als een gek (in dit geval ook op een plek waar hij echt niet hoort) en de vruchten zijn vrij groot en los. Goed om te verwerken, wat te los om als mooie vruchtjes voor de sier te dienen in toetjes ofzo De scheuten zijn nu al een meter hoog, ik graaf er zelf ook heel wat uit (en verplant ze dan) omdat ik wat meer zomerframbozen wil. Ik zoek dan nog korianderzaad, mag van eigen oogst. Liefst een mooi zakje vol, want ik wil het gebruiken in de keuken. En niet in de tuin. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 5, 2015 Share Posted August 5, 2015 Korianderzaad ga ik voor je oogsten..ik heb 6 bloemschermen vol met zaadjes Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 5, 2015 Author Share Posted August 5, 2015 Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted August 5, 2015 Share Posted August 5, 2015 Nu in totaal ruim 25 kg oesterschelpen. Dat moet maar genoeg zijn, één eierschaal weegt tenslotte slechts 6 gram.Aan Joep om uit te zoeken hoe te vermalen. Eerst in een hakselaar, en daarna in een oude koffiemolen? Of in een aan te schaffen schrootmolen, mooie smoes om zelf (bier)mout te gaan schroten. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 5, 2015 Author Share Posted August 5, 2015 Helemaal te gek Henk! Bedankt alvast Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 15, 2015 Share Posted August 15, 2015 Ik heb driekwart jampot (Bonmamam) met korianderzaden..is dat genoeg? Ik kan ook goudsbloem oogsten, maar ik heb ook een variant staan(pink surprise) dus er is kan dat mijn calendula officinalis geen officinalis meer is. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 16, 2015 Author Share Posted August 16, 2015 Dat is zeker mooi, zo'n hoeveelheid. Bedankt! Ja ik wil de goudsbloemen vooral voor de leuk en de mooi, dat het zichzelf ook weer uitzaait. Maar het zou wel mooi zijn er af en toe ook wat van te plukken en te drogen om te gebruiken in de keuken en voor smeerseltjes. Zou het heel erg (negatief) gaan mengen denk je? Of komen er gewoon pink surprise en ook normale bloemen aan verschillende planten. Dus dat ik dan die normale oranje gebruik en die andere niet. Ik kan trouwens een heleboel salie drogen, mocht iemand dat willen. Ik heb grote struiken die ik binnenkort wil snoeien. Het gaat dan vooral om de variant met paars blad, en een variant met dikkere bredere bladeren. Wel eetbaar uiteraard. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 25, 2015 Author Share Posted August 25, 2015 Als iemand er een mooi plekje voor heeft, dan wil ik wel 2 van mijn vrouwelijke loopeenden te ruil aanbieden: Het gaat om de donkerbruine gevlekte (wildkleur?) eend met witte kraag helemaal links, en een witte. Ze zijn begin dit jaar uitgebroed, en ze zitten mooi in de veren. Ze zijn aardig gewend aan ons en aan honden (die niet achter ze aan gaan...) Ze leren makkelijk een bepaald ritme, hier gaan ze bijvoorbeeld elke dag uit de boomgaard, door een hekje naar een ander bosje. Dat weten ze al na een paar keer.We houden het 4-tal dat we al hadden, plus 2 jonge kerels van dit jaar. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 4, 2015 Author Share Posted September 4, 2015 Ik heb ook mijn oerprei geoogst, en ik heb wel leuk wat bolletjes over. Kleintjes, om een veldje oerprei mee op te starten. En ik heb ook leuk wat broedbolletjes van de olifantenlook. Die bolletjes die dus onderaan de grote bollen hangen, en die je eerst even moet pellen voordat je ze poot Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted September 4, 2015 Share Posted September 4, 2015 Olifantenlook wil ik wel een paar als dat mag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 6, 2015 Author Share Posted September 6, 2015 De scheuten van de zwarte framboos zijn gelukkig goed te herkennen (krijtachtig laagje op de jonge stelen), dus ik heb er wat op kunnen potten. Ze hingen wat slapjes maar trekken nu helemaal bij. Daar heb ik er dus in ieder geval 3 van. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted September 6, 2015 Share Posted September 6, 2015 He smaken die zwarte frambozen eigenlijk, het zelfde als de rode? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 6, 2015 Author Share Posted September 6, 2015 Ze zijn een stuk(je) kleiner, en smaken een beetje naar braam. De planten en vruchtjes zijn wel mooi, maar voor de enorme productie hoef je hem niet te zetten. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted September 6, 2015 Share Posted September 6, 2015 Ik heb er ooit een van Thea gekregen om te proberen maar die heeft de reis niet overleefd, en we hebben het hier er wel een paar keer over gehad maar niemand heeft ooit gezegd hoe ze smaken dus ik was benieuwd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 6, 2015 Author Share Posted September 6, 2015 Nou, ik houd het zelf bij 1 plant, laat ik het zo zeggen Geef mij maar normale frambozen en bijv. de wijnbes. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted September 6, 2015 Share Posted September 6, 2015 Nou die wijnbes heb ik ook maar ben er niet kapot van ook allemaal van die kleine vruchtjes wel veel dat wel, ik heb er al 2 jaar niets mee gedaan Misschien volgend jaar maar weer.De tayberry daarin tegen veel vruchten goed formaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 6, 2015 Author Share Posted September 6, 2015 Ja, kleine vruchtjes aan de wijnbes. Maar 1 zo'n klein besje heeft meer smaak dan zo'n hele Tayberry. Bij mij tenminste... Ach, de variatie is ook gewoon leuk. Maar dan moet je wel ruimte hebben. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted September 6, 2015 Share Posted September 6, 2015 Smaak van mijn tayberry is goed wel niet zo zoet als framboos.Zal ik voor je kijken of ik hem kan stekken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kim Posted September 12, 2015 Share Posted September 12, 2015 Hey Jorieke, ik heb wel interesse in wat bolletjes oerprei en een paar olifantenknoflook voor op de tuin, mocht dat nog lukken. Ik ben heel stiekem bezig met een veldje vastere dingetjes aan te leggen, zoals bv de oerprei en wat extra bolletjes zijn daar heel fijn bij . Ik kan in ruil suiker, zout, koffie, azijn,..... u noemt het maar! meebrengen! Wat je het liefst hebt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts