Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Advies abrikozenrassen


Claudia69

Aanbevolen berichten

Wat doet het eigenlijk beter buiten: perzik of nectarine? Ben vandaag ook langs een tuin gefietst waar abrikozenbomen stonden. Zijn daar rassen bij die het hier ook goed doen? Ik zou graag een paar fruitbomen planten in de tuin en ben zo'n beetje aan het uitzoeken wat er aan meer exotische smaakjes mogelijk is. Grond is zandgrond, tuin is erg open.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben vandaag ook langs een tuin gefietst waar abrikozenbomen stonden. Zijn daar rassen bij die het hier ook goed doen? Ik zou graag een paar fruitbomen planten in de tuin en ben zo'n beetje aan het uitzoeken wat er aan meer exotische smaakjes mogelijk is. Grond is zandgrond, tuin is erg open.

 

Dit jaar is een fantastisch abrikozenjaar de bomen hangen zo vol dat de takken gestut moeten worden.

Voor een beginneling in fruit kan ik abrikoos ten zeerste aanraden, ze zijn weliswaar even gevoelig als perzik of nectarine gedurende de lente voor nachtvorst tijdens de bloei, maar zijn ongevoelig voor de gevreesde krulzieke zoals we dit kennen bij perzik en nectarines.

Over het algemeen weinig gevoelig voor andere ziektes, draagt zowel fruit op jong maar ook op ouder hout, dat is bij perzik en nectarine totaal anders, daar moet je weten wat je wel of niet moet snoeien, abrikoos is veel makkelijker.

 

Er zijn verschillende goede rassen verkrijgbaar bij de betere telers.

 

Het ras Pinkcot heb ik net geoogst, enorm opvallend dikke Abrikoos met een goede smaak. Het lijken wel dikke perziken.

 

PinkCot-183911437253786.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 years later...

Daar krijg je van Wim, de liefhebber en eigenaar van Windindewilgen, ook een zeer kundig advies op je vraag, Zelfs met wat verder lezen op de website kom je al heel veel te weten. Nergens anders in het Nederlandse taalgebied zo veel en zo up/to/date info als daar! 

 

Heel kort gezegd: Naast smaak e.d. moet je rassen hebben die zo laat mogelijk bloeien en vroeg rijpen. 

 

Daarnaast vind je ook nog heel veel in de vragen en informatie-uitwisseling op dit forum precies over jouw vraag. Gebruik de zoekfunctie rechtsboven en type in "abrikozen". De zoekfunctie zoekt alle draadjes waar het woord abrikoos in voorkomt, maar selecteer op de titel wat jij nodig hebt. 

  • Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-10-2020 om 13:23, weknow zei:

Daar krijg je van Wim, de liefhebber en eigenaar van Windindewilgen, ook een zeer kundig advies op je vraag

  • Ik heb hem een mail gestuurd. ben benieuwd. Voor een paar goede abrikozen struiken heb ik wel een ritje naar Lelystad over. 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben op dit ogenblik bezig met nieuwe website af te maken. Naar aanleiding van de, tot nu toe, aanhoudende serie zachte tot zeer zachte winters zullen bepaalde adviezen ook moeten worden aan gepast. Ik ga ervan uit dat de zachte en zeer zachte winters de overhand krijgen. Vooral bij abrikozen wordt de spoeling dan dun ivb de vroege bloeitijden.

Er wordt ook gewerkt aan een keuze hulp bij abrikozen en perziken.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

@windindewilgen, enig idee wanneer de adviezen op je site staan?

De abrikoos Kioto, die ik verleden jaar bij je gekocht heb, zat dit jaar al vol met heerlijke sappige abrikozen.

Sowieso groeien alle abrikozen, en perziken die ik verleden jaar bij je heb aangeschaft,  wel mooi.

aangepast door mastert
fout
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, mastert zei:

Sowieso groeien alle abrikozen, en perziken die ik verleden jaar bij je heb aangeschaft,  wel mooi.

@ Mastert

- Staan ze in de kas of buiten? Kun je wat zeggen over de omstandigheden?

- Dat is wel heel snel dat die Kioto al zo veel fruit heeft in het jaar na aanplant. Kan natuurlijk dat WindindeWilgen je een mooie al grotere boom meegaf. Waarschijnlijk zit er nog wel wat blad aan. Zie je kans om een paar foto's te maken van opbouw en het gestel van de boom? Ik denk dat dat leerzaam is!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer elke dag een stukje te schrijven op de website blog. Ben nu bezig met blog bestrijding krulziekte.  Is best moeilijk om de juiste woorden te kiezen.

Heb ook al een aantal andere blogs. Begin binnenkort aan blog over boomvormen en snoei. Daarna het eigenlijke aanplant advies: hoe stop ik de boom in de grond en wat doe ik daarna? Bv advies laat de boom het eerste jaar niet dragen, hoogstens 1 vrucht.🤔. Als het zo doorgaat wordt het uiteindelijk bijna een boek.

weknow: wil je de blog volgen en erop schieten?

 

 

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, windindewilgen zei:

weknow: wil je de blog volgen en erop schieten?

Absoluut en veel. Wel met waterpistool en losse flodders. 😉

waterpistool.jpg

  • Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er een ras is die resistent is tegen Monilia dan ben ik zeer geïnteresseerd. Bijna ieder jaar sterven op zijn minst de bloemen, als niet gehele takken tot soms wel de grond toe terug door Monilia. Ik maak mij minder zorgen voor de vorst. Grappig is dat oude rassen hier beter tegen bestand lijken te zijn, zoals Tros van Oranje. Moderne rassen lijken helaas gevoelig tot zeer gevoelig (bv, kioto...). Onze grond ligt in Zuid-Limburg. Al jaren een tiental abrikoosrassen, maar zonder vruchten.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...