Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:
Wil je een echte reus kweken Flup dan heb je genetisch gezien toch beter materiaal nodig dan het Atlantic Giant zaad dat bij de reguliere zaadhandel verkrijgbaar is. ....

Dank voor je aanbod. En wat een ontzettend leuke wedstrijd was dat destijds, met een enorm resultaat! Wat een reus heb je gekweekt, echt enorm!

Hele leerzame en interessante topics ook om te lezen, denk alleen al aan de plaatsing van de pompoen (in verband met het eruit tillen van de pompoen).

Ik weet dat mijn gekochte winkelzaad lang niet zo goed is als de pompoenzaden van echte toppompoenen, maar dat vind ik niet zo belangrijk. Aan de ene kant wil ik de uitdaging met jouw wedstrijdzaad zeker aangaan, maar ik ben bang dat de groeiomstandigheden niet zo gunstig zijn als bij jou. En om dan met een uiteindelijke pompoen van bv 100kg (geen idee wat mogelijk is) aan te komen vind ik dan wel een beetje zonde van dat speciale zaadje. Al zou ik zelf wel blij zijn als ik dat gewicht zou halen.

Een reuzenpompoen heeft heel veel ruimte nodig. Die heb ik, maar dan komt de pompoen in de voortuin of zijtuin. Dat is ook zo makkelijk in verband met vervoer. Daarnaast las ik dat ik de pompoen niet alleen bij de voet water moet geven, maar juist ook er flink omheen. En flink bemesten! De grond hier is flink schrale zandgrond, maar flink mest geven (niet alleen in het plantgat) is geen enkel probleem. Ook de pompoen afdekken in verband met de groei is ook geen probleem.

Mocht je er geen bezwaar tegen hebben om jouw speciale pompoenzaadje deze kant op te sturen (portokosten wil ik met alle liefde betalen) dan ga ik de uitdaging graag aan! En ook met het pompoenzaad uit de winkel wil ik sowieso updates gaan plaatsen met wat mogelijk is.

Toevoeging: Die Goliath zaden kun je ook bij Vreeken kopen (https://www.vreeken.nl/213204-pompoenen-atlantic-giant-super-selectie), een Duits adres hiervoor weet ik zo snel niet.

Geplaatst:

Vandaag weer wat pompoenen geoogst. Zoals eerder gezegd heb ik niks te klagen!

IMG1241199711442077416.JPG

Geplaatst:
  • Auteur

Wow prachtig!

Geplaatst:
Geplaatst:

Gisteren weer even bij mijn pompoenen gaan kijken op het veld en wat zag ik? Muizenvraat!!! Wel zag ik dat alleen mijn 3 grote uchi pompoenen waren aangevreten en de rest leek nog in orde, maar ik baal natuurlijk!

Nu twijfel ik... Laat ik ze allemaal nog gewoon aan de plant of haal ik ze er van af? Het is nog zo vroeg, maar ik ben bang dat de muizen misschien ook aan de rest gaat beginnen!

Wat zouden jullie doen?

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Laten staan!! Maar vooral de aangevreten pompoenen niet weghalen. Hopelijk vinden ze die het lekkerst en blijven ze van die andere af.

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Geplaatst:

Hallo!

Ik vraag mij af ...

Kan ik dit eten?

Bedankt voor het delen van uw kennis

hartelijke groet, marianne

foto-188371442153920.JPG

Geplaatst:

tsja, wat dacht je van zelf proeven?

of misschien een hint naar de naam?

Geplaatst:

@Flup

Ik heb eergisteren een kiemtest gestart met een tiental Atlantic Giant zaden . Over het resultaat valt nu nog niks te zeggen maar je hoort nog van me.

Om nog een antwoord te geven op de openingsvraag van dit topic : voor zover ik dat kan beoordelen ( ik heb geen referentie , dit jaar teel ik voor het eerst consumptiepompoenen) heb ik een uitstekend pompoenjaar. Het ras is uchiki kuri.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Dank je Frans.

Geplaatst:

De muisjes in het pompoenenveld blijken het vooral op mijn oranje pompoenen voorzien te hebben . Daarom heb ik besloten om die alvast van de plant te halen. Ik heb er 2 laten liggen die te erg aangevreten waren in de hoop dat ze die lekker opeten en de rest van mijn niet-oranje pompoenen met rust laten. En ondanks dat het wat vroeg is om te oogsten, heb ik toch prachtige grote exemplaren kunnen plukken!

Er liggen nu nog zo'n 20 pompoenen in het veld waarvan de musquee de provence erg groot begint te worden! Ik kan bijna niet wachten tot ik die kan oogsten, en hoop dat de muizen er niet aan beginnen! Nog een weekje of 6 wachten...

Pompoen2633051442692801.jpg

Pompoen2790461442692821.jpg

Pompoen2830511442692891.jpg

Hier een jonge musquee de provence en 2 butternuts

Pompoen2920501442692924.jpg

En de grootste musquee de provence tot nu toe. Ik schat hem nu al op zo'n 10 kilo en elke week is hij weer groter!

Geplaatst:

Een prachtige start van m'n pompoenen maar uiteindelijk een slechte opbrengst. Nog geen 20 pompoenen van 15 planten!

Geplaatst:

mijn pompoenenveldje nu ( 3 planten ); eigenlijk nog geen wit te zien.

2015-09-20-1389481442761845.15

Geplaatst:

Pompoen2920501442692924.jpg

En de grootste musquee de provence tot nu toe. Ik schat hem nu al op zo'n 10 kilo en elke week is hij weer groter!

hier maar matigjes, 3 uchiki's, 1,5 blue ballet en een paar grote oliepompoenen waarvan ik de smaak niet ken

(wat een prachtige ring !)

Geplaatst:

Dankjewel! Ik heb hem van mijn oma geërft/georven

Geplaatst:

Mijn enige Blue Banana is gejat! op zaterdag dacht ik: nee laat hem nog maar een tijdje rijpen,

op zondag wassie weg

Het was geen supermooie, niet eens groot, maar wel een lekkere, en de enige én door míj gekweekt... grmbl!

Als gevolg daarvan heb ik toch maar voor de zekerheid een White Cloud en Sweet Dumpling geoogst, ook al vind ik dat die ook nog langer moeten rijpen aan de plant. Ik zou het wel heel erg vinden als die ook allemaal gejat worden, maar nog veel erger als ik er niet eens ééntje van kan eten.

waarom doen mensen dat?

(da´s een rethorische vraag; ben enisgzins gedesillusioneerd )

Geplaatst:

Wat k***e zeg Vuur, ik zou ook flink balen als men mij dat flikte.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nah wat een teleurstelling zeg, zo onbeschoft als mensen niet van de spullen van een ander afblijven

Geplaatst:

ja, balen

(zou er een leeg flesje Roundup naast zetten volgende keer)

Geplaatst:

RobO, da's niet eens een slecht idee

Maar ja, dan moet ik wel überhaupt overwogen hebben dat mensen uit mijn tuin groenten komen jatten, en daar had ik echt niet over nagedacht (wat dan misschien ook wel weer goed is... je buren als potentiele dieven beschouwen, daar word je vast niet gelukkiger van)

(edit: tiepfoutje)

aangepast door Gast

Geplaatst:
Dank voor je aanbod.
Flup ,

De kiemtest van 10 stuks Atlantic Giant zaden (tussen vochtig keukenpapier) was geen succes. Na ruim een week op een warm plekje te hebben gelegen bleek niet één van de zaden te willen kiemen. Ook een tweede test nadien , maar nu met 20 zaden in vochtige potgrond gelegd , leverde geen enkel kiemend zaad op. Conclusie is dus dat de zaden die ik nog van mijn ' 2011 pompoen ' heb waardeloos zijn.

Ik had je graag willen helpen. Ik vind het vervelend dat ik dat wat ik je beloofde niet waar kan maken.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Jammer dat de zaden niet meer kiemkrachtig zijn, kan gebeuren. Ik vind het al heel mooi dat je dit hebt getest in plaats van zo op te sturen. Dank je voor je moeite.

Geplaatst:

Tweede oogstronde.

Ik heb maar 1 jumbo banana maar wat voor een dat is er een voor in het recordtopic..goed voor 10 x soep.

Bij de eerste ronde had ik enkele sweet meats, 2 buttercups en 4 uchi`s. Voorlopig heb ik met mijn 16 planten een slecht jaar.2015-09-24-1283291443429441.05

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic