Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Slecht pompoenjaar?


popke

Aanbevolen berichten

Hebben jullie het idee ook dat het een slecht pompoenjaar is?

Ik zocht een verklaring in nieuw stukje grond wat slecht zou zijn en misschien oud zaad. Van de week viel mij echter op dat op het pompoenveld hier in de buurt ook erg weinig oranje te zien was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilt ge soms een pompoentje van meer dan honderd kilo?

Nu met de regen groeien ze hard hoor.

Nou nee, dat is wel een beetje erg veel...Al heb ik wel 2 hele grote er tussen zitten , geen idee wat die wegen, ik zal de weegschaal eens meenemen de tuin in!

Ik sproei eigenlijk elke dag dus de regen maakt niet veel uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De uchi kuri's die ik heb zijn ook wat klein gebleven.

Normaal heb ik een kruiwagen vol uchi's maar volgens mij heb ik nu maar 10 stuks ofzo.

Patisson heb ik wel veel maar ik moet zeggen dat ik daar niet zo blij van wordt, ben ze al zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook geen goed pompoenjaar. De planten die ik nu nog hebben staan zijn dan wel weer erg gezond, maar ik ben van mijn jonge planten veel verloren. Normaliter heb ik nu ook al enige tijd meeldauw, dit jaar totaal niet. Dus in dat opzicht tevreden. Maar een grote opbrengst; nee, zeker niet.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn pompoenen kwamen wat langzaam op gang dit seizoen, maar zeker de wat later gezaaide/geplante soorten lijken het toch wel in te halen. Die hebben ook minder meeldauw.

De vroeg geplante (Baby Delica/Blue Ballet/Blue Banana Sibley) hebben maar 1-3 vruchten per plant en ik heb veel blad moeten weghalen wegens meedauw, terwijl de latere (White Cloud/Sweet Dumpling) nog vrij goed in fris groen blad zitten en nog goed bloeien,vooral de Sweet Dumpling blijft maar pompoentjes bijmaken

Misschien zit het goede/slechte van het pompoenenseizoen eerder in "wanneer geplant" of "hoe lang al aan het groeien"?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ai Suus...dat doet zeer zo'n foto! Nee, niet echt, is een prachtig plaatje. Maar ook hier gaan de pompoenen niet zo. Heb twee planten met elk een pompoen. En ik heb drie butternut pompoenplanten. Er zitten er nu twee aan waarvan ik denk, die worden wel groot, maar zie nog wel wat kleintjes. Hoop dat die ook nog groot groeien. Ik heb sowieso bij de courgette en pompoen planten meeldauw. Wel veel bloemen en veel vrucht aanzet, maar als de vruchtjes gaan groeien vallen de meesten af. Heb dus ook een rustig courgette jaar. Ach...volgend seizoen weer opnieuw proberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste pompoenjaar, dus of het slecht of goed is kan ik niet beoordelen.

Mijn gele centenaars (3stuks) hebben 1, 3 en 3 pompoenen eraan.

De Hokkaïdo heeft 3 pompoenen.

De Butternutpompoenen hebben respectievelijk 8, 3, 3 en 2 pompoenen.

De Sweet Dumpling heeft wel veel, daar tel ik sowieso 5 pompoenen en door de regen komt er wel weer bij. Deze plant is wel veel gevoeliger voor meeldauw dan de andere rassen, die nu ook langzaam aangestoken worden helaas.

En als laatste nog een onbekend soort die 2 pompoenen heeft.

De pompoenen nemen aardig wat ruimte in en geven weinig pompoenen terug vind ik, zeker van de kleinere soorten had ik meer pompoenen verwacht. Is wel begrijpelijk, want de grond is vrij schraal ondanks bemesting.

 

Had de courgettes bij de pompoenen geplant, maar ivm met meeldauw doe ik dat volgend jaar anders, aangezien de courgettes hier zeer gevoelig voor zijn. Ook gele centenaar gaat uit mijn tuin, ik wil wel lekkere pompoenen hebben, dus die hoef ik niet meer. Gelukkig is hier binnenkort een pompoenwedstrijd voor de grootste pompoen en dan neem ik wel twee van die pompoenen mee. Eerste zal ik er zeker niet mee worden, maar dat is niet belangrijk. De lol die ik heb op dat pompoenfestival wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er worden pompoenproducten verkocht (pompoenbrood, cake, olie, soep en nog meer), een pompoenwedstrijd, een kookboek met pompoenrecpeten gepubliceerd, een paar verenigingen presenteren zich en wat er verder gebeurt weet ik niet. Ik verwacht er niet teveel van, het is een dorpsfeest in een klein dorp. Het is altijd gezellig (met muziek, eten en drinken, vlooienmarkt, diverse standjes met oa bloemen en drank), maar groots is het niet. Hoeft voor mij ook niet, maar om daarvoor op 12 september nu helemaal naar de Zuidwestpfalz (tegen de Franse grens) te gaan is denk ik wat overdreven. Tenzij je in deze regio wat langer verblijft, er is hier meer dan genoeg te zien, ondaks dat het geen toeristische regio is.

Het is een kleinschalig gebeuren, zoals eigenlijk de meeste dorpsfeesten. Wel heel gezellig, dat absoluut!

 

Er zijn hier meerdere pompoenfeesten in de regio hoorde ik laatst, maar dat moet ik verder uitzoeken nog. De meeste dorpsverenigingen hebben geen internetpagina, dus je leest het via de lokale krantjes of hoort het van bekenden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk hoor Flup, wij hebben het maisfeest maar dat houdt niet meer in dan bier zuipen en half lam naar een slechte band luisteren in een tent.....

Maar toch is de zuidwestpfalz me wat te ver rijden voor een feest wat wel leuk is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is elk weekend wel een dorpsfeest. Deze tijd is voor de oogstfeesten (elk dorp heeft dat), straks de jachtfeesten en dan komen er nog wat feesten om uiteindelijk tijdens de feestdagen ook het jaar feestend af te sluiten. Dit alles naast de verenigingsfeesten. Er is altijd veel eten en drinken, anders komt blijkbaar niemand. Toch zijn het geen zuipfeesten, absoluut niet. Gewoon gezellig bijkletsen meer en wat leuks bekijken. Bevalt prima, die kleinschaligheid vind ik wel prettig.

Het dorp waar ik woon heeft zo'n 1000 inwoners en jaarlijks zo'n 5 dorpsfeesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeh jachtfeest, dat klinkt helemaal leuk en lekker zeg! Hier ook oogstfeest inderdaad. Ik vind het erg leuke tradities die feesten en misschien kan ik er ook wel niet helemaal goed over oordelen want ik kom hier niet vandaan en woon hier pas 3 jaar. We zijn wel mooiste dorp van Gelderland geworden vandaag!! (volgens een programma van omroep Gelderland)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook maar een matig jaar. De pompoenen die ik vanaf half mei ging zaaien, vonden dat geen tof idee. Veel te koud. Ik heb enorm gesukkeld ermee. Een pompoenplant van de eerste zaaironde in de compostbak groeide prima, maar na de eerste twee pompoentjes (Uchi Kuri), daarna alleen nog mannetjes bloemen. Ook bij de andere pompoenen. De tweede zaaironde was ook zo goed als mislukt, totdat er na anderhalve maand ineens wat groens in de de zaaipotjes zat. Derde zaaironde (inmiddels laat in het seizoen) ging fantastisch. Die staan op een echte mesthoop, en explodeerden. Heel veel vrouwtjes knoppen zijn er te zien. Zelfde zaad als van de eerste twee ronden. Ook op een andere plaats (niet mesthoop) veel vrouwtjes te zien.

Maar de echte stand in voorlopig: 2 uchi kuri's. een halve uchi kuri, en een turkse muts. De rest van de vruchten is afwachten of het pompoenen worden.

Erg magertjes voor alle moeite.

 

Het natte weer helpt ook niet, ik zie de bijen dan dringen om water te drinken in de bloemkelken van de pompoenen. Mooi gezicht, maar bestuiving is dan even niet aan de orde, alles veel te nat om te kunnen stuiven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn inderdaad ook aardig wat jonge plantjes doodgegaan of erg laat op gang gekomen. 2 soorten (kakaï en een of andere oranje grote) doen het nu ontzettend goed, veel vruchten en ze groeien maar door. Wel wat meeldauw, maar ach. En ook liggen de vruchten op plastic zeil dus ik leg nu steeds tegels en dakpannen onder de vrucht. Omdat ze gewoon wegrotten anders.

 

Ik had wat speciale soorten van Jet en Jootje, zoals de sweet meat en de pink banana (geloof ik...) en daar zitten slechts enkele vruchten aan. Terwijl de plant wel vrij groot is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de pompoenen betreft hoor je mij niet klagen. Ondanks een zeer slechte start in het voorjaar, koud en woelmuizen, is alles toch nog goed gekomen. Prima opbrengst. De meeste planten gaan nu ten onder aan de meeldauw, maar dat is geen probleem omdat de pompoenen toch al rijp zijn. Alleen de Acorns gaan nog goed, maar die zijn dan ook iets later gezaaid en geplant dan de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...