Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik weet niet of dit ook eeuwig moes gaat worden, maar zo zien mijn 2 planten van de paarse boerenkool eruit.

De linker met donkerder blad heeft al voor de 2e keer geboeid, doch niet alle takken. De rechter met meer blauwgroen blad (uit hetzelfde zakje) vertoont nog geen tekenen van bloei.

Het is gezaaid juli vorig jaar.

Blad van die rechter lijkt trouwens verdacht veel op Russische bladkool, maar toen had ik dat zaad nog niet, en het groeit in hetzelfde rijtje als de paarse boerenkool. Zaad komt van Horti Tops.

IMG_20220805_124054.jpg

Edit: zojuist dit topic gevonden, en kan daar naartoe verplaatst worden.

https://www.moestuinforum.nl/topic/23412-kool-een-vaste-plant-of-niet/?tab=comments#comment-369812

aangepast door acpronk
  • 2 years later...
Geplaatst:

Ik heb een eeuwig moestekje van Anna genomen dit voorjaar en de plant heeft tot nu toe geen gelukkig leven gehad. Slakkenvraat heeft vooral de groei belemmerd, maar ondanks alle tegenslag en de vele regen bleef het stekje in leven. En de laatste weken kwam er zowaar een echt plantje te staan. Maar de volgende plaag is er al weer , van die gemene groene rupsen, die ik nerfjes noem omdat ze zich daar zo goed op kunnen verstoppen, 

Hopelijk komt de plant weer bij. Ik twijfel of ik heb niet gewoon doormidden moet knippen zodat de onderste helft weer uitgroeit tot een breder plantje met nieuwe verse bladeren.🧐

56988728-820D-475D-BB71-A765393EA5C3.thumb.jpeg.61d8b81dc1ebdb2a4c8f63f52a665e37.jpeg

EC6D45BB-ECCE-4BD4-B69C-4B7DAA72789F.thumb.jpeg.cffc29c8e3808ee100fe1d2b20a60558.jpeg

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Op 31-7-2022 om 15:22, Anna3 zei:

Ik ben ook benieuwd of hier al meer mensen zijn die de Hoekjeskool hebben. 

Wat jammer van de slakkenvraat @appelvrouw ! Een lichtpuntje is dat ik door jouw post in dit topic ben gekomen en deze video van johan van der Hoek heb mogen bekijken... wat een inspirerend verhaal! Het is óók mijn droom om middels klassieke veredeling (vandaar de naam Edelspint) eigen variëteiten te ontwikkelen en deze na te laten aan het algemene volk als ik overlijd. Een "eeuwige" moes is super goed bedacht! Nu moet ik maar met iets anders komen, wellicht iets wat woekert dan maar.. haha.

Maar ik voel dus persoonlijk een morele verplichting om deze hoekjeskool of rubras in mijn tuin te hebben. Ben benieuwd of hij nog leeft, ik zal hem morgen bellen!!

• Like 4
Geplaatst:

En door de post van Appelvrouw over de eeuwig moes realiseer ik me dat de mijne zijn naam echt eer aandoet. Ondanks de vele slakken van dit jaar staat hij er nog groot, groen en fier bij! Ik heb hem een paar jaar geleden gekregen van iemand hier, ik denk Jet of Jorieke. We eten er niet heel vaak van, want ik vind andere kolen echt lekkerder, maar het is over een paar maanden vast weer een mooie constante groene vlek in mijn dorre wintertuin. 

• Like 3
Geplaatst:

Ja klopt Arja. 
En wat een leuk filmpje @EdelSpint prachtige meneer, die zo mooi rustig verteld over deze ondergewaardeerde koolsoort! Jij gaat bellen? Ik wil ook graag een stekje van de hoekjes kool ik hoor wel of dat nog lukt.

• Like 1

Geplaatst:

Sluit ik me bij aan.

Ik had de video al eens gezien, toen ik mijn eigen eerste eeuwig moesplantjes kreeg. Volgens mij via Diana 's mooie moestuin (de video)

De witbonte vorm lijkt me ook wel mooi. Die van mij hebben ook flink te lijden onder de slakken, maar ik heb er ook al een paar keer stekken van genomen en dat gaat vrij gemakkelijk. 

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb de beste man gebeld, hij heeft al wel 100 stekjes opgestuurd en kan het niet bijhouden. Hij heeft alleen nog beschikbaar: gewortelde stek in pot, wat hij niet op wil sturen. Heb voor morgen een afspraak gemaakt, dan rijd ik naar regio beemster.

Geen idee hoeveel potjes hij heeft staan en of ik er meer mag meenemen.

@appelvrouw en @acpronk toevallig in Noord-Holland ook? Anders is MTFD misschien handiger inderdaad. Of later weer pogen, want hij verstuurt ze ip wel. En anders kan ik ook stekken na verloop van tijd.

• Like 4
Geplaatst:
52 minuten geleden, EdelSpint zei:

heeft al wel 100 stekjes opgestuurd

Ja dat begrijp ik best. Daarom wilde ik ook niet zelf bellen, het zal bij vlagen zeer druk zijn bij hem. Heel leuk dat je stekjes bij hem kan halen! Of misschien maar eentje dat kan natuurlijk ook. Super, ik ben benieuwd hoe je bezoekje aan hem is, laat je het hier horen?  ik ben met regelmaat in het Gooi en sporadisch in regio Schagen te vinden. Laat maar horen of en dan waar er eventueel opgehaald kan worden. Anders zoals Wol al zegt, later van een plant van jou.

• Like 3

Geplaatst:

Klopt @Rookie ; ik heb al jaren eeuwig moes! Omdat ik van vers oogsten hou heb ik gezocht naar een aantal vaste moestuin planten en nog steeds heel blij mee😍

Ik vind het wel handig dat de smaak neutraal kool is want ik gebruik eeuwig moes dan als aanvulling van gerechten waar kool in hoort en ik bv op dat moment niet genoeg van bv Rus. Kool ofzo heb . En idd het meest als groenvoer voor mijn kwartel en kippendames….Ze staat bij mij in een mini naast het kwartelhok… en heeft nu grijze kool luis maar daar hebben de hoenders geen moeite mee😊

59706BF1-558A-4413-A153-F033E5E0BE80.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

Ik meende me dat te herinneren ja, maar het kan dus gewoon in een mini?

Dan ga ik die volgend seizoen in mijn kolenbak zetten.

Nu op zoek naar een stekje.

• Like 1
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb het op verschillende jaargetijden geprobeerd met meestal goed gevolg. Heb je een kas dan kan je het nu ook doen en de potten in de kas zetten. 

• Thanks 1

Geplaatst:

We hebben net een nieuwe woning kunnen aankopen op een perceel van 600m2, dus daar gaat de moestuin heen verhuizen en kippen komen dus ik wil die hoekjeskool nu ook. :D Is het niet voor mezelf, dan is het wel voor de beestjes en het verhaal dat je precies weet wie deze soort heeft veredeld.

Is eeuwig moes een goede vangplant voor koolwitjes en luizen?

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Met dit weer eindelijk ervoor gaan zitten en 15 stekjes van deze grote planten gehaald. Ook een heel aantal uitlopers terug het bed in gebogen. De rest gaan we nog consumeren.

Dit zijn ze;

20241026_104619.thumb.jpg.87dd02a963fe5d19155b8de2506eeb74.jpg

En de stekjes

20241026_163218.thumb.jpg.5638a44c4f51d4d7b389b61cf523e641.jpg

En nu kijken hoe ze zich gaan ontwikkelen.

• Like 6
Geplaatst:
Op 16-10-2024 om 14:02, appelvrouw zei:

Hoe is is Hoekjeskool avontuur verlopen ES?

Ik had een afspraak gemaakt om met hem naar zijn moestuin te gaan, maar deze moeten afzeggen omdat mijn werk uitliep en ik even later weer moest vergaderen. Daarna heb ik het eerlijk gezegd niet meer opgepakt :(

• Like 1
  • 5 maanden later ...
Geplaatst: (aangepast)

Ik heb eergisteren 2 plantjes binnengekregen van Eeuwig moes. Nu staat er op een website dat ze 50 cm afstand nodig hebben, maar dat zie ik vaker bij groente staan en die wordt niet gehanteerd.
Kan ik ze samen in een bak van 30 x 30 cm zetten, of is het toch raadzaam allebei apart in zo'n bak? Ze komen op de grond te staan.
Foto van de grijze bak toegevoegd.

Eeuwig moes 1.jpg

Eeuwig moes 2.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst:

Ze worden bij mij in de volle grond vrij groot, dus een eigen bak voor elke plant lijkt mij een prima idee. 

Foto met slipper maat 39 als referentie.

PXL_20250418_141544165.jpg

• Like 4

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...