Missmass Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 Dit recept vond ik 3 jaar geleden, nadat ik mijn zoektocht voor de perfecte pompoentaart zo goed als had opgegeven. Ik vind hem verukkelijk! En als ik hem maak, dan ik dat maar het beste stil houden, anders ben ik hem zo kwijt! Komt ie: Voor het deeg: 300 gram tarwebloem50 gram suikereen snuf zout300 gram koude botereen eidooier Meng suiker, zout en eidooier door de bloem en voeg de in blokjes gesneden koude boter toe. Kneed snel een mooi samenhangend deeg. Rol er een bal van, pak die in in vershoudfolie en leg een paar uur in de koelkast om te rusten. Voor de vulling: 500 gram oranje pompoeneen halve liter slagroom2 eieren3 eidooiers200 gram lichtbruine basterdsuikereen snuf zouteen eetlepel kaneeleen eetlepel gemberpoedereen theelepel kardemompoeder Snij de pompoen in stukken (niet schillen, wel wassen) en kook in 15 minuten gaar in een beetje water tot de stukken goed zacht zijn. Giet af en laat 10 minuten afkoelen. Doe alle ingredienten samen in de keukenmachine, of gebruik een staafmixer om alles tot een glad papje te malen. Als het goed is ruikt en smaakt het papje heerlijk. Voor de taart: Verwarm de oven voor op 250 graden en beboter een taartvorm. Bestuif het aanrecht met bloem en rol het deeg uit met een deegroller, tot zo’n halve cm dikte. Rol de lap deeg voorzichtig over de deegroller en rol af over de taartvorm, druk zachtjes aan en snijd de overhangende randjes weg. Schenk de vulling in de taart en zet in de hete oven. Draai na 10 minuten de oven terug naar 160 graden en laat de taart nog ongeveer 60 minuten bakken. Prik in de vulling met een sateprikker, als die er droog uitkomt is de vulling goed. De eieren hebben er dan voor gezorgd dat de vulling romig en vast is geworden. De vulling blijft wel altijd ietsjes vochtig, dit hoort zo bij deze taart. Tadaa!! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Indy Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 Die ga ik zeker proberen. Wat is ie mooi afgemaakt ( maaltijdtaart ) Quote
RobO Posted September 6, 2015 Posted September 6, 2015 zo hé, miss M en mooi gesneden ook gaat in ons receptenboek Quote
Missmass Posted September 6, 2015 Author Posted September 6, 2015 Dankjewel! Alleen al die geur... heel het huis ruikt dan naar koekkruiden en kaneel, heerlijk! Overigens gebied de eerlijkheid me te vertellen dat ik soms wel eens een beetje smokkel als ik weinig tijd heb. Dan maak ik het deeg niet helemaal zelf, maar koop ik een verpakking Koopmans appeltaart. Dat is kant en klare bodemmix waar alleen nog wat boter en water bij moet Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Nynkef Posted September 6, 2015 Posted September 6, 2015 Maar eet je dat dan als taart op een feestje of als hartige taart als maaltijd ?? Quote
Missmass Posted September 6, 2015 Author Posted September 6, 2015 Dit is een zoete taart, dus geen quiche! Dus je eet hem als gebak op een feestje Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
jootje Posted September 7, 2015 Posted September 7, 2015 Hij is prachtig, en het water loopt me in de mond!Maar ja, een HALVE liter slagroom.......niet zo gek dat ie lekker is! Ga hem zeker een keer maken! Quote
Indy Posted September 7, 2015 Posted September 7, 2015 Dat bedoel ik met maaltijdtaart,die slagroom vult (ook de bandjes) enorm!! Quote
Kleintje75 Posted September 7, 2015 Posted September 7, 2015 Ik vraag me serieus af wat iedereen toch pompoenen kweekt.... Vind t echt niet lekker. Maar met dit recept... Misschien toch maar eens een pompoen kopen, en wie weet volgend jaar kweken.... Quote
Jorieke123 Posted October 6, 2015 Posted October 6, 2015 Ik heb mijn taart al een hele tijd in de oven, het binnenste wil maar niet droog genoeg worden. Al is de prikker nu al wel stukken schoner dan toen de baktijd officieel voorbij was. Je schreef al dat de taart wat vochtig hoort te blijven, misschien net als bij een cheesecake en key lime pie? (mocht je die ooit hebben gemaakt... ).Hij kleur namelijk wel flink nu, dus hij kan niet echt veel langer bakken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Missmass Posted October 6, 2015 Author Posted October 6, 2015 Bij mij staat ie ook altijd flink wat langer in de over, dat is helemaal niet erg. De vulling van die andere taarten ken ik niet dus daar kan ik niets van zeggen, maar deze vulling hoort bijna als een mouse te zijn. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Jorieke123 Posted October 6, 2015 Posted October 6, 2015 Ah je bent er! Ok nou dan kijk ik het nog even aan. Ik heb hem wat lager gezet in de oven, zodat er meer warmte aan de onderkant komt. Foto's en smaaktest volgen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Missmass Posted October 6, 2015 Author Posted October 6, 2015 Ben benieuwd! Succes! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Jorieke123 Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Het is een mooi taartje geworden hoor, zeker na een nacht in de koelkast. Lekker klef, maar er zakt niets in na het snijden Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Missmass Posted October 7, 2015 Author Posted October 7, 2015 Ziet er top uit!! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Jorieke123 Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 Ik heb er weer 1 gemaakt, nu met een andere pompoen. Namelijk de 'Sweet meat'. Hopelijk is de smaak dan wat meer uitgesproken pompoen-zoet. De vorige was wat vlak en flauw, maar die pompoen was dat ook. Ik heb al wel een hapje geproefd, en het lijkt goed. Maar ik zet hem eerst nog even een nacht in de koelkast, dan komen de smaken extra goed tot hun recht. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Posted January 23, 2016 Posted January 23, 2016 Ja, de smaak is nu net even wat minder vlak, een stukje zoeter en wat meer pompoen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Posted December 21, 2017 Posted December 21, 2017 Ik heb vandaag een poging gedaan om pompoen taart te maken maar zonder de room en ik had iets te veel vulling waardoor er nu misschien te weinig ei in zit maar we zien morgen wel of het is gelukt. Quote
Recommended Posts