Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Moeten we allen serreplantjes worden.

Featured Replies

Geplaatst:

http://'Vermijd deze voedselblunders in je keuken'

Tomaat van struik in de mond is een voedselblunder ? En de rest ook wat van plant in mond beland ?

Een grote pot soep maken met verse groenten uit eigen tuin ,voor gedeeltelijk in diepvries te steken eerst een groot deel laten afkoelen op het aanrecht voordat je deze invriest is dat dan wel goed zeker als je een een portie overhoud voor de volgende dag?

En daar tegenover eind vorige week in Vlaanderen dat landbouwkinderen gezonder zijn omdat ze af en toe wat bacteriën te verwerken krijgen en daardoor er door gewapend zijn .

Geplaatst:

Ik overleef al behoorlijk lang het opeten van ongewassen groenten en fruit, eten dat per ongeluk op de (nochtans niet pas geboende) vloer gevallen is, eten zonder handen wassen na het strelen van mijn kat, eten van zelfbereide gerechten die even op het aanrecht stonden af te koelen en pas daarna in de koelkast of de diepvries werden gezet om die dingen niet overdreven op te warmen, tomaten die eens ongeblancheerd de diepvries ingaan omdat er geen tijd was om dat wel te doen, ... Ik heb eerlijk gezegd zelden of nooit 'buikgriepjes' na het eten van verkeerde dingen. Het moet toch wel zijn dat het allemaal wel meevalt om zelf eten te bereiden en niet alles te desinfecteren voor je het opeet.

Als eten na 2 uur ongekoeld bewaren niet meer te vertrouwen is, dan zouden dagelijks massaal veel schoolkinderen in de problemen moeten komen, want lunchboxen worden hier standaard gewoon in de boekentas, of in een verzamelbox in de klas bewaard. Niet in koeling dus. En het is niet dat er bij bosjes doden vallen.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Even het artikel gekopieerd, want de link werkte niet:

7 september 2015

1 op de 5 Nederlanders beseft niet dat een goed ogende pastasalade niet meer te vertrouwen is als die langer dan 2 uur buiten de koeling staat. Dat blijkt uit een recent onderzoek onder ruim 1.500 personen, die Panelwizard heeft ondervraagd in opdracht van het Voedingscentrum.

Dat rauwe dierlijke producten ziekmakers kunnen bevatten, denk aan kip, is alom bekend. Maar keukenblunders liggen op de loer. Bijna de helft (48%) van de consumenten denkt dat ze aan voedingsmiddelen kunnen zien of ruiken of ze er ziek van worden, maar dat is niet waar. Beperkt houdbaar eten, zoals vlees of vis, dat nog goed ruikt, kan te veel ziekmakers bevatten.

Misvattingen

Ruim 1 op de 3 mensen (35%) denkt ten onrechte dat je theedoek hygiënisch schoon wordt bij wassen op 40°C. Dat moet 60°C zijn. 50-plussers gaan over de hele linie bewuster en zorgvuldiger om met het bereiden en bewaren van eten dan jongeren. Ook blijkt dat mannen nog wat kunnen leren van vrouwen. Tijdens de barbecue zijn mannen twee keer zo vaak als vrouwen niet zeker of het vlees goed gaar is; 10% van de mannen versus 5% van de vrouwen.

2.000 voedselinfecties per dag

Jaarlijks lopen ongeveer 700.000 Nederlanders een voedselinfectie op. Dat komt neer op ongeveer 2.000 ziektegevallen per dag. Veel van die voedselinfecties ontstaan in je eigen keuken. Om te laten zien hoe je thuis kunt voorkomen dat je ziek wordt, of dat iemand anders klachten krijgt van eten, voert het Voedingscentrum de komende weken de landelijke campagne Ziekmakers zie je niet.

uv-stralen

De campagne, gericht op het voorkomen van voedselinfecties brengt herkenbare situaties uit Nederlandse keukens in beeld, waarbij uv-licht onverwacht veel ziekmakers, als gevolg van keukenblunders, laat oplichten. Het gebruik van uv-licht is een beproefde methode in sporenonderzoek bij politie en justitie, maar net zo illustratief om te laten zien hoe ziekmakers zich verspreiden.

Geplaatst:

Zucht,..........................en wéér zo'n belerend vingertje. Betuttelende trutmaatschappij. Ik heb trouwens in de winkel nog nooit een goed ogende pastasalade gezien En mijn zelfgemaakte durf ik wel 2 uurtjes buiten de koelkast te laten staan.Ik vind het enger om genetisch vergiftigd supermarktpakjes eten te consumeren,dan eten uit mijn tuin.

Geplaatst:
  • Auteur

Sorry had niet door dat de link niet werkte en wil ook niet onmiddellijk lukken . Kwam uit het nieuwsblad het gene ik gelezen had.Is toch iets anders daarom deze versie ook .

Eten met een geurtje eten we doorgaans niet meer op. Maar wist je dat een pastasalade na twee uur uit de koelkast ook vol bacteriën zit, ook al ruikt hij nog fris? In Nederland waarschuwt het Voedingscentrum voor ‘verborgen ziekmakers’ in een nieuwe campagne, betaald door de overheid.

Bijna de helft van de Nederlanders denken dat ze kunnen ruiken of zien of eten nog mag opgegeten worden, één op vier Nederlanders wast tomaten niet altijd voor het eten. Om deze misverstanden de wereld uit de helpen, lanceert het Nederlandse voedingscentrum vanaf dinsdag de campagne ‘Ziekmakers zie je niet’. Voor de campagnebeelden werden herkenbare situaties uit de keuken, zoals een snijplank waar rauw gevogelte op ligt of een rondslingerende handdoek, getoond onder uv-licht dat de bacteriën oplicht.

Naast een campagne verspreidt het Voedingscentrum ook praktische tips om het risico op voedselinfecties te vermijden.

- Koop gekoelde producten altijd als laatste. Vlees, vis en diepvriesproducten kun je het beste als laatste kopen. Doordat de temperatuur ineens stijgt, bederft het product sneller.

- Let op voor beschadigde verpakkingen, want die beschermen eten tegen bederf. Staat een blik of potdeksel bol, dan is het product dat erin zit bedorven.

- Laat eten niet langer dan twee uur uit de koelkast. Op die manier voorkom je dat bacteriën uitgroeien tot gevaarlijke hoeveelheden.

- Bacteriën gaan dood door verhitting, maar dat geldt niet voor de gifstoffen die ze tot dan hebben aangemaakt. Soep die een tijdje buiten de koelkast heeft gestaan, is daarom ook niet helemaal veilig als ze je opwarmt of opnieuw kookt.

- Laat voedsel zoals vlees niet ontdooien op het aanrecht, maar leg het afgedekt op een bord of in een schaal in de koelkast.

- Snijd vlees en groenten op een aparte snijplank. Vooral rauwe, dierlijke producten zoals rauw vlees, rauwe kip of rauwe vis bevatten ziekmakers. Spoel materiaal dat met rauw vlees in aanraking is geweest, af met heet water en was daarna af. Als je ze meteen weer voor iets anders gebruikt, was ze dan met afwasmiddel en heet water.

- Eten dat in de microgolfoven wordt opgewarmd, is vaak op sommige plekken nog koud terwijl het op andere plekken heet is. In die koude stukken blijven bacteriën actief: roer daarom je eten af en toe om tijdens het opwarmen.

- Was je keukenspullen op zestig graden. Zo dood je de bacteriën

Als je een 1 pansgerecht (zoals een wokschotel) maakt ,dus vlees en groenten een aparte snijplank en dan gezellig samen doen . Vroeger bij mijn ouders de vers gemaakte soep ging in de kelder met deksel er gedeeltelijk af (anders zou de soep zuur worden) de dag nadien werd een deel uitgevuld voor in diepvries en de rest werd terug opgewarmd. Nooit ziek van geweest.

Ja een kleine maand geleden bezoek en kwam te pas over kerstomaten ,ik gaf haar er een (gespoeld ) maar ze kon het niet opeten want het groene (waar steeltje aan zit) was giftig . En dat was dan iemand van rond de 60 .

Geplaatst:

Bij mij staat een pan eten zelfs weleens een nachtje buiten de koelkast omdat ik maar een kleine koelkast heb en vaak geen plek voor een hele pan. En we eten dat de andere dag altijd gewoon op, nog nooit ziek van geweest. Een pan saus of soep laat ik dan de andere dag nog wel even koken. Maar ook pastasalade zonder dressing blijft bij mij gewoon goed.

Ik denk dat bij kant en klaar eten er om te beginnen al veel meer bacterieën opzitten dan op een vers gemaakt gerecht van jezelf, als je tenminste je rauwe vlees en gescheiden houdt en met een schone snijplank werkt , en je handen wassen nadat je naar het toilet geweest bent en zo.

Op zich kan het geen kwaad om mensen nog eens op een paar basis-hygiëneregels te wijzen. Maar ik vrees dat zulke berichten alleen maar weer tot gevolg heeft dat er nog meer goed eten weggegooid gaat worden.

Geplaatst:

Als kind at ik van alles al vers van de struik met ongewassen handen

Wij woonden achteraf en hadden een halve kinderboerderij thuis.

Mijn man groeide op in een "schonere" omgeving zonder eten uit eigen tuin en zonder in de modder te spelen.

3 keer raden wie er veel sneller ziek is van ons 2-en? Daarom mag onze zoon gerust aardbeien en frambozen recht van de struik eten en zijn we niet super streng als het om handen wassen gaat... En hij is bijna nooit ziek

Wat ik al lang wist is vorige week maar weer eens bevestigd: http://www.nu.nl/gezondheid/4118993/stof-koeien-en-geiten-beschermt-astma.html

Je moet natuurlijk wel een beetje weerstand kunnen opbouwen

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Geplaatst:

Wie gaat er weer grof geld verdienen aan al die zever?

Heb het hier al eens gezegd dat ik zeker al dertig jaar dood ben.

En ik zal nooit fruit wassen dat ik zelf geplukt heb, waarom ook? Omdat ze in de buitenlucht hangen? Die adem ik toch ook altijd in zonder die eerst te filteren en te koken?

Flauwekul allemaal.

En dat kinderen, en volwassenen, welke nooit stof en vuiligheid (wat is dat?) gezien hebben rapper ziek worden, moeten ze maar niet buiten komen hé, hunzelf in plastiekfolie verpakken zou kunnen helpen, wie weet?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Wat een betutteling! Ik laat mijn eten weleens een nacht buiten de koeling, ter afkoeling, zodat ik het de volgende dag pas kan invriezen. Ook eet ik dingen uit de tuin zonder die eerst te wassen. Mijn honden aai ik ook graag en ik was dan niet eerst mijn handen voordat ik wat eet.

Één keer heb ik eens een voedselvergiftiging opgelopen, dat was van een zak diepvriesfruit uit de winkel. Zoiets koop ik dus nooit meer. Als je geen weerstand opbouwt, word je sneller ziek. Dit soort paniekverhalen neem ik dan ook altijd met een korrel zout. Aangezien andermans belangen niet altijd in mijn belang is.

Geplaatst:

sinds we kids en kleinkids hebben houden we ons aan de regeltjes van het voedingscentrum, werkt goed

om toch voldoende bacteriën binnen te krijgen lieten we de kids naar school gaan, buiten spelen, andere kinderen knuffelen, dieren aaien en allerlei uit de tuin eten zonder te wassen

Geplaatst:

Ik doe er ook niet veel op uit.

En ondanks dat ik afweerremmers gebruik, heb ik nog nooit een echte voedselvergiftiging opgelopen. Alleen en keer van een garnalencoctail in een duur restaurant, en van de zalm van Foppen .

Maar wat ik wel heel gruwelijk vind: die natte doekjes en sponsjes die ik nogal eens op aanrechten zie liggen en die dagenlang gebruikt worden zonder dat ze de kans krijgen om te drogen. Dat zijn prima kweekbodems voor allerlei viezigheid.

Dé manier om pijlsnel een flinke besmetting op te bouwen en daarmee dus je hele keuken vol te smeren met bacterieën.

Vinnik heel onhygiënisch, maar dat kan beroepsdeformatie zijn

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Heel herkenbaar: bij ons geen vaatdoekjes of sponsjes met nieuwe levensvormen, ook last van beroepsdeformatie

Bij mij gaat het nog verder dan dat: ook geen filet Americain, niet goed doorbakken vlees en dat soort dingen.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Geplaatst:

Vaatdoekjes vind ik ook ontzettend smerig, die hebben wij dan ook niet. Wij gebruiken wegwerpschoonmaakdoekjes. Uiteraard een stuk duurder in het verbruik, maar alles beter dan zo'n gore vaatdoek in huis.

Geplaatst:

Dat heb ik mezelf wel aan moeten leren, hand-, thee- en vaatdoeken na gebruik direct breeduit ophangen op een droogrek.

En niet het aanrecht schoonmaken met het vuile afwaswater, maar met een schoon sopje.

Eten direct van de plant in de mond: in de achtertuin. In de voortuin kunnen er katten en honden bij langs lopen, alleen om het idee wat er al niet aan die dieren kan zitten spoel ik dat wel af.

Geplaatst:

Groente en fruit zo uit de tuin opeten: check

Als vlees en groente tegelijk in een pan gaan vind ik het onzin om daarvoor een aparte snijplank en mes te pakken. In andere gevallen hou ik rauw vlees wel gescheiden van de rest.

Verder standaard keukenhygiëne, niet overdreven.

Ik let daar wel wat meer op sinds een van de katten versvoer krijgt, rauw vlees dus. Ik weet zelf dat ik daar hygiënisch mee werk (aparte snijplank, mes, enz) maar toch is er bezoek wat het levensgevaarlijk vindt. Als er dan ook nog vaatdoekjes zouden rondslingeren...

(Zelfs iemand die hier niets wilde eten en haar eigen eten meenam. Ongekoelde pastasalade )

Geplaatst:

Maar wat ik wel heel gruwelijk vind: die natte doekjes en sponsjes die ik nogal eens op aanrechten zie liggen en die dagenlang gebruikt worden zonder dat ze de kans krijgen om te drogen. Dat zijn prima kweekbodems voor allerlei viezigheid.

Dé manier om pijlsnel een flinke besmetting op te bouwen en daarmee dus je hele keuken vol te smeren met bacterieën.

Vinnik heel onhygiënisch, maar dat kan beroepsdeformatie zijn

Dan vraag ik me toch af waarom die mensen dan niet constant ziek zijn?

En hoe lang bestaan die wegwerpdoekjes nu feitelijk al?

En wat deed men daarvoor?

Kijk, ik kan er niet aan doen hé maar TE hygiënisch willen leven is ook niet goed denk ik.

Mijn Bazin maakt me niet ziek met haar vaatdoek en haar sponskes en zelf word ze er ook niet ziek van.

De wegwerpindustrie floreert welig hé mensen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Bacteriën en ik doen het heel goed samen. Nergens last van.

Ben wel wat voorzichtiger als er andere mensen mee-eten. Die hebben meestal wat zwakkere buikjes.

En oeh de vaatdoekjes van mn moeder vroeger... Ze was overal heel schoon mee en dan toch die stinkende vaatdoekjes... Dus gebruik hier van die gele waar ik er genoeg van heb, snel droog zijn en snel in de wasmachien belanden.

Geplaatst:

die bekende gele doekjes zijn hier voor 'vieze' klusjes of buiten. die kunnen worden uitgekookt en als het echt te vies is weggooien.

verder gewone werkdoekjes of microvezeldoekjes die worden uitgewassen. wegwerpdoekjes enkel voor de wc maar dat is meer gemak. even snel tussendoor de wc schoonmaken ipv eerst een sopje moeten maken.

als ik iets heb geleerd van mijn schoonmaak-bijbaantjes is het wel dat de keuken niet het meeste gevaar oplevert. de wc in sommige gevallen, maar wat nog erger is zijn de toetsenborden, muizen en telefoons. juist de dingen die vaak worden vergeten en een schoonmaakster in het ziekenhuis vaak niet mag schoonmaken.

Geplaatst:
  • Auteur

Warm. (heet) water voor de afwas , gebruik ik zeker ook . Afwassen met warm water en dan afspoelen met water waar ik mijn handen niet in kan houden niet omdat het properder zou zijn maar gewoon uit het gemak als je de afwas iets daarna neemt om af te drogen is het zo goed of droog .Hoe het ook in de vaatwas droogt . Ja gsm's op het werk we werken 24\24 en 7\7 en dus gsm per afdeling ook want worden doorgegeven . En krijgen we oproep tijdens het eten word deze opgenomen en daarna meestal verder geeten zonder handen te wassen.

Geplaatst:

Beste Willy, ik pleit helemaal niet voor wegwerpdoekjes! Lees nog maar eens goed.

Ik gebruik zelf ook vaatdoekjes en dat is helemaal geen probleem, zolang je er hygiënisch mee omgaat. Zie boven.

Jouw Bazin heeft dat blijkbaar goed begrepen

Overigens is al lang bekend dat wat mensen 'zomergriep' noemen, vaak een gevolg is van slechte hygiëne: een ordinaire voedselinfectie.

Vaak door onhygiënische omgang met vaatdoekjes. Dat speelt in de zomer een nog grotere rol dan 's winters.

Berucht is ook BBQ-en: bederfelijke etenswaren die vaak de hele avond in de hitte blijven staan.

Dat zuig ik niet uit mijn duim hoor, dat is uitgebreid onderzocht

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik gebruik wel vaatdoekjes. 1 per dag, en dan was ik ze. Op deze site staat hoe zelf makkelijk reinigingsdoekjes maakt.

http://www.aromatherapie-info.com/desinfecterende-citrus-reinigingsdoekjes.html

Ik heb deze gemaakt, van wegwerpdoekjes van de Lidl, de etherische olie haal ik in Duitsland bij Nanu Nana á € 1,95.

Ik was de doekjes,en als alles op is,dan maak ik weer een nieuw.

Geplaatst:

Beste Willy, ik pleit helemaal niet voor wegwerpdoekjes! Lees nog maar eens goed.

Ik gebruik zelf ook vaatdoekjes en dat is helemaal geen probleem, zolang je er hygiënisch mee omgaat. Zie boven.

Jouw Bazin heeft dat blijkbaar goed begrepen

Overigens is al lang bekend dat wat mensen 'zomergriep' noemen, vaak een gevolg is van slechte hygiëne: een ordinaire voedselinfectie.

Vaak door onhygiënische omgang met vaatdoekjes. Dat speelt in de zomer een nog grotere rol dan 's winters.

Berucht is ook BBQ-en: bederfelijke etenswaren die vaak de hele avond in de hitte blijven staan.

Dat zuig ik niet uit mijn duim hoor, dat is uitgebreid onderzocht

Zomergriepjes gaan ook rond in scholen. Druk bezochte toiletten, handjes die niet gewassen worden, lunchboxen die in de warmte staan. Dan gaan de plaagjes vrolijk rond.

Vaatdoekjes en keukenhanddoeken worden frequent gewisseld, elk sopje krijgt zijn eigen doekje. Gewassen keukenlinnen wordt, waar de stof het toelaat, ook heet gestreken. Voor de rest ben ik geen strijkfanaat, maar dat maakt volgens mij wel een verschil.

Geplaatst:

Hoe (on)hygiënisch is ook kan/mag/moet zijn: je eigen immuunsysteem/weerstand (en dus voeding, leefstijl, alles) is natuurlijk het aller belangrijkst om goed op te letten

Geplaatst:
  • Auteur
Hoe (on)hygiënisch is ook kan/mag/moet zijn: je eigen immuunsysteem/weerstand (en dus voeding, leefstijl, alles) is natuurlijk het aller belangrijkst om goed op te letten

Ik had openings bericht zeker niet geplaatst omdat ik pleit om onhygienisch te zijn. Maar je kan op een bepaald moment overdrijven .

Biologische groenten en fruit eten uit eigen tuin is voedselblunder , maar ik heb deze toch liever dan bespoten uit de winkel die al 5 maal gewassen zijn.

Bacterien ergens is het daarom slecht ? Ik dacht het niet van bepaalde soorten . Zonder bepaalde soorten geen youghurt geuze .

Wat de mens al zo lang eet en drink.

De lambik brouwers (brouwbeginsel voor geuze kriek) hebben problemen met voedsel gezondheid omdat met regels die ze zouden moeten toepassen ze niet meer zelfde lambiek zouden kunnen brouwen . Gisting is puur door bacterien die typisch zijn aan de streek daar .

Zo een 2 jaar geleden een 6 tal brouwerijen bezocht met een man of 20. 5 traditionele en 1 comerciele nieuwe brouwerij , schok was groot van het verschil . Maar in elke brouwerij mocht je lambiek proeven en we vonden allen deze lambiek de minsten .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.