Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

De pepers blijven erg klein


koolrabi

Aanbevolen berichten

hangt ervan af wanneer je ze gezaaid hebt he.

het kan bij pepers zeer lang duren. als het kan binnen zetten he.

 

het experiment met de vaas is maar deels gelukt.

ik ga het niet meer opnieuw doen, uiteindelijk zijn de laatste pepers en paprika's buiten ook mooi aan het afrijpen met het superweer van voorbije week.

het zit er weer bijna op voor dit jaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mijn puntpaprika's ging het binnen afrijpen buiten verwachting goed. Oké niet alles wordt rood maar die al iets van verkleuring hadden zijn al heel mooi rood. Of ze zoveel smaak hebben als de paprika's die door de zon rood werden, weet ik (nog) niet. Maar over het algemeen genomen ben ik tevreden. Voor mij dus zeker voor herhaling vatbaar!!

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn pepers staan al een paar weken binnen. Er zitten 2 vruchten aan die echt al een week of 3 a 4 een redelijk formaat hebben, maar nog geen enkele verkleuring.

 

Binnen een week kwam de rode kleur al tevoorschijn. Het lijkt hier een geslaagd experiment te worden met de paprika's binnen op een vaas. Ik geef ze regelmatig schoon water en wat A+B voeding. Misschien helpt dat?

 

DSC09739bew40052181443960838.jpg

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch begrijp ik niet helemaal waarom jullie ze niet gewoon buiten hebben laten staan.

 

Die van mij staan in de volle grond, en ondanks een paar nachten met vorst op klomphoogte hier in het Oosten (maar niet in mijn tuin), zijn ze met het mooie weer van de laatste weken geweldig aan het afrijpen.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste peper begint ook eindelijk rood te worden .

 

Als ie helemaal rood is moet je em dan vrijwel meteen plukken of kun je de peper rustig laten hangen tot je hem nodig hebt? Kan het dus kwaad om hem te laten hangen als ie al rijp is? (dat is ie nu nog niet overigens)

 

Rode-Peper75061444381806.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over het puntpaprika experiment! Er zijn toch best wat paprika's mooi rood geworden. Alleen,,,, de smaak bleef een beetje steken. Aan de struik gekleurde exemplaren zijn veel zoeter. Ook begonnen ze een beetje slap aan te voelen. Dus experiment beëindigd. Denk niet aan een vervolg volgend jaar.

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi koolrabi en Willy, ik zag laatst op Youtube de tip voorbijkomen om de pepers bij naderende vorst (of te grote schade) te plukken en binnen op een warme droge plaats af te laten rijpen. Ze zijn dan niet geschikt om zaad van te oogsten, maar schijnen nog wel prima te kunnen smaken. Misschien het proberen waard?

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over het puntpaprika experiment! Er zijn toch best wat paprika's mooi rood geworden. Alleen,,,, de smaak bleef een beetje steken. Aan de struik gekleurde exemplaren zijn veel zoeter. Ook begonnen ze een beetje slap aan te voelen. Dus experiment beëindigd. Denk niet aan een vervolg volgend jaar.

 

Ik hou nog even vol. Ik zal eens even extra proeven of het de moeite loont. Het lijkt wel mooi. Net een vaas/emmer met mooie bloemen. Ik ga het ook nog even proberen met de pepers (zie witte vaas). Kijken of die binnen in een vaas ook nog verder rijpen. De rest kleurt al mooi rood.

 

DSC09867bew50044231444394639.jpg

 

Ik heb er overigens genoeg. Een vriezer vol, veel weggegeven, een hoop gedroogd (oei, oei) en wat op olie gezet.

 

Maar ik ruim nu ook de pepers op. De blaadjes beginnen wat te hangen en de planten worden er niet beter op. Voor deze planten is de vaas het laatste station. De mooiste peperplanten mogen nog even door in de kas, zolang dat gaat. En wat dan nog goed is probeer ik binnen in leven te houden als ze niet te groot zijn. Eens kijken of dat lukt.

 

@ Raquette: dank voor de tip. Dat ga ik ook proberen. Ik leg er een paar onrijpe binnen. Daar heb ik nog genoeg van. De rijpe pepertjes die binnen liggen, drogen ook goed. Ze zien er minder mooi uit, maar de smaak blijft goed.

 

Maar ik heb nu al zin in nieuwe zaailingen. Nog even geduld.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ akroma

 

Ik weet niet hoe lang je ze kan laten hangen. Buiten kon dat best lang. Maar binnen is de houdbaarheid toch beperkter is mijn ervaring.

De paprika's werden wel rood. Maar dat waren de paprika's die denk ik al goed aan het rijpen waren. Sommige half rode paprika's gingen na 10 dagen toch wat rottingsverschijnselen vertonen. Dus maar gauw geplukt en verwerkt. Bovendien houdt het blad het ook niet allemaal zo erg lang. De smaak, ja of die net zo goed is als ze binnen rijpen? Ik weet het niet precies. Ze smaakten goed in elk geval.

 

De pepers die nog allemaal groen waren toen ik ze eergisteren op de vaas zette zagen er vanmorgen zo uit:

 

DSC09916bew50096731444576221.jpg

 

Ik heb de kleurige pepers allemaal geplukt en nu wacht ik of de rest ook nog verkleurt. Er was 1 tak waarvan de blaadjes wel erg gingen hangen, die heb ik na de pluk weggedaan. Misschien stonden ze ook iets te warm achter het glas op het zuiden. De zon heeft hier nogal geschenen de laatste dagen.

 

Samengevat denk ik dat je met het op de vaas of in een emmer zetten van de pepers en paprika's nog even wat rijping kunt krijgen als het buiten of in de koude kas niet meer lukt. Maar zolang het buiten nog lekker rijpt laat ik ze liever buiten of in de kas. Er staan nog een paar planten in de kas en ook die rijpen nog een beetje, wel minder snel dan die binnen op de vaas staan natuurlijk.

 

Tot zover verslag van mijn experiment met pepers en paprika's binnen op de vaas. Leuk om te doen, maar wel bewerkelijk.

 

Vandaag het meeste geoogst en verwerkt. Er zijn nog een paar pepers en paprika's over op de vaas. Kijken hoever die nog rijpen.

De pepers vries ik gewoon in heel kleine porties, dan hoeven we ze ook niet meteen op te eten. Dat doe ik ook met de paprika's als ze over zijn.

 

We zijn wel een beetje off topic geraakt geloof ik. Van de (te?) kleine pepers naar pepers en paprika's op een vaas af laten rijpen.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

naar mijn ervaring gaat het beter met pepers dan met paprika's. ook bij mij begonnen ze na een week ofzo 'slap' te worden.

het was leuk om eens te proberen met de laatste overschot die ik niet binnen meer kreeg.

 

en de koelkast is maar een tijdelijk tussenstation hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de pepers te klein blijven zijn de groeiomstandigheden niet optimaal. Dat kan zijn doordat het te koud is, maar het kan ook zijn dat het te warm is. In het laatste geval verdampt dan het vocht in de grond sneller zodat de wortels moeilijker voeding kunnen opnemen. Er moet dan vaker water gegeven worden, niet per se meer voeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...