Jane Doe Geplaatst: 24 oktober 2015 Geplaatst: 24 oktober 2015 Loes ik had eerst ook maar 3 of 4 soorten van leven van het land, maar er was onbekende Spaanse knoflook die in de uitverkoop was. Dus die heb ik maar meegenomen, om toch nog wat knoflook te poten. Rond de 14 teentjes, denk gemiddeld 7 teentjes per bol. Mooie grote en ook kleintjes, weet dat de grootste aan de buitenkant moet uitzoeken. Maar poot ze gewoon allemaal. We zien wel wat voor knoflook we krijgen.
Bit Geplaatst: 24 oktober 2015 Geplaatst: 24 oktober 2015 Bij mij vanmiddag de knoflook de grond in. Eerst de oogst van dit jaar gesorteerd en voldoende poters er uit gehaald. Maar 2 soortjes dit komende jaar. Daarnaast nog grote solo's van de olifantenknoflook. De oerprei ben ik vandaag niet meer aan toe gekomen, dat doe ik volgende week. De knoflook er in. afgetopt met een lekker dikke laag compost. Dat wordt wieden want mijn compost zit echt stampvol met zaad.
gerbiepiep Geplaatst: 25 oktober 2015 Geplaatst: 25 oktober 2015 Ik heb afgelopen vrijdag voor de eerste keer 8 teentje knoflook geplant van de Aldie, het in China knoflook, volgens berichten zou deze ook moeten groeien hier, laten weten het hopen.
suus76 Geplaatst: 25 oktober 2015 Geplaatst: 25 oktober 2015 Mijn eerste knofjes staan al weer boven! De provencaalse knoflook ( meegenomen uit Frankrijk, soortnaam onbekend) is als eerste naar boven geschoten. De andere soorten laten zich nog niet zien.
CindyB Geplaatst: 25 oktober 2015 Geplaatst: 25 oktober 2015 Ik heb er ook al een paar gezien van de Italiaanse knoflook die ik al op 22 september heb gepoot omdat die aan het uitlopen was. Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.
GTman Geplaatst: 25 oktober 2015 Geplaatst: 25 oktober 2015 Ik heb afgelopen vrijdag voor de eerste keer 8 teentje knoflook geplant van de Aldie, het in China knoflook, volgens berichten zou deze ook moeten groeien hier, laten weten het hopen. Die Aldi knoflook doet het elk jaar erg goed. Ze lopen ook altijd snel uit. Heb hem dit jaat (nog) niet gebruikt. De AH knoflook is ook erg goed en komt uit Spanje. Deze AH knoflook is ook een roze en rode variant (ze stoppen meerdere soorten in de netjes lijkt wel). Dit verschil is te zien op de foto.Over het algemeen is supermarktknoflook uit China beschouwd als de minst kwalitatieve knoflook. Toch denk ik dat de kwaliteit van de knoflook op veel meer punten bekeken moet worden dan alleen waar hij vandaan komt. Ik vraag me wel telkens af welke soort er nou eigenlijk gebruikt wordt voor die witte supermarktknoflook uit China...? Maar goed, de knoflookjes staan er goed bij. De meeste zijn al mooi geworteld. Van suus76 heb ik ook Rose de Lautrec knoflook gekregen. Deze staan er nu ook meteen in De lijst kan worden aangevuld: Siberian 14-10-2015 Niet opgekomenTansylvanian 14-10-2015 Niet opgekomenMorado 19-10-2015 Niet opgekomenRoze AH 19-10-2015 Niet opgekomenRose de Lautrec 23-10-2015 Niet opgekomen Om mijn rijtje met knoflook af te maken ga ik ook maar weer een aantal teentjes van de Aldi er bij stoppen.
mw vogel Geplaatst: 25 oktober 2015 Geplaatst: 25 oktober 2015 Vandaag 36 tenen geplant, in totaal zes soorten, waarvan twee nieuwe.Eden Rose, Chesnok Red, Pyong Yang (groene schil!) en Maroccan van eigen teeltThai Purple en Red Touch van LvhLHet bedje dat ik al eerder had voorbereid was wel errug nat... toch maar geprobeerd walletjes te kleien
tds Geplaatst: 26 oktober 2015 Geplaatst: 26 oktober 2015 Hier zitten ze sinds zondag ook in de grond.Ik merk dat sommige mensen tenen tussen de aardbeien planten, wat is daar het voordeel van?Planten jullie in de Bato bakken of in volle grond tussen de aardbeien?Ik heb namelijk nog heel wat tenen over, die kan ik daar dan kwijt ... we zien wel wat het geeft.
MartinH Geplaatst: 27 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 27 oktober 2015 Ik heb een aantal Batobakken met knoflook staan. 8 tenen per bak, heb het nog nooit eerder gedaan, dus ben benieuwd... mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
henkg Geplaatst: 31 oktober 2015 Geplaatst: 31 oktober 2015 Op 17 oktober geplant, en nu al, op 31 oktober:Toch waren ze op 17 oktober nog volledig in rust. Soort: Spaanse knoflook van AH, totaal ca 90 stuks. Tweederde eigen oogst 2015, eenderde bijgekocht.Dit seizoen bevielen ze prima: 2025_teeltlijst (.xlsx)
Persica († december 2016) Geplaatst: 31 oktober 2015 Geplaatst: 31 oktober 2015 Die van mij gaan er ergens in november in, ik gok er op dat de grond nog een beetje voldoende warm blijft en dat hiermee het groen niet al te hoog boven de grond komt en afvriest , kost een hoop verloren energie voor de plant, maar het blijft een gok...
MartinH Geplaatst: 1 november 2015 Auteur Geplaatst: 1 november 2015 Het valt mij op dat er nogal een verschil is in het aantal dagen dat ze boven de grond komen. Dat ben ik dus gaan bijhouden,,,Hebben jullie ongeveer de zelfde ervaringen?? mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Erny Geplaatst: 1 november 2015 Geplaatst: 1 november 2015 Dat was ik vorig jaar ook van plan om bij te gaan houden, ook vanwege de vele soorten. Leek me leuk om te kijken wat de verschillen waren. Maar helaas... vanwege toen de gebroken enkel (november én februari) heb ik er geen zicht op gehad. Kijken of het dit jaar wel gaat lukken.
GTman Geplaatst: 2 november 2015 Geplaatst: 2 november 2015 Inmiddels zijn hier de knoflookjes van de AH (bijna) allemaal opgekomen. Ook heb ik nog een aantal hele grote tenen van Aldi knoflook in de grond gestopt. Siberian 14-10-2015 Niet opgekomenTansylvanian 14-10-2015 Niet opgekomenMorado 19-10-2015 Niet opgekomenRoze AH 19-10-2015 28-10-2015 opgekomenRose de Lautrec 23-10-2015 Niet opgekomenWitte Aldi 28-10-2015 Niet opgekomen
gerbiepiep Geplaatst: 2 november 2015 Geplaatst: 2 november 2015 Kon het niet laten om even stiekum te kijken, dus 1 teentje het grond wat van afgehaald, en de knoflook groeit, toen weer snel afgedekt.
Erny Geplaatst: 2 november 2015 Geplaatst: 2 november 2015 Jullie hebben nog een lijstje tegoed van de door mij op 22-10-2015 gepootte knoflook: 1. Rosewood 2x2. Purple Glazer 3x3. Ajo Spring Violetta 3x4. Maxatawny 1x5. Shandong 7x6. Music 5x7. Thai 8x8. Morado 9x 9. Inchelenium Red 7x10. Ontario Purple Trillium 6x11. Transsylvanian 10x12. Oosterdel 6x13. Messidrome 10x14. Germidour 12x15. Killarney Red 6x16. Siberian 6x17. "Kaposvar" 11x18. German Extra Hardy 4x19. "Solo" 8x20. Valverde/Vallelado (vorig jaar LvhL) 32x21. Vallelado/Valverde (eigen teelt) 28x22. Aji Gigante 3x23. Olifantenknoflook 16x24. "Solo Olifant" (bollen met tenen ontstaan uit solo Olifantbollen) 3x In totaal 206 tenen.Allemaal samen in deze bak. Het gaas ligt erop omdat anders de katten op jacht gaan naar woelmuizen in mn mooie knoflookbedje.
weknow Geplaatst: 2 november 2015 Geplaatst: 2 november 2015 Indrukwekkende verzameling Erny! Wauw. Maar je weet toch dat je vanaf pakweg juli elke dag bijna een bol moet consumeren om dit allemaal op te krijgen. Het gaas ligt erop omdat anders de katten op jacht gaan naar woelmuizen in mn mooie knoflookbedje. Hier gebruikt de hele kattenbuurt mijn met compost gemulchte moestuin als katten-WC. Hoezo...natuurliefhebber? (Nieuwe nog weinig begroeide bedjes probeer ik inderdaad ook zo veel mogelijk af te dekken met koepeltjes van gaas...maar van woelmuizen hier geen last....afkloppen!) In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
HuubvG Geplaatst: 3 november 2015 Geplaatst: 3 november 2015 Laat ik nou nergens meer de roze knoflook kunnen kopen hier in de supers in mijn woonplaats? Ik had graag nog wat roze bij gepoot, maar overal ligt alleen de witte soort. Nog even in S'meer en M'hoek kijken, daar zitten nog wat Jumbo's en Aldi's. Qua weertype lijkt het me best nog kunnen, om nu nog te poten, dus ik zoek verder.
GTman Geplaatst: 3 november 2015 Geplaatst: 3 november 2015 Laat ik nou nergens meer de roze knoflook kunnen kopen hier in de supers in mijn woonplaats? Ik had graag nog wat roze bij gepoot, maar overal ligt alleen de witte soort. Nog even in S'meer en M'hoek kijken, daar zitten nog wat Jumbo's en Aldi's. Qua weertype lijkt het me best nog kunnen, om nu nog te poten, dus ik zoek verder. Bij de Jumbo en Aldi hebben ze vrijwel nooit roze knoflook. Zelf heb ik een bijbaan bij de Jumbo dus dat hou ik zelf ook in de gaten . Heel af en toe zit er een netje met 1 witte bol en een roze, dat had ik toevallig afgelopen zaterdag toen ik de knoflook bij moest vullen. Bij de Albert heijn heb je het meeste kans op roze knoflook is mijn ervaring. Deze is dan ook nog uit Spanje.
CindyB Geplaatst: 3 november 2015 Geplaatst: 3 november 2015 Ik heb inderdaad ook de roze knoflook van Albert heijn gepoot, ik zie wel wat het wordt.Het valt me trouwens wel op dat de supermarkt tenen al zich laten zien en de tenen die bij leven van het land vandaan komen nog niet.Maar ik denk dat het ook wel te verklaren is, want die tenen van Antoine zijn verse oogst en die van de super kunnen wel 18 maanden oude zijn... Ik heb gisteren toevallig een heel verhelderend filmpje gezien over knoflook van de keurings dienst van Waarde. https://www.youtube.com/watch?v=C8x3E0RoHQs Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.
Erny Geplaatst: 3 november 2015 Geplaatst: 3 november 2015 @Weknow: Vergeet niet dat bij al die net gepootte tenen ook weer het pootgoed voor volgend jaar zit. Net als dit jaar. En moet ook rekening houden met een eventuele tegenvallende oogst... @Huub: rondje toko in Groningen doen, vast nog wel roze knoflook te krijgen. Bij Nazar lagen zelfs erg verse bollen. (En oude maar die heb ik gratis meegenomen om te poten.) Leuk Cindy, die aflevering had ik duidelijk gemist!
Aluapje Geplaatst: 3 november 2015 Geplaatst: 3 november 2015 Wat een heerlijk filmpje! Ik volg dit topic nu een tijdje en heb me daarbij altijd afgevraagd waarom jullie zoveel verschillende soorten telen. Nu weet ik dus waarom! Ik kocht dus ook altijd de gewone Chinese en die kwam helemaal niet goed uit de test van Alain. Morgen is er markt waar ik woon en ik ga zeker kijken of ze verse hebben. Spannend hoor. Ben wel benieuwd of ik het verschil ga proeven.Mijn Chinese teentjes die ik vorige maand in de grond heb gestopt staan ook al fier boven de grond. Ik kweek regenwormen in mijn compostbak
Jane Doe Geplaatst: 3 november 2015 Geplaatst: 3 november 2015 Erny wat een prachtige verzameling De knoflookjes van Loraine zijn even tijdelijk hier onder gebracht. Dus voor even extra veel knoflook, dat wordt even lekker genieten
wijo Geplaatst: 3 november 2015 Geplaatst: 3 november 2015 Sommigen poten nogal wat verschillende soorten knoflook. Zijn deze soorten allemaal zo verschillend van elkaar ofzo? Is elk soort weer meer geschikt voor een bepaald recept of ander doel? Met vriendelijke groet,Wim.
Aanbevolen berichten