Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ook ik: welke appel is dit?


Taita

Aanbevolen berichten

In onze tuin hebben we diverse appelbomen, maar er is er eentje waarvan ik niet weet wat voor soort het is en die ik ook maar niet kan terugvinden op internet. De boom levert middelgrote over het algemeen rode enigszins tapse appels die keihard zijn. De smaak is vrij flauw en de appel bevat weinig zuur. Opvallend is dat ze erg snel oxideren. De appels kunnen heel goed bewaard worden, waardoor ik ze nu vooral gebruik als wintervoeding voor de varkens, maar tips voor eigen consumptie zijn welkom

 

2015-10-07-1614511444316830.54

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ook Santana kunnen zijn... maar die blinken misschien wat meer (moeilijk te zien)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de zoete kroon en Santana even opgezocht, maar dat zijn ronde appels. Op mijn foto is het niet zo goed te zien, maar mijn appels zijn bij het steeltje duidelijk dikker dan bij het kroontje. De bovenste appel geeft dat het beste weer. Verder zijn mijn appels niet sappig te noemen, eerder hard en droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fruitbomen.net zette me op het spoor van de Zoete Ermgaard die ik nu de meest waarschijnlijke kandidaat vind. Late oogst en beurtjaren kloppen ook: het is mijn laatst bloeiende en rijpende appel en vorig jaar had ik een echt beurtjaar: 0 (nul) appels, terwijl de boom nu vol hangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoete ermgaard:

 

Tijd van plukken: eind October. Tijd van gebruik: de geheele winter.

 

Oorsprong en vesrpreiding. Wellicht een appel van Hollandsche afkomst; komt vrij algemeen voor, vooral in het zuiden van ons land.

 

Vorm en grootte. Is een eigenaardig gevormde vrucht: van onderen tamelijk breed en vrij spits naar den kelk toeloopend, tamelijk hoekig, met vrij hooge ruggen en meestal scheef. Is middelmatig groot en goed van stuk voor een zoeten appel.

 

Kelk en kelkholte. De kelk is tamelijk groot met vergroeide kelkblaadjes, welke naar elkander toegegroeid zijn, waardoor de kelk gesloten is. De kelkholte is ondiep, met kleine ruggen en verhevenheden toeloopend.

 

Steel kort en dik, in een ongelijkmatige, vrij diepe, nauwe holte ingezonken.

 

Schil mooi gaaf en glad met een groengelen ondergrond, prachtig rood gekleurd met donkerroode strepen.

 

Vleesch wit, fijn en zeer zuiver, zonder vlekken, zacht, zoet en een weinig sappig.

 

Klokhuis tamelijk groot, goed gevormd, vrij regelmatig met kernen bezet.

 

Eigenschappen der vrucht. Is een uitmuntende stoofappel, die bij het kooken goed heel blijft, zich goed bewaart, maar op 't laatst wel een weinig slap wordt, al behoudt zij dan toch zeer goed haar smaak.

 

Eigenschappen van den boom. Deze groeit matig, maakt geen zwaar éénjarig gewas, vormt overigens goed en maakt een goeden hoog- of halfstam-kroonboom. Wordt natuurlijk enkel op wildeling veredeld en niet als struik gekweekt.

 

Minder goede eigenschappen van den boom. Soms heeft deze nogal van schurft te lijden.

 

bron: http://library.wur.nl/speccol/fruitvrij/onzeappels/Appels/Zoete%20Ermgaard.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook nog maar even een plaatje van de boom, afgeladen met appels die buigen tot de grond.

2015-10-10-1079641444466408.17

De boom ziet er nog opvallend fris uit, terwijl andere fruitbomen hun blad al verliezen.

 

Vandaag eten we hete bliksem van deze appels. Ik wil verder eens kijken of ik ze kan behandelen als stoofpeertjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...