Raquette Geplaatst: 3 mei 2016 Geplaatst: 3 mei 2016 Btw pippi, ik ben heel benieuwd naar de drie gezusters...laat je in je moestuinupdate weten als het werkt? Verduidelijking: je komt die gezusters in elk tuinboek tegen, en elke beginnende moestuinier inclusief mezelf denkt 'awesome! Doen!', maar ik heb eigenlijk nog nooit bij iemand gezien dat het een enorm succes was. Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Claudia69 Geplaatst: 3 mei 2016 Geplaatst: 3 mei 2016 Ik had ooit stambonen die zich (onbedoeld) tussen de maïs draaiden en dat gaf op het einde van de rit veel door builenbrand aangetaste maïskolven. Misschien omdat het een warme, broeierige zomer was, en de maïs langer vochtig stond door de bonen die ertussen zaten, ik zou het niet weten. Ik houd ze sindsdien toch netjes gescheiden.
RobO Geplaatst: 4 mei 2016 Geplaatst: 4 mei 2016 neu, hier ook nooit blije zusjes, te dicht geplant denk ik en geen indiaans klimaat
prettig gestoord Geplaatst: 4 mei 2016 Geplaatst: 4 mei 2016 3 is a crowd? Ik plant mais en pompoenen wel samen en dat gaat echt prima, maar de bonen erbij heeft hier nooit echt gewerkt. Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
femmie Geplaatst: 4 mei 2016 Geplaatst: 4 mei 2016 Ik probeer het dit jaar ook voor het eerst. Heb de bonen alleen naast de mais gezet met eigen stok. Geen idee of dat ook extra helpt. Pompoen als bodembedekker lijkt me handig, hopelijk werkt het ook.
simonvb Geplaatst: 4 mei 2016 Geplaatst: 4 mei 2016 Ik ga dit jaar de pompoen tussen de maïs proberen, de bonen doe ik er niet bij want is lastiger in te plannen met de wisselteelt.
henkg Geplaatst: 4 mei 2016 Geplaatst: 4 mei 2016 Zaai-uien uitgeplant, gezaaid op 16 feb en 4 maart, in koude kas.Hyskin F1, zouden goede bewaar-uien moeten zijn. Ik heb ze dit jaar voor het eerst. Volgens VanderWal:Uien, Hyskin F1 hybride ' is een F1 hybride, geeft in één groeiseizoen prachtige, kogelronde uien. De opbrengst is groot en de uien van dit ras zijn zeer lang houdbaar. 2025_teeltlijst (.xlsx)
pippi Geplaatst: 4 mei 2016 Geplaatst: 4 mei 2016 Ik heb niet heel veel vertrouwen in de drie zusters, het is ook een kwestie van ruimtegebrek en ik wil dit jaar gewoon van alles proberen en kijken wat er mis gaat en waarom het mis gaat. 1) Maar goed, de maisplantjes staan nu in de grond en worden hopelijk niet opgegeten door de slakken, zodat ze even lekker kunnen groeien voor de bonen erbij komen. Die moeten nog wel opkomen eerst. 1) Er gaat eigenlijk best een hoop mis. Ik raak ook alsmaar plantjes kwijt. Drie rodekoolplantjes spoorloos, een heel rijtje wortelen foetsie en ga zo maar door. Terwijl ik op mijn plattegrondje exact heb aangegeven waar ze geplant zijn, het is niet dat ik dat vergeten ben ofzo.
speets Geplaatst: 5 mei 2016 Geplaatst: 5 mei 2016 Ja, het begint elk jaar zo mooi, al die jonge plantjes... Maar dan wordt het ongedierte wakker en kan je soms wel janken Vandaag de zaden van courgette, pompoen en komkommer, die twee dagen in de week hebben gelegen, in de aarde gezet. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
lambado Geplaatst: 5 mei 2016 Geplaatst: 5 mei 2016 Tuinkers gezaaid en vlinderstruikstek overgeplant
julia Geplaatst: 6 mei 2016 Geplaatst: 6 mei 2016 Vriendlief heeft in een paar 12L bouwemmers gaten geboord. In de ene heb ikeen aardappel (biltstar) gepoot en in de andere emmer is de gourgette black beaty (AH moestuintje) gezet. Eens zien hoe dit experimentje gaat verlopen.Ook heb een paar knolserderij plantjes in de tuin gezet met voor de nacht nog wel een plastic bakjes overheen. Hetzelfde gedaan met de meloenkomkommer.
Greenpumpkin Geplaatst: 7 mei 2016 Geplaatst: 7 mei 2016 Aardappel in 30 lt emmers: - All Blue- Mayan Twilight- Lilafinger
Erny Geplaatst: 8 mei 2016 Geplaatst: 8 mei 2016 Op 1 mei, bij het huisje voorgezaaid in tray:Bietjes: Chioggia / Rote Kügel / Cylindra1 Lablabboontje en nog wat bloemen. En gisteren was er nog niets te zien van Lablabje... en vandaag... Hoezee... kijk eens wie daar is: Vandaag op 8 mei gezaaid:Mais in wcrolletjes in tray:Mrius F1 / Aardbeimais / Tasty / Golden Bantam / Zea - Shaman's BlueEn Maca en Kappertjesboom. Staat nu een ander kratje overheen tegen de vraatzuchtige vogels en ander gespuis. (Bovenop de badkuip met verkoelend water). Kruiden:Peterselies / Korianders / Dille / Thym/ Yskruid / Kervel / Zwarte en gewone Komijn en Dragon.
julia Geplaatst: 8 mei 2016 Geplaatst: 8 mei 2016 Stoksnijbonen en een komkommer buiten in de groentebak gezet. Deze had het vanmiddag even moeilijk en hing helemaal slap. Gelukkig nu weer helemaal bij getrokken.
pippi Geplaatst: 8 mei 2016 Geplaatst: 8 mei 2016 De bonen uitgeplant, want ze klommen ongeveer hun bak uit, zo hard groeiden ze. Ik denk dat mijn 'drie zusters' een rare variatie daarop wordt en dat de bonen steun gaan geven aan de mais, want dat blijven ielige plantjes.
Erny Geplaatst: 8 mei 2016 Geplaatst: 8 mei 2016 Dat was ook mijn probleem toen ik de zusters ooit uitprobeerde. Vanwege de kans op nachtvorst kon de mais gewoon niet op tijd de grond in dus het hele systeem stort dan in. Wat mij betreft dus zeker niet voor herhaling vatbaar.
pippi Geplaatst: 8 mei 2016 Geplaatst: 8 mei 2016 Ervan uitgaand dat het dit jaar een fiasco wordt met de combi (ik heb gelukkig op een andere plek ook wat maisplantjes neergezet die wel de volle zon gaan krijgen), wil ik volgend jaar dan toch wel proberen die mais veel vroeger te zaaien, en wat meer kijken naar rassen, misschien andere mais en een andere - minder explosief groeiende- boon. Want het idee dat de ene plant de andere overeind houdt is toch wel superstoer. Een van mijn doperwtjes weigert trouwens pertinent om het touwtje richting klimrek te pakken en grijpt zich angstvallig vast aan een uitbundig bloeiende en flink groeiende mosterbladplant. Als ik daar nou nog een eetbaar bodembedekkertje bijzet om de grond voor die doperwt koel te houden heb ik straks mijn eigen 'wyrd sisters'.
Claudia69 Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 Denk dat je dan vooral de bonen later moet zaaien, als de maïs al wat opgeschoten is. Die mogen ook tot halverwege de zomer nog gezaaid.
DannyL Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 Alle tomaten in de kas nu.. 2 weken geleden al een paar, en nu de rest.Ik ga er stiekem vanuit dat het niet meer gaat vriezen. Gister gezaaid:- Windes- Nog wat bloemen- Rode bieten (in de volle grond)- Nieuwe rij krop sla- Peterselie na een dagje weken in water- Zonnebloemen- Andijvie
MoestuinLieN Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 daarnet lampionbes gezaaid ( voor de teeltwedstrijd ) en reukerwt... gewoon omdat zo'n lekker geurende klimmer mij zo leuk lijkt
sugarlevi Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 Even een inhaalslagje gemaakt. Meloenperen van de lidl de volle grond in.Gisteren al de afrikaantjes. (Straks,morgen, ergens deze week een nieuwe lichting zaaien) Een hoop worteltjes gezaaid. Een rijtje biet. Rucola's. Zomerpostelein, en Dille. En toen waren mijn etiketjes op. Morgen naar de action. "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Toto Geplaatst: 11 mei 2016 Geplaatst: 11 mei 2016 Nieuw rijtje radijsjes en nieuw rijtje wortelen. Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Fruitje Geplaatst: 11 mei 2016 Geplaatst: 11 mei 2016 Lage slabonen. En sojabonen die we gekregen hadden.
julia Geplaatst: 11 mei 2016 Geplaatst: 11 mei 2016 Sla verplant naar vakken met weinig opkomst. Bieten, raapsteeltjes en pluksla gezaaid.
Aanbevolen berichten