Erny Geplaatst: 20 juni 2016 Geplaatst: 20 juni 2016 Marielle vroeg laatst om foto van mn pepers, maar die waren toen al op. Dus nu weer twee geplukt en wél net op tijd op de foto gezet. Bovenste is de "Artist" ook duidelijk een vroege peper, aan kleine plantjes hangen al vroeg een aantal pods. Groen is de peper ongeveer zo heet als een goeie groene Cayennepeper.Onderste is de "Aji Blanco Cristal", ook altijd op te rekenen voor vroege pepers, elk jaar het eerst. Mildheet in deze rijpfase, als hij rood is wordt hij een stuk heter. Deze pepers heb ik dan ook speciaal voor het vroege plukken en vers verwerken door maaltijden. Dus niet voor de sausjes e.d. Quote
mariellexxx Geplaatst: 20 juni 2016 Geplaatst: 20 juni 2016 Oeh leuk om te zien! denk dat ik volgend jaar ook een peper plantje ga zaaien, mijn vriend is gek op heet eten haha! Fijn dat je de rassen erbij hebt gezet, zo weet ik in ieder geval welke goede opbrengst geven! Quote
Erny Geplaatst: 20 juni 2016 Geplaatst: 20 juni 2016 Opbrengst hangt natuurlijk ook wel af van het moment van zaaien, verzorging, voeding, standplaats etc.En smaak, aroma en hitteniveau (scoville) zijn natuurlijk ook belangrijk. Quote
Toto Geplaatst: 21 juni 2016 Geplaatst: 21 juni 2016 @toto, dat ziet er al goed uit! Veel bloemen en beginsels zie ik! Hoe hoog is die plant nu? Ik denk zo'n 40 cm. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
gemmab Geplaatst: 22 juni 2016 Geplaatst: 22 juni 2016 Vast een domme vraag, maar kun je paprika en peper planten ook binnen houden? Quote
speets Geplaatst: 22 juni 2016 Geplaatst: 22 juni 2016 Niet dom, maar als je gewoon even de zoekfunctie had gebruikt, was je vanzelf hier terecht gekomen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
gemmab Geplaatst: 22 juni 2016 Geplaatst: 22 juni 2016 Nou, niet helemaal, want dat gaat over overwinteren. Ik vroeg me af of ik ze zeg maar altijd binnen kan houden, of het mogelijk is zo ook een plant met vruchten te krijgen? Want ik ben bang dat er te weinig zon voor ze is op mijn ieniemienie balkonnetje. Mijn vensterbank (binnen) is op het zuiden en het wordt daar erg warm. Quote
Krikke83 Geplaatst: 22 juni 2016 Geplaatst: 22 juni 2016 Gemmab als je heel veel zon hebt op je vensterbank is het mogelijk om er pepers te kweken. Je zal wel langere en zwakkere planten hebben, omdat ze sowieso minder licht hebben dan buiten. Weet ook dat een peper/paprikaplant een halfheester is die je kan laten overwinter zodat hij het volgende seizoen terug vruchten kan geven. Maar als jij je plant de hele tijd op kamertemperatuur houdt dan kent hij geen rustmoment en zal hij uiteindelijk ook afsterven. Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
mariellexxx Geplaatst: 22 juni 2016 Geplaatst: 22 juni 2016 @toto, ik zal straks die van mij eens meten, ze lijken zo klein hier? Inmiddels heb ik wel al een vrucht beginsel aan 1 plant, en die is nu zo'n 5 cm lang! En in meerdere planten enkele bloemen, en wel in alle planten knoppen.ik heb er 2 in pot buiten, in volle zon en regen en dan nog 7 in de volle grond in de kas dan. Quote
mariellexxx Geplaatst: 22 juni 2016 Geplaatst: 22 juni 2016 Ik had nog snel een paar foto's gemaakt! Quote
Nadi Geplaatst: 23 juni 2016 Geplaatst: 23 juni 2016 Leuk marielle! Zo leuk om de paprika's en pepers te zien groeien Ik heb mijn eerste peper groen geoogst. Ik wilde gewoon weten hoe dat ging smaken en hoe pittig The big jamaican: Wel pittig als je zo direct een stukje eet maar door het eten was het weer niet echt pittig. Gaf wel een lekker smaak aan de Mexicaanse pulled pork.Ben benieuwd hoe hij gaat smaken wanneer die rijp is Quote
Gunsmoke007 Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 Hey, Ik zit met enkele problemen op mijn paprika's. Deze morgend ééntje volledig bruin weggerot. Op nog geen dag tijd van mooi groen naar rot. Misschien heb ik het niet zien beginnen maar ik ga dagelijks kijken en er was mij voorheen nog niets opgevallen. Weet er iemand wat dit zou kunnen zijn? Ik heb een 30 tal planten staan van verschillende rassen en ze doen het op zich wel allemaal zeer goed met zeer grote vruchten.Maar als er natuurlijk ineens een paprika van groen naar rot gaat is het wel een probleem. Een tweede probleem is dat er geen enkele soort wil kleuren, ook al zijn er vruchten bij van wel 20cm lang en hangen al 2 weken te bengelen. Het is dus echt een kwestie van niet kleuren. Een derde probleem is het massaal afvallen van nieuwe knoppen, sommige hangen al vruchtjes aan van bv 1cm en vallen zomaar naar beneden. Ook al hanger er volledig vruchten aan ook die al volgroeid zijn. Doot wat zouden alle bovenstaande problemen kunnen komen en wat zijn mogelijk oplossingen? Al derest in mijn tuinserre heeft geen last van echte ziektes die leiden tot "sterfte". Quote
Toto Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 Het eerste weet ik niet zo goed. Te vochtig? Beestjes? Rijping van pepers en paprika's kan lang duren. Gewoon wat geduld hebben. Als er al (veel) paprika's en pepers aan een plant hangen is de plant zo bezig met de gevormde vruchten dat hij geen tijd meer steekt in het vormen van nieuwe. Daarom vallen de bloemetjes eraf. Als je nieuwe vruchten wil zal je er eerst andere moeten oogsten. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
speets Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 Bij de Welkoop staan de paprika's in de uitverkoop.Die zien er allemaal raar uit, met aangetast blad enzo, waar hier ook geregeld over geklaagd wordt Mijn paprika's doen het ook niet goed meer sinds ze naar 'buiten' zijn gegaan. 'Buiten' is onder een afdak en ergens anders in een plastic kas. Volgens mij is het gewoon niet zo'n mooi paprikajaar. Veel parasieten, die gelukkig niet van pepers houden. (Al zullen er best mensen zijn die nu prachtige planten hebben zoals Mariëlle ). Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Itoero Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 Je kan groene paprika's ook oogsten.Ik wacht nooit tot alle paprika's gekleurd zijn.Door regelmatig te oogsten hou je de groei erin. Ik heb veel bossige sierpepers dit jaar: Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Toto Geplaatst: 28 juni 2016 Geplaatst: 28 juni 2016 Klein vraagje. De paprika's die ik heb opgekweekt komen van het zaad van een gekochte blokpaprika uit de winkel.Is het normaal dat ze er zo uitzien, ... ... terwijl hun soortgenoten er zo uitzien. Kruising? Gevaarlijk (--> eetbaar)? Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Krikke83 Geplaatst: 28 juni 2016 Geplaatst: 28 juni 2016 Toto. Dat is normaal. De blokpaprika van de winkel is sowieso een F1 hybride soort. Dit wil zeggen dat dit een kruising is tussen 2 rassen. Het zaad zal steeds een plant voortbrengen dat niet zuiver is. De ene plant/vruchten zal meer lijken op het ene ras en de andere plant/vrucht zal meer lijken op het andere ras waarmee gekruist werd (+alle combinatie daar tussen). Uit dit zaad is dus de uitkomst zeer onzeker. Gevaarlijk. Neen! Lekker is misschien een andere zaak. Dit hangt af waarmee gekruist werd. Hiervoor worden ook rassen gebruikt die ziekteresistent zijn ipv lekker. Gewoon eens je tanden in zetten Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Toto Geplaatst: 28 juni 2016 Geplaatst: 28 juni 2016 Bedankt! Ik vond het gewoon raar aangezien ik het al drie jaar doe en het nu de eerste keer was dat ik een anders uitziende paprika verkreeg. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Rustavi Geplaatst: 4 juli 2016 Geplaatst: 4 juli 2016 Peper update; Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Toto Geplaatst: 4 juli 2016 Geplaatst: 4 juli 2016 Wauw, die staan er goed bij. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
mariellexxx Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Na het zien van de mooie foto's van rustavi, ben ik me aan het bedenken of ik nou paprika of peper planten heb ... volgens de verpakking (van de lidl), toch echt paprika planten: Dit zijn de planten nu: Quote
Erny Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 (aangepast) De eerste portie Padronnetjes (Pimientos de Padron)... In een pan met olijfolie aan alle kanten bakken tot ze zacht zijn, zeezout erover en smullen maar! Van deze zes Padron's waren er 5 mild en was er ééntje pittig. 5 juli 2016 aangepast door Gast Quote
speets Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 " waren er 5 mild en was er ééntje pittig."Huh? Kan dat ook nog? Of had je zelf zaad verzameld? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Erny Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Haha... dat is typisch voor de Pimiento de Padron. Een soort Russische Roulette dus. http://pepernieuws.blogspot.nl/2011/08/pimientos-de-padron.html http://www.tapasbonitas.nl/tapas_pimientos/Pimientos_de_Padron_Receta_01n.php Te bestellen bij: http://shop.westlandpeppers.com/nl/product/pimientos-de-padron-kant-en-klaar-verpakking/ Quote
Demier Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Klopt als een bus.kweek die al jaren en ben soms echt verast door een paar scherpe rakkers.ik zet die meestal op zuur groen en rood door mekaar en ik verras me dan zelf door soms een rode scherpe.Zijn wel heel lekker.Heb al vele blij kunnen aken met zaad van deze, die weten nu ook hoe deze te behandelen.gr Mat Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.