Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rhizo wortelpoeder


Dominique

Aanbevolen berichten

Ik was benieuwd of jullie meer weten over poeder waarmee je de wortels van stekjes en kleine zaailingen mee indoopt om deze wortelgroei te stimuleren. Ik kon hier eerst veel youtube-filmpjes over vinden, maar nu ik ernaar zoek kom ik alleen dit commerciële product tegen: Rhizo Blast.

 

Weten jullie meer over dit soort producten? Hoe effectief is het? Is het een nuttige aanschaf voor iemand die aardig wat dingen wilt groeien dit seizoen? Heb al zoveel gekocht, dus kan dit er ook wel bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortelpoeder heb ik wel gebruikt in het verleden.

 

tegenwoordig gebruik ik clonex, wortelgel

het blijft veel beter aan het stekje plakken en de resultaten vind ik veel beter dan bij poeder

 

ClonexGelPacketLabel96861455541966.jpg

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was benieuwd of jullie meer weten over poeder waarmee je de wortels van stekjes en kleine zaailingen mee indoopt om deze wortelgroei te stimuleren.

 

De vraag was, vermoed ik, ze zoekt een middeltje om de wortelgroei te stimuleren....

 

Clonex is een middel dat werkt met een chemisch wortelhormoon om een plantenstek te activeren om wortels te doen ontstaan die er nog niet zijn...

 

Je gaat geen wortelhormoon aanbrengen op kleine zaailingen welke al worteltjes hebben of op groenten plantjes (dit worden soms ook nog wel eens 'stekjes' genoemd bij sommige beginnende tuinders.

 

Een theetje (een goed verdunde oplossing) van zeewier extract is hiervoor wel geschikt. Soms nuttig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persica

ik heb de vraag niet zo nauwkeurig gelezen blijkt. Mijn verhaal gaat op voor de nog niet gewortelde stekken die je van planten struiken snijdt en NIET voor al gewortelde zaailingen en stekken.

 

Speets

Sommige dingen doe je klakkeloos, zonder er bij na te denken. Dit is weer zo'n typisch voorbeeld waarvan ik nu denk de resultaten zijn goed maar met welke stoffen ben ik eigenlijk bezig. Hormoonzalf voor humaan gebruik mag je ook maar zeer tijdelijk gebruiken (tenminste mijn huisarts waarschuwde mij hiervoor toe ik lelijk verbrand was (zonnebrand). Het hielp wel zeer snel om het brandgevoel uit de huid te krijgen.

Ik ga me hier eerst maar in verdiepen alvorens het weer te gebruiken.

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 years later...

Stekpoeder bevat in elk geval een auxine. In planten komen er 5 soorten auxines voor, maar de bekendste is wel indolazijn zuur (IAA) en deze wordt dan ook in wetenschappelijk onderzoek veel gebruikt. IAA is in pure vorm erg prijzig (5 gram voor 30 euro), dus voor stekpoeders wordt waarschijnlijk de meest goedkope te synthetiseren auxine gebruikt.

 

Als je in het laboratorium op een petrischaaltje met een medium (met voedingsstoffen en hormonen w.o. auxine en cytokinines meen ik me te herinneren) een uitgeprepareerd stukje cambium van een peen legt, dan vormt zich eerst een wratachtig (Speets noemt al kankerachtig weefsel) lichaam o.i.v. de hormonen. Dat wordt een callus genoemd. Daar groeit uiteindelijk een een geheel nieuwe plant uit. Dat komt omdat de verhouding tussen auxine en cytokinine bepaalt of cellen zich gaan differentiëren in wortels of in bovengronds weefsel. Cambiumcellen zijn nl. omnipotent, ze kunnen zich differentieren in alle typen weefsels.

 

In de natuur gebeurt dat ook, als je je jostabes wilt vermeerderen steek je gewoon wat scheuten in de grond. De hormonen doen de rest.

Als je de natuur een handje wilt helpen, dan kun je dus prima stekpoeder gebruiken, maar dus niet nodig om dat te gebruiken als er al worteltjes aan zijn gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...