Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik was benieuwd of jullie meer weten over poeder waarmee je de wortels van stekjes en kleine zaailingen mee indoopt om deze wortelgroei te stimuleren. Ik kon hier eerst veel youtube-filmpjes over vinden, maar nu ik ernaar zoek kom ik alleen dit commerciële product tegen: Rhizo Blast.

Weten jullie meer over dit soort producten? Hoe effectief is het? Is het een nuttige aanschaf voor iemand die aardig wat dingen wilt groeien dit seizoen? Heb al zoveel gekocht, dus kan dit er ook wel bij.

Geplaatst:

Wortelpoeder heb ik wel gebruikt in het verleden.

tegenwoordig gebruik ik clonex, wortelgel

het blijft veel beter aan het stekje plakken en de resultaten vind ik veel beter dan bij poeder

ClonexGelPacketLabel96861455541966.jpg

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:
Ik was benieuwd of jullie meer weten over poeder waarmee je de wortels van stekjes en kleine zaailingen mee indoopt om deze wortelgroei te stimuleren.

De vraag was, vermoed ik, ze zoekt een middeltje om de wortelgroei te stimuleren....

Clonex is een middel dat werkt met een chemisch wortelhormoon om een plantenstek te activeren om wortels te doen ontstaan die er nog niet zijn...

Je gaat geen wortelhormoon aanbrengen op kleine zaailingen welke al worteltjes hebben of op groenten plantjes (dit worden soms ook nog wel eens 'stekjes' genoemd bij sommige beginnende tuinders.

Een theetje (een goed verdunde oplossing) van zeewier extract is hiervoor wel geschikt. Soms nuttig.

Geplaatst:

Ik heb me vroeger eens laten vertellen dat stekpoeder (en wortelhormoon?) de celdeling stimuleert en in verband wordt gebracht met kanker.

Om die reden gebruik ik het niet.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Persica

ik heb de vraag niet zo nauwkeurig gelezen blijkt. Mijn verhaal gaat op voor de nog niet gewortelde stekken die je van planten struiken snijdt en NIET voor al gewortelde zaailingen en stekken.

Speets

Sommige dingen doe je klakkeloos, zonder er bij na te denken. Dit is weer zo'n typisch voorbeeld waarvan ik nu denk de resultaten zijn goed maar met welke stoffen ben ik eigenlijk bezig. Hormoonzalf voor humaan gebruik mag je ook maar zeer tijdelijk gebruiken (tenminste mijn huisarts waarschuwde mij hiervoor toe ik lelijk verbrand was (zonnebrand). Het hielp wel zeer snel om het brandgevoel uit de huid te krijgen.

Ik ga me hier eerst maar in verdiepen alvorens het weer te gebruiken.

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

• 4 years later...
Geplaatst:

Hallo Dominique,

Ik was even nieuwsgierig of je uiteindelijk nog gebruik hebt gemaakt van Rhizo en wat je ervaringen zijn. Ik sprak vandaag ook iemand die echt lyrisch enthousiast was erover, dus ik ben ook wel benieuwd.

Geplaatst:

Stekpoeder bevat in elk geval een auxine. In planten komen er 5 soorten auxines voor, maar de bekendste is wel indolazijn zuur (IAA) en deze wordt dan ook in wetenschappelijk onderzoek veel gebruikt. IAA is in pure vorm erg prijzig (5 gram voor 30 euro), dus voor stekpoeders wordt waarschijnlijk de meest goedkope te synthetiseren auxine gebruikt.

Als je in het laboratorium op een petrischaaltje met een medium (met voedingsstoffen en hormonen w.o. auxine en cytokinines meen ik me te herinneren) een uitgeprepareerd stukje cambium van een peen legt, dan vormt zich eerst een wratachtig (Speets noemt al kankerachtig weefsel) lichaam o.i.v. de hormonen. Dat wordt een callus genoemd. Daar groeit uiteindelijk een een geheel nieuwe plant uit. Dat komt omdat de verhouding tussen auxine en cytokinine bepaalt of cellen zich gaan differentiëren in wortels of in bovengronds weefsel. Cambiumcellen zijn nl. omnipotent, ze kunnen zich differentieren in alle typen weefsels.

In de natuur gebeurt dat ook, als je je jostabes wilt vermeerderen steek je gewoon wat scheuten in de grond. De hormonen doen de rest.

Als je de natuur een handje wilt helpen, dan kun je dus prima stekpoeder gebruiken, maar dus niet nodig om dat te gebruiken als er al worteltjes aan zijn gekomen.

• 5 years later...
Geplaatst:
Op 15-2-2016 om 17:20, speets zei:

Ik heb me vroeger eens laten vertellen dat stekpoeder (en wortelhormoon?) de celdeling stimuleert en in verband wordt gebracht met kanker.

Om die reden gebruik ik het niet.

Hier hoef je je geen zorgen over te maken. Producten als stekpoeder worden enorm onderzocht ivm toelatingen die nodig zijn om het op de markt te brengen. Er is maar 1 partij in Europa die met de werkzame stof in stekpoeder iets mag doen. Dit klopt niet.

Geplaatst:
1 uur terug, JS123 zei:

enorm onderzocht ivm toelatingen die nodig zijn om het op de markt te brengen.

Dat zegt mij dus he-le-maal niets beste JS123. Er worden zelfs producten in de markt gehouden waarvan - soms al járen - bekend is dat ze schadelijk zijn.

Een voorbeeld dat in elk geval elke vrouw kent zijn de siliconenimplantaten en de matjes. En niet te vergeten vapes en sigaretten!

Deze wereld draait om geld en geld en geld, ook vaak in de gezonheidszorg helaas.

Dan spreekt het verhaal van Oscar me meer aan.

• Like 2

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Overigens denk ik datje ipv aspirine ook prima wildenbast kunt gebruiken. Aspirine is immers daarvan afgeleid vanwege de stof acetylsalicylzuur. Ik denk dat gemalen wilgenbast of een kopje sterke wilgenbasttthee hetzelfde doet. 

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
13 uren geleden, Tanja65 zei:

voor DIY stekpoeder, zonder troep

Het idee van eigen stekpoeders/middelen is eigenlijk jammer. Het zal nooit even goed werken als een goed uitgevoerde stek met stekpoeder.

Geplaatst:

Bij veel professionele kwekers/vermeerderaars wordt tegenwoordig nauwelijks meer stekpoeder gebruikt. De meeste planten wortelen goed zonder stekpoeder. Ook een nevelinstallatie is niet strikt noodzakelijk. In plaats daarvan wordt het stek afgedekt met melkplastic (wit, ondoorzichtig plastic). Dit melkplastic ligt dan direct op het stek. Het allerbelangrijkste is dat stek op de juiste tijd/moment wordt geknipt. Indien het stek te hard is komen er geen wortels aan, als het te zacht is gaat het rotten. Het tijdstip waarop het stek goed is kan dus ieder jaar een paar weken verschillen o.i.v. het weer. Voor zomerstek is warmte wel van belang maar het mag bij diverse plantensoorten ook niet te heet zijn (30 + graden) want dan wordt er wel (veel) callus gevormd maar de echte wortels willen niet goed komen.

• Like 2
Geplaatst:
12 uren geleden, JS123 zei:

Het idee van eigen stekpoeders/middelen is eigenlijk jammer. Het zal nooit even goed werken als een goed uitgevoerde stek met stekpoeder.

Heb je het geprobeerd? 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

12 uren geleden, JS123 zei:

Het zal nooit even goed werken als een goed uitgevoerde stek met stekpoeder.

Dat is weer zo'n wilde bewering.

Hoe weet je dat? Heb je het vergeleken? Is het onderzocht? Heb je een link naar dat onderzoek?

Geplaatst:
19 uren geleden, JS123 zei:

ivm toelatingen die nodig zijn om het op de markt te brengen. 

Al van Parkinson gehoord?

Alles draait om geld.

• Like 2
Geplaatst:

Ja, zie https://www.parkinson.nl/wat-we-doen/lobby/glyfosaat/

En dat is echt niet het enige medicijn/de enige medische behandeling waarvan bekend is dat het schadelijk is.

Zo worden er bv ook onnodige operaties uitgevoerd omdat ziekenhuizen bepaalde aantallen moeten halen van de zorgverzekeraars.

En zo kan je nog wel even doorgaan....

Geplaatst: (aangepast)

Wat een flauwekul.

De bestrijdingsmiddelen veroorzaken ziektes, met name Parkinson.

Die worden hier nog steeds toegelaten.

Dus die onderzoeken zijn een wassen neus.

aangepast door Rookie
  • Like 2
Geplaatst:

http://www.rooting-hormones.com/SDS/SDS_RhizoponAA3.pdf

• Hazard statement: Causes moderate eye irritation. Harmful if inhaled or absorbed through the skin. Avoid contact with eyes, skin, ingestion or inhalation. Avoid breathing dust (vapor or spray mist). Wash thoroughly with soap and water after handling. Remove contaminated clothing and wash before reuse

IF IN EYES • Hold eyes open and rinse slowly with water for 15-20 minutes • Remove contact lenses, if present after the first 5 minutes then continue rinsing eye • Call a poison center or a doctor for further treatment or advise IF ON SKIN OR CLOTHING • Take off contaminated clothing • Rinse skin immediately with plenty of water for 15-20 minutes • Call a poison center or a doctor for further treatment or advise IF SWALLOWED • Call a poison center or a doctor for further treatment or advise • Have person sip water if able to swallow • Do not induce vomiting unless told to do so by the poison control center or doctor. • Do not give anything by mouth to an unconscious person. IF INHALED • Move person to fresh air • If person is not breathing call 911 or an ambulance, then give artificial respiration, preferably by mouth to mouth, if possible

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...