Flup Geplaatst: 19 maart 2016 Geplaatst: 19 maart 2016 Vandaag viel de gebruikelijke reclamepost in de bus en wat zie ik tot mijn grote vreugde: Tomaten in de aanbieding. Niets bijzonders normaal, maar nu zitten er soorten (Black Krim en een Ochsenherz soort) die ik niet heb in mijn zadencollectie. Kan ik uit deze tomaten zaden winnen of is dat niet verstandig omdat het misschien weleens om een F1-soort kan gaan?Bij mijn weten zijn het geen F1-soorten, maar ik vraag het toch maar even na bij de kenners hier.Alvast bedankt voor het antwoord. 1 Quote
Victor Geplaatst: 19 maart 2016 Geplaatst: 19 maart 2016 Volgens dat ik kan lezen, zijn het wel vooral heirloom tomaten die op de folder staan, nml. Noire de Crimée ,Marmande enz..Ik zou het wel proberen als ik jou was!Veel succes gewenst! Quote
Aluapje Geplaatst: 20 maart 2016 Geplaatst: 20 maart 2016 Al jaren kweek ik tomaten uit zaadjes van de soorten die in de winkel liggen. Tot nu toe alleen de gebruikelijke soorten zoals tros, kers en Roma. Nu heb ik Coeur de Boeuf gezaaid. Ben ook wel benieuwd of dat straks dezelfde tomaten zijn. Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak
Flup Geplaatst: 20 maart 2016 Auteur Geplaatst: 20 maart 2016 Ik ga het gewoon proberen. Het is een kleine moeite en als het lukt ook nog een groot plezier. Quote
Bubbels Geplaatst: 21 maart 2016 Geplaatst: 21 maart 2016 Wat leuk dat ze die verkopen zeg! Zeker de moeite waard om proberen zaad te winnen en te zaaien. Zou ze wel even fermenteren, dan kan je er nog jaren mee vooruit. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Flup Geplaatst: 28 maart 2016 Auteur Geplaatst: 28 maart 2016 Heb wat tomaten gekocht. De ananastomaat was helaas uitverkocht, maar heb 3 andere soorten (vleestomaten) waarmee ik ook tevreden ben. De Black Krim, voor deze tomaat ben ik heengereden, ik had gelukkig de laatste 4 tomaten kunnen meepakken. De smaak vind ik wat vlakjes eigenlijk, maar ik heb eigenlijk zelden vleestomaten in huis. De tomaten zijn in de tomatenpasta beland en de zaden staan nu op de vensterbank te fermenteren. Lekker veel, dus ik kan wel eenn paar decennia voort, mocht ik dat willen. De Coeur Cauralina, een Ochsenherzsoort. Deze soort ken ik niet, daar moet ik nog wat meer informatie over googelen. Deze smaakt beter. Ook deze zijn in de pasta gegaan op de zaden na dan. Voor de komende jaren meer dan genoeg gelukkig. En tenslotte de Marmande. Heb ik al wat zaden van, maar meer zaden kan ook nooit kwaad. Kortom, ben er heel blij mee. 1 Quote
Raquette Geplaatst: 29 maart 2016 Geplaatst: 29 maart 2016 Oh, leuk zeg! For what it's worth: ik heb vorig jaar gele cherries en rode roma's gezaaid uit supermarkttomatenzaad (leuk woord voor galgje), en die groeiden beiden soortecht en succesvol op. 1 Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Bubbels Geplaatst: 29 maart 2016 Geplaatst: 29 maart 2016 Dat je nu tomaten kunt kopen wil meestal zeggen dat ze het nodige kunstlicht hebben gezien. Dat is niet te vergelijken met een tomaat die gerijpt is in de zon. Maar dat verschil zal je zeker gaan proeven als je je Black Krims gaat zaaien. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Aluapje Geplaatst: 29 maart 2016 Geplaatst: 29 maart 2016 Hoe gaat dat fermenteren in z'n werk? Ik droog ze altijd gewoon. Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak
Bubbels Geplaatst: 29 maart 2016 Geplaatst: 29 maart 2016 Klik even op de link onder mijn bericht. Ik heb een pagina met uitgebreide uitleg over zaden bewaren en fermenteren. Is niet moeilijk. Hooguit een beetje smerig. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Flup Geplaatst: 29 maart 2016 Auteur Geplaatst: 29 maart 2016 (aangepast) Hehe, dat fermenteren is inderdaad niet echt fris, maar er zijn viezere dingen. Het gaat in ieder geval heel makkelijk, dat vind ik wel een groot pluspunt. De zaden staan nu al een paar dagen in een glas water (wel per soort gesorteerd uiteraard). De schimmel begint langzaam te groeien, maar ze moeten nog minstens een paar dagen blijven staan. @RaquetteDat geeft goede hoop dat de kans groot is dat ik straks dezelfde soorten kweek. En fijn dat je weer terug op het forum bent, had je al gemist. @BubbelsDaar heb ik niet aan gedacht, dat deze tomaten minder lekker smaken omdat ze met kunstlicht zijn opgegroeid en afgerijpt. Dat geeft moed, want ik had na alle verhalen over de Black Krim, deze soort hoog op mijn tomatenwenslijst staan. Ben nu echt benieuwd. Heb eigenlijk geen plek in de kas straks, maar ga toch wat plaats maken. 30 maart 2016 aangepast door Gast 1 Quote
Raquette Geplaatst: 29 maart 2016 Geplaatst: 29 maart 2016 Ha, dank je, da's leuk om te horen! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
svvoorden Geplaatst: 30 maart 2016 Geplaatst: 30 maart 2016 Het zijn wel allemaal mooie tomaten! Ik droog de zaden zelf altijd gewoon op een tissue en heb eigenlijk nooit problemen dat zaden niet kiemen. Ik haal mijn zaden eigenlijk altijd uit tomaten die in de winkel liggen, meestal op vakantie in het buitenland, als ik soorten zie die je in Nederland minder ziet. Enige nadeel is dat je vaak niet de juiste naam hebt maar de opbrengt per plant is doorgaans goed. Quote
Flup Geplaatst: 30 maart 2016 Auteur Geplaatst: 30 maart 2016 Hmmmm, ik heb even wat Frans warenonderzoek gedaan naar de 3 tomatensoorten waar ik nu zaden van heb staan en dat stemt mij niet vrolijk.De Coeur Cauralina (Ochsenherz) is een F1 / Hybride soort. Zaadwinning lijkt mij dan zinloos helaas. De Marmandetomaat is ook een verzamelnaam van tomaten met die vorm. De kans dat ik daar een Hybride van heb gekocht is ook groot, de opbrengsten zijn namelijk groter van de hybridesoorten.En zelfs de Black Krim, waarvoor ik speciaal ben heengereden, kan een hybridesoort zijn.Bah, nu ben ik wel wat teleurgesteld en twijfel echt of ik deze zaden niet allemaal weg moet knikkeren. Hier de link van het Franse onderzoek naar opbrengst per soort (Coeur de Boeuf, Marmande en ook Noire de Crimée):http://www.grab.fr/wp-content/uploads/2014/01/varietes-tomate-ancienne-GRAB-SIVAL-janvier-2014.pdf (pdf-bestand) Heeft het wel zin om de zaden te winnen (zijn nu nog aan het fermenteren) of kan ik ze beter gelijk wegdoen? In de winkeladvertentie staat wel dat het om "valeur sûre" tomaten gaat (waardevast / zaadvast?). Maar dat staat ook bij de Coeur Cauralina en dat is toch echt een F1-soort. Quote
Waaslander Geplaatst: 31 maart 2016 Geplaatst: 31 maart 2016 Je kan van elk een plant zetten is het niks valt het nog mee van plaats is het wel iets kun je voor volgend jaar medere planten zetten. Zelf nog niet gedaan met tomaten , Wat ik me wel afvraag , tomaten kopen nu voor de zaden aan een kleine 4 euro/kg en dan pasta saus van maken ? Weet natuurlijk niet of je nog voorraad tomatenpuree heb van vorig jaar (hier wel). Er zijn heel wat site's waar je beperkte hoeveelheden zaadvaste zaden kan kopen aan minder dan een euro. Natuurlijk is dan de verleiding groot om nogal veel soorten te bestellen. Maar bij zelfde aantal soorten lijkt het me niet echt duurder. Maar het is natuurlijk aantrekkelijk uit winkel vruchten te zaden en te oogsten . Zo staan hier 2 paprika planten van een paprika plant van vorig jaar die uit een winkelpaprika kwam . Gaf vorig jaar vele mooie vruchten nu afwachten wat de F3 geeft. Quote
svvoorden Geplaatst: 31 maart 2016 Geplaatst: 31 maart 2016 Ik haal al jaren zaden uit tomaten, pepers en paprikas en meestal gaat dat gewoon prima. Uit die Marmande Coeur de Boeuf die ik uit Frankrijk heb meegenomen een paar jaar geleden, daar had ik vorig jaar van 1 plant 15 kg tomaten, saus genoeg dus . Pepers en mini paprika is ook altijd goed gegaan. Papirika's wel eens wat minder, maar dat komt meer door het koude weer van een bepaald jaar, denk ik. Ik heb ook wel zaden besteld maar kan niet zeggen dat deze nou veel meer opbrengen dan mijn eigen gewonnen zaden. De kiemkracht van mijn eigen gewonnen zaden is meestal een stuk beter. 1 Quote
Richard74 Geplaatst: 31 maart 2016 Geplaatst: 31 maart 2016 Kan iemand mij is uitleggen hoe dat nou precies zit met Hybride enzo? Ik ben huiverig om zaden uit winkelproducten te gebruiken omdat ik niet precies weet waar ik mee werk en wat dat voor uitwerking heeft op het product wat ik naar binnen werk. Je kan misschien wel dezelfde vraag stellen over de zaadjes die ik uit een zakje haal maar dat voelt toch veiliger, geen idee of dat terecht is. Ik ben zo intensief bezig met mijn grond, mulchen en de wetenschap die daar aan hangt dat ik nog niet in het hele zaden verhaal gedoken ben. Het enige wat ik tot nu toe doe is geen gebruik maken van hybride zaden, maar waarom weet ik eigenlijk niet, behalve dat het niet goed voelt. Wat natuurlijk een hele vrouwelijke uitspraak is, wat weer vreemd is voor een man Quote
Aluapje Geplaatst: 31 maart 2016 Geplaatst: 31 maart 2016 Dank je Bubbels. Heel duidelijke uitleg.Paula Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak
Bubbels Geplaatst: 31 maart 2016 Geplaatst: 31 maart 2016 Zaadvast: De zaden zullen dezelfde plant en vruchten gaan geven als de "moeder". DNA is hetzelfde.Hybride: Is eigenlijk een kruising. Het getal achter de F (meestal zie je F1 achter de naam staan) geeft aan welke generatie van de nieuwe kruising het is (snap u m nog?). Komt er heel heel heel simpel gezegd op neer dat je bij een F1 dus zaden hebt die zijn voortgekomen uit een kruising en dat hierin alle dominante genen van de ouders tot uiting komen. Een generatie verder kan elk zaadje een ander genenpakketje hebben en dus heb je geen idee wat je gaat krijgen. Kwekers die nieuwe variëteiten ontwikkelen moeten tussen de 6 en 9 generaties opkweken voordat ze weer een stabiel, en zaadvast, resultaat hebben. Voor de avonturier is er dus heel niks mis mee om zaden uit een F1 te zaaien. Het resultaat is alleen onzeker. 1 Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
roosmarij Geplaatst: 31 maart 2016 Geplaatst: 31 maart 2016 Richard, in deze draad zit een heel verhaal over F1 en zaadvaste planten: zelf-zaden-oogsten-en-kruisen-voorkomen-t12187.html?hilit=F1%20zaad Op blz 6 staat een goede uitleg over F1 en wat daarvan de voor- en nadelen zijn, en wat wij er als hobbyisten mee kunnen (of niet). Ik vind het F1-verhaal niet eng, het zaad heeft gewoon bepaalde eigenschappen, maar er komt echt wel wat eetbaars uit over het algemeen. Misschien vind je in bovenstaande draad de info die je zoekt? Marijke. 1 Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Flup Geplaatst: 31 maart 2016 Auteur Geplaatst: 31 maart 2016 Normaal koop ik ook gewoon tomatenzaden of ik ruil ze. Deze soorten had ik nog niet, vandaar dat ik deze tomaten heb gekocht, want om nu alleen 1 soort te bestellen vind ik ook weer zo wat, dan rij ik net zo makkelijk naar Frankrijk om die tomaten te kopen. Natuurlijk is dat duurder dan een pakje zaden, maar ach, soms doe ik weleens gek. Tomatensaus had ik niet, mijn tomatenoogst was vorig jaar te beperkt om er echt wat mee te kunnen doen. De Marmande en Black Krimzaden hou ik, de zaden van de Coeur Cauralina gooi ik weg, aangezien dat altijd F1 zaden kunnen zijn en bij de eerste twee heb ik nog kans op soortechte tomaten. Niet dat ik bang ben voor F1-nakomelingen, maar ik heb liever soortechte tomaten in mijn tuin. En mochten er hele andere tomaten uitkomen dan zie ik dan dan wel weer. Zelf vind ik het leuk om bijzondere (en liefst ook smakelijke) tomatenzaden te kunnen zaaien. Uit de gewonnen zaden ga ik er ook wat van planten, ben heel benieuwd wat eruitkomt. 1 Quote
Richard74 Geplaatst: 1 april 2016 Geplaatst: 1 april 2016 Bedankt voor de uitleg, ik ga dat draadje is checken, ben benieuwd. Quote
Gitta Geplaatst: 1 september 2024 Geplaatst: 1 september 2024 @Bubbelsik zie geen link onder je bericht. Ik ga proberen via de zoekfunctie te zoeken op zaden fermenteren. Quote
Dahli Geplaatst: 1 september 2024 Geplaatst: 1 september 2024 @Gitta Bubbels is sinds 2012 niet meer op het forum geweest. Hij of zij heeft onder het bericht ook staan dat hij of zij niet meer actief is. Ik zou geen reactie verwachten. Quote
Gitta Geplaatst: 2 september 2024 Geplaatst: 2 september 2024 Bedankt @Dahli. Jammer. Op de mobiel zie ik dat niet staan. Dus had geen idee. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.